VozidláAutobusy › Karosa B 741

Karosa B 741.1908 #107 v pôvodnom nátere
Karosa B 741.1922 #112 v stave po dodaní
Karosa B 741.1908 #110 ako školský autobus
Karosa B 741.1922 #112 po obnove laku

Úvod

Sériové kĺbové autobusy Karosa B 741 z podniku Karosa Vysoké Mýto boli zakúpené ako náhrada za staršie vozidlá Ikarus 280. Na trhu sa objavili pomerne neskoro, až v roku 1991. Vychádzali z kĺbového linkového autobusu Karosa C 744, ktorého prototyp vyrobili už v roku 1983. Oproti Ikarusom poskytovali cestujúcim väčšie pohodlie, nakoľko mali tichý motor a pohodlné sedadlá. Prvých 6 autobusov zakúpilo v roku 1992 z vlastných finančných prostriedkov mesto Žilina, ktoré ich následne zapožičalo podniku ČSAD až do prevzatia liniek MHD novovzniknutým Dopravným podnikom mesta Žiliny v novembri 1993.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 741.1908 106 – 111 1992 1992 2003 – 2009 6
2. Karosa B 741.1922 112 – 113 1995 1995 2009 – 2016 2
Spolu 1992 – 1995   8

Technické parametre

Dĺžka 17355 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm (1. - 2. náprava)
6270 mm (2. - 3. náprava)
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 42 + 1
Počet miest na státie 108
Celkový počet miest 150 + 1
Pohotovostná hmotnosť 13700 kg (741.1908)
14200 kg (741.1922)
Celková hmotnosť 25600 kg
Motor LIAZ ML 637 N (Euro 1)
naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (B 741.1908)

LIAZ ML 636 E (Euro 2)
naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (B 741.1922)
Výkon motora 189 kW / 2000 rpm (LIAZ ML 637 N)
175 kW / 2000 rpm (LIAZ ML 636 E)
Objem motora 11946 cm3
Krútiaci moment motora 1050 Nm / 1400 rpm (ML 637 N)
Maximálna rýchlosť 71 km/h (B 741.1908)
70 km/h (B 741.1922)
Prevodovka ZF 4 HP 500
4-stupňová, automatická
Riadenie Technometra 712 HRSB-350-6-01, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná:
LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia

stredná:
RÁBA A 572.20, tuhá, vlečená (B 741.1908)
Detva, tuhá, vlečená (B 741.1922)

zadná:
RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia (B 741.1908)
Detva 11N DKT, tuhá, hnacia (B 741.1922)
Pneumatiky 11 x 22,5"

Fotografie

Opis

Autobusy B 741 vychádzajú z medzimestského kĺbového vozidla Karosa C 744 a takisto sú maximálne unifikované s mestskými štandardnými typmi B 731 a B 732. Karoséria bola polosamonosnej konštrukcie spojená z desiatich povrchovo upravených panelov. Predný a zadný článok spájal kĺb vybavený senzormi spínajúcimi hydrauliku na narovnanie kĺbu, v prípade neprimeraného vytočenia. Motor poháňajúci zadnú nápravu umiestnili v zadnej časti vozidla. Interiér vozidla na strope a bočniciach obložili sololitmi, sedačky z latexu mali koženkový poťah. Kúrenie zabezpečovali teplovzdušné radiátory, vetranie otváracie časti horných okien a stropné vetráky s ventilátormi. V bočnici sa nachádzala štvorica dvojdielnych výsuvných dverí s elektropneumatickým ovládaním. V nástupnom priestore oproti obom stredným dverám bol priestor pre kočíky. Vodičovo pracovisko malo uzavretú kabínku.

Obe dodané série sa okrem použitého motoru od seba takmer nelíšili. Autobusy prvej série boli dodané v klasickom červeno-bielom nátere. Druhá séria už bola dodaná v mestskom zeleno-žlto-bielom nátere.

Úpravy

Červeno-biele autobusy postupne dostávali nátery v mestských farbách, okrem vozidla #110, ktoré dostalo v roku 2005 celožltý náter s nápisom Školský autobus. Posledným červeno-bielym vozidlom zostal autobus #111.

Prevádzka

Po prevzatí výkonov na vyťažených linkách trolejbusovou dopravou sa Karosy B 741 používali v premávke najmä počas výluk trolejbusov a na bežných linkách sa objavovali len zriedkavo. V závere roka 2005 sa začali využívať na zmluvnú dopravu zamestnancov do novej automobilky KIA a do závodu Hyundai Mobis z autobusovej stanice v Žiline.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvou vyradenou Karosou B 741 bolo vozidlo #108 v roku 2003. Posledným vyradeným autobusom tohto typu bolo vozidlo #113, ktoré DPMŽ odpredal v roku 2016 súkromnému zberateľovi historických autobusov z ČR. V pravidelnej prevádzke však bolo len do roku 2011.

Katalóg vozidiel

106 107 108 109 110 111

112 113

Legenda a štatistika

106vyradené vozidlo: 8 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.