Mal som malú autopožičovňu. V rámci rozpočtu som automaticky počítal, že klient mi vráti špinavé auto. A tak aj bolo. Niektorí mi vrátili auto v rozumnom stave, niektorí mi vrátili v takom, že keby som vyklepal rohože do sáčkov, mám z toho 3-4 balíke čipsov. Čistil som auto vždy rovnako bez ohľadu na to, ako veľmi mi ho predchádzajúci klient znečistil, pretože každý klient si zaslúži mať rovnaké podmienky. Proste náklady na čistenie boli automaticky započítané v cene a vždy som ich uplatnil.
V VOPkách som mal sankciu za extrémne znečistené auto, ale pokiaľ by mi niekto naozaj nevrátil nevyčistiteľné auto, tak som ju nehodlal použiť.
Podľa tvojej "neslniečkárskej" logiky som mal v princípe udeliť pokutu každému klientovi (lebo každý zanechal viac-menej svinčík) a samozrejme to nevyčistiť s tým, že ďalšiemu klientovi hneď bafnem do xichtu, že klienti sú svine a nech si to čistia sami.
Podľa mňa slniečkarsky názor je predstava, že niekto v autobuse bude systematicky kontrolovať, či si cestujúci nevykladá na sedadlo nohy a ešte ho bude vyhadzovať z busu alebo za to pokutovať. Rád by som vedel, ako atraktívne musí byť takéto povolanie. Ešte je možnosť, že by to robil vodič, ale teda prekonať krízu nedostatku vodičov v celej Európe tým, že im dáme povinnosť kontrolovať cestujúcich v celom buse, keď má viesť vozidlo, to by som si tiež rád pozrel. Viem, že sú vodiči, ktorí sa s neposlušnými cestujúcimi nepárajú, ale celý autobus si systematicky každý vodič nepostráži.
Myslím si, že oveľa lacnejšie a efektívnejšie je zmieriť sa s týmito negatívnymi externalitami, ktoré sa vyskytujú ako v Nuuku, tak aj v Aucklande a vykonávať pravidelnú údržbu pri garážovaní vozidiel. Možno by náklady na mravnostnú políciu boli ďaleko vyššie ako náklady na nápravu škôd po cestujúcich, ktorí mravnostnou políciou kontrolovaní nebudú.
Pre DPB je riešenie jasné. Vyhodiť z vozidla a udeliť obrovskú pokutu. Nikdy nebude reálne 100% asociálov pokutovať, ale to neznamená že by sme nemali urobiť všetko možné.
Ináč čo je toto za nová móda, že nemôžeme kritizovať zákazníkov ak sa chovajú nevhodne? Z akej zapadnutej dieri v USA ste takéto rozmýšľanie vytiahli? Ten najhorší, najodpornejší DPB ich nedonútil aby si ich nechutné topánky dali na sedadlá. Keby takíto ľudia prestali používať MHD bola by to len dobrá vec. Takéto rozmýšľanie určite nepomáha slušným ľuďom ktorí sa nechcú voziť v pojazdnom chlieve. Tu je nepriateľ len spolucestujúci, nikto iný.
Vôbec nesúhlasím. Nič sa nedá robiť o znečistení obuvou (ak je to len na podlahe), je to štandardné opotrebovanie vozidla. Vandalizmus je neštandardný. Vôbec sa nemusel stať.
Tu sa vždy všetci zavzdušnujú o bezdomovcoch, ale ak by sme vylúčili z prepravy každého človeka ktorý sa chová asociálne na MHD tak by sme ľahko mohli vyhodiť aspoň polovicu cestujúcich. Vandalizmus vo forme tagovania, sprejovania, etc je relatívne zriedkavý, ale ľudia ktorí si dávajú nohy na sedadlá alebo znečisťujú interiér ich odpadom sú úplne všade. Prečo by sme bezdomovcov vyhodili ale u ostatných ľuďoch by sme to mali akceptovať ako rutinná vec?
Ak považuješ svoju cieľovú skupinu za problém, potom si zlý podnikateľ.
Vandalizmus je vždy spojený s cestujúcimi. Bol a bude. Podobne ako napr znečisťovanie obuvou alebo zvýšený hluk. Prevádzkovateľ s tým v rozpočte musí počítať. Ak máš 900 tisíc nástupov denne, je naivné očakávať že vozidlá budú bez údržby čisté, neopotrebované a nezničené
Napr. susedná bytovka každý mesiac pretierala grafity. Čo tým dosiahla? Jedine to, že vytvorila čisté plátno pre ďalšiu skupinu. Finančne to bolo neúnosné, teraz majú xy mesiacov staré grafity a nič nepribúda.
A neviem ktoré mesto/podnik/vlastníci bytov/nemocnice/atď. sú také bohaté, že majú raz za týždeň maľovať, resp. odstraňovať takéto výstrelky. Všetci majú silné reči ako treba šetriť na zamestnancoch, nákladoch na prevádzku, atď. a potom chcú, aby každý mal zamestnané partie čističov, ktoré budú makať 24/7.
PS: Pozrel by som si na tvoju reakciu, keby vám bytové spoločenstvo zvýšilo fond opráv o 30%, aby ste mali vždy peknú bytovku a boli dva kroky pred vandalmi. Sám tomu neveríš, že by si to akceptoval.
Pomôžu exemplárne a tvrdé tresty. Keď niekde môžu byť tresty za žuvačku na verejnosti takmer 100 000€/2 roky natvrdo, tak u nás môže byť niečo podobné v miernejšej podobe.
Ak cestujúci nie sú problém, kto je? Myslíš si že vodiči znečisťujú interiér vozidiel či čo? Včera som v jednom vlaku stretol až troch ľudí ktorí mali nohy na sedadlách. V dnešnej dobe je slušný cestujúci skôr výnimka než pravidlo.
Druhá vec je že DPB dokáže pri jeho neúdržbe zdevastovať vozidlo oveľa kvalitnejšie než hocijaký cestujúci.
A zaujímavé: ja som takéto nápisy videl v Torontskej MHD. Ale neboli takto neprofesionálne napísané na papieri, ale bola to reklamná kampaň priamo od dopravcu. A samozrejme im bola prd plátna.
Ja v tom nevidím žiaden rozpor. Nič nie je porušené.
Mimochodom, podľa "Technického a prevádzkového štandardu IDS BK", podľa bodu 3.26, v lete, ak je teplota nad +40 °C musí byť vo vozidle viac ako 50 °C. Jedine, že by to klimatizácia dokázala vychladiť pod 30 °C. Inak musí byť nad 50 °C.
"3.2.6 Tepelný komfort
Tepelný komfort zabezpečuje klimatizácia priestoru pre cestujúcich s vykurovaním (resp. samostatná
klimatizácia a samostatné kúrenie), ktorej úlohou je udržanie vnútornej teploty v rozpätí +7 až +25°C
v zimnom období a v rozpätí +17 až +30°C v letnom období (pri vonkajšej teplote nad +40°C musí byť
teplotný rozdiel najmenej 10°C)."
Za problém považujem to, čo sa deje v BA.
Raketovo stúpa počet posprejovaných budov, prístreškov, vitrín, rozvodných skríň, stĺpov, lavičiek...prejdi sa po centre, sídliskách...je to až nechutné.
A to na to nadväzuje ako vyzerá interiér vozidiel MHD, vlakov...
*vzácne* mi pripominaš jedneho veduceho a nie od autobusov,ktorý sa nič inemu nevenoval len kdo ma co vo vozidle ,lebo technickej a odbornej časti vobec nerozumel.
Viko