Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: 810zssk #254246:
1. ok, dal by sa spraviť zväzok liniek, alebo prípadne v tebou spomínanom príklade napr. všetky linky, ktoré jazdia na úseku ASMN/Patrónka - Stupava, AS.
2. Mohli by si privyrobiť revízori z DPB.
3. Tu sa pozastavím, pretože tento bod má viacej rovín. Jedna vec je systém revízorov ako taký, druhá vec je jeho návratnosť a tretia vec je jeho manažment. Systém môže teoreticky fungovať, môžeš mať správne nastavený pomer výkonu revízora/ mzdy revízora/ výšky pokuty, ale nebude fungovať, ak bude chodiť na jednu linku zo 100. Takže tu by som nedával flintu do žita.
5. Aký last resort máš v MHD? Tapovanie aj SMS (ok, predpotopná a drahá vec) by sa dalo zaviesť aj v RAD.
7. Toto je chodenie po tenkom ľade nesystémovosti, ale viem si predstaviť, že príplatok by bol len v zónach 100+101(+111).
#254244
Lenže tam stále neeliminuješ to, že daná osoba musí prejsť okolo šoféra

aj pre teba, aj pre ike:
Ak chceme zrýchliť nastupovanie na veľkých staniciach
1/ zaviesť turnikety na nástupištia, dnu sa dostane oskenovaním lístka, tak isto aj výstup, cez turniket z nástupištia. Eliminujú sa ľudia čo si kúpia napríklad lístok do Stupavy a končia v Malackách a podobne, lebo turniket ich zachytí, budú musieť doplatiť lístok, plus nejaká pokuta 5-10€
2/ na nástupištiach automat, kde si kúpim lístok (aspoň väčšie mestá, či obce, kde väčší pohyb osôb), bez lístka sa dnu nedostaneš.
3/ na automate by mal byť aj odkaz na appku, kde kupovať lístky, kupované priamo v autobuse by boli s prirážkou čo ja viem 3€. Žijeme v 2025, mobil má skoro každý, kto nie a cestuje pravidelne, ostávajú karty s kreditom, či predplatné mesačné lístky atď.
Reply on: Peon #254247:
Väčšinou neprenášajú, keďže pobytový čas na Hlavnej stanici po príchode z Kútov až do pokračovania ako Os do Trnavy je vyše pol hodinu. Večerný Delfín ide najmä na zbrojenie a môžu ho takto v turnuse vymeniť za iný Delfín.
Reply on: Solider #254238:
Wau, ďakujem za informácie, ktoré by som neviem či niekde našiel.

A to sa z trate 110 neprenášajú meškania?

A ten večerný skalický Delfín ide do/z BA kvôli údržbe, že jednu súpravu vždy servisujú v BA cez deň a druhú v noci?
Reply on: Ike #254245:
1. Nie som fanúšikom tohto modelu, pretože ak niekto cestuje napríklad zo Stupavy do Bratislavy a raz ide "farebnou" linkou (245) a ďalší deň "nefarebnou" (219), bude právom zmätený a nasratý z toho že raz platí jedno a druhýkrát iné. Dopadne to ako v BA kde jeden vodič rešpektuje nástup všetkými dverami a inde nie, a všetci teda radšej lezú do predných. Rozdelenie podľa "územia" mi príde viac clear-cut (ak už sa teda rozdeleniu celkovo nevieme vyhnúť).

2. V princípe súhlas ak by to šlo, aj keď teda mám obavy že na dnešnom trhu práce by nebolo ľahké nájsť ľudí čo by išli robiť tak nevďačnú prácu ako je revízor na DoPČ.

3. S týmto prudko nesúhlasím. Problém aktuálneho modelu u DPB je že revízori sa koncentrujú na niektoré lokality a časy, a inde vieš že môžeš cestovať zadarmo. Matematika je že ak ma revízor skontroluje pri menej ako 100 cestách, vyhrávam ak cestovné neplatím. Čiže ak denne cestujem 93 na Hlavnú stanicu, asi je dobré lístok mať, ak chodím ráno N91kou z Čunova do Jaroviec a potom poobede späť 91, je prudko výhodné si lístky nekupovať. V regióne sa toto výrazne amplifikuje. Aby bol systém udržateľný, musí byť dobrá šanca že revízor sa občas objaví na nočáku v Rovinke.

4. Absolútny súhlas. Toto je hlavný dôvod prečo "kontrola" vodičom nebude fungovať.

5. Osobne si myslím že možnosť kúpy lístka u vodiča ako "last resort" by mala existovať. Nie kvôli dôchodcom ale rôznym edge casom kedy proste cestujúci z nejákeho dôvodu nemôže postupovať inak (IDS BK stále funguje v oblastiach kde nie je signál atď). Dôležité je aby táto možnosť bola neatraktívna a motivovala ľudí nevyužívať ju ak to nie je naozaj nevyhnutné.

6. Viď bod 3.

7. Áno, ale so zachovaním kúpy s príplatkom u vodiča, viď bod 5. Konkrétne si viem predstaviť že v Bratislave by ten príplatok bol vyšší ako na zastávke Rohožník, priehrada, kde je viac odôvodniteľné prečo to nešlo inak.
Reply on: 810zssk #254243:
Ja by som išiel tvrdšie a zaviedol to plošne. Tu sú zásady. Očíslujem ich, aby sa lepšie reagovalo.

1. Dve etapy: 1) jedna alebo dve pilotné nosné (farebné) linky. Nástup všetkými dverami. 2) celoplošný systém.

2. V prvej etape (6 mesiacov) by sa zamestnali (ideálne na DoPČ) dvaja revízori (prípadne personálny lízing z DPB), ktorí by chodili námatkovo na tieto linky. Každý plnohodnotný týždeň by sa testovala "hermetickosť" v kontexte dopadu na tržby (na tento účel počítam pod tržbami aj výnos z pokút). V jeden týždeň by chodili každý deň, v ďalší týždeň by chodili 3 dni, potom by nešli dva týždne vôbec. Proste zistiť "elasticitu" čiernych pasažierov.

Snažilo by sa nájsť také riešenie, ktoré by malo minimálny negatívny (ideálne pozitívny) dopad na tržby s tým, že pokryjú osobné náklady revízorov.

3. Vďaka prvej etape by sa zistila reálna potreba revízorov a mohla by sa spustiť druhá etapa. Revízori by chodili predovšetkým na nosné linky a linky v koridore nosných liniek (aby mali udržateľnú logistiku). Podľa môjho odhadu by kraj pokrylo tak 7-8 revízorov v absolútnom počte (nemuseli by fungovať naraz v jednom okamihu).

4. Dovolím si vysloviť premisu, že strach z revízorov + pokuty by mohol znížiť výpadok tržieb, ktorý dnes Arriva neeviduje, ale vieme, že je nenulový, pretože absolútne nič mi dnes nebráni kúpiť si lístok z Nív na Vrančovičovu a ísť do Rohožníka. Akonáhle prejdem okolo vodiča a validujem JCL/PCL, neexistuje tej sily, ktorá by ma z autobusu dostala. Som presvedčený, že Arriva takéto prípady vôbec neeviduje, takže sa tvárime, že neexistujú.

5. Nákup u vodiča by som ponechal 3 mesiace od začatia druhej etapy. Zároveň by som ho penalizoval príplatkom. Vyslovene ma vytáča, keď počúvam o počítačovo negramotných 65+ ročných ľudoch. Úplne zabúdame, že v čase, kedy sa do slovenských firiem dostal internet, to boli čerství tridsiatnici. Kvetinkové profily, ktoré z toalety na mobile odhaľujú svetové sprisahania sú dôkazom, že ak si niekto vie (alebo nechá) nainštalovať FB aplikáciu a zdieľať videá, neexistuje absolútne žiadny dôvod, prečo by si nevedel kúpiť cez aplikáciu IDS BK JCL/PCL. Naozaj počítačovo negramotní sú negramotní na všetkých frontoch a pravedpodobne chodia na poštu, cez ktorú komunikujú. Ak sa nemýlim, pošta sa nachádza na viacerých miestach a postkytuje asistovaný predaj. Po dohode by sa im dala pridať agenda papierových PCL. Alebo zrušiť hotovosť úplne s výnimkou dobíjania BČK. Ostrava štýl bejbe.

6. A čo linky do obcí "pánu bohu za obloky"? Tak isto, ako som si dnes istý, že ma revízor neskontroluje v niektorých konkrétnych linkách DPB, tak budú existovať linky v rámci Arrivy. No a čo? Prípadne, raz za štvrťrok spraviť raziu (jeden revízor sa bude voziť a druhý bude chodiť za autobusom s autom) a verte tomu, že to bude efektívnejšie ako v meste, lebo v takej Turni, kde každý pozná každého (bavíme sa o kohorte, ktorá cestuje VOD), stačí jedna razia za štvrťrok na to, aby sa o tom polrok rozprávalo.

7. Po skončení predaja u vodiča zaviesť párovú obsluhu zastávok MHD (takže napr. aj Pod stanicou smer Patrónka) a eventuálne, ak bude AS Nivy štrajkovať, tak poprepletať linky RAD po meste po rôznych konečných.

Reply on: bobitwo #254242:
Nejaké základné princípy, viď moja odpoveď Ikemu (Ike-ovi? :D).

Ten flow si (v prípade zachovania nástupu prednými dverami) predstavujem takto:
a) Cestujúci má platný papierový lístok > ukáže ho vodičovi a ide dnu (tak to myslím je aj teraz, neviem či je u vodičov stále tendencia si ten lístok zobrať, skúmať ho a tváriť sa že naozaj overujú jeho platnosť ako za čias SL :D)
b) Cestujúci má platný lístok na karte (eCL alebo PCL) > priloží ho k čítačke a tá ho automaticky zvaliduje rovnako ako je to pri lístkoch z aplikácie
c) Cestujúci má platný lístok na karte a potrebuje doplatok do inej zóny > rovnaký postup ako v B, vodič po zobrazení dialogu o platnosti lístka klikne na "doplatok" a zadá kam cestujúci chce ísť
d) Cestujúci ma platný lístok v aplikácií > nascanuje kód ako dnes
e) Cestujúci si chce zakúpiť lístok > vodič má na obrazovke maticu dostupných taríf, s informáciou po ktorú zastávku je daná tarifa platná, a len klikne na príslušný typ lístka (viď nákres na obrázku), po voľbe konkrétneho lístka zadá počet lístkov pre jednotlivé kategórie (základný, zľavnený, atď.) a zvolí formu platby (hotovosť, dopravná karta, platobná karta).
Reply on: Ike #254241:
V princípe súhlasím (aj keď možno by som pre tento účel rozlišoval mestskú aglomeráciu a odľahlé časti - v prvej fáze by mohol byť nástup všetkými dverami napr. v BA + zóne 111 kde je frekvencia tak vysoká že sa oplatí riešiť revízorov), ale aj v prípade ak by bola ambícia zachovať nástup prvými dverami, stále sa to odbavenie dá riešiť lepšie.

Cestujúci ktorí už majú lístok na karte by sa mali týmto lístkom len preukazovať, bez vyžadovania aby vodič niečo ďatlil do strojčeka (t.j. len priložiť kartu, nie hlásiť výstupnú zastávku a čakať kým vodič prescrolluje nekonečný zoznam). Výdaj lístkov by tiež mohol byť podstatne jednoduchší a rýchlejší keby sa volila konkrétna tarifa, nie zastávka (keďže taríf je menej a takmer všetky by mohli byť na jednej obrazovke bez scrollovania). Nebudem už otvárať témy ako je idiotské riešenie čítačky 2D kódov, čo tiež zdržuje, lebo predpokladám že krámy od Transdaty sa už do konca kontraktu meniť nebudú.

Tiež je na debatu či by nákup u vodiča nemal byť "penalizovaný" a lá poplatok za servis. Dnes je cena pri kúpe lístka dopravnou kartou vs v appke rovnaká a predpredaj dokonca, podľa mňa absurdne, drahší ako kúpa v autobuse kartou. Ale toto je zložitejšia téma, sám neviem prísť na model ako by to bolo ideálne, a sú aj dosť silné argumenty prečo to zachovať tak ako to je.
Reply on: 810zssk #254240:
To by ma zaujímalo, že aký iný systém by si navrhoval?
Reply on: 810zssk #254240:
Nástup prednými dverami je v dnešnej dobe úplná hlúposť. Absolútne všetky argumenty za neho sa dajú do pár sekúnd debunkovat
Reply on: 3pa3ck3 #254239:
"Dodáva, že v niektorých prípadoch sa to musí stihnúť do ôsmich minút, čo je pri nástupe 50-60 cestujúcich stresujúce pre nich aj pre vodiča." - Možno keby sa kreténi z Arrivy a BIDky uráčili zaviesť normálny odbavovací systém namiesto uchovávania SADistického bordelu, tak by nemuseli riešiť stres z toho že musia odbaviť 7 ľudí za minútu.

Za mňa inak bude len pozitívne ak toto konečne bude viesť k tomu že sa prímestské linky budú viesť tam kam to logicky dáva zmysel na case-by-case báze, a nie dogmaticky na autobusovú stanicu ako keby to bol stred vesmíru.
Reply on: Peon #254218:
Trnava a Záhorie sú sprejazdované s výnimkou Os 2009 a 2015 cez pracovné dni všetky (tieto idú na Galantu ako Os 4769/4767). V GVD 2024 neboli sprejazdované, ale to tam jazdili obiehacie súpravy 361 + 6x Bdteer. V GVD 2025 tam už jazdia 671 alebo 2x 671 (Os 2024/2031) opäť s výnimkou Os 2000/2005 kde je klasická súprava od Urpína alebo okrem večerných Os 2037/2038 kde je Delfín kvôli návozu do/zo Skalice. Pokiaľ ide o vlakvedúcich, dvaja sprevádzajú iba ak ide o zdvojenú súpravu 671 alebo súpravu zloženú z viac ako štyroch vozňov.
Reply on: gejza #254236:
Môžeš si aj položiť otázku, či je nutné mať centrálnu autobusovú stanicu a či to to nie je prežitok, keďže veľa tých hlavných miest má autobusových staníc niekoľko.

Autobusová stanica na Nivoch nie je využívaná tak, ako sa čakalo, lebo Arriva odmieta platiť, lebo že vraj to je veľa. Prečo máš živiť ja neviem 90 nástupíšť, keď sa ich reálne využíva čo ja viem 40? Ale keď si dáš tú námahu a porovnáš, že čo ponúka AS Nivy a za akú cenu a čo ponúkajú iné autobusové stanice, tak cena je adekvátna. Samozrejme natíska sa otázka, ako som povedal, čo keď súčasný majitelia infraštruktúry nevyhrajú nový tender, čo to spraví s cenami.

Reply on: bobitwo #254234:
áno, diskusia je veľmi výživná ... nevraviac o tom, že sa potvrdzuje fakt, že Bratislava ako jedno z mála hlavných miest v Európe nemá centrálnu autobusovú stanicu ... otázka znie, kto podpísal príslušné zmluvy a kedy za to ponesie zodpovednosť ? ... určite je to téma hodná spracovania aj na tomto portáli ... tomu, kto sa na to podujme, vopred veľmi pekne ďakujem.
Reply on: mhmhd #254228:
Určite každá info o pokroku bude fajn. Verím, že im to víde. 6607, ale samozrejme aj iné vozidlá potenciál majú.

ZiU sa tu pýtal na spôsob financovania. Ten by zaujímal aj mňa, keďže určite bude aj na iné vozidla uplatnitený, za okolností, že nimi zvolený model financovania výjde.

Držím palce všetkým, čo sú zainteresovaní!😇
Reply on: gejza #254232:
Nemám predplatné, tak som si prečítal len diskusiu. Problém BA stanice sa v krátkom čase bude týkať aj ostatných staníc po Slovensku. Budovy staníc vlastnia SAD zvyčajne, je to pozostatok z čias bývalého režimu, nevlastní ich dané mesto. Podľa EU legislatívy sa musí robiť tender na dopravcov každých 10 rokov myslím a licencie sa dávajú len na tých 10 rokov. V momente pokiaľ tender na dopravu nevyhrá súčasný dopravca (zväčša ten, čo to ťahá už od čias bývalého režimu, teda mu patrí aj infraštruktúra okolo toho) a vyhrá to niekto iný, tak budú musieť riešiť tie isté problémy. SAD sú akciové spoločnosti, môžu nakladať so svojím majetkom ako uznajú za vhodné. Ak by napríklad vo Zvolene vyhrala napríklad Arriva, myslíš, že SAD Zvolen len tak odovzdá svoju Infraštruktúru? Asi ťažko. Alebo si za to nechajú veľmi pekne zaplatiť.

Mestá, či samosprávy nemajú financie na odkúpenie potrebnej infraštruktúry, ak by už aj boli ochotné to autobusové spoločnosti predať, tak isto nemajú peniaze ani na ich opravy a údržby. Teda by tiež museli zvýšiť ceny za vstup atď.
Reply on: mhmhd #254226:
Myslis, že sa im to podarí?
Reply on: mhmhd #254228:
Treba im držať palce a dúfať, že spôsob financovania bude transparentný a funkčný. Možno, ak motyka vystrelí, by to vedeli uplatniť aj na iné vozidlá. Taká 6207 a 317 by to potrebovali. Len to by vždy daný spôsob musel pokryť celú opravu.

Eurofondy?

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.