Pôsobilo to ako DN, no opak je pravdou. Žiadna dopravná nehoda 5240-ky sa nestala. Dnes prebiehala konštrukcia vážnej - tragickej dopravnej nehody, ku ktorej došlo v októbri. Auto tu zrazilo chodca. Na mieste konštrukcie boli policajti, dvaja "pojazdný" dispečery a Karosa B952, #5240, ktorá v čase keď sa nehoda stala, stála na križovatke a vodič to všetko videl " LIVE ". Dnes tu teda 5240-ka a jej vodič boli ako svädok. Neskôr bola Karosa odstavená na chodník a okolo 18:00 odletela do garáže. Bolo avizované aj menšie zdržanie spojov na tomto úseku.
tieto 3 SU18 III na plyn niesu, no údajne ďalšie čo majú v tomto roku prísť už na plyn (CNG) budú.
Re #19217 wapno: ozvi sa mi na mail a dačo Ti pošlem, čo tu nieje zverejnené. Malo by Ti to stačiť.
Re #19225 veteran: Zadné čelo SU18 III je znakom tretej generácie Solarisov. Na Hornádskej si mohol ťažko vidieť len jeden, keďže stoja všetky tri pekne vedľa seba. Po 100-krát píšem, že budú nasadené na linku č.18, do troch celodenných poradí, od začiatku februára. Ev.č. ešte niesu oficiálne známe, no predpokladu už sú. MAN a Isuzu bude slúžiť na zájazdové účely DPMK, a.s. - pre rôzne slovenské, či mimoštátne zájazdy.
Re #19224 trolej1020: Máš recht. Veľmi správne si to hodil na pravú mieru.
Dnes okolo 17:00 som videl na chodniku na Bete-OD Mier(odbočka) odstavenu 5240 okolo neho kopu ludi a 3 policajne auta + dispečerske vozidlo neskor 2. Neviem čo sa stalo a niekto vie niečo bližšie tak napište ? ?
Môj názor na prideľovanie vozidiel je taký, že je to isté logické štádium počas vývoja starostlivosti firmy o svoje vozidlá. Nižšie štádium. Ale v rámci Slovenska asi potrebné pre všetky dopravné firmy.
Západnými, všeobecne ako vyspelejšie hodnotenými, krajinami vystavaný ideál je taký ako popísal Isidor v #19154. To znamená prísnu špecializáciu vo výkone každej funkcie. Vo väčšine oblastí na západ on našej hranice (v poslednom období prekvapujúco už aj niektoré české mestá !) je vodič len vodičom. Ráno preberie voz, odjazdí s ním turnus a po skončení výkonu vozidlo odovzdá, prípadne nejakým spôsobom zaeviduje nedostatky v technickom stave. Za technický stav v plnej miere preberajú zodpovednosť dielne. Ako si však správne napísal, predovšetkým tie (a ich zamestnanci) musia byť na určitej úrovni (keď nie silou vlastného presvedčenia, tak aspoň silou sankcií za každú poruchu z ich nedbanlivosti). Na Slovensku to tak však ešte nie je a iste ešte dlho nebude. A keď národ nevie kolektívne robiť niečo dobre, lebo to tak skrátka má byť, musíme prideliť niekomu osobnú zodpovednosť. A tým niekym sa stáva vodič vozidla, ktorý sám preberá dohľad nad jeho technickým stavom, čím je viazaný na pridelené vozidlo.
Prideľovať či neprideľovať? To je otázka... Ako všetko na svete, aj tu sú pre a proti pre oba systémy. Ja osobne som za to (teraz hovorím zo strany človeka nadriadeného vodičom MHD), aby bol vodič naučený na čím menej takzvaných samozrejmých istých vecí. Nie, nemám samozrejme na mysli veci, ktoré garantuje zákon, ale iné, ktoré takpovediac trochu vodičov rozmaznávajú a niekedy sa dopravcovi vracajú ako dvojsečná zbraň späť v negatívnom zmysle. Preto nemám rád pojmy ako "môj voz", "môj parťák", "moja linka"... Veľakrát som sa totiž na vlastnej koži presvedčil o doslova bojovných schopnostiach vodičov, keď si ich nadriadený z nejakého titulu "dovolil" výnimočne zmeniť pridelenú linku alebo posadiť do vozidla s cudzím človekom.
Tak ako by mal existovať spoľahlivý dielenský pracovník, tak by mal existovať aj všestranný vodič. Čiže taký, ktorý vie jazdiť i na Ikaruse i na Tambuse a nielen na Karose, lebo on má pridelenú ju. A tiež taký, ktorý vie, kadiaľ jazdí 25-ka aj 72-ka a nielen 20-tka, lebo on má pridelenú ju.
Ale ako som povedal, slovenská prax je taká, že keď sa má niečo robiť samo, resp. kolektívne (t.j. neexistuje konkrétny Jožko, ktorému môžem za nedostatok vynadať), tak sa to nerobí vôbec. Preto je dnes myslieť si, že odzajtra budú všetci jazdiť na všetkom a dielňa bude promptne všetky hlásené nedostatky odstraňovať k plnej spokojnosti všetkých, dosť pochabé. PRETO CHÁPEM A ZASTÁVAM NÁZOR, ŽE ZATIAĽ JE NAJVÝHODNEJŠIE VOZIDLÁ VODIČOM PRIAMO PRIDEĽOVAŤ. V rámci "otužovania" ale podporujem v rámci operatívneho zadelenia (v Košiciach tuším označené ako "Z") nasadzovať vodiča na cudzie vozy a jemu neznáme linky, nech si aj ten Karosák celkom neodvykne od starého dobrého Ikarusu, a nech sa aj ten z Myslavy ide pozrieť raz za čas do tých Valalikov, že ako to tam je, nech potom, keď raz ozaj bude treba, nech nematuruje. V susednom Prešove je tiež úplnou samozrejmosťou vymieňanie vodičov trakcií v rámci operatívneho zadelenia. Čiže autobusák nech je naďalej autobusákom, ale raz za čas sa prebehne na trolejbuse, aby nezabudol. A opačne...
U nás v Nitre tiež vodičom vozy prideľujeme a vzťah vodič - vozidlo je u nás možno ešte silnejší ako v Košiciach. V Nitre je totiž pridelenie vozidla brané dosť pevne, takže sa vodič objavuje na cudzom vozidle len v nevyhnutných prípadoch. Je celkom bežné, že ak jeden z dvojice maróduje alebo je na dovolenke, tak zvyšný človek robí po dobu jeho neprítomnosti delené služby (po košicky "trhané"), aby voz ostal majiteľom. Tiež je bežné, že vodič opravovaného vozidla zotrváva v dielni aj celé hodiny po fajronte a priamo spolupracuje s mechanikom pri odstraňovaní závady. Alebo že na STK-čky s vozidlom chodí vždy pokiaľ je to čo i len trochu možné, zásadne pridelený vodič.
Ešte ma napadli nejaké výhody/nevýhody jednotlivých spôsobov obsadzovania vozidiel:
NEPRIDEĽOVANIE
+ silný tlak na kvalitnú prácu dielní
+ všetky vozidlá sú na približne rovnakej, stálo udržiavanej technickej úrovni
+ permamentná skúsenosť všetkých vodičov so všetkými prevádzkovanými typmi vozidiel
+ prakticky vylúčené svojvoľné zásahy vodičov do funkcie a vzhľadu vozidla, uniformita
+ možné pridelenie typu vozidla na linku bez pridelenia vodiča na linku
+ možné postavenie obehu vodičov na linke aj so striedaním vozidiel počas jednej služby (napr. so zámerom vyššieho využitia vozidlového parku bez zdržania zákonnými prestávkami a pod.)
- náročnejšie na personálne zabezpečenie (človek, ktorý odovzdá voz do dielne, spraví výstupnú kontrolu...)
- vyžaduje určitú úroveň vozidlového parku a prísnejšiu prevenciu závad (pravidelné a podrobné technické prehliadky)
- predpokladá vyššie morálne kvality zamestnancov alebo prísnejší systém kontroly (či vodič naozaj ihneď nahlási každú začínajúcu poruchu a nenechá ju s vedomím, že zajtra má aj tak iný voz)
- strata možnosti motivácie vodiča pridelením na lepšie alebo horšie vozidlo
PRIDEĽOVANIE
+ časť zodpovednosti za technický stav vozidla prechádza priamo na vodiča
+ nie je problémom prestarnutý vozidlový park
+ záruka včasného odstraňovania závad je čiastočne postavená na situácii, že ak vodič poruchu včasne nenahlási, bude s ňou jazdiť on sám
+ možnosť motivácie vodiča pridelením na lepšie alebo horšie vozidlo
- oslabená zodpovednosť dielní za stav vozidla
- voz je vizitkou majiteľa - dva rovnako staré vozy sa môžu úplne líšiť v technickom stave podľa úrovne svojich pridelených vodičov
- fixovanie vodiča na svoj typ vozidla - zmena typu občas môže robiť problémy
- ideálne prostredie pre vlastné úpravy vodičov - Karosa od Karosy sa líši od farby nárazníka, nálepiek, vlajočiek, umiestnenia autorádia až po funkciu a rozmiestnenie ovládacích tlačidiel
- vozidlo na linku nie je možné prideliť bez toho, aby bol na ňu fixne pridelený aj vodič
- nie je možné postavenie obehu vodičov na linke aj so striedaním vozidiel počas jednej služby
To je to, čo ma napadlo. Ak niekto chcete, doplňte.
kverťak, eMareq ... nepačia sa vám cdečka na prednom skle? Je to gadžovina hrubeho zrna? No ja som ich tam nedal... podonašali ich a aj dali na predne sklo taký istý fanúšikovia imhd, ako ste vy dvaja. Je tomu už viac ako 2 roky. Za ten čas sa tie cd stali neoddeliteľnou súčasťou a perfektným poznávacím znamením vozidla 1020. Aspoň sme s kolegom ušetrili na nákupe nejakej folie, pretože tie cd mi tu foliu uplne nahradia. No a či sa vám páčia alebo nie tak to je len vec vkusu...Mnohý ľudia a aj z radov dospelých sa nad tým usmejú, zakývajú... proste tých čo sa im to páči je podstatne viac ako tých, ktorý by to najradšej strhli. Takže vám prajem za osádku vozidla 1020 príjemné cestovanie. ? ?
Nodes