VozidláAutobusy MHD › SOR BN 12 & SOR CN 12

SOR BN 12 (1. séria)
SOR BN 12 (1. séria)
SOR BN 12 (2. séria)
SOR BN 12 (2. séria)
SOR CN 12 (od 10/2008 ako SOR BN 12) (3. séria)
SOR CN 12 (od 10/2008 ako SOR BN 12) (3. séria)
SOR BN 12 (4. séria)
SOR BN 12 (4. séria)
SOR BN 12 pôvodom od Arriva Nové Zámky
SOR BN 12 pôvodom od Arriva Nové Zámky

Úvod

Čiastočne nízkopodlažné, tzv. low-entry, 12-metrové autobusy SOR BN 12 českého výrobcu SOR Libchavy sa vyrábali od roku 2003. V rokoch 2006 až 2007 zakúpila SAD Trnava prvých jedenásť kusov vozidiel tohto typu. V roku 2008 zakúpila SAD Trnava dve vozidlá SOR CN 12. Prímestský čiastočne nízkopodlažný autobus SOR CN 12 vychádza z mestskej verzie SOR BN 12. Oproti mestskej verzii je vybavený iba dvojicou dverí a väčším počtom sedadiel, čo ho predurčuje na nasadenie na menej vyťažených spojoch a tiež na kratšiu zájazdovú dopravu. Zaujímavosťou je, že ďalšie vozidlá prišli tiež v prímestskom vyhotovení, ale boli už označené ako SOR BN 12.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR BN 12 TT-099CS, TT-422CX, TT-881CV jún 2006 – december 2006 2006 2021 3
2. SOR BN 12 TT-346DB, TT-347DB, TT-348DB, TT-351DC, TT-352DC, TT-425DH, TT-426DH, TT-906DC 2007 2007 – 2017 2014 – 2021 8
3. SOR CN 12 TT-813DK, TT-814DK 2008 2008 2021 2
4. SOR BN 12 TT-934DN, TT-935DN leto 2008 2008 2021 – 2022 2
5. SOR CN 12 3E9 0171 2009 2010 2010 1
6. SOR BN 12 AA-038OZ 2016 2024 1
Spolu 2006 – 2016   17

Technické parametre

Dĺžka 11770 mm (1. séria)
11790 mm (2. - 6. séria)
Šírka 2525 mm
Výška 3000 mm (1. - 5. séria)
2950 mm (6. séria)
Výška podlahy 360/800 mm
Rázvor 6180 mm
Počet dverí 3 (1. - 2., 6. séria)
2 (3. - 5. séria)
Počet miest na sedenie 30 + 1 (1. - 2. séria)
42 + 1 (3. - 4. séria)
41 + 1 (5. séria)
31 + 1 (6. séria)
Počet miest na státie 75 (1. - 2. séria)
41 (3. - 4. séria)
64 (5. séria)
60 (6. séria)
Celkový počet miest 105 + 1 (1. - 2. séria)
83 + 1 (3. - 4. séria)
105 + 1 (5. séria)
91 + 1 (6. séria)
Pohotovostná hmotnosť 8750 kg (1. - 5. séria)
9600 kg (6. séria)
Celková hmotnosť 16500 kg
Motor Iveco Tector 6 F4AE 0682 H*C, Euro 3 (1. séria)
Iveco Tector 6 F4AE 3682 E, Euro 4 (2. - 4. séria)
Iveco Tector 6 F4AE 3682 E, Euro 5 (5. séria)
Iveco Tector 7 F4AF E612 F, Euro 6 (6. séria)
Výkon motora 194 kW / 2500 rpm (Tector 6)
210 kW / 2500 rpm (Tector 7)
Objem motora 5880 cm3 (Tector 6)
6728 cm3 (Tector 7)
Maximálna rýchlosť 80 km/h (BN 12)
100 km/h (CN 12)
Riadenie RBL C 500 V, hydraulické monoblokové
Nápravy predná: SOR, nezávislé zavesenie kolies
zadná: DANA 11-26, tuhá, hnacia
Pneumatiky 285/70 R 19,5

Fotografie

Opis

Karoséria je panelová, polosamonosná, skelet zostavili z oceľových uzatvorených profilov a zvarili s rámom podvozku. Karosériu obložili polyesterovými laminátmi a špeciálnymi plechmi, spodné časti zhotovili z nehrdzavejúcej ocele. Interiér s umakartom pokrytými bočnými stenami a stropom, protišmykovou podlahou, širokými dverami a farebnou textíliou potiahnutými sedadlami (v pevnom i sklopnom vyhotovení) spĺňa normy moderného dopravného prostriedku. Vetranie zabezpečujú horné časti bočných okien a stropné vetráky. Interiér vykurujú teplovodné radiátory.

Úpravy

Dosadenie optického informačného systému firmy EMtest (jar 2010).

Prevádzka

Vozidlá prvej série sa do premávky zaraďovali postupne v priebehu roka 2006. Druhá séria bola sprevádzkovaná tiež postupne od mája 2007 do januára 2008. Dve vozidlá SOR CN 12 boli sprevádzkované v máji 2008. Vozidlá SOR BN 12 #TT-934DN a #TT-935DN sa zaradili do premávky v septembri 2008. Zvláštnosťou týchto vozidiel bolo ich vybavenie iba dvojicou dverí a vyhotovenie interiéru v prímestskom prevedení, čím tieto vozidlá zodpovedajú skôr typu SOR CN 12. Vozidlá SOR CN 12 #TT-813DK a #TT-814DK boli v októbri 2008 pretypované na typ SOR BN 12.

Od januára 2010 prevádzkovala spoločnosť SAD Trnava mestskú hromadnú dopravu aj v českom meste Přerov. V súvislosti s tým dopravca dočasne presunul do Přerova sedem nízkopodlažných vozidiel SOR. Počas presunu vypomáhalo na linkách MHD v Trnave aj vozidlo #3E9 0171 zapožičané výrobcom. V rokoch 2014 a 2015 opäť odišli do Přerova tri vozidlá, z ktorých sa dve neskôr vrátili do Trnavy a jedno skončilo v MHD Nitra.

V súvislosti s navýšením výkonov MHD sa v decembri 2024 do premávky zaradil jeden jazdený autobus pôvodom od dopravcu Arriva Nové Zámky.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvé bolo vyradené vozidlo TT-348DB v roku 2014, ktoré následne slúžilo v prevádzkach dopravcu Arriva Morava a Arriva Nitra. Väčšina vozidiel bola vyradená v júli 2021 po dodávke nových vozidiel SOR NB 12 City. Vozidlá TT-813DK a TT-814DK našli ďalšie využitie v prímestskej doprave v okolí Hlohovca. Ako posledné bolo z evidenčného stavu vyradené vozidlo TT-934DN začiatkom roka 2022, ktoré bolo predtým krátko zapožičané na linky IDS BK dopravcovi Arriva Mobility Solutions.

Katalóg vozidiel

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
TT-346DB 5M2 8114 TT-236FR 
TT-906DC TT-583GS  

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.