Reakcia na: tomas153cv #13731:
Rozumiem, kam bolo týmto príspevkom mierené, avšak by som si to dovolil trošku skorigovať a tiež aj objasniť dôvody, prečo sa dospelo k rozhodnutiu zvýšiť hotovosť. Po zavedení platby platobnou kartou sa dostavil okrem poklesu hotovosti aj ďalší, a to dosť nepríjemný efekt - pokles dopravnej karty. Z cestujúcich, ktorí začali platiť platobnou kartou (a ten podiel sa stále zvyšuje), tvoria asi tretinu až polovicu ľudia, čo prešli z hotovosti, tá zvyšná časť prešla z dopravnej karty. Hoci s tým vnútorne nesúhlasím, rešpektujem, že niektorí ľudia chcú platiť v hotovosti kvôli nejakému pocitu súkromia. Avšak takíto cestujúci, ak sú čo i len trošku pravidelní (hotovosť vs. PCL je teraz 15 jázd mesačne, aby sa oplatil PCL), môžu si zakúpiť predplatný lístok. Ten si po novom neprikladajú nikam, takže sú "nevystopovateľní", raz si kúpia mesačník a celý mesiac o nich ako keby nikto nevie. Máme podiel PCL na unikátnych cestujúcich asi 8-10%, nanajvýše, bežne to v mestách, ktoré majú tarifnú politiku lepšie nastavenú, dosahuje aj vyše 80%. Z krátkodobého hľadiska nereálne, no z dlhodobého hľadiska by sme k tomuto mali smerovať.
S čím však veľmi nesúhlasím, a to som si v tejto diskusii už prečítal veľakrát k rôznym záležitostiam, že to, čo funguje v Bratislave, Žiline, Brne, Košiciach, Olomouci či hocikde inde, nebude fungovať v Trenčíne. Veľmi mi vadí takýto naratív, ktorý pomaly vytvára dojem, že nie sme v jednom z nie až tak konzervatívnych miest na Slovensku, ale pomaly v nejakej autonómnej republike s vlastnou kultúrou... Ak by to tak bolo, ľudia by sa tak rýchlo a v takom objeme nenaučili platiť platobnou kartou pri predných dverách. Všetko je to otázkou nastavenia tarify a keď si uvedomili, že je to pre nich bezstarostnejšie, prešli na platobnú kartu. Ak si takto ľudia uvedomia, že sa im po novom veľmi oplatí kúpiť mesačník a potom sa nemusia o nič starať, verím, že sa naučia aj na to. Cieľom nie je niekomu čosi rozkazovať alebo ľudí prevychovať, ale ukázať, že to ide aj jednoduchšie a šetrnejšie k im vlastným peňaženkám. A tak, ako je to šetrnejšie pre cestujúcich, tak je to šetrnejšie pre vodiča, ktorý sa môže koncentrovať na šoférovanie, byť viac v pohode (psychickej) namiesto práce pokladníčky na každej zastávke. Dá sa očakávať, že nejaká naštvaná menšina na nejakú dobu (neverím, že natrvalo, ten hnev časom prejde) môže prestať cestovať, avšak takíto skalní vyznávači hotovosti a jednorazového platenia sú, predpokladáme, úplne zanedbateľný počet z celkového objemu cestujúcich.
tomas153cv
Statistika z roku 2023 ukazuje ze az 40% ludi na Slovensku plati v hotovosti(vseobecne), to je proste fakt. Robia to z nejakeho dovodu(sukromie, strach, nemoznost mat platobnu kartu, atd). Ja ako sofer sa s tym denno denne stretavam. Dokonca niektori ludia ktory maju narok na zlavneny listok(skor taka zaujmavost ako statisticky relevantne cislo, pretoze ich je minorita) si pytaju obycajne cestovne.
Mesto(My, Vy, Oni, to je uplne jedno kto) si zrazu zmysli ze chce prevychovat ludi. Zavedieme teda vyssiu sumu cestovneho, aby boli nuteny si kupit listok cez platobnu kartu popripade dopravnu. Nuz ale tu narazame na to ze ludia maju velmi ale velmi neradi ked im niekto nepriamo rozkazuje co maju robit. Cestovne by sa muselo dvihnut minimalne na trojnasobok(moj hruby odhad) aby si to ten clovek rozmyslel. A napokon aj to, pri danej sume uz nepojde autobusom ale vyuzije taxiky v podobnej hodnote. Suma sumarum, vyzenu sa ludia z busu co je v podstate kontraproduktivne s dnesnou logikou a pretlacanym konceptom.
Ze to v inych mestach fungovalo/funguje?
Trencin nieje Bratislava, Zilina, Brno alebo hocico davnejsie tu spominane. Niesme az tak studentske mesto, niesme az tak turisticke mesto(kde si koniec koncov turisti ten listok zaplatia akokolvek a ano, aj platobnou kartou), sme viac mestom obycajnych ludi s obycajnymi problemami.
Aby som sa konecne vykoktal, dvihnutie ceny cestovneho(pripadne jeho uplna transformacia na ine druhy listkov ako jednorazovy) urcite prinesie pozitivnu zmenu v podobe zdrzania na zastavkach. Urcite prinesie zrychlenie liniek a urcite prinesie oddych a znizenie naporu na vodica. Ale urcite neprinesie priliv cestujucich v percentualnom pomere s tymi co platili v hotovosti. Ako som uz mnoho krat spomenul, kazda zmena nesie so sebou nesie nasledky. V tomto pripade si myslim ze vysledok bude taky, ze sice "zefektivnime" dopravu ale zaroven stratime cast cestujucich. Sice na ukor stavajucich, ale aspon budu rychlejsie doma.
Osobne by ma zaujimala(ak existuje, co si nemyslim) statistika kolko ludi si kupi listok v hotovosti a aku dlhu trasu sa vezie v zavislosti na spicke/sedle. Tam by to bolo najmarkantnejsie vidiet(za toto schytam nespocet cervenych palcov, vid text dalej). Viem ze sa neda vyhoviet kazdemu, a MHD znamena "...hromadna..." , niet vsak sofera z praxe, ktory by moje slova nepotvrdil.