Keď už sme pri tých automatoch, ja osobne by som na slovenských lokálkach videl ako reálnejší automat vo vlaku, než na stanici pustej...
Menej potrebných kusov, dá sa vyriešiť napájanie, podstatne menšie riziko vandalizmu, menšie náklady na výber tržieb, ľahšie online napojenie. Čudujem sa, že toto neskúsili.
Je viac než pravdepodobné, že šetrenie ľudských zdrojov bol v tomto prípade skôr druhoradý cieľ, prvoradý bol vybrať viac peňazí od cestujúcich. Cestovné sa už viac než desaťročie nezvyšovalo. Inflácia ale samozrejme celý ten čas bola (a nie malá). Logické by bolo zvýšiť cestovné. Lenže to by sa platiaci cestujúci samozrejme oprávnene rozhorčili, že časť populácie sa vozí zadarmo a im sa zdražujú cestovné lístky, takže to nebolo "priechodzie". Rušiť bezplatnú prepravu nebolo "priechodzie" už vôbec. Takže prišli s tým, s čím prišli, aby sa osobná železničná doprava nezosypala (hoci to je skôr oddialenie než vyriešenie problému). Okrem spomenutých je mimoriadne veľká blbosť podľa mňa aj to, že pri kúpe spiatočného cestovného lístka sa platí poplatok 2x (čiže u vlakvedúceho 6 €). Spoplatnenie nákupu "neinternetovou" formou možno nájsť napríklad aj v Holandsku, avšak pri výške 1 € ide vzhľadom na cestovné v kráľovstve o pomerne zanedbateľnú sumu.
Ak by to opatrenie platné od 15. 3. vyvolalo to, čo popisuješ, bol by to jediný jeho prínos pre cestujúcich.
Chápem, že po Tvojich skúsenostiach s multi(ne)funkčnými automatmi Elgeba, aké tu nikto z diskutujúcich nemá ani z jednej šestiny, si voči tomuto predajnému kanálu či predajnej stoke skeptický, ale skúsenosti z Rakúska (strašné klišé, ale teraz sa naozaj hodí) ukazujú, že automat je najlepšie riešenie. Taký, ktorý berie mince, bankovky a "berie" aj karty, ktorý ponúka minimálne plný sortiment vnútroštátnych lístkov, ktorý je intuitívny a antivandalský. Je oproti väčšine osobných pokladníc k dispozícii stále (samozrejme, okrem prípadov, kedy nefunguje) a vie si kúpiť lístok aj ten, kto nemá mobil s dotykovým displejom alebo má vybitý mobil, alebo nemá dáta, alebo si mobil zabudol na nabíjačke, alebo mu ho odcudzil nejaký spoluobčan, alebo pri nákupe lístka cez web ZSSK rozmlátil displej.
Cesta autobusom na Slovensku spravidla vyjde drahšie ako cesta vlakom aj so "servisným príplatkom" v pokladnici (pri nákupe lístka vo vlaku už spravidla nie). Napr. cestovné lístky IDS Východ sú v tej istej trase niekoľkonásobne drahšie ako cestovné lístky ZSSK. Na rozdiel od ZSSK v (regionálnom) autobuse často nemáš ani možnosť kúpiť si lístok cez Internet, aby si mohol cestovať výhodnejšie, pre nižšiu sadzbu cestovného musíš byť držiteľ nejakej dopravnej karty, ktorá samozrejme neplatí v inom regióne a vydáva ju pokladnica iba vo vybraných mestách s obmedzenými otváracími hodinami a za poplatok. Nechcem v žiadnom prípade obhajovať ostatný tarifný "vynález" v železničnej doprave, ale treba byť objektívny.
Len aby to neskončilo tak, že tie automaty na každú stanicu dajú, a vzniknú im tým také náklady (napájanie, obsluha, opravy, upgrady), že lístky zdražejú v priemere o 3 eurá
Aj obsadené stanice ako napr. Senec majú svoje otváracie doby, takže cez týždeň napr. len do 16:25, teda končia počas špičky. Cez víkend ešte horšie. Takže príplatky vo vlakoch sa budú platiť aj na týchto staniciach, ale podľa chaotických otváracich dôb ZSSK.
Zastávky nehovoriac - kde ani odpadkové koše nie sú schopné vysypať už roky, nie to mať automat alebo funkčný označovač. Konkrétne v Reci nemáme absolútne žiadnu možnosť si kúpiť ani len IDS lístok, lebo nejako zabudli vymeniť označovač, na druhej strane osadiť. O informáciach nehovoriac - žiadne samozrejme nevisia.
O týždeň sa na 2 mesiace zavrie hlavná tepňa Senca vedúca na železničnú stanicu. Obchádzkové trasy budú viesť mimo centra so značným predĺžením jazdných dôb, takže sa rozviažu všetky nadväznosti aj na vlaky, ale aj na autobusy na AS. Dve hlavné zastávky budú bez náhrady zrušené. Chcelo by to výlukové CP, ale tipujem BID o tom ešte ani nevie, čo sa to chystá... https://www.senec.sk/aktuality/2025/revitalizacia-vozovky-na-sturovej-a-snp-za-uplnej-uzavierky/
Celé to skončí na súde určite kvôli diskriminácii. Pokiaľ chcú šetriť na ľudských zdrojoch nech dajú automaty na každú stanicu, kde chýba klasický predaj lístkov. Ak chcú motivovať ľudí na online predaj tak zľavou z bežného cestovného ako to má napr. IDS BA.
Celé je to magorina extrémnej úrovne za ktorú si ľudia čo to schválili zaslúžia (nie len) PR prúser. Toto je inak klasická taktika slovenských dopravákov - chceme úsporu ("digitalizácia") ale neinvestujeme do nej vopred ani cent. Potom tu spúšťame západné riešenia bez toho aby sme vytvorili podmienky kvôli ktorým na tom západe môžu fungovať (napr. v tomto prípade predajné automaty) a čudujeme sa že to končí fiaskom.
Účtovať poplatok tri eurá za nákup lístka niekde kde sa lístok inak kúpiť nedal je mimoriadny idiotizmus ešte aj na pomery slovenskej železnice.
david11