Vo Francúzsku takto fungujú čerpačky. Prvýkrát som skoro odpadol, keď mi strhli z účtu 200 € len pre to, aby som mohol vôbec použiť pištol Keď som natankoval, tak mi z tých 200 € odrátali cenu za pohonné hmoty a zvyšok (rozumej asi 20 € ) mi vrátili
Je to rovnaké ako keď si požičiaš auto alebo sa ubytuješ v hoteli. Keďže vopred nie je známe koľko budeš platiť, obchodník si zablokuje nejakú sumu jednak ako rezervu a jednak na overenie že karta ktorú si použil ako záruku je "živá". Neskôr keď je známe aká presne bola tvoja spotreba, neúčtuje sa tá konkrétna čiastka ktorá môže byť vyššia alebo nižšia ako tá blokácia.
Tak som sa znovu pozrel do internetbankingu a zrazu sa tá platba zmenila na 0,55 €. Takže to 1 € musela byť rezervácia, či čo. Ale viselo mi to tam niekoľko dní, dnes je to už OK. Veľmi tomu nerozumiem...
Ťažko, platil som len tieto dve platby s rozdielom viac ako 10 dní a oznam o strhnutí mi prišiel bezprostredne po tapnutí. Raz 0,55 a po druhýkrát 1,00 €.
Len tak pre zaujímavosť, v ČR pred rokmi súdy rozhodli, že revízor má právo fyzicky zadržať čierneho pasažiera do príchodu polície, podobne ako čašník v reštaurácii má právo fyzicky zadržať hosťa, ktorý sa pokúša uniknúť bez zaplatenia. Nechápem, prečo to nemôže byť rovnako aj na Slovensku. Možnosť adekvátne brániť svoje práva je veľmi dôležitá, inak sú všetky pravidlá len na smiech. A mimochodom, SBSka v obchdoch má alebo nemá právo niekoho zadržať? Nie každá krádež v obchode je trestný čin...
V poriadku. Potom tí, ktorí sa chcú otočiť o 180° pri vyústení Sliačskej, určite uvítajú, že nie sú blokovaní kolónou, ktorá by sa tvorila od zváračáku. Aspoň prejdú tým úsekom plynulo, keď už sa musia otáčať a vracať 150 metrov späť smerom do Rače, aby odbočili následne doprava na Riazanskú.
S tým "tapnutím" to nie vždy funguje. Ja mám ročnú zľavnenú električenku, ale platil som za svojho gréckeho priateľa kartou zľavnený lístok. Raz mi stihlo 0,55; ale druhýkrát 1,00, hoci taká cena ani neexistuje...
Cestujúci, ktorí neuhradí cestovné sa dopúšťa:
a) porušenia zmluvy o preprave osôb (ktorej ustanovenia sú v prepravnom poriadku),
b) porušenia zákona ( § 11 ods. 1 písm. d) zákona č. 332/2023 Z. z.).
Ani jedno z porušení však nevytvára právny základ na zadržanie osoby, ktoré môže vykonať iba orgán činný v trestnom konaní (policajt alebo prokurátor) alebo občan s cieľom zabrániť trestnému činu. Neuhradenie cestovného nie je trestný čin.
Ak by sa vodič, revízor alebo mestský policajt pokúsil čierneho pasažiera zadržať na slobode, sám sa dopúšťa trestného činu, teda právne horšieho skutku, ako neuhradenie cestovného.
De facto môže čierny pasažier pri chytení revízorom poslať revízorovi pusinku, vyplaziť jazyk a kľudnou chôdzou odkráčať. Revízor (a nikto iný) sa ho nesmie ani dotknúť.
ALE...
Na základe zákona ( § 11 ods. 4) polícia spolupracuje s dopravcom na zisťovaní totožnosti cestujúceho a polícia má právo vybrané identifikačné údaje cestujúceho poskytnúť dopravcovi s cieľom vymáhania pokuty a cestovného.
V takom prípade nasleduje postup:
- výzva dopravcu čiernemu pasažierovi o uhradenie pokuty za cestu bez cestovného lístka,
- ak neuspeje, predžalobná výzva,
- ak neuspeje, tak dopravca dáva podnet na súd, ktorý následne v mene Slovenskej republiky zasiela čiernemu pasažierovi rozhodnutie súdu o povinnosti uhradiť pokutu vrátane súdnych trov a
- ak súd neuspeje, dopúšťa sa čierny pasažier trestného činu marenia výkonu úradného rozhodnutia (§ 348 trestného zákona) a keďže OČTK majú všetky identifikačné údaje o páchateľovi, je to zvyčajne expresné.