Reakcia na: TomoSK #13744:
Problém má BA: za hotovosť si parking nekúpia. Nijako. MHD: buď dáš hotovosť vodičovi, alebo si za ňu vieš kúpiť JCL (kľudne v stánku či automate berúcom hotovosť ). Opak by bol porušením, PCL sú už len bonus. Ale spotrebiteľ má právo na JCL. Zastupiteľstvo je len formálna podmienka, x-krát pochybilo a bolo treba naprávať protestom prokurátora a pod.
TomoSK
Hoci s tým vnútorne nesúhlasím, rešpektujem, že niektorí ľudia chcú platiť v hotovosti kvôli nejakému pocitu súkromia. Avšak takíto cestujúci, ak sú čo i len trošku pravidelní (hotovosť vs. PCL je teraz 15 jázd mesačne, aby sa oplatil PCL), môžu si zakúpiť predplatný lístok. Ten si po novom neprikladajú nikam, takže sú "nevystopovateľní", raz si kúpia mesačník a celý mesiac o nich ako keby nikto nevie. Máme podiel PCL na unikátnych cestujúcich asi 8-10%, nanajvýše, bežne to v mestách, ktoré majú tarifnú politiku lepšie nastavenú, dosahuje aj vyše 80%. Z krátkodobého hľadiska nereálne, no z dlhodobého hľadiska by sme k tomuto mali smerovať.
S čím však veľmi nesúhlasím, a to som si v tejto diskusii už prečítal veľakrát k rôznym záležitostiam, že to, čo funguje v Bratislave, Žiline, Brne, Košiciach, Olomouci či hocikde inde, nebude fungovať v Trenčíne. Veľmi mi vadí takýto naratív, ktorý pomaly vytvára dojem, že nie sme v jednom z nie až tak konzervatívnych miest na Slovensku, ale pomaly v nejakej autonómnej republike s vlastnou kultúrou... Ak by to tak bolo, ľudia by sa tak rýchlo a v takom objeme nenaučili platiť platobnou kartou pri predných dverách. Všetko je to otázkou nastavenia tarify a keď si uvedomili, že je to pre nich bezstarostnejšie, prešli na platobnú kartu. Ak si takto ľudia uvedomia, že sa im po novom veľmi oplatí kúpiť mesačník a potom sa nemusia o nič starať, verím, že sa naučia aj na to. Cieľom nie je niekomu čosi rozkazovať alebo ľudí prevychovať, ale ukázať, že to ide aj jednoduchšie a šetrnejšie k im vlastným peňaženkám. A tak, ako je to šetrnejšie pre cestujúcich, tak je to šetrnejšie pre vodiča, ktorý sa môže koncentrovať na šoférovanie, byť viac v pohode (psychickej) namiesto práce pokladníčky na každej zastávke. Dá sa očakávať, že nejaká naštvaná menšina na nejakú dobu (neverím, že natrvalo, ten hnev časom prejde) môže prestať cestovať, avšak takíto skalní vyznávači hotovosti a jednorazového platenia sú, predpokladáme, úplne zanedbateľný počet z celkového objemu cestujúcich.