Prešov bude mať po rokoch nový dokument dopravného plánovania
Mestu Prešov bol schválený projekt o dopravnom plánovaní s názvom Stratégia udržateľného rozvoja dopravy mesta Prešov. Tento tzv. Masterplan je komplexný dokument dopravného plánovania vrátane cestných stavieb, modernizácie či rozvoja mestskej hromadnej dopravy i všetkých ďalších druhov dopravy v Prešove vrátane vzťahov v rámci regiónu Šariš.
Strategický dokument, ktorý umožní čerpanie eurofondov pre oblasť dopravy bol podporený v objeme 794 819,51 eur. Spoluúčasť mesta na schválenom projekte je 38 740,98 eur. Predpokladaný čas realizácie je od marca 2018 do mája 2018.
„Prešov bude mať takmer po dvadsiatich rokoch významný dokument, vďaka ktorému budeme môcť prostredníctvom fondov zlepšiť mestskú infraštruktúru, budovať ďalšie cyklochodníky, riešiť pešiu, železničnú i kombinovanú dopravu, riešiť statickú dopravu, modernizáciu existujúcich, rozširovanie a budovanie nových trolejových vedení, modernizáciu depa, nákup trolejbusov, budovanie buspruhov a podobne.“ vysvetlila primátorka Andrea Turčanová.
Primátorka zároveň doplnila, že Prešov doteraz nemal spracovaný komplexný dopravný dokument pre oblasť dopravy, ktorý je základným predpokladom pre získanie eurofondov. Za podobný dokument možno považovať Generel dopravy, ktorý bol spracovaný v roku 1998, avšak jeho platnosť skončila už v roku 2008.
Stratégia rozvoja dá realný pohľad na dopravné toky, popíše a analyzuje stav verejnej dopravy a ukáže jej pozitíva a negatíva v jednotlivých druhoch. Radnica bude následne vedieť spôsoby, akými rozvíjať autobusovú a trolejbusovú dopravu, ale dokument zároveň ukáže aj možnosti smerovania železničnej, či nemotorovej dopravy.
absurd
V čom súhlasím to nebudem písať, to spoznáš. Ale vysvetli mi teda pár vecí, nech viem ako to je.
L17 - Prečo ráno treba 6 spojov priamych na Širpo a poobede len jeden naspäť? Nebolo by lepšie tie spoje hodiť aby sa posilnila kapacita na inej linke, ktorá jazdí hustejšie? Keď nepotrebujú cestujúci poobede priame spoje a prestupujú teda, tak prečo ráno je prestup problém? Inak by ma zaujímalo, že ako na takto nárazovú linku, ktorá premáva iba v jednom smere ráno ťahajú autobusy. Podobné anomálne už na Slovensku boli, že ráno iba tam a poobede len naspäť a keď sa zistilo ako to žerie náklady, tak sa to zrušilo a radšej sa posilnili normálne linky, ktoré jazdili častejšie, čo ich pomohlo podstatne zahustiť, viď. v BA linky 181 a 193.
L20 - Tá linka má v sebe diery také, že to ako senior si radšej prejdem kúsok k linke, ktorá jazdí častejšie. Fakt ako tieto seniorské linky kde sú intervaly tak riedke, že sa na to každý chôdze schopný vyprdne sú o ničom.
L30 - nemám teraz pred sebou svoj návrh ale L30 som tam nahradil inou linkou aby to spojenie so žel.st. bol zachované, pretože podľa tej premávky cca každých 8h nárazovo tuším, že sa jedná o smenové prevádzky s končom o 6, 14 a 22 h. Ak teda aj uznám, že tá linka musí takto byť, tak stále mám otázku, aký má význam ten jeden jediný spoj o pol šiestej ráno zo žel.st. na Budovateľskú, keď tak idú ďalšie dva spoje.
L33 a 35 : no L33 ok uznávam, ale potom keď už je o ňu taký záujem, tak nech dajú spoje z L35 na 33 a nech tá jazdí častejšie.
L37, 43 a 48 : ak mi linka jazdí iba ráno pár krát a nemám potom už doobeda či poobede rovnaký spoj naspäť, tak nevidím zmysel v tom. Je to iba ako pozostatok starého systému zo socíku, kedy jazdili spoje odvšadiaľ všade. A neverím, že dva spoje v trase L48 je treba mať a že nie je možné posilniť o túto kapacitu L32 s využitím prestupu v centre. Predsa nie je možné aby mi niekto povedal, že ak cestujem skrz centrum na druhú stranu mesta a mám prestúpiť 1x medzi husto premávajúcimi linkami, že je to katastrofa. Teda sa tvárime, že síce ideme na prestupný systém, časové lístky a všetko ale na druhej strane si vybrané skupiny cestujúcich hýčkame, že im zavedieme špeciálne linku pre 1-4 spoje čo je absurdné.
Prosím, pokiaľ to mesto a DPMP nevie inak spracovať, tak nech to takto riešia. Ale som veľmi zvedavý, že ako potom pri výstavbe nových trolejbusových tratí budú argumentovať, že mali by tú trať aj obsluhovať nejakou poriadnou trolejbusovou linkou, ktorá bude jazdiť častejšie ako 2-4x za hodinu. Pokiaľ sa pamätám, tak sa uvažuje aj s trolejbusom na Šváby, príp. až na Delňu, čo dúfam, že bude až Delňa inak sa nájde zas dôvod prečo viesť špeci autobusové linky v kadejakom režime. A tvrdím zásadnú vec, že či chcete alebo nechcete podaktorí niektoré linky rušiť, či vkladať pod iné, tak s rozšírením trolejbusovej siete aby tá trolejbusová sieť mala význam tie linky pôjdu dole tak či tak. Jedno čo však viem, že nebude nikdy asi je trolejbusová trať po Prešovskej. Iba žeby sa konala nejaká zástavba bytovkami a vzniklo by nové sídlisko, ktoré by si toto vyžiadalo. Dúfam, že ale nenapadne nikoho zastavovať bezhlavo každú zelenú plochu v Prešove. Aký je po tejto stránke stav v PO? Udržateľné alebo tiež nastáva isté harašenie?