Aha, vďaka za objasnenie ? Dočítal som sa totiž podrobnosti o plánoch železnice/električky/dráhy na Bankov. Uvádzajú sa tri uvažované varianty:
1. "adhézna železnica"
2. ozubnicová dráha
3. lanová dráha
Ako príklad horskej železnice sa v súvislosti s Bankovom uvádza Mendelbahn v južnom Tirolsku.
adhézna železnica je taká, kde je hnacia sila prenášaná na styku koleso-koľajnica, tzn. pohyb je závislý na dostatočnom trení medzi nimi inak nastáva sklz/šmyk
-> ergo obyčajná železnica
neadhézna je napr. dráha ozubnicová alebo (pozemná) lanová - sú používané pre väčšie sklony, koleso sa iba odvaľuje po koľajnici, nehrozí sklz
Jézus - Mária fiam !!! "intereszantus izé - čítanie = érdekes olvasás. A u tehó santuša má prehodený sz a s
Tanulj meg magyarul fiam, a nagyapád Magyar volt, Tátraynak hívták, ezt nemtudtál ?
Všetko je zo starých novín, ktoré sú dostupné online ? A to som čítal len jeden košický denník. Nakukol som do druhého a tam sú ďalšie mimoriadky, ktoré sa v tom prvom vôbec nespomínajú ? Napríklad:
6.2.1918 – čiastočné obmedzenie dopravy ukončené (o čo išlo, to som sa nedočítal)
10.2.1918 – KVKV podala na polícii oznámenie, že neznámy páchateľ rozobral výhybku pri klinčikárni a niektoré časti zahodil v Čermeli.
11.3.1918 popoludní – pri Immaculate narazila električka do 4-ročného dievčaťa. Na mieste nehody sa zišiel veľký zhluk okoloidúcich, dievča bolo vystrašené.
Čiže to budeme mať celkom slušnú zbierku. Taká Kassai villamos fekete-krónika ?
Škoda, že správy o obmedzeniach dopravy nie sú bohvieako kontinuálne, niekedy trochu nejednoznačné... Ale časom sa možno podarí vyplniť prázdne políčka ?
Ešte hádam pikoška, že centrála akciovej spoločnosti KVKV mala sídlo v piatom budapeštianskom obvode, na Mérleg-utca 3, čo by mal byť tento dom: http://goo.gl/maps/G9Gyk
No a na záver aj nehody, mimoriadky a pikošky z roku 1918.
22.3.1918 napoludnie – žena nešťastne vypadla z električky; utrpela ťažké zranenia a bola prevezená do nemocnice
4.4.1918 popoludní – v električke idúcej zo stanice do mesta došlo k lúpeži; neznámy vojak ukradol mužovi zlaté hodinky a zlatú retiazku a vyskočil z vozňa.
5.4.1918 – električka zrazila vojaka, ten bol prevezený do vojenskej nemocnice
6.4.1918 okolo 18:00 – obyvateľ Trsťan vychádza s povozom von z dvora na exKirovovej ulici. Došlo k zrážke s električkou. Muž utrpel ťažké vnútorné zranenia, prísediaca manželka len ľahšie poranenie hlavy.
19.4.1918 – prebehli rokovania o zavedení okružnej linky v Košiciach – sprejazdnenie Masarykovej ulice pre osobnú dopravu.
25.6.1918 okolo 18:00 – vykoľajenie #6 na konečnej v Čermeli; niekoľko ľahších poranení
15.7.1918 o 16:00 – vznikol požiar slamy naloženej v nákladnom vozni. Zo stanice išla súprava zložená z motorového vozňa a štyroch vlečných vozňov, ktorá smerovala do vojenského potravinového skladu (dnes Kasárne Kulturpark). Na Námestí osloboditeľov sa v jednom z vozňov vznietila slama. Posádka vozeň pohotovo odpojila, aby nedošlo k väčším škodám. Privolaní požiarnici, električková doprava úplne odstavená na asi dve hodiny.
24.7.1918 – major Pál Murín nešťastne vypadol z električky smerujúcej po Kuzmányho ulici. Utrpel ľahšie zranenie.
10.8.1918 predpoludním – pri Premonštrátskom kostole na Hlavnej ulici zrazila elektrčika psa patriaceho jedného nadporučíkovi.
15.8.1918 boli uverejnené štatistiky spoločnosti KVKV o električkovej doprave. Dovtedy prepravila 13,32 milióna cestujúcich, pričom čísla každoročne narastali (aj napriek tomu, že v roku 1917 došlo ku krátkodobému obmedzeniu dopravy pre nedostatok surovín). Do polovice roku 1918 prepravili 2,8 milióna cestujúcich, čo bolo viac než za celý rok 1915. Odhad na rok 1918 bol 6 miliónov prepravených cestujúcich. V roku 1914 boli príjmy KVKV 350 tisíc korún, v roku 1917 to už bolo 850 tisíc K. Sláva električky mala vraj vrásť ešte viac vtedy, keď budú dotiahnuté koľaje na Bankov a ku plánovanej úradníckej kolónii pri Barci.
Začiatok 2. dekárdy augusta 1918 – nešťastná nehoda na Južnej triede; manželka košického roľníka viedla povoz smerom k cintorínu. Naproti šla električka, ktorá pravdepodobne spôsobila splašenie koní. Žena pritom vypadla z povozu a utrpela ťažký otras mozgu, na následky čoho zomrela. Pochovaná bola 17.8.1918.
3.9.1918 popoludní – zrážka električky s mužom na vyústení exKirovovej ulice do Senného trhu, blízko parných kúpeľov (dnes blízko Mestskej krytej plavárni). Zranený muž bol prevezený do blízkej verejnej nemocnice (bývalý Šaleny dom na Sennom trhu).
8.9.1918 – kritický článok o preplnených električkách
15.9.1918 – na niekoľko dní došlo k obmedzeniu električkovej dopravy. Dôvodom bolo čistenie koryta Mlynského náhonu, čo spôsobilo zníženie výroby elektrickej energie.
25.9.1918 – opätovná kritika preplnených električiek; cestujúci stáli aj na schodíkoch (prepravný poriadok to zakazoval), sprievodkyne ani nemohli prejsť z jedného konca vozňa na druhý.
28.9.1918 – rokovania mesta s KVKV o zdvojkoľajnení trate na Hlavnej a sprejazdnení Masarykovej ulice pre osobnú dopravu
29.9.1918 – #6 zrazila pri západnej stene Dómu svätej Alžbety 13-ročné dievča; utrpelo zranenia hlavy a bolo prevezené do nemocnice
30.10.1918 okolo 17:00 – zrážka #12 s úradníkom pôšt a telegrafov pri Hlavnej 88. Muž utrpel ťažké zranenia hlavy a bol prevezený do nemocnice.
7.11.1918 – kvôli veľkému nedostatku uhlia bola obmedzená doprava. V okrajových častiach došlo u úprave intervalu z 15' na 18'. Na úseku Nám. MM–stanica sa interval 7,5' upravil na 9', nejazdilo sa do Čermeľa, ale len po nápravnovýchovný ústav (Havlíčkova) a takisto bola zrušená doprava na cintorín – linka bola ukončená pri neďalekej barakovej nemocnici. Posledný spoj zo stanice odchádzal o 20:00.
14.11.1918 – ešte výraznejšie obmedzenie dopravy – osobná i nákladná fungovala len medzi 6:00 a 16:00.
23.11.1918 – aj napriek kritickej situácii v celej monarchii, ktorá sa rúcala ako domček z karát, sa objavujú články o budúcom rozvoji Košíc – spomína sa rozvoj letovísk, konkrétne Ľudovítov prameň (Anička), kde chceli postaviť kúpele a priviesť tam autobusovú linku. Rozvíjať chceli aj Bankov, ale vyslovene sa píše, že trať tam nebude možné postaviť z dôvodu privysokých nákladov.
Zvyšok z roku 1917:
V priebehu druhého polroka sa opäť začalo jazdiť po Kuzmányho a jazdila už aj nákladná doprava. V akom rozsahu, to sa nespomína.
26.9.1917 začal štrajk 13 vodičov za vyššie mzdy. Výplata sa pohybovala od 2,60 K do 4 K – v závislosti od stavu zamestnanca a počtu vyživovaných detí. Trinásti štrajkujúci žiadali aspoň 4 K. Začiatkom októbra sa spomínajú neoverené správy, že riaditeľ KVKV vydal dekrét o zvýšení mzdy. ďalej sa už štrajk nespomína. Doprava štrajkom obmedzená nebola – riadenie električiek pripadlo niektorým sprievodcom a v práci boli aj štyria vodiči pozbavení vojenskej povinnosti.
6.10.1917 okolo 12:00 – #2 zrazila na Hlavnej hluchého muža vo veku 50 rokov. Utrpel zranenia na hlave a bol prevezený do nemocnice.
6.10.1917 večer sa na Hlavnej vykoľajila električka. Bez škôd a zranení.
3.11.1917 okolo 19:00 – zrážka električky s armádnym nákladiakom na Kuzmányho ulici. Vodič automobilu utrpel ľahšie zranenia.
7.11.1917 o 18:00 – #3 pri kadetke na Komenského ulici zrazila vojaka. Mal odrezanú nohu (nie je mi jasné, či priamo nárazom alebo až lekárskym zásahom) a bol v barakovej nemocnici (Južná trieda pri cintoríne)
30.11.1917 večer – zrážka dvoch protiidúcich električiek na Hlavnej ulici – nehodu spôsobil vodič jednej z nich, ktorý išiel s náskokom 3 minúty a nepočkal vo výhybni na prejazd druhej električky. Bez zranení, len materiálne škody.
4.12.1917 medzi 16:00 a 17:00 – na konečnej zastávke pri stanici vyskakoval z električky 14-ročný chlapec. Vyskočil však rovno pred nákladný vozeň, ktorý mu poranil nohu.
8.12.1917 – vykoľajenie električky na Južnej triede, vozeň zlikvidoval plynovú lampu pouličného osvetlenia
Jutre tam hodím ručnú, od pondelka budem mať na krku iné veci ?
Nehôd v roku 1917 výraznejšie ubudlo. Ale určite nie preto, žeby si Košičania začali dávať väčší pozor. Skôr to bolo spôsobené výrazným obmedzením električkovej dopravy.
Počnúc 1. aprílom 1917 sa z dôvodu "veľkej chudoby a nedostatku" začali vypravovať len 4 vozne denne. Tri na linku č. 1 zo stanice ku nápravnovýchovnému ústavu, resp. až ku klinčikárni, v lete aj do Čermeľa. Zostávajúci vozeň premával na dvojke ku cintorínu. Trojka zo stanice cez Kuzmányho k múzeu nefungovala. Jazdilo sa len od 6:30 do cca 20:30. Nákladná doprava bola odstavená úplne.
25.5.1917 to priškrtili ešte viac. Posledný spoj zo stanice smerom na dnešné NO odchádzal o 20:00 (namiesto 20:30).
28.8.1917 bol posledný spoj vrátený opäť na 20:30 hod. Z Čermeľa potom odchádzal o 21:00.
No a nehody:
17.1.1917 – #4 na trase cintorína do mesta pri Franckovej továrni (pri dnešnej zastávke Ryba) zrazila hluchonemú ženu. Tá utrpela zlomeninu nohy.
26.2.1917 okolo 19:00 – na severnom konci Hlavnej zrazila električka13-ročného chlapca, ktorý na následky zranení zomrel.
2.3.1917 o 17:30 – nákladný vozeň na Štúrovej ulici pri sladovni usmrtil 11-ročného chlapca. Chlapec sa pokúšal vydriapať na vozeň (bol v pohybe, resp. sa pohýnal), chlapec stratil stabilitu a spadol rovno pod kolesá.
Ups, dajako som to zle pochopil ? Tak ešte raz a kompletne:
Zrážka električky a poľnohospodárskeho povozu
Knap Andrásné, obyvateľka Vyšného Olčváru, dnes predpoludním vchádzala do dvoru Hostinca u Sterku na Bocskayho okružnej práve v čase, keď okolo domu prechádzala električka. Tá narazila do povozu, sediaca žena z neho zletela a utrpela ľahšie zranenia. Bolo spustené šetrenie o zodpovednosti za nehodu.
Takže podobná nehoda ako 15.10.1916, akurát teraz pri vchádzaní do dvora.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.