Reply on: Balky #10409:
Ááá, narážame na typickú modrogumnú dogmu. Riadiace vozne sa používajú už dlhé desaťročia na celom svete (aj súprava ICE2 má na jednom konci riadiaci vozeň), ale ako trefne poznamenal ktosi, tak je to možné jedine preto, že sa tam ešte nedostavili odborníci od ex-ČSD a nevysvetlili im, že to nejde:-P.Všetky súpravy s riadiacimi vozňami absolvujú rozsiahle a komplexné skúšky odolnosti voči vykoľajeniu.
Súprava sa môže po trati sunúť rýchlosťou 30 km/h (čo sa pamätám, tak je to tak odjakživa) a obmedzenie rýchlosti nie je kvôli nebezpečenstvu vykoľajenia ale kvôli tomu, že osoba v čele vlaku jednak nie je strojvodca, jednak neovláda priebežnú brzdu. V okamihu, keĎ mám v čele vlaku brzdič, strojvodcu a komunikáciu so strojvodcom HV, môžem sunúť traťovou rýchlosťou.
Toto všetko platí pre ČR, predpokladám, že na SK by nemali byť nejaké zásadnejšie rozdiely.
Balky
Volakedy bolo tlacenie voznov (a riadiaci vozen sa musi tlacit motorovym)po sirej trati zakazane (neviem, ako je to teraz, asi to stale plati). Tazko povedat preco, mozno kvoli balastu- tazsi motorovy voz by pred sebou tlacil lahky riadiaci-predpoklad casteho vykolajenia.
Cital som jeden pripad, niekde na madarskoslovenskych hraniciach, kde od Madarov prichadzala suprava MAV na cele s riadiacim vozom, no na pohranicnej stanici sa k riadiacemu vozu pripajala dizlova masina a v takom zlozeni sla po slovenskom uzemi. Naspat uz bol v cele madarsky motorovy voz - zo supravy.