Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: veteran #65242:
Aj maďarčina má tu svoju közúti vasút len doslovne preloženú z nemčiny, rovnako ako pályaudvar (drážny dvor = Bahnhof) alebo aj slávne temné maďarské erőmű (výrobňa sily = Kraftwerk) ? .
Reply on: TA #65238:
Konská i parná pouličná dráha zanikli niekedy v roku 1909. Ale aj predtým boli nejaké výpadky v prevádzke (najmä v zime). Teda od roku 1909 do roku 1914 sa nejazdilo.
Výraz "pouličná dráha" je de facto len mechanicky preložený výraz z nemčiny straßenbahn, resp. maďarčiny közúti vasút.

Pokiaľ mi je známe, tak pre parnú trakciu sa v Košiciach používal výraz gőz tramway/gőz vasút (parný tramway/parná dráha). Slovíčko tramway pochádza z angličtiny, pričom "tram-" označovalo/označuje (ak si dobre spomínam) banský vozík. Tramway/tram teda označoval vozeň ako taký, nie električku (vozeň idúci na elektrinu). Až postupom času sa dostal do popredia súčasný význam toho slovíčka v angličtine.

Výraz tramway sa v Košiciach prakticky prestal používať po zavedení skutočných električiek - vtedy bol nahradený maďarským výrazom villamos kocsi, resp. villamos (elektrický vozeň, električka), pričom sa zotrvačnosťou používal aj všeobecnejší výraz közúti vasút (pouličná dráha), čo bolo konieckoncov zachytené i v názve spoločnosti Kassai villamos közúti vasút, részvény társaság/Košické elektrické pouličné dráhy, účastinná spoločnosť.
Reply on: AAA #65239:
Vy tu teda riešite ale p94oviny.
Prečo by výraz "pouličná dráha" (doslovný preklad nemeckého "Straßenbahn") bol vhodnejší pre parnú pouličnú dráhu ako pre elektrickú pouličnú dráhu.

TA: Trolejbus rozohdne NIE JE v podstate električkou. Električka na pneumatikách je napríklad Translohr.

Osobne sa domnievam, že výraz "električka" už na Slovensku zľudovel dostatočne na to, aby mohol byť použitý aj pre parnú či konskú pouličnú dráhu. Obdobne ako hovoríme "xerox" aj kopírkam iných značiek.
Reply on: TA #65237:
Píšem len to, čo píšu budovatelia v ich plánoch ?
Reply on: TA #65238:
Pouličná dráha je imho vhodnejší výraz pri parnej trakcií. A trolejbus je skôr autobus na elektrinu ako električka s pneumatikami. A etymológia pojmu električka má nepochybne niečo spoločné so slovom elektrina, s ktorým koľajové (dráhové) vozidlo parnej trakcie nič nemá.
Reply on: KVKV #65234:
kedy zanikla konská trakcia?

Čo sa týka gramatiky, tak je to konský, nie koňský. Tramvaj nie je slovenský spisovný výraz. Toto by sa dalo rozpitvať až do väčšej hĺbky: každý trolejbus je v podstate električkou. A čo potom električka s kolesami s pneumatikami? Veď to je vlastne trolejbus. Všeobecne by sa to dalo nazývať dráha, súhlasím, ale rozpisovať všade konská dráha, parná dráha, elektrická dráha a podobne je komplikovanejšie – nehovoriac o tom, že elektrickou dráhou je trolejbus aj električka. Nechcem obhajovať "parnú električku", ale bolo by vhodné sa pozrieť na etymológiu výrazu električka.
Reply on: veteran #65226:
asi si chcel napísať 30, nie? Časovému horizontu 3 rokov snáď neveríš ani Ty.
Reply on: Peter55 #65235:
Obe označujú to isté, ale električka je odvodené od slova elektrina a tramvaj nie . ?
Ak je to v úvodzovkách tak podľa mňa je to v poriadku.
Reply on: KVKV #65234:
A prečo je Parna električka nezmysel a Parna tramvaj je OK? ?
Reply on: TA #65205:
Malá poznámka.
Koňskú trakciu NENAHRADILA ,ale doplnila parná trakcia, súbežne prevádzkované až do zániku tohto prvého systému.
Inak "parná električka " - tomuto gramatickému i logickému nezmyslu by som sa vyhýbal.
Kludne možno použiť parná (koňská) tramvaj alebo pouličná dráha /železnica/.
Reply on: Terepin #65231:
Principiálne súhlasím, ale tento konkrétny návrh - to je už prepísknutie. Zastávky Železníky a Stará nemocnica je nutné obslúžiť, rovnako aj Bukoveckú, Tepláren, BPMK a Gympel Opatovská.
Reply on: Terepin #65231:
54 na Luníku IX nezastavuje ?
Napr. L54 by sa dala krásne skrátiť a zrýchliť, že by z nej bolo delo. ?
1. Kremnickú; Luník IX, rázcestie; DPMK vynechať.
2. Železníky kompletne vynechať; zriadiť zastávky pri električkových; odtiaľ najbližšia zastávka až Nad jazerom.
3. Zvyšné zastávky až na sídliskách Furča a Ťahanovce.
WIN-WIN situácia; cestujúci dostanú rýchlu a atraktívnu dopravu a DP ušetrí na vozkm.
preco mi nefunguje cp v mobile ??
Reply on: veteran #65228:
No o tom smere som písal ? Ale chápeme sa, to je hlavné ? . I keď rozmýšlam, že ani z ŤHC na Palackého to nebolo zlé. Tam to bolo už čisto ako súkromný taxi. Chodil som ešte počas ZŠ každý týždeň do mesta (okolo 14 či ako to bolo ) a veru, že toľko prázdneho vzduchu čo ten autobus preniesol za to obdobie by stačilo na ročnú prevázdky klímy v celom dmpk ? ?
Reply on: M1rcO_o #65227:
Jóój, tak to hej. Na 53ku s Ik280 nemá nič a nikdy ani nebude mať ? Lepší bol ale opačný smer, keď to z Mieru šofér rozpeckoval do toho kopca pri Tescu. Keď zaviedli zastavovanie 53ky pri Tescu, tak tá linka stratila svoje čaro.
Reply on: veteran #65226:
Ale to stále nebude mať na tu 53. Normálne to bol zážitok.. starý rozhejganý Ikarus 280 si to pálil cez mesto, bez zastavenia ? Raz pamätám, že okrem Mieru nestál nikde, dokonca ani 4 semaforoch čo mal po ceste ?
Reply on: M1rcO_o #65224:
Vytrimaj tri roky a budeš mať "Ťahanovský vlakomačkopso-expres" ŤHC-MMM územím nikoho a ničoho s porovnateľnou jazdnou dobou. Akurát, že bude stať "zopár" miliónikov €.
Reply on: Yogi616 #65219:
,,By som bol rád, ako väčšina jazerčanov, ak by 52L stala na celom jazere.. ?
No je už vobec nelogické ak nezastavuje ani pri kostole, ani pri tescu, ani na zastavke pri MU, ale hlavne že Senný trh je pre nu ako uliaty... Stačilo by prehodiť, nech stojí na každej druhej : Važecká, Ladožská, Levočská ,,,, - to je problém, a naruší to niečo? Asi nie, len treba chcieť.. ?

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.