VozidláAutobusy MHD › Irisbus Citelis 12M CNG

Irisbus Citelis 12M CNG
Irisbus Citelis 12M CNG
Irisbus Citelis 12M CNG pôvodom z Přerova
Irisbus Citelis 12M CNG pôvodom z Přerova

Úvod

Nízkopodlažný autobus štandardnej dĺžky Irisbus Citelis 12M bol predstavený v roku 2005. Autobusy sa pôvodne vyrábali v závode Irisbus Iveco vo francúzskom Annonay, neskôr v talianskom meste Valle Ufita. Dokončovacie práce na vozidlách pre náš región prebiehali v podniku Karosa vo Vysokom Mýte (od roku 2007 Iveco Czech Republic). Od jesene 2010 sa Citelisy 12M vyrábali kompletne aj vo Vysokom Mýte. Išlo o nástupcu úspešného typu Karosa City bus 12M (v zahraničí známeho pod menom Renault Agora) vyrábaného od roku 1996. Posledné autobusy Irisbus Citelis zišli z výrobnej linky v roku 2014, ich nástupcom sa stal typ Iveco Urbanway.

V roku 2010 vypísala spoločnosť SAD Trnava, a.s. verejnú súťaž na dodávku nových mestských nízkopodlažných autobusov s CNG pohonom v počte 14 kusov autobusov do dĺžky 12 m a 5 autobusov do dĺžky 10,5 m. Verejnú súťaž na dodávku takýchto autobusov vyhrala spoločnosť Auto-Impex Bratislava s vozidlami Irisbus Citelis CNG. Financovanie nákupu nových vozidiel bolo zabezpečené prostredníctvom Operačného programu Životné prostredie. Zároveň z uvedeného Operačného programu bola financovaná aj výstavba plniacej stanice CNG na Trstínskej ceste. Výška NFP bola 5,9 mil. €, dopravca sa podieľal na financovaní projektu piatimi percentami (310 584 €).

V roku 2025 vozidlový park trnavskej MHD doplnilo formou prenájmu ešte jedno jazdené vozidlo Irisbus Citelis 12M, ktoré pôvodne zakúpila SAD Trnava pre svoju prevádzku v meste Přerov v roku 2010.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Citelis 12M CNG TT-096EK, TT-097EK, TT-098EK, TT-099EK, TT-141EK, TT-142EK, TT-143EK, TT-144EK, TT-145EK, TT-146EK, TT-147EK, TT-367EK, TT-369EK, TT-370EK 2011 2011 od 2021 14
2. Irisbus Citelis 12M CNG PN-938EH 2010 2025 1
Spolu 2010 – 2011   15

Technické parametre

Dĺžka 11990 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3300 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. a 3. dvere)
Rázvor 6120 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 30 + 1
28 + 1 (2. séria)
Počet miest na státie 68
69 (2. séria)
Celkový počet miest 98 + 1
97 + 1 (2. séria)
Pohotovostná hmotnosť 12500 kg
Celková hmotnosť 18745 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE0642F, CNG EEV, plynový, radový 6-valec, preplňovaný turbodúchadlom
Výkon motora 213 kW / 2000 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1100 - 1850 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h s obmedzovačom
Prevodovka VOITH D 854.5, automatická 4-stupňová
Riadenie ZF Servocom 8098, integrovaný hydraulický posilňovač
Nápravy predná: RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 132, portálová s dvojstupňovou redukciou
zadná: IVECO BRA 132, portálová s dvojitou redukciou (2. séria)
Pneumatiky 275/70 R 22,5 148/145 J

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu zostavili zo šiestich ferozinkových panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili zo sklolaminátu. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili plastové materiály. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom v usporiadaní 2 + 1 v prednej časti a 2 + 2 v časti od stredných dverí dozadu. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou Gerflor. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili posuvnými otvárateľnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou. Pracovisko vodiča vybavili klimatizačnou jednotkou Autoclima Fresco 3000 RT. Vozidlá dodali v bielo-zelenom nátere. Do vozidiel bol namontovaný informačný a tarifný systém firmy EMtest.

Jazdené vozidlo PN-938EH prišlo do Trnavy v bledomodrom korporátnom nátere Arriva. Tento autobus bol vybavený klimatizáciou vodiča Thermo King SR-10E a v predchádzajúcom pôsobisku bola doplnená aj klimatizácia priestoru pre cestujúcich v podobe jednej malej strešnej jednotky AC 403 E.

Úpravy

Pred zaradením do premávky boli na bočnice a zadné čelo vozidiel doplnené polepy mesta Trnava s motívom Eko bus.

Od roku 2017 boli na autobusy aplikované lepené reklamy, vo forme celovozidlových reklám i busboardov na bočnici a zadnom čele.

Vozidlá boli postupne od roku 2017 vybavené bezpečnostným kamerovým systémom.

V roku 2023 bol pôvodný tarifný systém pozostávajúci z čítačiek kariet EMtest EM 316i, tlačiarne lístkov EM 316ip a palubného počítača EM 126i Mijola vymenený za nový systém pozostávajúci z kartových validátorov s čítačkou QR kódov Mikroelektronika Vega CVB-E2D (bez tlačiarne) a CVP-E2D (s tlačiarňou lístkov) a palubného počítača Transdata Vesna TDA16. Výmena bola realizovaná v rámci projektu financovaného z eurofondov. V závere roka 2024 boli validátory doplnené aj ku tretím dverám.

Prevádzka

Vozidlá sa zaradili do premávky po slávnostnej prezentácii dňa 14. apríla 2011.
Autobus, ktorý pôvodne jazdil v moravskom meste Přerov, sa do premávky zaradil 8. apríla 2025.

Vyraďovanie a likvidácia

Citelis #TT-096EK mal dňa 16.11.2020 vážnu dopravnú nehodu, po ktorej bol dlhodobo odstavený. Po príchode nových autobusov SOR NB 12 bol v roku 2021 vyradený z evidencie. Súčasne bolo vyradené aj vozidlo TT-141EK. Obe vozidlá následne slúžili ako zdroj náhradných dielov pre ostatné autobusy.

Katalóg vozidiel

TT-096EK TT-097EK TT-098EK TT-099EK TT-141EK TT-142EK TT-143EK TT-144EK TT-145EK TT-146EK TT-147EK TT-367EK TT-369EK TT-370EK

PN-938EH

Legenda a štatistika

TT-097EKnevyradené vozidlo: 13 (86,7 %)
TT-096EKvyradené vozidlo: 2 (13,3 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.