Reakcia na: MinoSUN-55 #9871:
Úplne súhlasím, aj mne sa zdá, že cestujúcich je viac. Ak to potvrdia aj čísla, bude to veľký úspech!Keďže sa nám už blíži koniec skúšobnej prevádzky a zmena cestovného poriadku - od 11.12.2016 (kedy bude zriadená napr. zastávka Stavokov a vypustené zastávky Hroznová a Brnianska) dovolím si zhodnotiť každú jednu linku:
Linka 1: aj po optimalizácií si udržiava dobrú vyťaženosť. Harmoniky v špičke jazdia plné no na okrajoch špičky sú už zbytočné. Rovnako aj v sedle a cez víkend patrí k tým silným linkám.
Linka 2: vzhľadom na klesajúci počet spojov klesol aj záujem o túto linku, čo sa však dialo už aj dávno pred optimalizáciou. Je to spôsobené najmä tým, že cestujúci využívajú posilnenú linku 24 a novú linku 12. Vedel by som si predstaviť úplné zrušenie tejto linky a presun jej spojov na linky 12 a 24. Linku však pri živote držia Nozdrkovce, ktoré musia mať zabezpečenú obsluhu a pokiaľ viem, tak obyvatelia Nozdrkoviec linku 2 využívajú v celku hojne (vzhľadom na to, aké sú Nozdrkovce malé)
Linka 3: Zrušenie zbytočného trasovania po celej m. č. Západ a poskytnutie rýchleho spojenia častí za traťou a centa mesta touto linkou jej zabezpečuje dobrú vyťaženosť v celej trase.
Linka 4: Napriek tomu, že je linkou úplne novou si ju cestujúci obľúbili a hojne ju využívajú ako cez pracovné dni tak aj cez víkend. Cez špičku je niekedy až príliš plná (najmä popoludní smer Juh). Do budúcnosti by si zaslúžila posilnenie.
Linka 5: patrí k tým využívanejším linkám MHD. Jej spoje jazdia približne rovnako plné ako pri linkách 7 a 17. Jej oslabenie stále považujem za neprimerané.
Linka 6: vďaka úprave trasy sa zvýšila jej vyťaženosť a stáva sa použiteľnou aj cez víkend a večer v "x", pričom v týchto časoch bola do 1.8. nepoužiteľná. Posilnenie o zrušenú linky 13 bolo správnym krokom, ktorý cestujúci ocenili.
Linky 7 a 17: oproti očakávaniam ma sklamali. V špičkách sú vyťažené ešte ako tak, premávku kĺbových autobusov však považujem za zbytočný luxus. Cez víkend a v sedle by som ich vyťaženosť prirovnal k linke 23. Navrhol som zrušenie premávky kĺbových autobusov a dobré by bolo aj zavedenie novej trasy v "a" tak, že bude začínať/končiť na Saratovskej a zachádzať na Juh II. Jej vyťaženosť vo mne však stále vyvoláva myšlienku na presun víkendových spojov na linku 5.
Linka 8: taktiež patrí medzi najviac vyťažené linky MHD, avšak vzhľadom na to, že v špičke ponúka luxusný 15 minútový interval, pripadá mi v tomto čase málo vyťažená a rovnako aj večer. No napriek tomu jej interval navrhujem zachovať bez zmien.
Linka 11: aj táto linka patrí medzi najviac vyťažené linky MHD a jednoznačne vyžaduje posilnenie. V sedle a cez víkend jazdí plná avšak nie preťažená. Naopak v špičke je táto linka preťažená a vyžaduje nasadenie kĺbového autobusu namiesto L7 a 17!
Linka 12: Jej úvod bol veľmi rozpačitý, z Novín spočiatku nejazdil takmer nikto. V súčasnosti som už zažil aj to, že na Jána Zemana nastupuje aj 5 ľudí a na Karpatskej okolo 1-2, čo je lepšie ako pri jej zavedení. Ranný spoj o siedmej je veľmi dobre vyťažený, zlepšila sa aj vyťaženosť cez víkend. Navrhujem nemeniť, do budúcnosti navrhujem mierne posilniť spojenie Noviny > Centrum popoludní, v žiadnom prípade však nenavrhujem linku akokoľvek obmedzovať.
Linka 13: je zaujímavé, že napriek okružnej a dlhej trase je veľmi dobre využívaná. Vyžaduje posilnenie.
Linka 22: je nezanedbateľným a dobre využívaným doplnkom linky 1, nenavrhujem žiadne zmeny.
Linka 23: naďalej vozí pár ľudí, navrhujem presun víkendových a sedlových spojov na linku 28 a trasovanie cez Partizánsku, čím vzrastie potenciál o nové územie. Na Inoveckej a Soblahovskej je vzhľadom na premávku nosných liniek zbytočná.
Linka 24: je vynikajúco využívaná, poobede a najmä cez víkend je preťažená. Navrhujem nasadenie Citelisu 18M, pričom táto nenáročná trasa na rovine bude pre tento autobus vhodná. Dávam do pozornosti, že otázku Richarda Ščepka ohľadom tohto autobusu nájdete v zázname z posledného zasadnutia MsZ tu: https://www.youtube.com/watch?v=1ww07nrLOzE
Linka 25: tiež dobre využívaná linka, aj keď menej ako linka 24.
Linka 26(27): milo ma prekvapila najmä dobrá vyťaženosť ranného spoja pre zamestnancov. Pár krát som ho videl a aj som sa ním odviezol a musí povedať, že je naozaj opodstatnený. Cez víkend je využívaná podobne ako linka 13, čo znamená veľa cestujúcich. Vídavam v nej viac ľudí, ako na víkendový spojoch liniek 7 a 17.
Linka 28: patrí k lepšie vyťaženým linkám a to aj mimo špičky a cez víkend. Odporúčal som jej posilnenie o vybrané spoje z linky 23 ako aj pridanie nových spojov.
Linka 50: touto linkou som nikdy nešiel, hoci sa na to už dlho chystám. Preto ju nebudem moc hodnotiť. Avšak vzhľadom na to, že sme krajské mesto navrhujem aby aspoň vybrané spoje nadväzujúce na nočné rýchliky a teda tie spoje, ktoré sú dnes najviac využívané jazdili každú noc.
Zachádzku na zastávku Opatová, družstvo opíšem samostatne: považujem ju za úplnú zbytočnosť, nakoľko je obyvateľmi nevyužitá a daná časť Opatovej má dobrú obsluhu zo zastávky Opatová, Niva. Taktiež v budúcnosti bude zriadená zastávka Opatová, nadjazd pre linku 4. Zachádzku považujem za vyhodené peniaze a navrhujem jej zrušenie ako aj oboch zastávok na nej.
Zastávky: samotné navrhnutie nových zastávok bolo veľkým plusom návrhu. O to viac som sklamaný z toho, že veľká časť z nich sa nateraz vymaže z cestovných poriadkov, pretože ODI dal podmienku na vybudovanie zálivov, čo si mesto na toľkých zastávkach zrejme nemôže dovoliť. Teší ma, že aspoň niektoré sa podarilo zaviesť a že pribudne aj Stavokov. Privítal by som aj zastávku Opatová, nadjazd pre linku 4, aby už L6 nemusela zachádzať a cestujúci by si prešli buď na Nivu alebo k nadjazdu. Budúci rok sa má opravovať ul. Na kamenci, takže tu je asi potrebné zatlačiť aby sa spolu s rekonštrukciou postavila aj zastávka Hroznová.
Celkovo však návrh a aj jeho výsledok hodnotím veľmi kladne, ale neodpustím si aspoň vyššie spomenuté pripomienky, poznatky. Osobne som však už veľmi zvedavý, ako bude vyzerať upravený cp.
Ohľadom nákupu autobusov: je fakt, že MHD by už aspoň nejaké 4 nové kúsky potrebovala namiesto najstarších Karos. A taktiež bude treba nahradiť aj kĺbové autobusy novými. Povedalo sa, že príde 30 autobusov no nie je povedané, že to bude rovnaký druh. Možno to bude 25 PAL a 5 MHD. K financovaniu poviem toľko, že mesto do tohto roka platilo dopravcovi aj nákup autobusov z roku 2011. A keď sa to dalo zaplatiť vtedy - keď na tom bolo mesto podtne horšie, verím, že teraz by to zvládlo.
Celkom na koniec zaujímavosť, že v utorok okolo 16:43 som videl na Ul. Gen. M. R. Štefánika kĺb #54 na linke 1 smer Juh s nefunkčnými tabuľami, pričom označený bol len tabuľkou s číslom 1 za predným sklom. Bohužiaľ nemám foto. Taktiež ma prekvapilo, že na kĺbových spojoch L7 a 17 jazdilo krátke vozidlo.
MA MHD
A perličky z dneška:
- keďže som cestoval po zotmení, tak som si všimol hlavne totálne neosvetlené obratiská MHD Sihoť IV a Biskupice, cintorín. Je podľa mňa neuveriteľné, aby (zasa poviem) v KRAJSKOM meste boli v čase, keď chceme prilákať ľudí do MHD neosvetlené zastávky.
A pod pojmom neosvetlené myslím skutočne to, že tam nieje vidieť na krok! Viac toho uvidíte v priloženom obrázku.
V Biskupiciach tej tme môžu vodiči ľahko prehliadnuť cestujúcich, keďže väčšina z nich ani nezachádza do obratiska.
Podnet som zatiaľ dával iba cez nastrencin.sme.sk (očakávam, že ho zverejnia asi až cez týždeň). Okrem iného som navrhol toto:
Navrhujem na Sihoti IV doplniť lampu verejného osvetlenia niekde k označníku (smer centrum) a jej svietidlo nasmerovať do obratiska.
V Biskupiciach pokiaľ viem, tak obratisko ani nepatrí mestu a keďže tu už nekončí žiadna linka a veľa vodičov aj tak zastavuje na ceste a nezachádza do obratiska, navrhujem teda zastávku Biskupice, cintorín obojsmerne premiestniť práve na komunikáciu vedľa obratiska - Biskupickú ul. - ktorá je osvetlená.
Tie Biskupice sme už raz preberali aj tu. Pred týždňom som to poslal útvaru dopravy no zatiaľ nemám konkrétnu odpoveď. Aj vzhľadom na to osvetlenie to budem urgovať.
Rovnako aj Sihoť budem riešiť. Taktiež som nespokojný aj s prístupom euroAWK, na zastávke Opatovská smer mesto nesvieti v prístrešku ani jeden z dvoch reklamných panelov, takže tma je aj tam.
Otoč na Sihoti IV večer. Obrysy vpredu sú označník a kôš. Vľavo je prístrešok a v pozadí parkuje autobus (myslím, že #19). V Biskupiciach to vyzerá rovnako tmavo.