Automaty na lístky upchávajú ľudia zápalkami aj ohorkami
BRATISLAVA Dvadsaťštyri hodín denne sú v prevádzke automaty na jednorazové cestovné lístky. Na 1 300 zastávok v meste ich pripadá 414. Jednoznačne najviac - desať je sústredených na hlavnej železničnej stanici. Dôležitú úlohu pri ich rozmiestňovaní totiž zohráva práve fakt, či je miesto významným prestupným uzlom. Nevyhnutná je však aj možnosť elektrického pripojenia. "Existujú tri typy automatov," vysvetľuje Zuzana Horčíková, vedúca odboru tarifných služieb dopravného podniku. Pätnásť druhov cestovných lístkov vrátane všetkých základných a zľavnených ponúka 209 z nich, ktoré sú zároveň schopné vydať cestujúcim aj prebytočné mince. V 34 automatoch sa dajú kúpiť dva druhy lístkov, jeden typ lístka vypadáva zo 171 prístrojov. Rozdiel je v tom, že tie menej tarifné peniaze nevracajú, cestujúci tam preto musí vhodiť presnú sumu. Nie všetky automaty vyzerajú na pohľad zachovalo, hoci fungujú. "Niektoré zo starších sú naozaj už za hranicou životnosti," pripúšťa Horčíková. Práve tie sa dopravný podnik snaží postupne nahrádzať novými, keďže to však závisí predovšetkým od financií a nie je to jedna z priorít, je to proces veľmi pomalý. Najviac automatov logicky sústreďujú na najfrekventovanejších miestach v meste. Za tie sa považuje napríklad železničná Hlavná stanica, Autobusová stanica Mlynské nivy, Račianske a Trnavské mýto, Hodžovo či Šafárikovo námestie. Keďže dôležitým predpokladom zapojenia prístroja je práve spomínaná elektrická prípojka, nie všetky nájdu cestujúci priamo na zastávkach, niektoré sú posunuté o kúsok ďalej. Môže cestujúci bez lístka argumentovať revízorovi tým, že si ho nemal kde kúpiť? "Nie," upozorňuje Horčíková. "Okolnosti sa preverujú iba v prípade, že by sa tak stalo pre technickú poruchu automatu," vysvetľuje. Čo sa týka porúch, v 99 percentách je to podľa Horčíkovej dielo ľudí. "V upchatých hrdlách prístrojov nachádzame aj absurdnosti ako paličky od nanukov, zápalky, cigaretové ohorky, pokrčené papiere alebo mince zlepené žuvačkou," prezrádza. Niektorí sa do nich skrátka snažia napchať čokoľvek, čo sa tam zmestí. Automaty si tiež často všímajú aj sprejeri, ďalší sa na nich pre zmenu vyburujú násilím. Najčastejšie v nočných hodinách. "Nestáva sa to každý deň, v poslednom období sme však zaznamenali pokles vandalizmu," pripúšťa Horčíková. Okrem toho, že automat má hodnotu viac ako 200-tisíc korún, stráca dopravný podnik jeho poškodením aj tržby a medzi cestujúcimi to vzbudzuje zlý dojem z ponúkaných služieb. Najzávažnejší prípad poškodenia mali pred niekoľkými rokmi, keď si ktosi zo zastávky odviezol celý prístroj. Dlhšie obdobie bojoval dopravný podnik aj s vykrádačmi pokladní, na ktorých upozornila až náhodná pozorovateľka. Záujemcov o cestovný lístok najviac rozčuľuje, keď namiesto zeleného bliká na prístroji červené svetielko. Znamená to, že je mimo prevádzky. "O nefunkčnosti toho-ktorého automatu dostávajú naši technici priamo z prístroja esemesku, preto netrvá dlho, kým ho prídu opraviť," informuje Horčíková. Zároveň vyvracia domnienky niektorých ľudí, ktorí si myslia, že keď na automate bliká červené svetielko ráno aj večer, ani sa s ním nepohlo. "Vandali si často lokality obchádzajú a automat znovu znefunkčnia hneď po tom, čo ho technici opravia," vysvetľuje. O poruchách možno dopravný podnik informovať aj telefonicky, kontaktné číslo je uvedené na každom prístroji. "Je fajn, že mnohí nám telefonujú aj v prípade, že cestovný lístok vôbec nechcú a len si všimnú blikať spomínané červené svetielko." Hnev vyvoláva medzi ľuďmi aj skutočnosť, keď im lístok z automatu nevypadne ani napriek vhodenej sume. "Tí by mali zatelefonovať tiež," radí Horčíková. Keď nadiktujú presný čas udalosti a číslo konkrétneho automatu, po overení zo strany dispečingu dostanú domov cestovný lístok v rovnakej hodnote. Hoci najviac cestovných lístkov, až 77 percent zo všetkých, sa predá v stánkoch a predaj prostredníctvom automatov, 20 percent, je len doplnkový, ich sieť chcú v budúcnosti rozširovať. Spomedzi jednorazových cestovných lístkov sú v súčasnosti najpredávanejšie desať- a tridsaťminútové, tak základné, ako aj zľavnené. Stúpa aj predaj hodinových lístkov.
Kontaktné čísla na dispečing DPB
* 5950 1476 v pracovných dňoch medzi 6. a 14.30 h
* 5296 7751 mimo uvedených hodín
V prípade poruchy automatu sa možno ozvať na tieto telefónne čísla.
Autor: Lenka Dávidová
BRATISLAVA Dvadsaťštyri hodín denne sú v prevádzke automaty na jednorazové cestovné lístky. Na 1 300 zastávok v meste ich pripadá 414. Jednoznačne najviac - desať je sústredených na hlavnej železničnej stanici. Dôležitú úlohu pri ich rozmiestňovaní totiž zohráva práve fakt, či je miesto významným prestupným uzlom. Nevyhnutná je však aj možnosť elektrického pripojenia. "Existujú tri typy automatov," vysvetľuje Zuzana Horčíková, vedúca odboru tarifných služieb dopravného podniku. Pätnásť druhov cestovných lístkov vrátane všetkých základných a zľavnených ponúka 209 z nich, ktoré sú zároveň schopné vydať cestujúcim aj prebytočné mince. V 34 automatoch sa dajú kúpiť dva druhy lístkov, jeden typ lístka vypadáva zo 171 prístrojov. Rozdiel je v tom, že tie menej tarifné peniaze nevracajú, cestujúci tam preto musí vhodiť presnú sumu. Nie všetky automaty vyzerajú na pohľad zachovalo, hoci fungujú. "Niektoré zo starších sú naozaj už za hranicou životnosti," pripúšťa Horčíková. Práve tie sa dopravný podnik snaží postupne nahrádzať novými, keďže to však závisí predovšetkým od financií a nie je to jedna z priorít, je to proces veľmi pomalý. Najviac automatov logicky sústreďujú na najfrekventovanejších miestach v meste. Za tie sa považuje napríklad železničná Hlavná stanica, Autobusová stanica Mlynské nivy, Račianske a Trnavské mýto, Hodžovo či Šafárikovo námestie. Keďže dôležitým predpokladom zapojenia prístroja je práve spomínaná elektrická prípojka, nie všetky nájdu cestujúci priamo na zastávkach, niektoré sú posunuté o kúsok ďalej. Môže cestujúci bez lístka argumentovať revízorovi tým, že si ho nemal kde kúpiť? "Nie," upozorňuje Horčíková. "Okolnosti sa preverujú iba v prípade, že by sa tak stalo pre technickú poruchu automatu," vysvetľuje. Čo sa týka porúch, v 99 percentách je to podľa Horčíkovej dielo ľudí. "V upchatých hrdlách prístrojov nachádzame aj absurdnosti ako paličky od nanukov, zápalky, cigaretové ohorky, pokrčené papiere alebo mince zlepené žuvačkou," prezrádza. Niektorí sa do nich skrátka snažia napchať čokoľvek, čo sa tam zmestí. Automaty si tiež často všímajú aj sprejeri, ďalší sa na nich pre zmenu vyburujú násilím. Najčastejšie v nočných hodinách. "Nestáva sa to každý deň, v poslednom období sme však zaznamenali pokles vandalizmu," pripúšťa Horčíková. Okrem toho, že automat má hodnotu viac ako 200-tisíc korún, stráca dopravný podnik jeho poškodením aj tržby a medzi cestujúcimi to vzbudzuje zlý dojem z ponúkaných služieb. Najzávažnejší prípad poškodenia mali pred niekoľkými rokmi, keď si ktosi zo zastávky odviezol celý prístroj. Dlhšie obdobie bojoval dopravný podnik aj s vykrádačmi pokladní, na ktorých upozornila až náhodná pozorovateľka. Záujemcov o cestovný lístok najviac rozčuľuje, keď namiesto zeleného bliká na prístroji červené svetielko. Znamená to, že je mimo prevádzky. "O nefunkčnosti toho-ktorého automatu dostávajú naši technici priamo z prístroja esemesku, preto netrvá dlho, kým ho prídu opraviť," informuje Horčíková. Zároveň vyvracia domnienky niektorých ľudí, ktorí si myslia, že keď na automate bliká červené svetielko ráno aj večer, ani sa s ním nepohlo. "Vandali si často lokality obchádzajú a automat znovu znefunkčnia hneď po tom, čo ho technici opravia," vysvetľuje. O poruchách možno dopravný podnik informovať aj telefonicky, kontaktné číslo je uvedené na každom prístroji. "Je fajn, že mnohí nám telefonujú aj v prípade, že cestovný lístok vôbec nechcú a len si všimnú blikať spomínané červené svetielko." Hnev vyvoláva medzi ľuďmi aj skutočnosť, keď im lístok z automatu nevypadne ani napriek vhodenej sume. "Tí by mali zatelefonovať tiež," radí Horčíková. Keď nadiktujú presný čas udalosti a číslo konkrétneho automatu, po overení zo strany dispečingu dostanú domov cestovný lístok v rovnakej hodnote. Hoci najviac cestovných lístkov, až 77 percent zo všetkých, sa predá v stánkoch a predaj prostredníctvom automatov, 20 percent, je len doplnkový, ich sieť chcú v budúcnosti rozširovať. Spomedzi jednorazových cestovných lístkov sú v súčasnosti najpredávanejšie desať- a tridsaťminútové, tak základné, ako aj zľavnené. Stúpa aj predaj hodinových lístkov.
Kontaktné čísla na dispečing DPB
* 5950 1476 v pracovných dňoch medzi 6. a 14.30 h
* 5296 7751 mimo uvedených hodín
V prípade poruchy automatu sa možno ozvať na tieto telefónne čísla.
Autor: Lenka Dávidová
TeBeCe
http://dennik.pravda.sk/sk_dennik.asp?r=Bbratislavab&c=bratislavab_1_4&iddiskuse=skd58757