V piatok sa do premávky zaradili 4 elektrobusy.
Po Vysokých Tatrách, kde jazdil prvý elektrobus na Slovensku ako skibus od roku 2011, Košiciach (zatiaľ mesto s najväčším počtom elektrobusov na Slovensku), Šali a Poprade sa Bratislava stáva ďalším slovenským mestom, ktoré na linky mestskej hromadnej dopravy zaradí elektrické batériové autobusy. Dopravný podnik Bratislava vo štvrtok 25. januára 2018 verejnosti a zástupcom médií predstavil svoje prvé elektrobusy, ktoré začínajú novú éru bratislavskej autobusovej dopravy.
V piatok 26. januára sa do premávky zaradia prvé štyri elektrobusy, ktoré boli dodané začiatkom tohto roka. Ide o dva plne nízkopodlažné a klimatizované 12-metrové elektrické autobusy SOR NS 12 Electric a dva malé tzv. low-entry elektrobusy SOR EBN 8. V priebehu tohto roka ich doplní ešte ďalších 14 elektrobusov SOR NS 12 Electric. Bratislavský dopravný podnik je vôbec prvým, ktorý do svojho vozidlového parku zaradí elektrobusy úplne nového typu SOR NS 12 Electric českého výrobcu SOR Libchavy. Pôjde o tretí a štvrtý vyrobený kus.
Jeden 12-metrový elektrobus bude spočiatku nasadený na linku 53 a druhý bude postupne vyskúšaný na vybraných spojoch autobusových liniek 43 52 65 66 80 a 94. Malé elektrobusy budú prevádzkované na tzv. minibusových linkách 27 a 151. Nasadzovanie elektrobusov na linky bude zohľadňovať ich dojazd, ktorý sa predpokladá okolo 160 km na jedno nabitie. Nabíjanie batérií elektrobusov bude zabezpečené cez nabíjacie zásuvky prostredníctvom nabíjacích stojanov vo vozovni Krasňany, kde sú vozidlá garážované. Elektrobusy EBN 8 sa budú pri pomalom nočnom nabíjaní nabíjať prúdom 32 A, vozidlá NS 12 prúdom 63 A. Rýchlonabíjanie bude v oboch prípadoch zabezpečené prúdom 250 A. Malé elektrobusy majú batérie umiestnené v zadnej časti vozidla, 12-metrové elektrobusy ich majú osadené na streche. Vozidlá sú vybavené aj strešným 5-pólovým nabíjacím zberačom systému Ride&Charge poľskej firmy EC Engineering, keďže v budúcnosti sa počíta s výstavbou nabíjacích miest pre priebežné nabíjanie napr. na Patrónke či Kollárovom námestí, čím sa predĺži denný dojazd vozidiel bez nutnosti nabíjania vo vozovni.
Autobusy majú nainštalovaný optický a akustický informačný systém BUSE, cestujúcim je tiež k dispozícii wi-fi pripojenie k internetu a USB nabíjačky mobilných zariadení. Novinkou sú bočné vnútorné LCD displeje, na ktorých sa okrem najbližších zastávok bude zobrazovať aj aktuálna zastávka na mape mesta. Elektrobusy sú ako prvé vybavené už len jedným druhom tlačidiel na otváranie dverí a signalizáciu výstupu na zastávke na znamenie, čo cestujúci určite privítajú.
Elektrobusy bratislavský dopravný podnik zakúpil s finančnou podporou Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu 2014 - 2020. Cena jedného 12-metrového elektrobusu je 589 000 € a 8-metrového 488 000 €. Predchádzajúce vozidlá s elektrickým pohonom – trolejbusy – boli zakúpené v rokoch 2014 – 2015 v cene 404 až 498 tis. € za 12-metrové vozidlo a 562 tis. € za 18-metrový trolejbus.
johnnyjanko
Ďalej, často sa omieľa to, že až raz budú autonómne autá, tak odpadne potreba väčšiny ľudí vlastniť svoje auto. Že si budú auto vždy len prenajímať. Ja tomu neverím. Niekoľko postrehov: už dnes predsa existujú taxíky a Uber. Prečo tým necestuje oveľa viac ľudí? Však taxíky majú aj nejaké privilégia na cestách (tuším buspruhy, vjazd do niektorých peších zón), človek nemusí riešiť parkovanie, poistenie, prepisy vlastníctva, opravy... V čom je teda problém? Prečo státisíce Bratislavčanov jazdia vlastnými autami? Že sú taxíky príliš drahé? No nebolo by to drahé, pokiaľ by si človek nekúpil vlastné auto! Nemám to presne spočítané, ale verím, že taký človek, ktorý si každých 5 rokov kúpi novú Oktávku a leje do nej benzín/naftu, by vyšiel finančne lepšie, keby žiadne autá nekupoval a jazdil taxíkom/Uberom, prípadne MHD. Aha, ale občas sú situácie, kedy sa proste hodí mať vlastné auto: dovolenka pri mori, dovolenka v horách, cesta na chalupu s plne naloženým autom, možnosť mať auto v kuse zaparkované pred domom aby som odviezol ženu do pôrodnice... Aj dnes sa to dá riešiť viac-menej úplne aj bez vlastníctva auta, ale ľudia to nerobia.
Čo sa na tomto zmení, až raz budú autonómne autá? Principiálne nič. Autonómne auto bude z hľadiska zákazníka fungovať rovnako, ako dnes taxík. Párkrát klikneš do mobilu a príde po teba auto. Akurát ho nebude šoférovať nejaký Dežo, ale sa bude šoférovať samo. Iný rozdiel nebude. Možno tam bude nižšia cena za km ako dnes (aj to je otázne), ale NIKDY to nebude mať lacnejšie náklady na km, ako keď sa budem viezť vlastným, už zaplateným autom. To jednoducho nie je možné. To už by nebol carsharing, ale charita. Takže ja som presvedčený, že ekonomická motivácia využívať zdieľané autá nebude nikdy fungovať tak, ako si to optimisti predstavujú.
Ďalší aspekt je vlastné vs. zdieľané. Kto nemá problém sadnúť si na sedadlo, na ktorom predtým sedel ktoviekto, ten už dnes môže jazdiť niele taxíkom ale kľudne aj MHDčkou. Ale medzi nami a v celom svete je nemálo ľudí, ktorým sa hnusí sadnúť si do čohokoľvek iného, než do vlastného auta. Do MHD by nevliezli, ani keby si im namieril k hlave zbraň a do taxíka vlezú len vtedy, keď chcú na nejakej akcii chlastať a neberú so sebou ženu-šoférku. Čo sa zmení na zmýšľaní týchto ľudí po príchode autonómnych áut? Nič. Bude to tak, že každé zdieľané auto bude vždy vyvoňané a čistučké, že by sa v ňom dalo zo zeme jesť? Sotva. A ak náhodou áno, tiež to nebude zadarmo.
Takže takto to ja vidím s elektromobilitou a zdieľanými autonómnymi autami. Samo o sebe to nebude dostatočná motivácia na zmenu správania ľudí. Trochu to môže zamiešať politika. To áno. Regulácie dokážu ohnúť všeličo. Keby bola na vlastníctvo auta extrémna daň, keby mali súkromné autá milión zákazov a obmedzení, a zdieľané autá by nič z toho nemali, len samé výhody, tak to môže zmeniť rozhodovanie ľudí. Ale je to ťažko predstaviteľné. Pochybujem, že by nejaký politik mal gule na to, aby zakázal vlastníctvo auta. Takže ostávam skeptikom... ?