Reakcia na: S499.1023 #11688:
Ano, Igor, ale lahko ako lahko. Ja som pisal o kupe autobusov:- cez SAD
- alebo priamo mesto
- alebo jeho dopravnym podnikom.
Ty si moje 3 ponuky nespochybnil, iba si pridal stvrtu a piatu.
Stvrta - cez lubovolny mestsky podnik. Tak podme konkretne. Mesto TN ma jediny mestsky podnik so 100% ucastou mesta - Mestsku parkovaciu spolocnost a.s. Ta to nemoze kupit hned, lebo v predmete podnikania ma iba:
- prenájom garáži a odstavných plôch pre motorové vozidlá,
- kúpa tovaru na účely jeho predaja iným prevádzkovateľom živnosti alebo konečnému spotrebiteľovi,
- sprostredkovateľská činnosť v oblasti služieb
Rozsirit predmet podnikania o dalsie samozrejme nie je zasadny problem. Ten by nastal, ak by danovy urad prisiel na to, ze takyto nakupo vozidiel verejnej sluzby nie pre interne potreby firmy, ale ich okamzitym "posunutim nejakemu dopravcami" niekto chcel obist danove zakony a teda podla kalkukacie zo spravy p.Capkovej osmeknut stat o vyse 2 000 000 €.
Dalej ako vlastnik vozidiel by mal vsetky povinnosti platenia dalsich (cestnych a podobnych) dani, STK atd atd. Obist by sa to dalo aj tak, ze by parkovaci podnik premenoval na dopravny podnik, ale zasa s podmienkou dodrziavania vsetkych ustanoveni zakna 56/2012 apod. Ale toto riesenie je stale obchadzanim obchadzania. Ja to nevidim ako uplne cistu hru. Ked fer, tak fer, tak dopravny podnik so vsetkym, padni komu padni...
Mesto ma este ucast vo voadrnach a kanalizaciach a vo futbalovom klube. Uznas aj Ty, ze toto by uz bolo uplne na tvrdo pritiahnute za vlasy.
Piata - spojenie s inymi nakupujucimi. Samozrejme to ide, i ked u nas s tym nie su priame skusenosti. Tak plusy a minusy:
+ Ak by mesto do takehoto "holportu" chcelo ist, muselo by:
* Mat minimalne na svojej pode jasne, perspektivne a krizom cez koaliciu/opoziciu jasne, akym smerom s obnovou vozidloveho parku chce ist. A to uplne nespochybnitelne. (To tu nie je.)
* Nemal by sa najst ani jeden poslanec, ktory by v takomto serioznom medzinarodnom obchode niekde spochybnil, ze to tak nie je, ze on ma iny nazor, ze on bol prehlasovany apod. (To tu nie je.)
* Muselo by mat pravnikmi nepriestrelnu zmluvu aj voci UVO, ze je vsetko koser, aj voci objednavaciemu partnerovi podmienky prenajomnej dlhodobej zmluvy, vztahom k inym statnym organom, policii, danovemu uradu atd atd.
- Majitelom autobusov by bola stale ta velka partnerska organizacia alebo firma.
- Ak by chcelo od nej tie autobusy mesto kupit, opat mame problem v tom, ze mesto nie je platcom DPH, teda "usetrenych" 20% by ich dobehlo a museli by ich zacvakat. Takze minus -20% a plus +20% - vysledok je usetrena NULA.
- Ostala by jedina mnozstevna zlava cca 7-10%, o ktorej by si museli spocitat, ci sa im vobec opati, lebo stale by tu bola otvorena otazka, komu a za akych podmienkok by vozidla realne na verejnu osobnu dopravu - vykonavanie MHD - prenajala.
A nepisem, co by bolo nevyhodne. Vzdy uvadzam aj plusy aj minusy, nech si kazdy vysledok spocita sam.
A nikto nie je v nikoho vleku. Je to normalny biznis ako kazdy iny, aj ked s verejnoprospesnym vysledkom. A chovanie akehokolvek sucasneho dopravcu legitimne. A ci Ty pracujuci "v nejakej SAD-ke" by si vsetky horeuvedene kontrakty a zmluvy v prospech tretej strany vypracoval a presadil sam a vo svojom volnom case?
Oceňujem Vašu neúnavnú snahu, ale opäť sa proti tomu ohradzujem.
JurajZaTn
samozrejme teoreticky ano, ale malo by to pre mesto dalekosiahle negativne financne dosledky, lebo:
1/ Mesto nie je platcom DPH, preto by vsetky autobusy boli pre neho o 20% (!) drahsie. Aby si mal predstavu, pri nakupe autobusov to je taka suma, za ktoru dnes moze prevadzkovat MHD v TN 1 rok zadarmo... Teda napr. pri zivotnosti 16 rokov by mesto zaplatilo nie 16, ale 17x rocnych rozpoctov na MHD.
- Na toto spracovala na majetkovo-financnu komisiu spravu p. poslankyna Ing.Capova (foto zo zapisnice z 19jan2017 dolu, blizsie by mohol informovat aj Richard, bol tam s nami pritomny), kde tieto cisla uviedla, navyse pritom vychadzala z cien "optimistickych" a navyse bez DPH (teda treba to prepocitat z realnych cien navyse povysenych o 20% za DPH).
- (Upozornujem v sprave na fakt, ze minimalne jedna poslankyna si bola vedoma, ze "obnova vozoveho parku bude potrebna", a napriek tomu to dopadlo inac.)
2/ Mesto pri obstarani ci 7 alebo aj trebars 41 novych autobusov NIKDY nedokaze dohodnut taku dobru cenu, ako pri spolocnom objednani SAD TN a SAD ZA ma pri pocte 400 kusov!
Teda vysledok 1: Ak cena autobusov kupena cez SAD je o 20% nizsia na DPH a 12% za mnozstevnej zlave (beriem zlavu pri tohtorocnom LE), mesto pri nakupe autobusov cez SAD setri az 32% !!! Iba sialenec a nie dobry hospodar vyhodi priamym nakupom mestom 32% z tolkych milionov von oknom...
Vysledok 2: Mesto pri nakupe svojim vlastnym dopr. podnikom, ktory by bol platcom DPH, usetri sice 20%, ale stale nedosiahne na tu mnozstevnu zlavu.
Vysledok 3: Preto nepoznam ani jeden sucasny pripad, kde by toto mesto alebo VUCka takto napriamo kupovalo. Ze by (a preco by) mal byt Trencin prvy? Igor, ty by si do toho isiel?
Zapisnica z komisie 19jan2017_a
Zapisnica z komisie 19jan2017_b