Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: poiiii #537:
Zvolenčania si už teraz nabrali trochu priveľké sústo, takže kým ho strávia, nejaké dva roky bude pokoj, ale tipujem že potom bude LC na odstrel. Ale na zvyšku Slovenska budú mať trošičku hendikep - ostatné VÚCčky im totižto nebudú skákať podľa ich chuti tak, ako si na to zvykli v BB kraji. Ak to aj skúsia, vylámu si zuby a ja im to zo srdca doprajem...
Reakcia na: irizar #535:
ja som nepovedal, že milión nových 🙂 ja som povedal milión, takže asi 500 000 šrotov a 500 000 po GO... a zvyšok slovenska sa môže triasť, je otázka času, kedy príde na rad SAD LC 😃
Reakcia na: JJ #533:
alebo resp. k obom rovnako... oboch majú na okraji záujmu...
Reakcia na: poiiii #521:
Ehm... SAD Zvolen možno má milión autobusov, ale pozri sa na ich vekovú štruktúru. Tvoji obľúbenci sú totiž jedinou SADkou na Slovensku, ktorá za posledné dva roky nekúpila ani JEDEN JEDINÝ nový autobus do mestskej ani do prímestskej dopravy (diaľkovou si nie som celkom istý), a keďže bábkové vedenie VÚC im schválilo, že môžu prevádzkovať aj dvadsaťročné črepy, prímestie sa nových vozov ani tak skoro nedočká. Skús túto tému nadhodiť keď sa budeš znovu baviť zo šéfom žiarskej prevádzky, strašne by ma zaujímalo, ako to obkecá...
No nechce sa mi to čítať až na začiatok tejto debaty, ale v každom prípade čo sa týka SAD ZV, tak je to spoločnosť, ktorá so svojimi kumpánmi zneužívaním samosprávnej moci rôznymi intrigami, hrubým porušovaním zákonov a demagógiou momentálne doslova okupuje amaterizmom a nekvalitou pri súčasnom prehajdákavaní verejných financií už aj okresy BB a BR a Boh ochraňuj zvyšok Slovenska, aby sa mu nepodarilo zaradiť sa na zoznam ako ďalší bod expanzívnych chutí tých podnikavcov.
Reakcia na: poiiii #527:
"no, myslím, že SAD PD má bližšie k SAD ZV než k SAD BBDS..."

to si si dúfam robil len srandu
Reakcia na: Valec #530:
no však vravím, že to chce aj trochu vôle... ale až ma bolí keď vidím autobusy A je to a A je to junior ale moje Brno - Brezno už nechodí... wrrr
Reakcia na: romco736 #526:
Jééj, pravda. Ten vzorec som trocha poplietol. Holt, po škole som s tým viac do styku neprišiel. Máš pravdu (však sme koniec koncov mali toho istého vyučujúceho). Aj tie 3 % nám spomínal, ale podrobnosti si už nepamätám a poznámky som postúpil mladším ročníkom.
Reakcia na: poiiii #527:
Tu nejde o náklonnosť k podniku (alebo jeho mecenášom), ale k postupu akým bol zlikvidovaný. Keby rovnakým spôsobom začala "podnikať" trenčianska SADka v prievidzskom rajóne, skončilo by to tak isto. A toho sa všetci dopravcovia boja.
BTW, vraj to boli predstavitelia SAD ZV, ktorý na zasadnutí ZADu v roku 2004 presadzovali aby si členovia vzájomne nekonkurovali. Prišiel koniec roka a už boli nasáčkovaný v MHD BB. ?

Čo sa týka diaľkovej dopravy, môžeš mať v autobusoch aj zlaté kľučky, ak nedostaneš licenciu, je ti to na nič.
Reakcia na: romco736 #526:
Dobre hovoríš! Súvisľe, až je mi to divnö!
Reakcia na: S499.1023 #524:
nie, ja si myslím, že manažér SAD musí byť niečo ako kríženec Penty a J&T... avšak, musí byť obklopený ľuďmi aj so "selským" rozumom...
Reakcia na: Valec #523:
no, myslím, že SAD PD má bližšie k SAD ZV než k SAD BBDS... avšak, nám na ekonómií hovorili, že dobrý menežment predá aj hovno takým spôsobom, že sa naň tešíš... SAD BBDS mala nové diaľkové a turistické autobusy, pri troche šťastia (a pripúšťam, že k tomu treba aj trochu vôle zo strany vydavateľa licencií) by sa dal podnik zachrániť, aj keď len ako torzo pôvodného, ale meno by ostalo... a pri odpredaji celého nepotrebného parku by sa teoreticky mohla vysekať z dlhov a ísť s čistým štítom...
Nechcel som sa do toho pliest, ale to ze teraz uz sukromni dopravcovia musia vykonavat aj nerentabilne linky a spoje maju ukotvene v zmluvach vo verejnom zaujme s VUC a mestom a straty sa im preplacaju - aj ked o ich vyske a primeranosti nejdem pisat. Ak dopravca vie ze ta linka je aj s dotaciami stale velmi stratova bud poziada o zvysenie dotacie alebo ju zrusi a myslim ze castejsie sa zvysuju dotacie. Nehovoriac o tom ze sa obnovuje vozovy park aj za financnej ucasti VUC takze asi to nebude az tak ze tie dopravne spolocnosti su v stratach lebo robia stratove linky, ktorych stratu im vo vacsej miere preplatia a este im aj prispeju na nakup novych vozov... hmmm....nemyslim si ze maju niekolko milionove zisky ale az tak nerentabilne podnikanie to urcite nie je

ad Valec: nechcem ta velmi opravovat ale nas minuly rok dotycny vyucujuci ucil vzorec takto PS=ECV - Tr = (EON+PZ) - Tr
v podstate rovnake len tie zatvorky
ECV - ekonomicka cena vykonov
PZ - primerany zisk, a zevraj bol dohodnuty ako 3 % z EON
Reakcia na: Valec #522:
Ešte by som si dovoli uviesť mierne na správnu mieru, že do EON sa samozrejme počítajú aj odpisy, čiže tvorba rezervy na obnovu vozidlového parku. To, že sa nepriznáva zisk znamená len toľko, že sa netvorí zisk, ktorý by šiel do dividend.
Reakcia na: poiiii #520:
Dobre, zmizol posledný dôvod s tebou diskutovať. Ty si tiež myslíš, že správny manažer SAD musí byť súčasne aj šoférom autobusu?
Reakcia na: poiiii #521:
Myslím, že dlhy ani "zkostnatený" manažment nemá s koncom BBDS nič alebo len veľmi málo spoločné.
Ak je pravda to, čo tvrdí Habibi, že za rok 2008 vykonávali dopravu bez dotácie, potom sa tým dlhom veľmi nečudujem. Avšak nie sú výsledkom práce manažmentu. Ďalším klincom do rakvy je preferovanie konkurenčného dopravu a to či už nevydávaním licencií na diaľkovú dopravu, alebo podmienkami pri verejnej súťaži na ZDO. Akýkoľvek výborný manažment by tu proti zaujatosti objednávateľa nemal šancu.
Koniec koncov, môžeš sa ohľadne tohto sporu spýtať na vedení SAD PD, lebo čo ja viem, celá táto "transakcia" veľmo ostatných dopravcov na Slovensku pobúrila.
Dovolím si vstúpiť do vašej debaty (či skôr hádky), pretože tu splietate 2 rôzne veci a v každej z nich má pravdu iný.

Začnem od konca, a to je financovanie prímestskej dopravy. Informácie ktoré tu použijem som získal cca pred dvoma rokmi v škole na predmete Ekonomika dopravy. Dotyčný vyučujúci krátko pred tým robil pre niekoľko podnikov SAD (resp. pre ZAD) analýzu stavu, takže ich považujem za hodnoverné.
Úhrada straty vo verejnom záujme (PS) sa (tak ako v celej EÚ) aj u nás počíta podľa vzorca PS = EON - (Tr+PZ). EON sú ekonomicky oprávnené náklady, teda priame náklady na vykonanie príslušného spoja (strata sa počíta za celú linku) a príslušný podiel na nákladoch nepriamych (teda odpis budov, náklady manažmentu...). Tržby (Tr) sú peniaze vybrané od cestujúcich. Primeraný zisk (PZ) zákon o cenách definuje ako zisk obvykle dosahovaný v príslušnom odbore hospodárstva. A tu je práve kameň úrazu. Keďže na Slovesku je zisk z prímestskej dopravy nulový, väčšina objednávateľov sa toho chytila a žiadny zisk dopravcom nepriznáva (situácia sa však odvtedy mohla v jednotlivých krajoch meniť). Obnova vozidlového parku ja teda zatiaľ vykonáva buď na základe investičných dotácií, príp. vďaka investíciám do zahraničných majiteľov.
Je však veľmi otázne, komu tento (dlhodobo neudržateľný stav) vyhovuje, a prečo manažmenty jednotlivých podnikov SAD (resp. celé ZAD) netlačí na zmenu.

Téma financovania ZDO však súvisí len okrajovo (až vôbec) s prevádzkovaní diaľkovej dopravy v réžii SA, príp. iných takýchto firiem. SA zavádza svoje linky tam, kde je dostatočný a nevyužitý potenciál a kde môže dosahovať slušný zisk. Len tak pre potešenie majiteľa by takáto doprava nikdy nefungovala. Je však veľmi zaujímave, že zatiaľ čo pred nástupom tohto dopravcu bola ponuka spojov nedostatočná, po jeho nástupe bolo zrazu možné nielen zvýšiť kvalitu dopravy ale zároveň aj neísť do straty.
Aby som sa odvolal na slová Ľubomíra "Kazda SADka, by dokazala na vysoko vykonne linky nakupit luxusne busy, ktore by sa splacali zo ziskov tej linky", ak je toto schopná každá SADka, tak sa pýtam, prečo to už dávno neurobila. Výhovorky typu "lenze SADky zo zvysenych ziskov hradia aj linky, ktore az tak ziskove nie su, resp. straty na linkach inych" neobstoja, lebo ak je niečo stratové, tak to nerobím. Navyše krížové dotovanie prímestských liniek zo zisku diaľkových bolo možné tak do času fiškálnej decentralizácie (cca rok 2004).
Jediným dôvodom, prečo sa SADky dodnes nezobudili a vykrikujú zo sna ako ich súkromník na diaľkovej (komerčnej) doprave oberá o tržby, potom už zostáva len neschopnosť ich manažmentu.

Pozn.: Prosím nesplietať konkurenciu v diaľkovej doprave s maršutkármi. Lebo v tomto prípade ide naozaj o nevyrovnaný boj kde jedna zo strát podniká na hrane zákona.
Reakcia na: S499.1023 #519:
a bystrická sadka skrachovala, lebo mala dlhy a zkostnatený manažment, asi tvoji súúkmeňovci... a pre sad zvolen, ktorý má asi milión autobusov, je to kšeft v konečnom dôsledku výnosný, lebo čím viac ich má, tým väčší súčet tie nízke sumy dajú asi, nieee? ale budiš... som zvedavý, akým štýlom by teraz vznikol nový dopravca uchádzajci sa o linky vo verejnom záujme, keďže návratnosť je taká fasa podľa teba
Reakcia na: S499.1023 #519:
choď si čítať modely vozidiel karosa pred rokom 2000...
Reakcia na: poiiii #518:
A zaujímavé je, že skracohvala práve vtedy, keď prišla o tie linky vo verejnom záujme, ktoré sú vlastne úplne stratové. Prečo sa vlastne ten BryndzaGalaxy Lines o ne tak bil, keď je to vlastne nevýnosné? Mám pocit, že si malé decko, keď príde reč na ekonomiku.

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.