Hmmm. QUAKEMAN> Nooo, asi si nedával v škole na hodinách elektrotechniky dosť pozor, ale shunty celkový výkon motoru zvýšia. Totižto s otáčkami klesá odber a zaradením zoslabovača budenia sa zmení pomer stator/rotor, celkový odoberaný prúd bude väčší a P=U.I - toto hovoríme o príkone. Výkon bude znížený o straty v zoslabovacom budení. Jednosmerný motor by zvyšoval otáčky do nekonečna? Blbosť. Max. otáčky závisia od presných parametrov motora, ako je napr. konštanta vinutia a pod. Pri max. otáčkach sa napätie generované rovná napätiu zdroja. Museli by sme mať zdroj s nekonečným napätím, aby motor išiel do nekonečna. V praxi sa to však nedosiahne, lebo to platí o motore bez záťaže. Motor má istú záťaž predstavovanú trolejbusom a teoreticky dosiahne takú rýchlosť, pri ktorej je schopný motor vydať dostatočný krútiaci moment na udržanie rýchlosti trolejbusu (na konštantnom stúpaní/rovine). A shuntovaním sa tento bod posunie smerom hore, pretože sa motor odbudí a jeho stator sa môže otáčať rýchlejšie. Čím je budenie menšie, tým vyššie sú otáčky motora na úkor napr. krútiaceho momentu. Za tým si stojím, pretože mám s tým teoretické a praktické skúsenosti, nemusím ani opravovať trolejbusy aby som to vedel.
A čo sa týka toho kardanu, to fakt neviem, pretože nie som strojár, ale povedal mi to človek v dosť vysokej funkcii, ktorý má na starosti údržbu a myslím, že on sa v tom vyzná. Takéto veci by vedel lepšie posúdiť napr. Turbo.
A čo sa týka toho kardanu, to fakt neviem, pretože nie som strojár, ale povedal mi to človek v dosť vysokej funkcii, ktorý má na starosti údržbu a myslím, že on sa v tom vyzná. Takéto veci by vedel lepšie posúdiť napr. Turbo.
Spectre