VozidláAutobusy MHD › Irisbus Citelis 10.5M CNG

Irisbus Citelis 10.5M CNG

Úvod

Plne nízkopodlažný autobus Irisbus Citelis 10.5M dĺžky 10,5 metra doplnil výrobu radu autobusov Citelis koncom roku 2008. Autobus predstavuje skrátenú verziu štandardného vozidla Citelis 12M. Koncern Irisbus Iveco ho vyrábal v naftovej i CNG verzii do roku 2014, kedy ho vo výrobe nahradil typ Iveco Urbanway.

V roku 2010 vypísala spoločnosť SAD Trnava, a.s. verejnú súťaž na dodávku nových mestských nízkopodlažných autobusov s CNG pohonom v počte 14 kusov autobusov do dĺžky 12 m a 5 autobusov do dĺžky 10,5 m. Verejnú súťaž na dodávku takýchto autobusov vyhrala spoločnosť Auto-Impex Bratislava. Financovanie nákupu nových vozidiel bolo zabezpečené prostredníctvom Operačného programu Životné prostredie. Zároveň z uvedeného Operačného programu bola financovaná aj výstavba plniacej stanice CNG na Trstínskej ceste.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Citelis 10.5M CNG TT-371EK, TT-372EK, TT-373EK, TT-374EK, TT-375EK 2011 2011 5
Spolu 2011   5

Technické parametre

Dĺžka 10460 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3300 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. + 3. dvere)
Rázvor 4590 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 21 + 1
Počet miest na státie 58
Celkový počet miest 79 + 1
Pohotovostná hmotnosť 11060 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE0642F, CNG EEV, plynový, radový 6-valec, preplňovaný turbodúchadlom
Výkon motora 213 kW / 2000 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1100 - 1850 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h s obmedzovačom
Prevodovka VOITH D 854.5, automatická 4-stupňová
Riadenie ZF Servocom 8098, integrovaný hydraulický posilňovač
Nápravy predná: RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 132, portálová s dvojstupňovou redukciou
Pneumatiky 275/70 R 22,5 148/145 J

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu zostavili zo šiestich ferozinkových panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili zo sklolaminátu. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili plastové materiály. Nádrže na CNG umiestnili v prednej časti strechy a zakryli krytom. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom v usporiadaní 1 + 1 v prednej časti a 2 + 2 v časti od stredných dverí dozadu. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili veľkými posuvnými otvárateľnými časťami bočných okien, jedným stropným vetrákom a nútenou ventiláciou. Pracovisko vodiča vybavili klimatizačnou jednotkou Autoclima Fresco 3000 RT. Vozidlá dodali v bielo-zelenom nátere. Do vozidiel bol namontovaný informačný a tarifný systém firmy EMtest.

Úpravy

Pred zaradením do premávky boli na bočnice a zadné čelo vozidiel doplnené polepy mesta Trnava s motívom Eko bus.

Od roku 2019 boli na autobusy aplikované lepené reklamy, vo forme celovozidlových reklám i busboardov na bočnici.

Vozidlá boli po roku 2020 vybavené bezpečnostným kamerovým systémom.

V roku 2023 bol pôvodný tarifný systém pozostávajúci z čítačiek kariet EMtest EM 316i, tlačiarne lístkov EM 316ip a palubného počítača EM 126i Mijola vymenený za nový systém pozostávajúci z kartových validátorov s čítačkou QR kódov Mikroelektronika Vega CVB-E2D (bez tlačiarne) a CVP-E2D (s tlačiarňou lístkov) a palubného počítača Transdata Vesna TDA16. Výmena bola realizovaná v rámci projektu financovaného z eurofondov. V závere roka 2024 boli validátory doplnené aj ku tretím dverám.

Prevádzka

Vozidlá sa zaradili do premávky po slávnostnej prezentácii dňa 14. apríla 2011.

Katalóg vozidiel

TT-371EK TT-372EK TT-373EK TT-374EK TT-375EK

Legenda a štatistika

TT-371EKnevyradené vozidlo: 5 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.