Dovolil by som sa dôrazne ohradiť voči týmto tvrdeniam, nakoľko ich nepovažujem za pravdivé. Pracoval som viac ako rok v DPB, kde som pripravoval CP a obehy vozidiel podľa legislatívy tak, aby to bolo v poriadku aj v náročnej veľkomestskej premávke, a tvrdenie o nesplnení všetkých legislatívnych náležitostí sa nezakladá na pravde a veľmi rád vysvetlím prečo.
V prílohe č. 1 je CP, ktorého podobu sme požadovali v prípade nočného spoja na trase (Horné Srnie -) Dubnica n/V - Trenčín a opačne. Jednalo sa o spoje:
► 22:54 Horné Srnie - 23:38 TN, Hasičská (len v 6)
► 23:11 Dca, Podháj - 23:38 TN, Hasičská (len v 5)
► 23:45 TN, Hasičská - 0:29 Horné Srnie
Vieme, že vysoké frekvencie sú na poslednom páre z Dca do TN a späť počas silných večerov (leto a pred Vianocami) v oboch smeroch. Zároveň vieme, že Nemšová a Horné Srnie sú spolu dvojnásobne väčšie, než Ilava, okrem iného sú bližšie, čiže prirodzene generujú vyšší dopyt, než okresná IL. Toľko k trase.
V prílohe č. 2 sú obehy vozidiel, ktoré sme si vytypovali tak, aby to bolo realizovateľné. Nejedná sa o žiadnu tajnú záležitosť, so súčasnými možnosťami a našim prehľadom lokálnych reálií (a stabilitou obehov na SAD) je možné aj s pomocou Ubianu pekne vytrasovať prakticky akékoľvek vozidlo, nakoľko na verejnej mape sa (síce ako MHD - červene) ukazujú aj vozidlá zmluvnej dopravy. Ak sa v obehoch nachádza chyba, ospravedlňujem sa a privítam opravu, avšak spomínate bezpečnostné prestávky. Poďme sa teda na ne pozrieť:
- obe vozidlá, ako sobotné, tak aj nedeľné jazdia výhradne linky do 50 km, riadime sa teda podľa zákona č. 462 o organizácii pracovného času v doprave,
- ustanovenia zákona hovoria o tom, že každý vodič musí mať najneskôr po štyroch hodinách jazdy aspoň 30 minút nepretržitej prestávky, ktorú, čo je veľmi dôležité, je možné rozdeliť na dva 15-minútové bloky,
- v takom prípade je však nutné počítať s tým, že vodič najneskôr po 4 hodinách jazdy bude už vyprestávkovaný, nesmie sa stať, že ešte nečerpal druhý 15-minútový blok.
V prípade druhého vozidla je situácia najjednoduchšia. Podotýkam, že vozidlo jazdí už od rána, avšak má takú kombináciu spojov, že denný čas jazdy by prekračoval aj predĺžený čas 10 hodín, tj. vodiči sa musia niekedy počas dňa striedať. Logicky to dáva zmysel iba medzi spojmi 42 a 23. Pred výkonom posledného spoja vodič 45 minút stojí, to znamená, že od 22:15 môže pokojne aj štyri hodiny nepretržite jazdiť, v prípade sobotného vodiča by teda problém s prestávkami nebol. Zároveň, ak vodiči na SAD sú schopní pracovať v tradičných 18-hodinových zmenách od 5. do 23. hodiny, nepochybujem, že tento vodič by zvládol zmenu síce do nočných hodín, ale iba od 15. hodiny poobednej.
V prípade prvého, piatkového vozidla, je situácia mierne zložitejšia, kedy musím prestávky deliť na dva 15-minútové bloky. Prvý 15-minútový blok by bol medzi spojmi 309421/53 a 56, kedy vozidlo stojí v Dubnici 24 minút (postačujúce aj s rezervou na manipuláciu a vyrovnanie prípadného meškania), druhý 15-minútový blok by bol medzi spojmi 309421/79 a návozným spojom na nočák v Dubnici, kde by stálo tiež 24 minút, čo tiež postačuje aj s rezervou. Čas jazdy potom počítam od prvého 15-minútového bloku, čo zahŕňa spoj 56, presun na zmluvku, zmluvku, presun zo zmluvky, spoj 79 a nový pár nočných spojov. 29' + 5' + 5' + 5' + 34' + 27' + 44' = 149 minút jazdy. To je zaokrúhlene 2,5 hodiny jazdy, pričom nepredpokladám, že otočenie na Hasičskej a následný prejazd domov trvá viac ako 1,5 hodiny, ibaže by vodič bol kdesi zo Žiliny... Denný čas jazdy podľa spojov počítame na 6 hodín, s rôznymi otočmi a manipuláciami povedzme, že bude 6,75 hodiny. Nočný pár by vodičovi pridal 1,25 hodiny jazdy, dostávame sa na 8 hodín. Nepredpokladám, že prejazd domov bude trvať viac ako hodinu, avšak vzhľadom na to, že dvakrát týždenne je možné vodičovi predĺžiť denný čas jazdy z 9 na 10 hodín a spoj mal jazdiť len raz do týždňa, ani toto nepredstavuje prekážku.
Preto považujem celé problémy okolo za nepravdivé.
Tak nerozumiem, prečo tento argument (TN-DCA-TN) nebol akceptovaný. Potom sa tu prezentujú pseudousoechy, ale zákonné obmedzenia nepustia. Či zas ide niekomu len o pí ár? Lebo fakt ako píšeš, lepšie je TN-DCA-TN ako opačne.
U SAD PD budú od zmeny grafikonu už v 6+ štyri taktové linky, a to:
- 301404 V. Hradná - BN (4h. takt)
- 301405 Dubnička - BN (2h. takt, posilnenie)
- 301407 Závada p. Čiernym vrchom - BN (2h. takt)
- predĺženie o úsek BN, AS - Dubnička II. ako náhrada MHD (6+)
- 307426 Malá Čausa - PD (2-3h. takt, nová obsluha)
Po ujasnení pripomienok sa takty spracovali, odprezentovali obciam a obdržali výhradne pozitívnu odozvu.
U SAD TN išlo vždy všetko o čosi pomalšie a ťažkopádnejšie, tak sme sa odhodlali prekopať iba linku 309442 do Zliechova s tým, že novinkou v letnej sezóne malo byť v návrhu obnovenie spojenia do Čičmian. Bojujeme za to už viac ako pol roka a zatiaľ bez akéhokoľvek výsledku, a podobne je to aj s inými, skutočne drobnými zásahmi do súčasných spojov, napr. pridávanie spojov na zastávku Dubnica, Tesco.
Ak sa "pol noc láme v spoji" je to technický problém a spoliehať na to, že sa systém neskôr opraví je ako spoliehať že sa vyrieši technické riešenie polokružných liniek cez nadväznosť spojov. Prísľub riešenia padol pred 8 rokmi, naposledy v septembri formou zlomových zastávok a stále sa "na tom pracuje". Takže vytvoriť ďalší problém keď xy ďalších problémov stále nie je vyriešených nie je dobré. Ak by spoj do DCA vyrazil o 23:35 z TN, Hasičskej dokáže skončiť buď smer TAM v DCA a ísť po pol noci späť do TN alebo pokračovať cez Nemšovú, prípoj od vlaku by bol býval tiež dodržaný.
Ono je dosť vidieť už pri infomovaní o zmenách rozdiel medzi jednotlivými dopravcami.
SAD Prievidza síce o zmenách informuje spôsobom "Spoj xy...", čo pre väčšinu cestujúcej verejnosti aj tak nemá žiadnu výpovednu hodnotu. Ale všimol som si, že sa snažili aspoň odôvodniť, prečo sa daný spoj posúva.
Druhý dopravca - SAD Trenčín iba dal na stránku informáciu, že nové CP sú nahraté na stránke:
"Vážení cestujúci, dňom 10.12.2023 vstupuje do platnosti nový cestovný poriadok prímestskej autobusovej dopravy.
Viac informácií je dostupných na: https://www.sadtn.sk/ces.../primestska-doprava-podla-liniek/"
(Teraz počas kopírovania presného znenia som si všimol, že pribudli aj nejaké krajské grafiky, ale podľa mňa nezahŕňajú úplne všetky zmeny.)
Určite nie. Lenže rozdiel je ak si iný dopravca spojom 23:45 pošle "domov" autobus ktorý sa mu vráti zo zmluvnej dopravy Gabor (zabije tým dve muchy jednou ranou - "dvojitý zisk") a iné je keď inému dopravcovi bolo tlačené robiť spoj v časovej polohe, ktorá nedovoľuje vodičovi už ďalej jazdiť podľa predpisov pretože potrebuje polhodinovú bezpečnostnú prestávku. Preto bolo navrhnuté stranovo spoj otočiť (teda neísť ho DCA - TN - DCA ale TN - DCA - TN) - v Trenčíne sa nachádza vodič ktorý by toto dokázal vykonať podľa všetkých legislatívnych náležitostí. To sa ale nestretlo s pochopením.
Pôvodný návrh bol, aby bola v CP uvedená práve poznámka 5/6, ale TransData zjavne funguje menej sofistikovane, než IS železníc. Preto je to umelo rozdelené s poznámkou M, bohužiaľ.
Za zmienku však stojí, že vďakabohu sa konečne mení vnímanie verejnej osobnej dopravy z pohľadu objednávateľov, nakoľko až do júna sme mali posledný spoj TN-BN o 18:30, postupne popribúdali 19:40, 20:50 a 22:20. V prípade kladív sa z posledného spoja o 21:30 posúvame na čas 22:15, počas piatkov dokonca až na 23:45. Dovolím si tvrdiť, že keby sme na to ako DnP nezačali na kraji upozorňovať, dodnes by k zmene nedošlo. Konečne to začína reflektovať reálne správanie sa cestujúcich v dnešnej dobe, lebo doteraz sa jazdilo v čase predaja lokálnej Jednoty.
Verím, že sa časom dostaneme do bodu, kedy bude rozumnou sieťou liniek (nie nutne výhradne mestských) o takomto čase pokrytá väčšina mesta vrátane Zámostia a Sihote a nebudeme sa tváriť, že ľudia v Trenčíne chodia späť s kurami.
Nedá mi tiež ešte neformálne nespomenúť, že tieto nočné spoje mali pôvodne vzniknúť dva, aj smerom na Dubnicu. Ako sú rôzni ľudia, tak sú rôzni aj dopravcovia, s niektorými sa spolupracuje ľahšie, s inými ťažšie, ale to ja žiaľ nezmením. Nebudem menovať, ale množstvo zmien u jednotlivých SAD hovorí samé za seba.
23:40 v piatok z TN a príchod 0:20 do BB. Spoj je však v CP umelo rozpolený, pretoze do 23:59 má obmedzenie "5" a od 0:00 "6", čo je logické, ale zbytočne vyžadujúce poznámku "M", že spoj.l č.40 pokračuje spojom c. 42. Mohla byť vysvetlivka ako u vlakov, ide v noci 5/6. Ale ok.
Ako je to s Trenčianskymi vodičmi MHD? Minule mi padol do očí článok z Košíc. Čuduj sa svete, niet vodičov. Obmedzujú sa preto celé linky, či vypadávajú spoje. Tu doma v Trenčíne cestujúci nejako tento výpadok vodičov nepostrehli. Mnohých kamarátov od volantu už odprevadili do dôchodkov, alebo sa dali na inú , pokojnejšiu robotu. Má niekto prehľad , ako sa nový dopravca vyrovnal s touto personálnou otázkou?
Súhlasím, že Trenčín nie je len JUH a Dlhé Hony, na druhú stranu je JUH najväčšie sídlisko a tak tam smeruje aj najväčší dopyt. Prikladám fotku zo včera, kde sme zo zastávky Gymnáziu odchádzali 26ti vo vozidle.
Každopádne, Zámostie a aj Sihoť, by si nočnú linku zaslúžili. S chalanmi z Dopravy na Považí sme viedli debatu, kde by možno mohlo byť zaujímavejšie riešiť to linkami, ktoré by pokračovali ďalej za hranice mesta (PAD). No je to určite na zamyslenie a prípadnú debatu. Tej som sa nikdy ani nebránil
Bolo to z dôvodu presne, ako píšeš, pre neznalých viď. foto nižšie.
PS: označník na stanici smer Dlhé Hony/SAD (nástupište 12) je, teda aspoň pár dní dozadu bol, len ho možno zle vidno pomedzi zeleň. Keď už sme pri označníkoch, nedávno sa stratil označník MHD zo zastávky Dolný Šianec, zatiaľ neviem, prečo.
Sa mi páči ako modré autobusy idúc do Soblahova stoja na zastávke Gymnázium stále ako boli roky zvyknutý, pritom ich označník je už týždeň pri našom mestskom. Takže sa odstráni problém keď nám po ich obídení nebolo možné dať všetky dvere alebo aj dlhší autobus alebo jeden medzi dva celkom k obrubníku, za tento nápad by som normálne venoval liter Slivovice keby som vedel komu a teraz už prosím Milana 005 aby poslal správu do strojčekov aby vodiči zabudli na zvyk a zastavovali vpredu pri presunutom označníku A ešte jedna vec, medzi aut. stanicami je síce vodorovne vyznačená aut. zastávka pre ich vozidlá idúce k nemocnici či SAD a podobne prichádzajúce od Opatovej ale označník s odchodmi mi tam akosi chýba pre ľudí čo by taký odvoz uvítali... Toto je síce iba okrajovo líznuté MHDčkou ale snáď nevadí!
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
TomoSK
V prílohe č. 1 je CP, ktorého podobu sme požadovali v prípade nočného spoja na trase (Horné Srnie -) Dubnica n/V - Trenčín a opačne. Jednalo sa o spoje:
► 22:54 Horné Srnie - 23:38 TN, Hasičská (len v 6)
► 23:11 Dca, Podháj - 23:38 TN, Hasičská (len v 5)
► 23:45 TN, Hasičská - 0:29 Horné Srnie
Vieme, že vysoké frekvencie sú na poslednom páre z Dca do TN a späť počas silných večerov (leto a pred Vianocami) v oboch smeroch. Zároveň vieme, že Nemšová a Horné Srnie sú spolu dvojnásobne väčšie, než Ilava, okrem iného sú bližšie, čiže prirodzene generujú vyšší dopyt, než okresná IL. Toľko k trase.
V prílohe č. 2 sú obehy vozidiel, ktoré sme si vytypovali tak, aby to bolo realizovateľné. Nejedná sa o žiadnu tajnú záležitosť, so súčasnými možnosťami a našim prehľadom lokálnych reálií (a stabilitou obehov na SAD) je možné aj s pomocou Ubianu pekne vytrasovať prakticky akékoľvek vozidlo, nakoľko na verejnej mape sa (síce ako MHD - červene) ukazujú aj vozidlá zmluvnej dopravy. Ak sa v obehoch nachádza chyba, ospravedlňujem sa a privítam opravu, avšak spomínate bezpečnostné prestávky. Poďme sa teda na ne pozrieť:
- obe vozidlá, ako sobotné, tak aj nedeľné jazdia výhradne linky do 50 km, riadime sa teda podľa zákona č. 462 o organizácii pracovného času v doprave,
- ustanovenia zákona hovoria o tom, že každý vodič musí mať najneskôr po štyroch hodinách jazdy aspoň 30 minút nepretržitej prestávky, ktorú, čo je veľmi dôležité, je možné rozdeliť na dva 15-minútové bloky,
- v takom prípade je však nutné počítať s tým, že vodič najneskôr po 4 hodinách jazdy bude už vyprestávkovaný, nesmie sa stať, že ešte nečerpal druhý 15-minútový blok.
V prípade druhého vozidla je situácia najjednoduchšia. Podotýkam, že vozidlo jazdí už od rána, avšak má takú kombináciu spojov, že denný čas jazdy by prekračoval aj predĺžený čas 10 hodín, tj. vodiči sa musia niekedy počas dňa striedať. Logicky to dáva zmysel iba medzi spojmi 42 a 23. Pred výkonom posledného spoja vodič 45 minút stojí, to znamená, že od 22:15 môže pokojne aj štyri hodiny nepretržite jazdiť, v prípade sobotného vodiča by teda problém s prestávkami nebol. Zároveň, ak vodiči na SAD sú schopní pracovať v tradičných 18-hodinových zmenách od 5. do 23. hodiny, nepochybujem, že tento vodič by zvládol zmenu síce do nočných hodín, ale iba od 15. hodiny poobednej.
V prípade prvého, piatkového vozidla, je situácia mierne zložitejšia, kedy musím prestávky deliť na dva 15-minútové bloky. Prvý 15-minútový blok by bol medzi spojmi 309421/53 a 56, kedy vozidlo stojí v Dubnici 24 minút (postačujúce aj s rezervou na manipuláciu a vyrovnanie prípadného meškania), druhý 15-minútový blok by bol medzi spojmi 309421/79 a návozným spojom na nočák v Dubnici, kde by stálo tiež 24 minút, čo tiež postačuje aj s rezervou. Čas jazdy potom počítam od prvého 15-minútového bloku, čo zahŕňa spoj 56, presun na zmluvku, zmluvku, presun zo zmluvky, spoj 79 a nový pár nočných spojov. 29' + 5' + 5' + 5' + 34' + 27' + 44' = 149 minút jazdy. To je zaokrúhlene 2,5 hodiny jazdy, pričom nepredpokladám, že otočenie na Hasičskej a následný prejazd domov trvá viac ako 1,5 hodiny, ibaže by vodič bol kdesi zo Žiliny... Denný čas jazdy podľa spojov počítame na 6 hodín, s rôznymi otočmi a manipuláciami povedzme, že bude 6,75 hodiny. Nočný pár by vodičovi pridal 1,25 hodiny jazdy, dostávame sa na 8 hodín. Nepredpokladám, že prejazd domov bude trvať viac ako hodinu, avšak vzhľadom na to, že dvakrát týždenne je možné vodičovi predĺžiť denný čas jazdy z 9 na 10 hodín a spoj mal jazdiť len raz do týždňa, ani toto nepredstavuje prekážku.
Preto považujem celé problémy okolo za nepravdivé.
Príloha 1: CP nočného spoja Srnie (Dca) - TN - Srnie
Príloha 2: Obehy vozidiel, ktoré mali vykonať nočný spoj