Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: tomas153cv #13731:
Rozumiem, kam bolo týmto príspevkom mierené, avšak by som si to dovolil trošku skorigovať a tiež aj objasniť dôvody, prečo sa dospelo k rozhodnutiu zvýšiť hotovosť. Po zavedení platby platobnou kartou sa dostavil okrem poklesu hotovosti aj ďalší, a to dosť nepríjemný efekt - pokles dopravnej karty. Z cestujúcich, ktorí začali platiť platobnou kartou (a ten podiel sa stále zvyšuje), tvoria asi tretinu až polovicu ľudia, čo prešli z hotovosti, tá zvyšná časť prešla z dopravnej karty.

Hoci s tým vnútorne nesúhlasím, rešpektujem, že niektorí ľudia chcú platiť v hotovosti kvôli nejakému pocitu súkromia. Avšak takíto cestujúci, ak sú čo i len trošku pravidelní (hotovosť vs. PCL je teraz 15 jázd mesačne, aby sa oplatil PCL), môžu si zakúpiť predplatný lístok. Ten si po novom neprikladajú nikam, takže sú "nevystopovateľní", raz si kúpia mesačník a celý mesiac o nich ako keby nikto nevie. 🙂 Máme podiel PCL na unikátnych cestujúcich asi 8-10%, nanajvýše, bežne to v mestách, ktoré majú tarifnú politiku lepšie nastavenú, dosahuje aj vyše 80%. Z krátkodobého hľadiska nereálne, no z dlhodobého hľadiska by sme k tomuto mali smerovať.

S čím však veľmi nesúhlasím, a to som si v tejto diskusii už prečítal veľakrát k rôznym záležitostiam, že to, čo funguje v Bratislave, Žiline, Brne, Košiciach, Olomouci či hocikde inde, nebude fungovať v Trenčíne. Veľmi mi vadí takýto naratív, ktorý pomaly vytvára dojem, že nie sme v jednom z nie až tak konzervatívnych miest na Slovensku, ale pomaly v nejakej autonómnej republike s vlastnou kultúrou... Ak by to tak bolo, ľudia by sa tak rýchlo a v takom objeme nenaučili platiť platobnou kartou pri predných dverách. 🙂 Všetko je to otázkou nastavenia tarify a keď si uvedomili, že je to pre nich bezstarostnejšie, prešli na platobnú kartu. Ak si takto ľudia uvedomia, že sa im po novom veľmi oplatí kúpiť mesačník a potom sa nemusia o nič starať, verím, že sa naučia aj na to. Cieľom nie je niekomu čosi rozkazovať alebo ľudí prevychovať, ale ukázať, že to ide aj jednoduchšie a šetrnejšie k im vlastným peňaženkám. A tak, ako je to šetrnejšie pre cestujúcich, tak je to šetrnejšie pre vodiča, ktorý sa môže koncentrovať na šoférovanie, byť viac v pohode (psychickej) namiesto práce pokladníčky na každej zastávke. 🙂 Dá sa očakávať, že nejaká naštvaná menšina na nejakú dobu (neverím, že natrvalo, ten hnev časom prejde) môže prestať cestovať, avšak takíto skalní vyznávači hotovosti a jednorazového platenia sú, predpokladáme, úplne zanedbateľný počet z celkového objemu cestujúcich.
Reakcia na: milan005 #13732:
Keď tak premýšľam, zvláštna nočná tarifa je asi iba slovenskou špecialitou, pretože si nepamätám, že by som bol niekedy v zahraničí skásnutý vyššou sumou v noci, než počas dňa. Osobne to vnímam tak (a to aj keby sme si veľmi striktne vykladali verejný záujem po novele zákona o verejnej doprave), že nočná doprava nie je žiadnym "produktom navyše", ale súčasťou základnej dopravnej obslužnosti ak mi počas nočných hodín vznikajú prepravné prúdy, ktoré sú schopné rozumne naplniť jednotlivé nočné spoje. Nočná tarifa v súčasnosti zostala už snáď len v Košiciach pri jednotlivých cestovných lístkoch, všade inde sa skôr či neskôr zrušila. Pekným príkladom je Žilina, kde po zrušení nočnej tarify, zavedení uznávania PCL a zmene trasy linky citeľne narástol jej potenciál a vyťaženosť, hoci je trasa nočnej linky stále pomerne motanica.

Takisto skúsim takú úvahu - ranná 22ka k Zemplínu ide o 3:45, čo sú stále nočné hodiny. Zánikom 22ky a akýchkoľvek skrátených spojov po AS počas dňa prejde tento spoj pod linku N1, prečo by si teda cestujúci mali zrazu viac platiť v totožnom spoji? Ak by spoj o 3:45 zostal na dennej linke a odvozy od večerných/nočných vlakov by už boli na nočáku, prečo by si cestujúci vo veľmi skoré ráno mali platiť za cestu menej, než cestujúci v neskorších večerných hodinách?

Odpoveďou teda je, že na nočákoch bude platiť štandardná denná tarifa a trúfam si povedať, že v tomto je absolútna zhoda naprieč Mestom, našim združením aj dopravcom.
Reakcia na: theo #13735:
Ja pevne verim a dufam, ze spustenie platby kartou tak ako je avizovane, zrychli nastup cestujucich x nasobne. Toto je velmi dobry krok ktory tu uz mal byt ale od zaciatku.
Na stanici je to "take vsakovake". Preto som aj schvalne napisal v predchadzajucom komentari ze je rozdiel kto kedy nastupuje - ak napriklad pride vlak so studentami, vacsina z nich plati plati platobnou kartou. Ak ale odvazame stalejsich cestujucich mimo hlavnych prudov, prevazuje platba v hotovosti. A to sa nejedna samozrejme len o stanicu.
Kazdopadne ako napisal PtrkHrnk, pokial tuto sice mensiu, ale zato nemenej podstatnu cast ludi su ochotni autori sucastnej koncepcie ignorovat na ukor vacsiny(co samozrejme uznavam, o tom MHD je), je moj prispevok uplne irelevantny 🙂
Čo sa L1 týka, aby sa obmedzili zmätočné nástupy:
Autobusová stanica - MB - GS (nový označník v mieste konečnej?) - Saratovská

v opačnom smere je to v podstate jedno:
Saratovská - MB - GS - MB - Autobusová stanica
prípadne
Saratovská - GS - MB - Autobusová stanica

Každopádne, čím viac nad tým rozmýšľam, stále dôjdem k záveru, že niektorí ľudia i tak nastúpia zle, prípadne budú čakať v opačnom smere. Určite by som však nechal MB pri Kyjevskej pre oba smery, kvôli lepšej dostupnosti Južanky.
Reakcia na: tomas153cv #13731:
Nepôjde skôr o kúpu lístka kartou u vodiča, než kúpa v hotovosti u vodiča? Najmä ak M.M. spomenul autobusovú stanicu, kde sa mi zdá, že väčšinou ide najmä o platobné karty...

V tom prípade by sa to o pár týždňov malo vyriešiť spustením predaja platobnou kartou pri každých dverách.
Reakcia na: milan005 #13732:
Toto by zaujímalo aj mňa. Ja by som bol za jednu tarifu a aj platnosť PCL. Tým, že vlastne v čase N1 idú ešte aj tri denne linky (8,11,22) by to bolo logické.
Reakcia na: tomas153cv #13731:
Nesprávna interpretácia faktov – napriek tomu nevyvrátiteľne správny záver.
Obmedzenie platieb v hotovosti odradí pár ľudí – zjednodušenie platieb kartou ocení väčšina.
Stojí to za to? – Mne áno.
Reakcia na: Michal Mazánik #13730:
Otázka z iného súdku. Bude sa na nočných linkách jazdiť za denné ceny, resp. budú platiť napr. aj predplatné časové lístky?
Reakcia na: Michal Mazánik #13718:
Efektivnejsie sposoby existuju iba vtedy ked beru v potaz skutocnost a reflektuju poziadavky v zavislosti na dopyte. Vysvetlim.
Statistika z roku 2023 ukazuje ze az 40% ludi na Slovensku plati v hotovosti(vseobecne), to je proste fakt. Robia to z nejakeho dovodu(sukromie, strach, nemoznost mat platobnu kartu, atd). Ja ako sofer sa s tym denno denne stretavam. Dokonca niektori ludia ktory maju narok na zlavneny listok(skor taka zaujmavost ako statisticky relevantne cislo, pretoze ich je minorita) si pytaju obycajne cestovne.
Mesto(My, Vy, Oni, to je uplne jedno kto) si zrazu zmysli ze chce prevychovat ludi. Zavedieme teda vyssiu sumu cestovneho, aby boli nuteny si kupit listok cez platobnu kartu popripade dopravnu. Nuz ale tu narazame na to ze ludia maju velmi ale velmi neradi ked im niekto nepriamo rozkazuje co maju robit. Cestovne by sa muselo dvihnut minimalne na trojnasobok(moj hruby odhad) aby si to ten clovek rozmyslel. A napokon aj to, pri danej sume uz nepojde autobusom ale vyuzije taxiky v podobnej hodnote. Suma sumarum, vyzenu sa ludia z busu co je v podstate kontraproduktivne s dnesnou logikou a pretlacanym konceptom.
Ze to v inych mestach fungovalo/funguje?
Trencin nieje Bratislava, Zilina, Brno alebo hocico davnejsie tu spominane. Niesme az tak studentske mesto, niesme az tak turisticke mesto(kde si koniec koncov turisti ten listok zaplatia akokolvek a ano, aj platobnou kartou), sme viac mestom obycajnych ludi s obycajnymi problemami.
Aby som sa konecne vykoktal, dvihnutie ceny cestovneho(pripadne jeho uplna transformacia na ine druhy listkov ako jednorazovy) urcite prinesie pozitivnu zmenu v podobe zdrzania na zastavkach. Urcite prinesie zrychlenie liniek a urcite prinesie oddych a znizenie naporu na vodica. Ale urcite neprinesie priliv cestujucich v percentualnom pomere s tymi co platili v hotovosti. Ako som uz mnoho krat spomenul, kazda zmena nesie so sebou nesie nasledky. V tomto pripade si myslim ze vysledok bude taky, ze sice "zefektivnime" dopravu ale zaroven stratime cast cestujucich. Sice na ukor stavajucich, ale aspon budu rychlejsie doma.
Osobne by ma zaujimala(ak existuje, co si nemyslim) statistika kolko ludi si kupi listok v hotovosti a aku dlhu trasu sa vezie v zavislosti na spicke/sedle. Tam by to bolo najmarkantnejsie vidiet(za toto schytam nespocet cervenych palcov, vid text dalej). Viem ze sa neda vyhoviet kazdemu, a MHD znamena "...hromadna..." , niet vsak sofera z praxe, ktory by moje slova nepotvrdil.
Reakcia na: kvorka #13728:
Aktuálne pripravujeme drobnú úpravu koncepcie nočných liniek, ktorá by tento problém mala vyriešiť.
Reakcia na: LUK #13726:
Áno, presne takto by to mohlo byť
Reakcia na: Michal Mazánik #13718:
alebo 10 min prestoj v noci na stanici
Reakcia na: milan005 #13715:
Linka 3?
Reakcia na: milan005 #13722:
systémovo by to tak asi malo byť... ale prípadné zastavenie na MB cestou zo Saratovskej ešte pred otočením na GS neurobí toľko chaosu ako zastavenie na MB smerom na Saratovskú
Reakcia na: milan005 #13721:
áno, toto je asi na tých pár metrov nežiadúce, medzi tým ešte stopka na pravouhlej križovatke
Reakcia na: milan007 #13719:
tiež si myslím, že takto by to šlo. Proste akože samostatná linka 1s, ale na zastávky sa dá spoločný CP 1+1s
Reakcia na: milan005 #13721:
Okrem dvoch prípadov ráno a dvoch prípadov večer takáto možnosť neexistuje ani dnes, cestujúci musia prestúpiť až na Legionárskej. Uvidíme, ako si sadnú Noviny a Biskupice, zatiaľ táto otázka môže zostať otvorená do ďalšej etapy posilnenia.

Smer OZ Belá majú cestujúci k dispozícii zastávky Električná nemocnica a Biskupice námestie. Nozdrkovce majú hŕstku obyvateľov a mimo školských spojov prakticky nulové frekvencie cestujúcich.
Reakcia na: LUK #13720:
Vladimír je za to aby sa pri ceste zo Saratovskej stálo po zastavení na Cintorín Juh až na Gen. Svobodu.
Ak jedným z dôvodov predĺženia vybraných spojov L1 je priblížiť ľuďom Juhu I občiansku vybavenosť, tak šliapať do kopca z MB 2.x k Južanke si odporuje s dôvodom zavedenia zastávky J Halašu
Extrém je pri ceste z mesta na L11 Dlhé Hony, Inovecká, stred, Inovecká.
Inde je vo vzdialenosti týchto troch protichodná zastávka jedinej zastávky.
Opačný prípad...
Myslel niekto že na L2 bude problém s prestupom smer OZ Belá, Juh? Táto linka sa na hlavnú os nápojí práve tam, kde už sú protichodné zastávky ďaleko od seba. Môže to znížiť jej atraktivitu.
Reakcia na: Marek6283 #13717:
Nedávaš pozor...tu nikto nechce, aby sa na M. Bela stálo až po otočení. Samozrejme, že stáť sa bude najskôr na M. Bela a potom G. Svobodu. Len je polemika, či stáť ešte raz na M. Bela cestou na Saratovskú.

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.