"Taký projekt by u nás stál miliardy, zriadili by kvôli tomu nový úrad, a nakoniec by najali firmu, ktoré bude tie tržby spracovávať za 50% províziu." - NICL, NADA a TransData, huh? Podmieňovací spôsob vôbec nie je nutný.
Že tá apka funguje v celom Dánsku, som nevedel a v mojej situácii to nebolo podstatné. Pointa je, že ja som si ju musel nainštalovať kvôli dvom jazdám električkou preto, lebo žiadna iná alternatíva platby cestovného nebola. Ak by sa dalo, tak ako v Bratislave, hodiť mincu do automatu alebo tapnúť kartu, určite by som to spravil radšej, ako do registračného formulára zadávať moje telefónne číslo...
Mimochodom, projekt spoločnej aplikácie pre komplet verejnú dopravu na celom Slovensku (objednávanú vo verejnom záujme) aktuálne prebieha, stojí niekoľko desiatok miliónov a fungovať má od 1.7.2026.
Pokiaľ viem, na celé Dánsko stačí jediná aplikácia Rejsebillet app. Tá funguje v celom Dánsku a nemusím si inštalovať v každom valale novú aplikáciu. Taký projekt by u nás stál miliardy, zriadili by kvôli tomu nový úrad, a nakoniec by najali firmu, ktoré bude tie tržby spracovávať za 50% províziu.
IAD zažíva niečo podobné v Bratislave, kde treba 2 rôzne app na parkovanie v Petržalke bez PAAS a na zvyšok Petržalky a mesta s PAAS. Aby som Bratislave nekrivdil, v Banskej Bystrici sa platilo parkovné v dvoch susediacich uliciach rôznym spôsobom - v jeden cez App a v druhej cez SMS na 2200, pritom to všetko spravovala radnica.
Aha, čiže zavedieme pomalšiu metódu bezhotovostného predaja, aby si tí, čo chcú platiť bezhotovostne nemuseli kupovať lístok vopred a mohli zdržovať pri nástupe?
Čo sa týka platby v hotovosti, tak od istej vekovej hranice, do ktorej patrím žial už aj ja, cestujúci začne vyťahovať peňaženku až potom, ako oznámil cieľovú stanicu a potom zvažuje nad najvýhodnejšou kombináciou šestákov (neviem, ktoré kombinácie mincí sú výhodnešie viac a ktoré menej), ktorými by zaplatil. Potom vodič má vydať. Kedysi v Luxembursku vodič po prijatí peňazí naťukal sumu a kasa automaticky vydala, teraz to majú jednoduchšie, verejná doprava je zdarma. Hotovosť podľa mňa je problematická. Kartu má prakticky každý, je to rýchlejšie.
Áno IDS BK používa dynamicky generovaný kód. Ja používam IDS BK app a keď si zobrazím lístok, tak preblikujú QR kódy. Tie prečíta alebo neprečíta prístroj u vodiča (Arriva), často vodič stratí nervy a pošle ma ďalej. Tá čítačka je dosť problematická. Keď nastupujeme niekoľký s telefónmi, tak si vodič spočíta, či sa mu oplatí nabrať meškanie. Ale aj tak poctivo platím cestovné.
Ak sa načítanie lístka podarí, tak sa na čítačke zobrazí posledná zastávka po ktorú lístok platí - to závisí od linky, takže niekedy by platil aj ďalej, ale ak autobus končí skôr, tak zobrazi konečnú.
Výhodou (to už je iné ako dynamický QR kód) je, že po vyhľadaní spojenia mi app predá lístok. Ten sa dá zrušiť ale len kým nie je aktivovaný. Prípadne sa dá aktivácia urýchliť (ak autobus príde skôr). Čitačka akceptuje len aktívny lístok. Takže Arriva by mala dať do poriadku čítačky.
Turnikety na stanici používajú Holanďania - tam to funguje ako check-in check-out, t.j. cez turniket sa prechádza na nástupnej aj cieľovej stanici. Tým že používajú buď dopravnú alebo kreditnú kartu, systém to vždy má ako vyúčtovať a je to viac-menej neodžubateľné.
Bez turniketov ale tiež na check-in check out to funguje v Holandsku v autobusoch a električkách. Ale preto, že vedia stiahnuť z dopravnej karty (rezidenti) alebo kreditnej karty (turtisti - návštevníci) cestovné, tak je záujmom cestujúceho, aby urobil check-out, inak platí cestovné až po konečnú zastávku.
V menšom územnom rozsahu na check-in check-out turnikety funguje metro vo Washington DC, ktoré má tarif podľa zón. Pri nástupe systém zaznamená počiatočnú stanicu. Na cieľovej stanici turniket buď pustí cestujúceho (a odúčtuje z čipovej karty danú sumu) alebo nepustí (ak je kredit na čipovej karte menší ako cestovné) a cestujúci musí v doplatkovom automate najprv na kartu dobiť kredit a až potom môže vyjsť von. Takisto je to viac-menej neodžubateľné. A je tam navyše dohľad policajtov.
Turnikety na električkových zastávkach majú aj v Istanbule, ale tam sa myslím platí konštantné cestovné be ohľadu na vzdialenosť.
Check-in check-out majú Dáni kombinovaný s revízormi - t.j. nejde sa cez turniket. Ale revízor si môže overiť, že cestujúci urobil check in v prístroji na stanici. Je to komplikovanejšie, lebo iné prístroje sú na check-in a iné na check-out. Takže to je už o niečom inom.
V Bratislavskom kraji si viem celkom dopre predstaviť, ako by ľudia obchádzali turnikety, takže tie neslúžia k ničomu. Na našich železniciach sme radi, že máme stanice, takže stanice s turniketmi sú SciFi.
Suma sumárum, bez revízorov to asi u nás fungovať nebude.
A treba si uvedomiť, že turnikety niečo stoja, takže otázkou je ich návratnosť.
Nepotrebuješ mať revízorov vo východzej zóne (resp. konkrétne v prípade bratislavskej stanice okrem nej ani v zóne 101, keďže zóna sa nedá kúpiť samostatne), až v tých nasledujúcich
Ako sa to líši od súčasnej situácie? Kľudne môžem nastúpiť do regionálneho busu, lebo mám klasickú električenku pre Bratislavu 100+101 a nechať sa odviesť do Kútov. Lebo šofér si nepamätá, či som mal vystúpiť v BA na Patrónke alebo v Záhorskej. To isté na vlakoch. Poznám ľudí, čo si kupovali lístok z Bratislavy max po Trenčín, ak šli na východ ako Košice lebo dovtedy ich stihol sprievodca skontrolovať a potom keď došiel znova, tak sa iba spýtal, či niekto pristúpil.
Ak chceš teda zamedziť takémuto odžubávaniu, tak by si mal kontrolovať lístky na vstupe, aj výstupe. Čo sa nedeje ani teraz.
Edit: ak sa bavíme o diaľkovej doprave, kľudne sa dá nastaviť, že systém ma pustí dnu len v časovom okne určenom pre danú linku. Nie je problém zaplatiť pár ľudí, čo potom budú dohliadať na to, aby každý, kto takto vstúpil do toho priestoru aj odišiel a nesnažil sa to odžubať, že potom nastúpi na drahší bus niekam inam.
Pokiaľ nechceš mať turniket na každom nástupišti a ľudí púšťaš do "validovaného" priestoru len na základe toho, že v danom momente majú "nejaký" platný CL, tak strácaš prehľad o tom, kto kam ide a ja, čo mám PCL na zóny 100+101 môže pokojne nastúpiť na bus do Plaveckého Petra.
Čo je na tom zlé? Nemusí to tak predsa byť všade, ale len na veľkých staniciach, ak sa chceme baviť o tom, že treba zrýchliť nastupovanie.
V metre si tiež necvikáš lístok v samotnom vlaku, ale niekde predtým v chodbe, aby sa nezdržiavalo nastupovanie do metra.
Takže fakt nevidím problém, aby na samotnom nástupom ostrovčeku vo veľkých uzloch bolo turnikety. Kúpiť lístok by si mal možnosť buď cez aplikáciu, alebo stránku dopravcu, alebo automat na stanici. Žijeme v roku 2025 a nie v 1975. Neviem, prečo by obrovské množstvo ľudí malo strácať zbytočne čas, lebo Jožko je neschopný si kúpiť lístok dopredu a musí tam šoférovi hádzať peniaze a ten mu musí vydať.
Navyše ak sa bavíme o diaľkovej doprave, nie regionálnej, tak kapacita vozidla je obmedzená na počet sedadiel, takže ak chceš mať istotu, že ním pôjdeš a bude mať miesto, tak si tak či tak musíš kúpiť lístok dopredu.
Tak to Ti odporúčam výlet do takého Dánska, konkrétne Odensee, kde v MHD neakceptujú hotovosť, ani bankové karty, ani SMS. Lístok na električku sa dá kúpiť výhradne a jedine z kreditu na dopravnej karte (musíš kúpiť a mimo otváracích hodín zákazníckeho centra nedokážeš ani to) alebo pomocou ich mobilnej aplikácie (musíš stiahnuť, inštalovať, vytvoriť si účet s osobnými údajmi, uložiť platobnú kartu - toto som nakoniec ako turista kvôli dvom jazdám električkou musel absolvovať ja).
Jednorazové lístky IDS BK sa pokiaľ viem stornovoať nedajú. Okrem toho sa blacklist dá synchronizovať a ukladať lokálne, čo sa používa(lo) napr. na železnici.
Ďalej sa mi javí že appka IDS BK používa dynamicky generovaný 2D kód, predpokladal by som že práve preto aby nešlo používať rôzne screenshoty.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
3pa3ck3