To už je vec objednávateľa, ako pristúpi k svojím občanom. Nezažil si dobu Merony 2000? Neboli na každej zastávke, ale na dôležitých áno. A fakt je, že sme si kupovávali lístky do zásoby. Všetci.
Prešov: jednak 1,50 € nie je 2,00 €. Jednak ich MHD je míle pred našou. A teda už tu nemôžeš porovnávať. A jednak, áno, rozhodli sa kúpiť draho v doplnkovom. V TN sa rozhodnúť nemôžeš. Inú možnosť nemáš. A čo máš v PO horšie? že si vieš ešte aj na zastávke poslať sms? To je jednoznačne lepšie. Skôr máš mobil, v ktorom ide posielať sms, než mobil s internetom a schopnosťou nainštalovať a pochopiť appku. SMS pošle aj môj 80 ročný ujo. A v stánku si lístok kúpi aj malé dieťa. Je to presne naopak.
Už sa opakujem a nebaví ma to. Nechceš chápať alebo nevieš čítať...
Diaľková doprava nepodlieha regulácii. A základný lístok je ten u vodiča. Vždy vyjdi z tejto logiky.
Presne toto je problém, ale to je problém mesta. Ja nebudem ukazovať na nikoho osobne, veď oni vedia kto kde sedí, čo robí, s kým chodí po kávach a ako to vyzerá. Oko vidí...ľudia vidia a aj vedia. Ale:
1. vráťme sa o tie dva roky pred novým dopravcom - už vtedy mesto brutálne (nazvem to mierne) zaváhalo, keď zrejme "zabudlo", že kontrakt s SAD TN končí. Riešenie: najväčšia blbosť - priame zadanie na dva roky bez obnovy vozového parku. A ten už bol na konci kontraktu viac než nevhodný, nebyť nehody #13, tak ani #22 sa nezakúpi. So #61 (ex #21) vieme všetci ako to bolo, Richard by vedel rozprávať čo za auru ten voz mal.
2. po zdarnom závere súťaže (priebeh zase raz ľudovo 3 odvolačky a výhrady ÚVO) tu je dopravca, ktorý prišiel (dodajme že musel) s novým vozovým parkom podľa želania mesta. Ale aj s odbavovacím systémom podľa želania mesta. A tu sa dostávame už k aktuálnym problémom, že systém bol v podstate založený na hotovosť/DK a jeden vstup pre BK. Dopravca dodržal, nie je o čom.
3. po celý tento čas sa nič s tarifou nerobilo (kozmetické úpravy nerátam), zásadným bolo vypustenie nočného cestovného a tým potichu zánik linky 50, pôvodne zrušenej "dočasne". Tým došlo k situácii, že hoci mesto obstarávalo dopravcu, ktorý mal zabezpečiť aj linku 50, nakoniec ju mesto nežiadalo ani spustiť.
4. infraštruktúra od roku 2016 zaostáva za predstavami a možnosťami, preto je limitujúcim faktorom pre grafikony. Už v 2016 sa urobilo z minima maximum, keď najmä Zámostie bolo urobené podľa toho, čo cesty a zastávky dovolia. Sľuby sa včas neplnili a to, že už je "otoč" v Zlatovciach, je napokon na dve veci. Niečo sa urobilo, ale vzhľadom na to, čo sa vyberie na parkovnom, sú investície do infra MHD málo.
5. Nový dopravca, ale starý grafikon. Začalo sa šuškať o zmenách. Ktorá sa vraj konzultujú s dopravcom, preto mi mesto nechcelo povedať, kto to robí. Napokon som sa to dozvedel, ale súčasne dnes viem, že ten to nerobil a tak som využil zákon č. 211/2000 Z.z. a vyžiadal si všetky dostupné doklady. Návrh tarify medzi nimi nebol (nebolo totiž vôbec zrejmé, že sa niečo ide meniť, stále šlo len o linky a grafikon). A tu to mesto nezvládlo.
6. Priama úmera medzi výškou cestovného a kvalitou služby by mala byť zachovaná; preto ak sa zvyšuje niečo teraz, vyvstáva oprávnená otázka, prečo. Inflácia tu je roky, ceny sa mohli meniť, nemenili. Teraz by to mohlo byť logické s odôvodnením, že sa navyšuje objem objednanej dopravy MHD. V roku 2016 sa nenavýšil objem, dokonca jemne klesol, ale vďaka zníženiu jalových km sa podarilo pre oči cestujúceho vytvoriť dovtedy nemožné (posilnenie linky 8,11 a 24, dokonalé preklady na niektorých linkách), ale žiaľ práve asbencia možnosti zvýšenia spôsobila to, že Juh III konočil o 18:00 a Juh I nebol rovnomerne obslúžený. To sa teraz mení, ale len preto, že sa zvyšuje objem km, čo v 2016 možné nebolo.
7. Zmeny v tarife sa musia udiať spôsobom, ktorý požaduje dnes už zákon č. 332/2023 Z.z. (predtým zákon č. 56/2012). A tam sa uvádza:
Tarifa cestovného (ďalej len „tarifa“) obsahuje cestovné za dopravné služby, najmä základné cestovné a prepravné, osobitné cestovné pre vybrané skupiny cestujúcich a za psov so špeciálnym výcvikom (ďalej len „osobitné cestovné“), sadzbu sankčnej úhrady podľa odseku 5 a úhrady za prepravu batožiny, bicyklov, kolobežiek, živých spoločenských zvierat, motorových vozidiel a zásielok, vrátane príplatkov a zliav, ako aj podmienky, za akých sa uplatňujú jednotlivé príplatky a zľavy.
Sankčná úhrada pri nepreukázaní sa platným cestovným lístkom je najviac stonásobok základného cestovného bez príplatkov a zliav.
- tu je dôležité si uvedomiť, že základným cestovným je aj nezľavnené cestovné platené v hotovosti. A ak niekto toto nazve "doplnkový predaj", tak to musí byť doplnok k inej takejto podobe, ako to má Žilina, kde si človek môže kúpiť základný lístok za hotovosť stále v cene 0,90€! Potom v busoch ani nemusí byť už predaj, a ak je, je ozaj doplnkovým. To však nie je prípad TN, kde je predaj v buse riadnym spôsobom predaja pre realizáciu hotovostnej platby.
Podľa § 15 ods. 2 zákona č. 332/2023 Z.z. Regulačný orgán vychádza pri určení maximálnej výšky základného cestovného z analýzy nákladov, ktoré je potrebné vynaložiť na poskytnutie dopravných služieb, vrátane zisku s prihliadnutím na kúpyschopnosť cestujúcich.
- videli sme kompletné materiály na rokovanie MsZ a žiaľ je zrejmé, že žiadna analýza predložená nebola. Prečo? Lebo budeme ľudí trestať za hotovosť. Inak si nemožno vysvetliť brutálne zdraženie základného cestovného z 0,80€ na 2,00 €, čo je 250% pôvodnej ceny!!! A to nastáva paradoxne nie súčasne so zmenou grafikonu, ale skôr. Skôr o 2 mesiace, a naviac na čas letných prázdnin. Kedy sú nároky na MHD najmenšie z celého roka. Čiže nekoncepčné nielen načasovanie, ale aj spôsob a o výške je už škoda hovoriť.
8. Vo svetle doteraz uvedeného zanikajú samozrejme aj pozitíva zmien, lebo sú a budú vnímané ako komplex. A nemožno sa tomu diviť. Na jednej strane to tak mesto chcelo, aby zvýšenie bolo "zaslepené" zlepšeniami. Dá sa to chápať. Ale zderstvo sa zaslepiť nedá, ani spôsob ako sa k tomu pristúpilo a potom tie zásahy do materiálov poslaneckými návrhmi. Je totiž nepochopiteľné, že to v tejto podobe vôbec bolo predložené, je zrejmé, že sa materiály podrobne neštudovali a nebyť mediálnej odozvy na obsah tarify, bola by v tichosti prešla v pôvodnom znení. Takto sa niečo odstránilo, ale stále:
a) ten tzv. denný limit, o ktorom sa tu hovorilo platí či neplatí?
b) cena základného cestovného 2 EUR v hotovosti ostala
c) sms lístok sa nezaviedol, hoci parking beží na SMS platbách a rozšírenie pre MHD by bolo len otázkou zazmluvnenia.
d) cena platieb BK šla oproti návrhu nadol, ale stále je vysoká a vytráca sa potom zmysel tohto riešenia, keď argumenty PRE sa bijú s argumentmi PROTI pri iných druhoch paltieb.
e) tarifa je komplikovaná, určite sa malo prijať jednodiché riešenie, keď tu stále je omielaná Žilina, tak napríklad prečo v tomto sa zrovna tam inšpirovať nikto nechcel ....
Uvedené nech si uvedomia kompetentní, lebo sľubujem za nás, že to budeme pozorne sledovať ako doposiaľ, budeme dávať podnety, budeme sa pýtať. Lebo ja už sa Hide&Seek hrať nemienim. Mňa celý tento proces neskutočne vyrušil a ukázal, že sa k niektorým aspektom bude treba ešte vrátiť a keď nebude vôľa, tak sú tu aj iné prostriedky nápravy.
Veľa vecí sme si vysvetlili súkromne, niektoré by som rád vysvetlil ešte takto verejne, hoci málokto to asi dočíta do konca.
Počas prezentácií a rokovaní sme sa snažili vyhnúť akejkoľvek konfrontácii so súčasným CP. Je to kvôli tomu, že väčšina vecí, ktorá sa tu rozporuje alebo prepiera, je otázkou filozofie celého linkového vedenia, ktoré majú autori súčasného a nového CP odlišné. Ak je niekto viac stotožnený s vedením priamych liniek raz za dve hodiny na MHD, ale nech sú priame, ja mu to neberiem, no osobne s tým nesúhlasím. Nový cestovný poriadok je postavený na tom, že približne vyše 90% cestujúcich bude mať zachované priame spojenie, zvyšných necelých 10% cestujúcich si bude musieť prestúpiť, z ktorých hypoteticky časť odradíme, ale nárast na novovzniknutých spojeniach, dnes vôbec neexistujúcich, prevýši úbytok. V aktuálnej situácii si nikto nemôže s istotou povedať, kto má pravdu alebo aký bude skutočný efekt. Preto by som bol rád, ak by sa s vyjadreniami typu "je to začiatok konca našej MHD" počkalo, veľmi pekne povedané, a aspoň mám snahu poprosiť diskutérov, aby rešpektovali, že neexistuje jediný spôsob (a už rozhodne nie jediný správny spôsob), ako "to" robiť.
Takisto je len "filozofickou" záležitosťou to, po akých uliciach sa premáva. Hoci je Milan striktným zástancom premávania iba po hlavných cestách, ja som vyrastal v mestách, kde sa sa jazdí po skutočne menších uličkách a za celý život som nezachytil výraznejšie komplikácie spojenie s takýmto jazdením. Ostatne, stačí sa ísť mrknúť len napríklad do sídla dopravcu, do Nitry.
Ak by každá takáto zmena bola začiatkom konca, tak si Košice v roku 2008 zlikvidovali MHD, takisto aj Poprad v roku 2021, Ružomberok v roku 2022 (a tam to bolo o veľmi divokom prestupovaní v ešte menšom meste) či Martin v roku 2023. Všetky tieto zmeny, a to si veľmi dobre pamätám aj tie v roku 2008 v Košiciach, boli sprevádzané obrovským hejtom, petíciami, agresívnymi komentármi na facebooku či kolektívnym nadávaním, no efekt bol presne opačný, ako "veštil" ľud, a cestujúcich pribudlo. Pribudlo ich výrazne viac, než počet cestujúcich, ktorým pribudol prestup.
Teraz už k jednotlivým bodom:
- K spojeniu Novín s centrom dokonca dorazila petícia, pod ktorou bolo podpísaných asi 60 občanov. Požadovali spojenie na Legionársku, na Hasičskú, na stanicu a ráno pre deti na Sihoť (Sedmička). Doteraz neprišiel jediný podnet na spojenie Noviny - Laugaricio, čo je kvôli tomu, že títo cestujúci jednoducho využívajú zastávky Električná, nemocnica a Biskupice, námestie a do Belej sa dopravia PAL.
- Zmena v obsluhe LOT bola požiadavka dopravcu, s ktorou absolútne súhlasím. Skutočne niekomu príde rizikovejšie prejsť užšou jednosmernou ulicou, než sa otáčať cúvaním v križovatke uprostred rušnej cesty z Trenčína na Turnú? Ak by sme to zavádzali "nanovo", tak za to schytáme neuveriteľný hejt, no jazdí sa tam už desiatky rokov, tak to už nikto v súčasnosti za problém nepovažuje...
- Najväčší počet podnetov prišiel práve k Priemyselnému parku, cestovné poriadky do PP boli prerobené a zachovaný bol súčasný rozsah dopravy + niečo navyše počas víkendov a po novom moste v časoch, kedy sa dnes nejazdí.
- Silné heslo o výraznom posilnení Východnej je kix, to absolútne beriem. Avšak nepáči sa mi, ako sa silné heslo o hustom intervale na sídliská vytrháva z kontextu. Heslo bolo vždy spomínané v kontexte s rannou špičkou, tie spomínané 30-minútové diery vznikli až skrz nutnosť obmedzenia rán kvôli celodenkám. Na jednu stranu tu tlačíme na obmedzovanie víkendových rán a večerov, na druhú stranu je problém s 30-minútovou dierou, ktorá je navyše cez víkend ráno v smere na sídlisko, v smere zo sídliska do mesta nie.
Cestovné mohlo ísť hore o percentá v prípade, že by sme zo súčasného objemu kilometrov ešte sekali, nakoľko chýbalo v rozpočte pomerne dosť veľa peňazí už na súčasný rozsah premávky.
Ad Pablo: Zmluva je zverejnená na e-gov mesta Trenčín.
Ad tomas153cv: S ľudským faktorom skúsenosti mám, keď sa robila veľká reorganizácia Dúbravky, Borov a Lamača v auguste 2023, na väčšinu podnetov som pre infocentrum DPB pripravoval odpovede ja. Viem, čo ľudia píšu, ako sa správajú a ako rozmýšľajú, niekedy je to podnetné, niekedy menej. Na FB neodpovedám ja, avšak podnetom, ktoré chodia na e-mail sa primárne venujem ja, preto by som si dovolil menšiu štatistiku:
K 7.6.2024 prišlo na e-mail mhdtrencin dokopy 175 podnetov od 143 ľudí, z toho
- 18 pochvál
- 41 sťažností
- 114 pripomienok
- 5 vulgárnych útokov (z toho 4 boli spojené s podnetom)
Z tohto počtu sa z hľadiska opodstatnenosti vyskytlo
- 18 všeobecných otázok
- 13 podnetov je v riešení
- 83 neopodstatnených podnetov (tu sú zarátané aj otázky k spojeniu medzi dvoma bodmi)
- 48 opodstatnených podnetov,
z ktorých zase bolo 42 zapracovaných, na 5 nateraz nevieme nájsť riešenie a 1 je v riešení (zastávka).
Preto by som chcel odmietnuť tvrdenie, ktoré tu padlo, že sa podnety nezapracovávajú a je "dokonané". Vôbec to totiž nie je pravda.
Z hľadiska vecne namietaných vecí prišiel
- 1 podnet na zrušenie linky 5
- 1 podnet z ulice Lipová (negatívny)
- 4 podnety z ulice Jána Derku (negatívne, z toho jeden za viac osôb)
- 1 podnet z ulice Bavlnárska (pozitívny)
- 1 podnet z ulice Odevná (pozitívny, za viac osôb)
- 13 podnetov z Priemyselného parku (negatívne)
- 2 podnety na spojenie Kubrá/Kubrica - Sihoť (pozitívne)
- 9 podnetov na zmenu trasy linky 11 (negatívne, z toho 6 podnetov je od 2 priezvísk)
- 9 podnetov k linke 23 (z toho 6 na časovú polohu, 2 na chýbajúci spoj, 1 na spojenie Sihoť - Východná).
Rozhodne teda nie je pravdou, že podnety chodia vyložene iba negatívne, chodia aj podnety pozitívne, hoci ich je menej. Častokrát však vyzdvihujú práve kritizované záležitosti. Čo sa týka samotného obsahu podnetov, pred zverejnením CP bola požiadavka k zabezpečeniu prípojov od diaľkových vlakov napríklad práve z Východnej, kde sa dožadovali prípojov od expresov. Tie prichádzajú v 35. minútu, veľa možností nemajú, je to relevantné - aby bol taký prestup spoľahlivý, ideálny je odchod okolo 50. minúty. Akonáhle sa toto zapracovalo, prišli zase podnety od pracujúcich, ktorí pracujú do 00. minúty. Dnes sú spoje vhodnejšie pre pracujúcich, avšak absolútne nenadväzujú na rýchlu vrstvu železničnej dopravy. Ďalšie podnety prichádzali na posun jednotlivých spojov na linkách 4/11 a 8 v čase, kedy majú 15-minútový interval. Takýmto požiadavkam sa jednoducho nedá nijakým spôsobom vyhovieť. Takisto prišli dokonca až dve, nezávisle na sebe, požiadavky na zavedenie "krycieho spoja" k školskému spoju, pretože deti sťažovateľa a sťažovateľky sa občas nestihnú vychystať do školy včas a my ich nechávame napospas osudu a pešej prechádzke. Toto sú jednoducho častokrát absurdné veci a práve takíto ľudia majú tendenciu tú negativitu okolo seba šíriť. Čo sa dalo, zapracovalo sa, bolo toho skutočne dosť, avšak niektoré požiadavky sú jednoducho nerealizovateľné.
Súčasný spôsob obsluhy LOT je nevyhovujúci. S novým spôsobom obsluhy nesúhlasíš. Aký spôsob obsluhy by si navrhol?
Opatová, družstvo je požiadavka objednávateľa. Realizovala by sa aj pri súčasnom CP, ak by sa nemenil. Je na to tlak mestskej časti a súčasne je to príprava na bytovú výstavbu, ktorá sa v lokalite plánuje.
Ak cestujúci vplyvom zmeny grafikonu bude musieť prestúpiť, systém APC ho skutočne zaznamená dvakrát. Otázkou je, akú odchýlku v meraní to spôsobí. Dosť dramaticky sa tu straší povinným prestupovaním, hoci ja v novom riešení nejaké významné rušenie priamych spojení nevidím. Áno, niektoré (autori tvrdia, že menej využívané) priame spojenie zanikajú, na druhej strane vznikajú nové, ktoré predtým neboli. Pre posúdenie správania cestujúcich budeme mať k dispozícii aj klasické meranie podľa počtu predaných lístkov. Nejaká metodika sa určite nájde.
Vo verejnej doprave, viac ako všelikde inde platí, že dopyt je generovaný ponukou. Je možné, že sa ešte budeme čudovať, koľko cestujúcich cez víkendy a po večeroch začneme voziť. Samozrejme, ten efekt bude nastupovať postupne. Šanca na to je, pretože trend je skutočne taký, že pri dobrej frekvencii spojov a lístku na neobmedzený počet ciest, rastie počet tzv. voľnočasových ciest - čiže NIE do práce, nie do školy a nie k lekárovi. Pred pár rokmi som neveriacky krútil hlavou na prednáške jedného dopravného odborníka zo Švajčiarska, keď spomenul, že v MHD Zurich je 53% všetkých ciest podľa povahy účelu voľnočasových. Prešla necelá dekáda a dnes v Nitre konštatujeme, že časom, kde nám najviac z roka na rok pribúdajú cestujúci, sú víkendy a večery. Zdá sa, že správanie obyvateľstva sa mení aj u nás. A nie je dôvod, aby bol Trenčín v tomto trende výnimkou. Samozrejme, bude sa to sledovať, a ako som už uviedol, nikde nie je napísané, že sa naplánované zmeny časom nemôžu prehodnotiť.
Súhlasím s tým, že je nešťastné, že zvýšenie cestovného prichádza takmer naraz so zmenou cestovného poriadku. Je logické, že radoví cestujúci si to spoja ako súvisiace časti jedného projektu. Pritom o nevyhnutnosti zvýšenia cestovného sa rozpráva, odkedy v Trenčíne pracovne som. Istý čas to vyzeralo, že sa to bude meniť snáď ešte v r. 2022, napokon sa to posunulo až na tento rok. Pravdou tiež je, že percento nárastu, najmä u lístkov u vodiča, je "odvážne".
S čím nesúhlasím, je to, že ľudia 26x do mesiaca necestujú a preto predplatné lístky nechcú. Som úprimne presvedčený, že potenciál predplatných lístkov sa v Trenčíne nevyužíva naplno. Súčasný počet ich používateľov je nepochopiteľne nízky. Verím, že pri lepšom nastavení finančnej návratnosti ich používania sa to zlepší. Slobodu neobmedzeného počtu ciest by nevykompenzoval ani jednorazový lístok za 10 centov. Ak cestujúci platí za každú jednu cestu zvlášť, akokoľvek málo to je, vždy bude mať tendenciu šetriť a rozlišovať nevyhnutné a zbytočné jazdy. Naším cieľom by malo byť, aby cestujúci jazdy nepočítal, aby do autobusu nastúpil kedykoľvek sa mu to hodí. Ten efekt som po znovu obnovení PCL zažil v Nitre - dnes je úplne bežné vidieť ľudí, ktorí sa na sídlisku vezú jednu zastávku, lebo idú s taškami z nákupu. Toto kedysi nebolo, lebo museli "pípať".
Naozajstné sťažnosti a plebescitný hejt je momentálne ťažké rozlíšiť. Po zavedení zmien bude krik obrovský - vždy to tak je, a bolo by to tak, aj keby to boli najlepšie zmeny na svete. Prvé týždne budú náročné pre všetkých, musíme sa na to pripraviť a vydržať to. Ale časť kritiky po zabehnutí zmien opadne a vyfiltrujú sa tie problémy, ktoré sú skutočné. Podľa mojej skúsenosti je to tak možno 5% pôvodnej kritiky - toto bude treba prehodnotiť. Nepochybujem o tom, že po identifikovaní týchto vecí sa bude cesťák dolaďovať. Predstavujem si to tak, že od decembrovej celoštátnej zmeny.
Je pochopiteľné, že vodiči majú najväčšiu nervozitu zo zmeny vzorov. Ich návrh bude predstavený po tom, čo budeme mať záväznú podobu cestovného poriadku (stále beží pripomienkovanie). Zvyk je železná košeľa, ako vravíš, ale život je zmena, a nedá sa očakávať, že veci sa nikdy nebudú meniť. Tieto zmeny budú veľké, ale robí sa všetko preto, aby vodičom ich oprávnené nároky nerušili.
Bohužiaľ máš pravdu.
Čo sa týka nového grafikonu, sú veci kladné ale aj z mnohých kladných vyplývajú nedostatky.
Plusom je napr. spojenie novej Sihote s Maxom, nevýhodou tohto je potreba vytvorenia "protipolu" L4 a 11, vozením sa Opatovanov cez Kubrú (J. Derku ) pri každej ceste.
Plusom je obsluha Novín rýchlou cestou do centra. Mínusom je, že ďaleko sa tí ľudia nedovezú, smer Juh, Laugo nemožnosť prestupu. Ťažko odhadovať či sa takéto spoje dokážu naplniť. To ani nehovorím o rôznom vetvení z tohto vyplývajúceho ako jazdenie po Javorinskej a Puškinovej ulici, obsluha LOT cez Laugo úzkou ulicou popri Soblahovskom potoku za Askom (neviem kto takto do LOT pôjde). Na opačnej strane na Sihoť len výnimočne a ešte výnimočnejšie do Opatovej na družstvo (myslel som že toto už sa nikdy neobnoví) a kvôli tomu nutnosť dva spoje prerušiť na stanici. Toto za prehľadné nepovažujem.
Zámostie by som až tak nechválil. Priemyselný park utrpel. Ranné zdvojené spoje na každú hodinu spomedzi ktorých bol vždy jeden "obľúbený" expresný nahradí jediný ktorým sa ľudia povozia cez "všetko". Preplnený snáď nebude lebo mnohí ním nepôjdu nie kvôli motačke ale kvôli tomu že naspäť z práce sa nedostanú. Takisto sa zabudlo na spojenie južnej časti mesta s Medik centrom kam doobedu chodí veľa najmä starších ľudí a celkovo koniec Zlatovskej.
Spojenie Sihote s MČ Západ tiež utrpelo. Už sa ku mne dostala nespokojnosť obyvateľov Sihote pretože teraz sa ráno ľudia dostanú za mosty aj na "celú", aj na "pol", cez víkendy napr. na návštevy. Po novom prestupovať.
Obsluhu OZ Belá hodnotím kladne v zmysle posilnenia L24, negatívne že kvôli tomuto zaniklo spojenie s MČ Západ a tiež pôvodné L2 a 28.
Silné heslá o výraznom posilnení Východnej kde posledný spoj v intervale 30 min. je o 16:50 zo stanice.
Silné heslá o hustom intervale na sídliská, realita v jednej minúte 2 spoje na sídlisko potom 34 min. nič alebo zhluky s dvoma 15 min. dierami za hodinu. Pri toľkých pridaných spojoch by som si predstavoval niečo lepšie.
Najviac išlo na veľmi hustú večernú obsluhu, nikto ma nepresvedčí o jej potrebnosti.
Toto stojí kopu peňazí. Cestovné mohlo ísť hore o percentá a nie o násobky keby sa nerobili také nehospodárne kroky.
Silné heslá o lacnejšom PČL. Ja si pod slovom lacnejší predstavujem že ak stál doposiaľ 40€ tak bude stáť 38€ a nie 55€.
Tak aj toto je začiatok konca našej MHD. Ceny sú dôležité ale ušlo sa aj od grafikonu. Mňa by zaujímalo ako sa bude merať nárast=teda skôr pokles prepravených cestujúcich, keďže ten kto bude prestupovať bude zaznamenaný 2-3x = podľa toho kam pôjde , lebo napríklad po zrušení 5ky sa bude musieť -alebo prejsť pešo, prestupovať aj 2x a počítadlo nad dvermi ho zakaždým nástupom a výstupom započíta. Inak, vieme že to počíta ako počíta.... Ďaľšia vec, na čo nám tu budú prázdne autobusy vo večerných hodinách v ešte hustejšej frekvencii, ja bývam na konci Sihote a ide ma poraziť to tu počúvať aj teraz a nie po novom a to mám autobusy rád! No a aj tie víkendy, chválim vyriešenie zámostia, aj posilnenie Lauga ale priame spojenie zrušené nechválim, no a spojenie Sihote s Juhom bude až moc prehustené. Pohodlie bude, lístky aj na ležanie, veď tá cena to musí nakoniec zaplatiť ale ľudia už teraz začínajú premýšlať ako ďalej a bez nás a to ma začína hnevať! Často počúvam v médiách argument že- cestujúci budú môcť prestupovať-akoby to bola nejaká výhra u nás kde prestupovať nemuseli takmer vôbec...a oni nebudú môcť ale skôr musieť. Toto bol kameň úrazu aj na prímestkých linkách kde autobusy z kopaníc postupne začali voziť ľudí len do spádových obcí, tam sa prestúpilo a šlo do mesta a postupne nastala ľudoprázdnota v autobusoch. A toto sa bude len ťažko naprávať aj u nás!!! Hovorkyňa napríklad vraví,-lebo má tak podané info , že sa posílí spojenie s PP ale akosi to nevidím keď sa na to pozerám a takých vecí je tam ešte viac...dolaďuje sa to? Kedy sa to má vlastne schváliť ? Ono hovorkyni nezávidím, zažil som keď na SADke kúpili ten Crossway s klímou a nevošiel do Opatovej a bol tam problém ku ktorému sa musela vyjadriť firemná hovorkyňa, vtedy som bol pri tom informačnom telefonáte a ona to musela spracovať aj ako lajk a povadať stanovisko, tu je to podobné, keby počula stanovisko aj oponentov mala by to ešte ťažšie...
Tu je problem ze autori vobec nemaju skusenosti s ludskym faktorom ako takym(jednanie, rozmyslanie, nelogicke a iracionalne konanie). Oni to mozno aj v tych odpovediach nemyslia zle, ale tym ako bezhlavo obhajuju svoj koncept to tak posobi. Vid napriklad odpoved pani na fb v nejakej diskusii kde sa pytala, ako budu jej deti teraz chodit od miesta xy do skoly xyz naco jej bola napisana odpoved : " nieje mozne vyhoviet kazdemu". Ved doprdele to vieme vsetci. Ale ide o to napad predat a nie dourazat vsetkych naokolo, co sa vzhladom na mnozstvo staznosti, uspesne dari.
Z racionalneho hladiska je to naozaj tak, ze dlho nebolo zdvihane cestovne. Ale je tu novy dopravca necele dva roky, zrazu zmeny liniek, drahsie cestovne, kto to pochopi? No nikto. Ludia vidia ze listok stal 80c a teraz bude stat 2ecka. A to zdrazenie je a poriadne. Marne im bude niekto rozpravat, ze za 26 jazd mesacne sa to oplati. Oni 26 jazd necestuju a to je to co som pisal aj davnejsie. Proste kupia si listok a idu kam potrebuju. Informacne plagaty, kludne aj do schranok letaky, nejake jednoduche www stranky.
Ale su tu data. Data o cestujucich a o listkoch. Ale akosi nekoresponduju s mnozstvom staznosti(mam na mysli naozajstne, nie len plebiscitny hejt).
Namiesto toho len strohe informacie podporujuce akekolvek pochybnosti. Napriklad mnoho ludi ani nevie ako sa ide menit cestovny poriadok a linky, ale uz vedia ze listok bude stat 2 eura. Pri odpovedi : " ale ked si kupite rocny listok bude to vyhodnejsie ako doteraz " sa asi nemusime pytat aka je ich odpoved...
Do toho zmena vzorov a uprava podla bohvie koho.
Len cas ukaze, ake to bolo rozhodnutie.
Zvyk je zelezna kosela, uznavam. Ale ako jeden z autorov koncepcie napisal : " nevyvolavajte zbytocne vasne " .
Z mestskej stránky... "Dobrý deň, prosím o zdôvodnenie masívneho zdražovania poplatkov za MHD chystaných k 1.7.2024. Napríklad dnes (ešte) si môžem kúpiť v autobuse platobnou kartou 24 hodinový lístok za 1,-Eur. Po úprave to už bude za 3,-Eur. Teda nárast o 200%. Ďaľšie sú podobné... Len prosím nie múdra typu: "už dlho sa nezdražovalo", to nie!"
Odpoveď: "Žiadne masívne zdražovanie sa nechystá. Cena cestovného MHD v Trenčíne bola dlhodobo najnižšia....."
Neviem kde autori berú toľkú aroganciu ale tvrdiť že navýšene ceny (pri 24h 1€ na 3€; DK 0,40€ na 0,80€ alebo z BK 0,40 na 1,00€) nie je masívne zdražovanie, mi príde úplne bez kúska hanby a sebareflexie. Veľmi som zvedavý akú FA vyúčtujú za služby a už teraz tuším že bude NEmasívna... Chlapci, budíček! Rýchlo si z tohto úletu dajte nohy na zem a zobuďte sa!
Reagujem na tvoj príspevok milý S499.1023 ako reakciu na mňa.
Odporúčam ti, aby si nebuzeroval prispievateľov za ich názor, citujem,, vôbec ma neprekvapuje, že niečo také si vyplodil ty,, koniec citátu. No, ale k veci.
Miesto toho, aby si si naštudoval problematiku onej hotovosti urážaš tu prispievateľov. Takže:
aj Lucia Rybanová v Právnych novinách 02.8.2023 jasne informuje verejnosť, že - vyberám ,, Dôvodová správa k uvedenému ústavnému zákonu je pomerne stručná, pričom odôvodňuje zmenu Ústavy tým, že každý občan má právo na to, aby sa na základe svojej vôle rozhodol platiť v hotovosti. Navrhovatelia sú presvedčení, že ide o základné právo, prostredníctvom ktorého sa napĺňa sloboda v obchodno-právnych vzťahoch. Taktiež odôvodňujú prijatie takejto zmeny tým, že ide o spôsob, ako zamedziť obmedzeniu alebo prípadnej likvidácii práva platiť v hotovosti, ktoré dávajú do súvislosti s právom na súkromie,,. Teda , všakovakí vykladači zákona / predovšetkým vo svojom záujme/ idú d i k t o v a ť cestujúcemu, že v žiadnom prípade jeho peniažky nepríjmu, lebo - zajac. No a to je všetko. Tak do popuku Gríša.
Tak na odlahčenie: Čiže, keby sa na Hasičskej postavia jeden automat, tak už by to bolo podľa teba v poriadku? Alebo keby dopravca predával základne lístky iba na predajnom mieste?
Aj tak väčšina ľudí ak by chcela lístok v hotovosti, tak by si ho musela zakúpiť v doplnkovom predaji.
Pred dvoma týždňami som bol v Prešove a taktiež som si všimol, že vcelku dosť ľudí si kupovalo ten “úžernícky” lístok za 1,50€, lebo je nereálne, že by automat vznikol napr. v Severnej alebo v Kanaši. A to si myslím, že ešte v Prešove je to horšie, nakoľko okrem papierových lístkov, PCL a SMS žiadna iná forma lístkov nie je k dispozícii (v Trenčíne máme appku, platobnú kartu)
EDIT: Taktiež máme na Slovensku diaľkových dopravcov, u ktorých stojí lístok zakúpený u vodiča v hotovosti násobne viac ako cez aplikáciu.
mne to naopak je jasné, vysvetlili to asi každému okrem teba. Nechceš chápať, ok. Ale potom nám v TN neobhajuj pseudonovinky, ktoré sú v rozpore so zákonom a ešte aj neprimerane drahé.aj ja chcem nazad normálnu úroveň cien lístkov,nie toto prozápadné eldorádo,čo sme Viedeň?Veď dnes mám celodenný za 2€ a od 1.7. jednu jazdu.na hlavu.a ešte v čase prázdnin?Ideálna cesta vyhnať ľudí z MHD a snívať potom, že vrátia.a dôvody tohto skoku nevysvetlené
Bude to tým, že nepoznáš právnu úpravu. Právna úprava a ani nikto z nás tu, nehovorí o "práve kúpiť u vodiča". Ale o práve kúpiť za hotovosť. A to, že v TN si niekto nenaštudoval ani zákon č. 332/2023 Z.z., zjavne nepozná Ústavu SR a ešte klame o "doplnkovom predaji" úžerníckeho lístka u vodiča, nie je môj problém.
V KE, ZA či BA máš právo podľa čl. 39a ÚSR zabezpečené riadne - lístok kúpiš za hotovosť - v automate. Takže si to prosím nezamieňaj. Ide o úplne odlišné situácie.
Avšak v TN poslanci rozhodli, že predaj u vodiča je "doplnkovým", hoci ním nie je. Tým je predaj v Žiline. A keďže základný lístok je povinná položka tarify, nemôže byť doplnkovým...
Všeobecne uplatňovaný dôvod to nie je, pretože v TN sa dosiaľ v hotovosti platí (formou "u vodiča") a primeraný dôvod už vôbec nie (nebavíme sa teraz o sume či cene)
K bodu 3: veď ten existuje dávno - zákon č. 394/2012 Z.z. o obmedzení platieb v hotovosti. A nie je vykonávacím, to je len podzákonný predpis.
Právne neudržateľný lístok sa na to že je právne neudržateľný právne drží už dosť dlhú dobu.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Vladimír
Vo verejnej doprave, viac ako všelikde inde platí, že dopyt je generovaný ponukou. Je možné, že sa ešte budeme čudovať, koľko cestujúcich cez víkendy a po večeroch začneme voziť. Samozrejme, ten efekt bude nastupovať postupne. Šanca na to je, pretože trend je skutočne taký, že pri dobrej frekvencii spojov a lístku na neobmedzený počet ciest, rastie počet tzv. voľnočasových ciest - čiže NIE do práce, nie do školy a nie k lekárovi. Pred pár rokmi som neveriacky krútil hlavou na prednáške jedného dopravného odborníka zo Švajčiarska, keď spomenul, že v MHD Zurich je 53% všetkých ciest podľa povahy účelu voľnočasových. Prešla necelá dekáda a dnes v Nitre konštatujeme, že časom, kde nám najviac z roka na rok pribúdajú cestujúci, sú víkendy a večery. Zdá sa, že správanie obyvateľstva sa mení aj u nás. A nie je dôvod, aby bol Trenčín v tomto trende výnimkou. Samozrejme, bude sa to sledovať, a ako som už uviedol, nikde nie je napísané, že sa naplánované zmeny časom nemôžu prehodnotiť.