Reply on: 810zssk #254243:
Ja by som išiel tvrdšie a zaviedol to plošne. Tu sú zásady. Očíslujem ich, aby sa lepšie reagovalo.1. Dve etapy: 1) jedna alebo dve pilotné nosné (farebné) linky. Nástup všetkými dverami. 2) celoplošný systém.
2. V prvej etape (6 mesiacov) by sa zamestnali (ideálne na DoPČ) dvaja revízori (prípadne personálny lízing z DPB), ktorí by chodili námatkovo na tieto linky. Každý plnohodnotný týždeň by sa testovala "hermetickosť" v kontexte dopadu na tržby (na tento účel počítam pod tržbami aj výnos z pokút). V jeden týždeň by chodili každý deň, v ďalší týždeň by chodili 3 dni, potom by nešli dva týždne vôbec. Proste zistiť "elasticitu" čiernych pasažierov.
Snažilo by sa nájsť také riešenie, ktoré by malo minimálny negatívny (ideálne pozitívny) dopad na tržby s tým, že pokryjú osobné náklady revízorov.
3. Vďaka prvej etape by sa zistila reálna potreba revízorov a mohla by sa spustiť druhá etapa. Revízori by chodili predovšetkým na nosné linky a linky v koridore nosných liniek (aby mali udržateľnú logistiku). Podľa môjho odhadu by kraj pokrylo tak 7-8 revízorov v absolútnom počte (nemuseli by fungovať naraz v jednom okamihu).
4. Dovolím si vysloviť premisu, že strach z revízorov + pokuty by mohol znížiť výpadok tržieb, ktorý dnes Arriva neeviduje, ale vieme, že je nenulový, pretože absolútne nič mi dnes nebráni kúpiť si lístok z Nív na Vrančovičovu a ísť do Rohožníka. Akonáhle prejdem okolo vodiča a validujem JCL/PCL, neexistuje tej sily, ktorá by ma z autobusu dostala. Som presvedčený, že Arriva takéto prípady vôbec neeviduje, takže sa tvárime, že neexistujú.
5. Nákup u vodiča by som ponechal 3 mesiace od začatia druhej etapy. Zároveň by som ho penalizoval príplatkom. Vyslovene ma vytáča, keď počúvam o počítačovo negramotných 65+ ročných ľudoch. Úplne zabúdame, že v čase, kedy sa do slovenských firiem dostal internet, to boli čerství tridsiatnici. Kvetinkové profily, ktoré z toalety na mobile odhaľujú svetové sprisahania sú dôkazom, že ak si niekto vie (alebo nechá) nainštalovať FB aplikáciu a zdieľať videá, neexistuje absolútne žiadny dôvod, prečo by si nevedel kúpiť cez aplikáciu IDS BK JCL/PCL. Naozaj počítačovo negramotní sú negramotní na všetkých frontoch a pravedpodobne chodia na poštu, cez ktorú komunikujú. Ak sa nemýlim, pošta sa nachádza na viacerých miestach a postkytuje asistovaný predaj. Po dohode by sa im dala pridať agenda papierových PCL. Alebo zrušiť hotovosť úplne s výnimkou dobíjania BČK. Ostrava štýl bejbe.
6. A čo linky do obcí "pánu bohu za obloky"? Tak isto, ako som si dnes istý, že ma revízor neskontroluje v niektorých konkrétnych linkách DPB, tak budú existovať linky v rámci Arrivy. No a čo? Prípadne, raz za štvrťrok spraviť raziu (jeden revízor sa bude voziť a druhý bude chodiť za autobusom s autom) a verte tomu, že to bude efektívnejšie ako v meste, lebo v takej Turni, kde každý pozná každého (bavíme sa o kohorte, ktorá cestuje VOD), stačí jedna razia za štvrťrok na to, aby sa o tom polrok rozprávalo.
7. Po skončení predaja u vodiča zaviesť párovú obsluhu zastávok MHD (takže napr. aj Pod stanicou smer Patrónka) a eventuálne, ak bude AS Nivy štrajkovať, tak poprepletať linky RAD po meste po rôznych konečných.
bobitwo
Mestá, či samosprávy nemajú financie na odkúpenie potrebnej infraštruktúry, ak by už aj boli ochotné to autobusové spoločnosti predať, tak isto nemajú peniaze ani na ich opravy a údržby. Teda by tiež museli zvýšiť ceny za vstup atď.