Prešov bude mať po rokoch nový dokument dopravného plánovania
Mestu Prešov bol schválený projekt o dopravnom plánovaní s názvom Stratégia udržateľného rozvoja dopravy mesta Prešov. Tento tzv. Masterplan je komplexný dokument dopravného plánovania vrátane cestných stavieb, modernizácie či rozvoja mestskej hromadnej dopravy i všetkých ďalších druhov dopravy v Prešove vrátane vzťahov v rámci regiónu Šariš.
Strategický dokument, ktorý umožní čerpanie eurofondov pre oblasť dopravy bol podporený v objeme 794 819,51 eur. Spoluúčasť mesta na schválenom projekte je 38 740,98 eur. Predpokladaný čas realizácie je od marca 2018 do mája 2018.
„Prešov bude mať takmer po dvadsiatich rokoch významný dokument, vďaka ktorému budeme môcť prostredníctvom fondov zlepšiť mestskú infraštruktúru, budovať ďalšie cyklochodníky, riešiť pešiu, železničnú i kombinovanú dopravu, riešiť statickú dopravu, modernizáciu existujúcich, rozširovanie a budovanie nových trolejových vedení, modernizáciu depa, nákup trolejbusov, budovanie buspruhov a podobne.“ vysvetlila primátorka Andrea Turčanová.
Primátorka zároveň doplnila, že Prešov doteraz nemal spracovaný komplexný dopravný dokument pre oblasť dopravy, ktorý je základným predpokladom pre získanie eurofondov. Za podobný dokument možno považovať Generel dopravy, ktorý bol spracovaný v roku 1998, avšak jeho platnosť skončila už v roku 2008.
Stratégia rozvoja dá realný pohľad na dopravné toky, popíše a analyzuje stav verejnej dopravy a ukáže jej pozitíva a negatíva v jednotlivých druhoch. Radnica bude následne vedieť spôsoby, akými rozvíjať autobusovú a trolejbusovú dopravu, ale dokument zároveň ukáže aj možnosti smerovania železničnej, či nemotorovej dopravy.
Viko
Ja ti odpovedám, že nemá zmysel sa zameriavať na SLANGOVÝ názov, pre mňa za mňa nech si to prezývajú aj Kozmodisk ak to bude obsahovo kvalitné. Jasné, môže byť za tým kus psychológie (novinka, exotický názov), ale fakt si si vyfabuloval zástupný problém.
Rozhodne nesúhlasím s tvojím postojom. Fakt si myslíš, že stačí precíznejšie rozpracovanie existujúceho? Veď za posledných 20 rokov nastal totálny obrat v mestskom plánovaní - od periurbanizácie späť k väčšej urbanizácii a plus rozvoj suburbanizácie a rurbanizácie, štruktúra počtu i obsadenia dopravných prostriedkov je úplne iná, zmenili sa dopravné ciele ľudí - a aj tie typovo rovnaké sú dnes na iných miestach a v širšej palete, pomenili sa spádové oblasti a denný rytmus obyvateľov, výrazne iný je pohľad na ekológiu a udržateľnosť, nastali zmeny vo financovaní i pohľade na ekonomickú efektivitu, rozvoj sa uberá odlišnými smermi, pribudlo kopec poznatkov...
Ak máš toto všetko zapracovať, tak ti žiadna kostra starej práce nepomôže. Navyše, projekt nemá spájať minulosť s prítomnosťou, on má ponúknuť východiská pre čo najoptimálnejší BUDÚCI rozvoj! Nehovoriac o tom, že vývoj postúpil a k dispozícii sú omnoho inteligentnejšie modelovacie a prognostické systémy, ktoré koordinovať so starými menej presnými dátami je kontraproduktívne.
Čo sa vypracovávania týka, to je práve otázka zadania. Či je objednávateľ ochotný si zaplatiť tím, ktorý bude najprv dlhodobo skúmať situáciu v meste, potom podľa svojich početných skúseností z iných úspešných projektov niečo užitočné navrhne a bude ochotný dolaďovať to s miestnymi.
Dnešné "overené" inštitúcie s prstom na mape ale podľa mňa nie sú o nič horšie, než by bola tlupa úradníkov, ktorá by z desiatich rokov strávila jeden chystaním rámcového dokumentu a zvyšných deväť vymýšľaním čiastkových zrniek typu cyklotrasa, semafor apod. Na takú pozíciu skutočného odborníka nenamotivuješ, lebo lepší plat než tabuľkový nebude čím odôvodniť.
(P. S. Som rád, že aspoň si konečne pochopil, že ide o kompelxnejší dokument, než len projekt TT.)