Reply on: S499.1023 #226960:
Nemyslíte obaja skôr práve zmieňovaný Caen? V Rouene jazdia opticky navázdzané autobusy (a normálne električky).TVR bolo prvé v "riadnej" prevázdke v Nancy, kde má trasa maximálny sklon vraj 13 promile. Tam má ale TVR tyčové zberače a trolejbusové vedenie, takže veľká časť trasy je bez navádzania, ako trolejbus... A aby toho nebolo málo, všetky TVR, aj tie v Caen s pantografom, majú aj volant a diesel-elektrický pomocný pohon, a teda sú schopné jazdy nielen mimo navádzacej koľajnice, ale aj mimo trakčného vedenia. V oboch mestách takto jazdia do depa.
Bombardier už dávnejšie dostal rozum a TVR prestal vyrábať. Už v roku 2008 si podľa médií za "obnovenie výroby" zapýtal 20M + 3M za vozidlo, takže zo zvažovanej objednávky ďalších vozidiel z Nancy a Caenu zišlo. Povrávalo sa o žalobách zo strany odberateľov, ale neviem, či z toho niečo bolo. 12 vozidiel z Caenu bolo teraz po ukončení prevádzky za symbolické euro odpredaných do Nancy, kde poslúžia ako zdroj náhradných dielov. Následne sa okolo roku 2022 predpokladá prechod na iný systém aj tam. Do úvahy tam okrem normálnej električky a opticky navádzaných autobusov prichádzal aj Translohr. Snáď už dostali rozum...
Mhr1
1. Nie je to už železničné vozidlo, t.j. žiadne železničné rýchlosti, žiadna osvedčená konštrukcia, žiadna kompatibilita, absolútna závislosť na dodávke náhradných dielov, od dodávateľa vozidla atď.
2. Časté výmeny drahých pneumatík.
3. Výhodu trolejbusu, t.j. flexibilitu pri obchádzaní prekážok, to nezískalo.
4. Pomyselná výhoda, ako lacnejšia konštrukcia trate, sa veľmi skoro ukázala, ako nezmysel. Naopak, je to drahšie (takže drahšia trať, drahšie vozidlo). A prečo? Prvým mestom bol tuším Rouenne vo Francúzsku, kde len postavili vedenie, meniarne a do asfaltu zapustili vodiacu koľajnicu. Výsledok? Pamätáte, ako vyzerali zastávky MHD v Bratislave, keď boli asfaltové? Autobus a najmä ťažký trolejbus ide po ulici ako tak náhodne, variabilne, teda nedrží sa v rovnakej stope. Ale do zastávky už všetci zachádzajú zhruba rovnako. Pamätáte sa na tie vyjazdené jamy v asfalte? Preto sa postupne frekventované zastávky v Bratislave betónujú. Takže si asi viete predstaviť, ako ten asfalt po pár rokoch vyzeral - vyjazdené koľaje, keďže tento ťažký mačkopes jazdil stále v rovnakej stope. Fotky som videl - hrozné, najmä v zákrutách asfalt doslova odhrnutý na stranu. Pomalé jazdy, časté "výkoľaje" - teda strata kontaktu s vodiacou koľajnicou. Preto už mnohé ďalšie systémy budovali kvalitné podložie s hrubou vrstvou betónu. Pri dnešných cenách betónu (a jeho katastrofálnej ekologickej stope) to nakoniec vyjde drahšie ako vybudovať klasickú koľajovú trať. Niekde to už rušia - citujem z internetu:
>>> Experimentální dopravní prostředek, vozidlo připomínající tramvaj, dojezdí ve francouzském Caen. Rozhodnutí přišlo po deseti letech provozu. Tratě budou přestavěny na klasické tramvajové. Navádění jedinou kolejnicí a jízda na gumových kolech byla sice před deseti lety prezentována jako převratný vynález, ale evidentně ne zcela spolehlivý. Tuto zvláštní modifikaci tramvaje si mezitím vyhlídla další města. Jaké budou jejich zkušenosti s provozem za deset – patnáct let?