Skôr je zaujímavé, že ani v rámci prestavby tej križovatky na turbokruháč nepožadovalo mesto, ani súkromný investor, ktorý tam plánuje postaviť obchodný dom, výstavbu zastávky MHD
S tým prekladom pri 6+16 je to tak, že by bol v úseku Stodolova - Polícia a pravdepodobne aj Polícia - Stodolova. Pre zastávky v centre však navrhuješ obsluhu v smere NA Hájik navzájom opačnými trasami: 6: Štef. nám. - ŽS - Hurbanova - Polícia ... 16: Hurbanova - ŽS - Štef. nám. - AUPARK - Polícia
Takže keď si na tomto úseku rozpíšem akékoľvek odchody pre L6 v 15 min intervale a potom si k tomu dopasujem L16 tak, aby od Polície na Hájik išli v preklade 7+8, zistím, že pri stanici bude medzi nimi 6+9 (alebo 7+8), na Štefánikovom nám. 5+10 (alebo 4+11) a na Hurbanovej 1+14 (alebo 2+13).
V súčasnosti tým, že idú z rovnako orientovaných zastávok, majú cestujúci medzi spojmi všade medzi Štef. nám. a Políciou 7 alebo 8 minút.
Akékoľvek okružné experimenty by som si už na Žiline odpustil. Urobil som návrh, kde som si dal za úlohu odstrániť okružnosť liniek 3 a 16, plus o nezmysle akým je linka 1 dnes ani nehovorím. Takže OC Dubeň ako inak riešiť? Máme k dispozícií v centre po prejazde spojov z linky 3 ešte 2 spoje za hodinu. 4 v špičke zhltne linka 16 a 2 spoje zhltne celodenne za hodinu linka 1. Ostávajú teda 2 spoje za hodinu z linky, ktoré zakončia pri ŽST, čiže tieto spoje môžu ísť ako linka 8 na OC Dubeň od Hurbanovej a opačne od Štefánikovho nám. budú pokračovať ako linka 3 cez stanicu a políciu na Bôrik a Solinky.
2-3 minúty prestupu a inak čas strávený vo vozidle je lepšie ako peší presun o ktorom hovoríš, pretože ešte na Žitnej ulici to ide ale na Bánovskej ceste a úseku medzi ňou a Žitnou na križovatke je to o hubu, resp. o život a navyše kvalita chodníka je diskutabilná. Plus v čase dažďa je takmer isté, že človek utŕži sprchu. A to čo si porovnal s peším presunom, tak to kríva aj na tom, že daný čas presunu ba 2,2km trase je 20-25 min pre zdatného chodcu, pre menej je to 30-35 min a to da bavíme o presune z lokality okolo zastávky Žitná. Peší presun z Hájika dúfam neberieš v úvahu. Po tej serpentínovej promenáde by si to pochvaľoval možno len Matej Tóth.
Ad preklad 6+16, preklad by bol v celom úseku Stodolova - Polícia. Do 16ky by sa pri ceste na Hájik dalo nasadnúť už na Hurbanovej a ísť cez stanicu a Aupark zachádzkou. Neviem prečo spomínaš zhoršenie, keď od stanice, Štefánikovho nám., Auparku a aj Hurbanovej 16ka privezie ľudí rovnakým smerom a aj ich odvezie rovnakým smerom a to isté aj linka 3, čiže to jednosmerné harakiri by u týchto liniek skončilo. A prv zostrojme CP a potom hovorme, či preklad bude, alebo nebude.
S riešením OC Dubeň, aké som navrhol, že to nie je vhodné súhlasím. Beriem späť.
Ku ND na Hájik: OK, bol tam jeden klbák, ktorým sa zlepšoval priemer, no nebolo to skôr preto, že bolo málo krátkych autobusov, alebo skôr preto, že nebolo viac klbákov než jeden k dispozícií? 1ka ako som navrhol by viac pomohla Hajiku než 27ka pretože by ponúkala viac spojov a pravidelnejšie. Plus skončila by premávka krátkych trolejbusov na 6/16, čo by navýšilo kapacitu mierne. V najhoršom prípade zriadiť niečo ako je linka 184 v Bratislave, t.j. jeden klbák pôjde účelovo z Hájika nejakou špeci trasou aby zachytil miesta odkiaľ nejdú spoje k ŽU a školám na Hlinách a pôjde v čase pred/po prednáškach/vyučovaní. Vyriešené.
Ako som písal, tak v triangli zastávok "Polícia" so zastávkami hýbať moc nejde, okrem zastávky v smere na Hájik a to posunutím bližšie ku križovatke. Zastávkubv smere k stanici bližšie posunúť nejde pretože tam stojí budova. Takže jedine s jednou zastávkou ide pohnúť. Takže netreba sabotovať prestupný systém iba pre 7ku a jednu zastávku. Ale už som si zvykol, že je to také typické slovenské hladať ako sa čo nedá, teoretizovať, napísať o tom haldy materiálu a nakoniec to nechať tak a filozofovať ďalej samozrejme.
V prípade obsluhy Atria Dubeň by som oživil starú osmičku, akurát s 15-min. intervalom (jazdná doba 21 minút, dva sólo vozy) a šestka by mohla plnohodnotne obsluhovať Vlčince smerom na nemocnicu. Cestujúcim z Vlčiniec (a Hlín) do Atria by skôr než zachádzka pomohla zastávka niekde medzi kruháčom a zásobovacím vjazdom do OBI, nakoľko by to mali ku vstupu asi sto metrov, a v smere do centra je to medzi Poštovou a plavárňou skoro kilometer.
Odvtedy si si návrh trocha pozmenil (L5, zmeny v niektorých intervaloch,...). O istých bodoch sa tu diskutovalo vlani aj teraz, tak to skúsim zobrať z iných pohľadov:
- Dnes trvá cesta linkou 7 zo Stodolovej na Poľnú podľa CP 20 min (vybral som za príklad túto zastávku, lebo v jej blízkosti sa nachádzajú dve stredné školy a v o čosi väčšej vzdialenosti je okrajovo priemyselná a na druhej strane ešte ďalej nákupná zóna). Kedysi to bolo 18, potom 19, pred pár rokmi sa to zvýšilo na 20 min. Sú časy, kedy spoje, naberú cez Závodie a na Hlinskej meškanie 2-5 minút, ale aj úseky dňa, kedy 2-3 minúty strávia vyčkávaním na zastávkach. Pokiaľ by sme toto spojenie riešili prestupom na Polícii, treba rátať ešte s ďalšími 2-3 minútami na prestup. Tu už sa pomaly blížime k času, za ktorý sa dá táto trasa zvládnuť peši. Priestor na skrátenie jazdnej doby veľký nie je. Na Žitnej chcú v budúcnosti vybudovať novú okružnú križovatku, ktorá spomalí smer od Hájika. Situácia na Závodskej je zlá už roky bez vyhliadky na zlepšenie a na Hlinskej sa v špičke neraz stojí až po internáty (a to sme ešte pred spustením diaľničného privádzača). Potenciál na zrýchlenie je už len pri jazde cez svetelné križovatky medzi Hálkovou - Mostnou.
Jednou z možností zrýchlenia je vynechanie zachádzky k Polícii (hovorí o nej aj generel). Ďalšou môže byť obídenie Hálkovej aj Komenského - vedenie po trase L50. To už s možným zhoršením obsluhy priemyselnej zóny v dosahu Hálkovej. Alebo prestup, ale otázne kde a ako, aby to aj bolo časovo efektívne?
- Podľa návrhu by L16 išla v smere na Hájik v opačnom smere ako dnes, takže by bola s L6 v preklade iba pri stanici a polícii, pre oblasť ich zvyšných dvoch spoločných zastávok by došlo k zhoršeniu oproti aktuálnemu stavu.
- Pri takomto linkovom vedení som napočítal potrebu 36 trolejbusov. V súčasnosti ich jazdí 31 (po mestom zamýšľanom zahusťovaní ich má byť 34). O víkendovom navýšení ani nehovorím.
- Zachádzky k Átriu Dubeň. Nestotožňujem sa s tým, aby cestujúci z/na Vlčince boli takýmto spôsobom zdržiavaní. Dosť, že samotné Vlčince sú riešené dvomi zachádzkami.
" Keď bola výluka trolejbusov na Hájik, tak pamätám, že jazdila jedna autobusová výluková linka v intervale 7-8/15/7-8//15 a bolo to perfektné, pretože na spojoch bola rovnaká kapacita, časový rozostup a tiež nápor cestujúcich..."
- Nie je pravda, že na spojoch bola rovnaká kapacita. Jazdili tam štyri krátke autobusy a jeden dlhý, po ôsmej sa pridal ešte jeden klbák. Okrem toho premávala aj naďalej posilová kĺbová L7 o 7:15. Pri nápore, aký je z Hájika medzi 7:05 - 7:25 by 7,5 min interval dlhodobo nevyhovoval. L27 pomôže len z 1/3.
V normálnom meste západného strihu je štandardom, že ak je prestupný terminál v križovatke, sú tie zastávky primknuté čo najbližšie k nej - ideálne tak, aby prechod viedol zo zastávky na zastávku a nemusel si pochodovať až niekam za koniec odbočovacích pruhov apod. Plus samozrejme adekvátny orientačný a informačný systém.
Neviem ozaj ako riešiť prestup na Polícií inak než presunutím zastávky v smere k Auaparku pred budovu polície. Ale aj tak by bolo treba prejsť 1x cez cestu. Zaujímalo by ma, že ako sú riešené prestupy v zahraničí v bodoch, kde sa zbiehajú 3-4 ulice, keď tam nie je nejaký priestor na špeci "otočku" kam vlezie každé vozidlo, ktoré tým uzlom prechádza. Podľa mňa o nič viac odlišné než to, čo je pri polícií nemajú vymyslené, pokiaľ tam nie je námestie, ktoré umožňuje niečo kreatívne vymyslieť. Čiže prestup pri Polícií nie je problém, problém je prístup a pohľad na vec prestupu, ktorý obsahuje presun cez jeden prechod pre chodcov, pričom sú na Slovensku bežné prestupy s presunom cez 2-3 prechody a? Mal z toho niekto ujmu na zdraví? Teda okrem toho, kto vbehol na červenú na vozovku ... A potom mám pocit, že niektorí majú linku 7 ako fetiš, pričom tá linka je v modernom systéme MHD (s prestupnou tarifou s časovými lístkami a nie tým, na čo sa hrá Žilina) nepoužiteľná. Jednoducho Hájik potrebuje max. 2 linky v preklade 7-8 min v špičke a v ostatnom čase 15 minút a druhú ako doplnok cez Kvačalovu. Keď bola výluka trolejbusov na Hájik, tak pamätám, že jazdila jedna autobusová výluková linka v intervale 7-8/15/7-8//15 a bolo to perfektné, pretože na spojoch bola rovnaká kapacita, časový rozostup a tiež nápor cestujúcich pretože všetky spoje mali rovnakú trasu a nie, že jedna linka od Vlčiniec/Atria, druhá polokružná, ktorá sa plní od stanice a potom 1-2 za hodinu premávajúca mizéria, ktorú som videl neraz v závese za 4/14 voziť čo sa nevošlo do 4/14 alebo tých pár cestujúcich direkt na Hálkovu, Závodie a Hájik.
Nejdem tu rozoberať ten zvyšok, ale v prípade linky 7 je pri jej zrušení jeden podstatný problém, ktorý už vytýčil Dispecer -> krkolomný prestup na Polícii. Navyše, v ranných hodinách by bolo nutné zachovať spoj o 7:15 z Hájika až na Vlčince (jedno vozidlo, nie obe), ten jazdí relatívne vyťažený až po Poľnú.
Pri linke 16 je vysvetlenie, že jej spoje pokračujú ako linka 3 od ŽST, resp. prepínali by sa na linku 3 už pred príchodom na Štefánikovo nám., čiže na Štefánikovom nám. v smere k ŽST by už figuroval CP linky 3 a opačne by už na ŽST v smere Štefánikovo nám. figuroval CP liniek 1 a 16.
Rozpíšem to ešte takto:
Spoje linky 3 prídu k ŽST a budú pokračovať ako:
- linka 1 s odchodmi o 00, 15, 30, 45 počas špičky aj v sedle s tým, že odchody o 15 a 45 minúte pôjdu v iba po Hálkovu
- linka 16 s odchodmi o 07, 22, 37, 52 iba počas špičky
Takže v úseku ŽST - Štefánikovo nám. - Aupark - Polícia - Hálkova premáva linka 1 každých 15 minút a od Hálkovej po Kvačalovu (depo) každých 30 minút. Keďže spoje po Hálkovu sa budú prakticky hneď točiť cez rondel a pôjdu naspäť ako linka 1 a neskôr prejdu plynule na linku 3 na Štefánikovom nám., tak sa do CP nakreslia najprv tieto spoje po Hálkovu, potom sa nakreslia spoje na Kvačalovu a potom až spoje linky 16. Snáď to dáva logiku. A mimochodom pri linke 1 by bolo možné napríklad v rannej špičke aj všetky spoje viesť k vozovni, ak by bol zo strany cestujúcich záujem, alebo by sa využili hybridné trolejbusy s batériami pre jazdu mimo trolejí v úseku Kvačalova - Stodolova, čo by posilnilo ponuku spojov na Hájik a linka 27 by mohla mať od Kvačalovej zachované spoje, ktoré by na linku 1 nadväzovali, aby sa ľudia z Hájika mohli dostať na Kragujevskú.
Nuž pri linke 7 je treba obetovať kus komfortu výmenou za to, že iné linky budú premávať častejšie a navyše teraz keď je v hre dištančná výučba a semester trvá bežne 13-14 týždňov (dokopy 26-28 celý rok), tak ten prúd ľudí a UNIZA nebude významný a nielen na trase k tejto univerzite bohužiaľ. Spoje, ktoré mali výraznú prevahu klientely medzi žiakmi najmä v prímestskej doprave utŕžia riadnu ranu pod pás a tiež teraz keď prebehla kampaň na prenajatie si auta počas "Covid-19" pandémie, tak aj zamestnaných ubudne vo VHD. Ale aj keby sa vyučovalo normálne, tak jeden prestup 18-30 ročnú zdravú mládež nezabije. Či?
Pochopil som ako to myslíš s tou linkou 1/3, ale...
na oboch linkách máš rozdielny interval (15 min u L1 a polovičný u L3) v istých častiach dňa, takže ako by si vyriešil každý druhý spoj na linke 3?
plus neviem, či je až taký dobrý nápad rušiť linku 7, avšak s vhodnou úpravou prestupu z 6 na 4 (a zo 14 na 6) si to možno viem predstaviť, ale nevidel som, aké silné sú priame prúdy z Hájika na Hliny, či na univerzitu (Vlčince) a druhá vec, kde takýto prestup uskutočniť (lebo zastávka Polícia je tak trochu na to nepraktická)
Dlhé roky čo používam MHD v ZA a aj linku 3, tak mi občas komplikuje jednosmerná trasa tejto linky cestovanie. Preto ma napadlo, že prečo nepristúpilo mesto Žilina k objednávke zmeny trasy tejto linky tak, aby poskytla variáciu k linkám 5 a 6 zo Spanyolovej, ktoré idú na Štúrovo nám. a ďalej Hliny, resp. 6ka na Štefánikovo nám. a k stanici, pričom 3ka mohla premávať na Štúrovo nám. a ďalej cez políciu, Hurbanovu k stanici, čím by sa vytvorila tretia trasa pre trolejbusové linky od nemocnice. Kompletné riešenie trolejbusov si predstavujem takto:
1: (prichádza ako linka 3) ŽST - Štefánikovo nám. - Aupark - Polícia - Hálkova 15/15/15//15 a vybrané spoje v intervale 30/30/30//30 pokračujú na Kvačalovu
3: Solinky - Bôrik - Nemocnica - Aupark - Polícia - ŽST, posilnená na 7-8/15/7-8//15
4/14: bez zmeny, posilnená na 7-8/15/7-8//15 ako náhrada za linku 7
5: bez zmeny trasy, posilnená na 15/15/15//30, dobudovať trolejbusovú stopu na kruhovom objazde tak, aby mohla 5ka zachádzať k OC Dubeň + vybudovať miesto na otočku pri OC Dubeň tak, aby nemuseli trolejbusy zachádzať cez celé parkovisko a prístup do obratiska aby bol len pre trolejbusy
6: bez zmeny + zachádzka spojov cez OC Dubeň, ktoré idú na Vlčince, viď. linka 5
7: zrušená
16: Hájik - Hálkova - Polícia - Aupark - Štefánikovo nám. - ŽST, pokračuje ako linka 3 (15/-/15//-)
+ dva ponety:
1. Ohľadom trás autobusov a síce, že mohla by sa niektorá autobusová linka využiť na prepojenie Košickej a Predmestskej so zastávkou Aupark, keďže silný prúd IAD smeruje takto ale žiadna linka MHD takto nepremáva.
2. K intervalom mám dotaz, že prečo dodnes nie je schopný DPMŽ zaviesť, alebo mesto vydať voči DPMŽ pokyn na to, aby sa na linkách zaviedli intervaly 120, 60, 30, (20) a 15 minút? Týka sa to najmä večerných hodín na všetkých linkách a autobusových liniek celodenne. Ak mám na linke 4 odchody za hodinu, tak prečo nie je zavedený 15 min interval ale je to tam prekladané 10, 20 a 25 minútami, prípadne večer sú 25 a 35 minútové intervaly?
4 odchody za hodinu = 15 minút
3 odchody za hodinu = 20 minút
2 odchody za hodinu = 30 minút
1 odchod za hodinu = 60 minút
Je toto zaviesť problém?
P.S.: Viem, že toto nie sú stránky DPMŽ, ani stránky mesta Žilina. Ale keďže tu píšu ľudia znalí dopravnej problematiky, či už ako fanúšikovia alebo priamo zamestnaní v doprave, tak verím, že niekto fundovaný sa tu k tomu vyjadrí, že prečo sú veci tak ako sú a nehýbu sa vpred ako som vyššie opísal. Ď!
Medzičasom som ku mne info s vysvetlením významu tajuplnej štrbiny dostala.
Slúžiť má na zafixovanie karty počas dlhších operácií (napríklad, nie však výlučne nahratie internetovej transakcie), pričom jej použitie bude DOBROVOĽNÉ. Kto chce, môže kartu držať v ruke a k čítačke ju priložiť len v zodpovedajúcom momente a kto chce mať obe ruky voľné, zasunie kartu do štrbiny, naťuká čo treba a kartu znova vytiahne.
Tá štrbina na kontaktné karty by podľa všetkého mala byť v Žiline slepá.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Lubo strajk