Posily na linke 22 (ráno a popoludní) robí autobus, ktorý sa popoludní a večer vyskytuje na L24.
Posila na linke 27 zo Zástrania - tá sa asi nemenila a je tam autobus, ktorý sa presúva z L31.
Posila na linke 4 o 7:22 - tiež asi bez zmeny, vykonáva krátky autobus, ktorý prišiel z L31.
Posila na linke 27 z Hurbanovej, potom Stodolovej a následne ako linka 4 o 7:32 - predtým vykonávané kĺbovým autobusom, v súčasnosti väčšinou krátky autobus, ktorý sa potom počas dňa objavuje striedavo na rôznych linkách - 3, 5, 26.
Na linke 7 boli dva klbáky neskôr, najmä v čase pandémie, luxus. Som zvedavý, ak sa to raz všetko zasa rozbehne, či bude ten jeden klbák bez posily dostačujúci. Faktom ale je, že najmenej stará časť Hájika už asi nemá toľko stredoškolákov ako pred takými 10 rokmi.
Z ekonomického hľadiska ich asi nemá význam držať v takom počte. Pre potreby operatívnej zálohy, vykrytia výpadkov t-bus vodičov, pár školských výletov či iných občasných objednávok možno stačia dva. Dnes napríklad jazdia #115 a #117.
Lenže sú tu aj rôzne ďalšie udalosti, či už neplánované (raz za pár rokov výpadok meniarne na viac dní - 2007, 2014, odstávka Rondla - 2019 a ďalšie, ktoré prídu znenazdania) alebo plánované. Medzi ne patria napríklad rekonštrukcia na ulici Vysokoškolákov, modernizácia uzla Žilina (most+viadukt) či rôzne pravidelné údržbové výluky a plánované drobné prekládky. Tieto sa síce väčšinou uskutočnia počas víkendových dní, no i vtedy je kritický čas nedeľného poobedia až večera počas semestrov (ak sa raz znovu naplno rozbehne kultúra a šport, tak to môžu byť aj niektoré soboty), kedy je na linkách 4 a 14 potrebných všetkých päť klbákov. Asi nie je poradie, ktorému by nevyšiel nával z niektorého vlaku. Samozrejme, dá sa to riešiť operatívnymi posilami, ale na to treba v danom čase vodičov navyše.
Hlavne netreba zabúdať na pripravovanú komplexnú rekonštrukciu meniarní a tratí po r. 2023, ktorá sa evidentne za víkendy nestihne. Vtedy bude aj tých päť málo a predpokladám dokúpenie alebo dočasný prenájom ďalších ojazdených.
Tieto úvahy by samozrejme boli zbytočné, keby sme tu mali aspoň zopár kĺbových trolejbusov s baterkami. To žiaľ nemáme a ani neviem či je možné niektoré z nich nimi dovybaviť - napr. 31 Tr v rámci nejakej väčšej opravy/generálky.
Ranná posila na 4 bola vždy malý autobus, Urbanway. Extra spoje na 22 sú zapracované v CP, takže tam k zmene tiež zrejme nedošlo.
Pravdou ale je, že ten posilový spoj na linke 7 chodil vždy veľmi slabo obsadený.
V súvislosti s ukončením prevádzky liniek 25 a 35 som bol zvedavý, ako sa táto zmena dotkne ranných posilových spojov či niektorých bežných spojov trolejbusových liniek, ktoré vykonávali autobusy operujúce (aj) na týchto linkách.
Došlo k dvom zásadným zmenám:
1. Zrušenie ranného posilového spoja linky 7.
2. Spoje nosných liniek 4 (17:22) a 14 (16:27) po novom vykonáva krátky autobus z linky 31, väčšinou Urbanway.
Pred viac ako pol hodinou zrejme ďalšie problémy v oblasti Obchodnej ulice. Stojí tam už päť trolejbusov, linky majú skrátené trasy. Postupne sa objavujú autobusy (časť spojov na tbus linkách cez pracovné dni robia autobusy aj tak). "Baterkové" trolejbusy zatiaľ presunuté neboli, jeden už službu skončil a druhý jazdí pod trolejmi.
FB Žilinak.sk:
Poškodenie nemalo súvis so stavbou na Obchodnej ulici. Pri prejazde trolejbusu, ktorý mal služobnú jazdu (návrat do vozovne) cez kríženie trolejových tratí, vypadol jeden zo zberačov a následne zachytil prevesové lano, ktoré sa roztrhlo. Uvedený úsek bol následne neprejazdný. Na miesto boli vyslaní pracovníci údržby trakčného vedenia a poškodenie opravili. Situáciu a stav následne ešte monitorovali počas prejazdu ďalších trolejbusov.
Jeden deň som zaznamenal dokonca dva z troch kĺbakov aj na L5, čo je rarita, pri prázdninovom režime ostáva dlhých vozov viacej nevyužitých a je dobré že ich nenechajú stáť.
Krátke vozy sú počas pracovných dní momentálne len na L1+5 (nerátam výluku keď boli hybridy aj na kyvadlovke).
Ľudia pred prichádzajúcimi sviatkami chodia častejšie na nákupy, takže jazda v kapacitnejších vozidlách je komfortnejšia a bezpečnejšia pre cestujúcich z hľadiska možnosti dodržiavania väčších odstupov, a dá sa to brať aj ako kompenzácia za horší interval počas špičiek, ktorý by pri niektorých spojoch so sólami nemusel stačiť.
Dnes TB linky ovládli opäť hybridy plus #25 a #28 takže premávka je bez obmedzení, len VTB má prestávku celý víkend, ale v pondelok sa vracia v plnej žiare takže si potom nasaďte pre istotu tmavé brýle kto ho stretnete
Minimálne týždeň sú v pracovných dňoch na spojoch linky 3 nasadzované k môjmu potešeniu výhradne kĺbové trolejbusy; navyše Solarisy.
Vieme, či si tento dobrý zvyk DPMŽ zachová, alebo je to len dočasná výprava počas pandemického prázdninového režimu?
Ešte opis ako by riešenie odklonenej L14 vyzeralo ''po Zlínsky'':
Vozidlá by sa pred príchodom na zastávku Polícia ''prepli'' na L1 s uvedenou konečnou Fatranská (veď dva skrátené ranné spoje jednotky aj reálne existujú),
vďaka čomu by nikto z nastupujúcich v centre nemohol byť pomýlený ak chcel ísť na Predmestskú a nečítal niekde oznámenia o výlukach/odklonoch.
Samozrejme aj na zastávkach by bol nalepený extra cestovný poriadok dočasne ''zahustenej'' L1.
Miro