A zvyšok z roku 1916:
13.10.1916 predpoludním – zrážka električky s poľnohospodárskym povozom. Žena, obyvateľka Vyšného Olčváru (dnes Košické Oľšany) odstavila povoz na exKirovovej ulici pred vchodom do dvoru hostinca. Za ňou idúca električka už nestihla ubrzdiť a narazila do vozu. Žena utrpela ľahšie zranenia.
15.10.1916 o 10:30 – na Strojárenskej ulici narazila električka na linke 3 do vojenského povozu s piatimi vojakmi "na palube". Voz vychádzal z dvora priemyselnej školy (SPŠ strojnícka). V momente, keď sa dostal na ulicu, bol od električky vzdialený len zopár metrov. Tá nestihla ubrzdiť a narazila doň. Dvaja vojaci utrpeli ťažké zranenia, traja ľahké. O dva dni neskôr jeden z ťažko zranených vojakov zomrel v nemocnici.
3.11.1916 o 9:00 – 5-ročný chlapec vbehol pod električku pri Törökovej lekárni na Hlavnej ulici (dnes Tatrabanka oproti OD Tesco). Chlapec utŕžil len ľahké zranenie, ktoré mu ošetril vojenský lekár v susednej kasárni (dnes Ústavný súd SR).
12.12.1916 ráno – zrážka električky s chodkyňou, staršou ženou, na Hlavnej ulici, poniže dnešného OD Tesco. Žena utrpela ľahšie zranenia – udretý ľavý spánok a väčšia odrenina na ľavej nohe.
26.5.1916 o 8:00 – nehoda #11 s vozom prevážajúcim sódovú vodu na križovatke Bethlenovej okružnej (Kuzmányho) a Mikešovej (ulica vedúca cez býv. Malinovského kasárne, jej pokračovaním na sídlisku je dnešná Zádielska). Kočiš utrpel ľahšie zranenie.
23.7.1916 o 20:15 – "veľký karamból električiek" (doslovná citácia) v Čermeľskom údolí.
Bola to nedeľa a bolo horúce počasie, takže v Čermeli bolo plno. Od kiosku šla #6 s dvoma vlečnými vozňami – súprava bola preplnená cestujúcimi. Opačne šiel sólo vozeň #8. K zrážke došlo pri klinčikárni, na úrovni vily s adresou Čermeľská cesta 12. Niekoľko ľudí utrpelo ľahšie zranenia. Píše sa, že vozne boli nárazom "zničené". Podľa vyšetrovania nehodu zapríčinil vodič #8 idúci z mesta. Nerešpektoval prísne nariadenie zostať stáť vo výhybni pri klinčikárni a počkať na prejazd protiidúcej električky.
Ev. č. píšem všade, kde sa uvádza. Žiaľ, niekde je to písané tak trochu zmätočne, že nie je jasné, či ide o ev. č. alebo o číslo linky (u čísel 1, 2 a 3 samozrejme).
Inak, aj vtedy existovala posilová doprava počas dušičiek. Na linku 2 v roku 1915 vypravili "dvojičky" v 9-minútovom intervale. Aj tak boli spoje preplnené, čo využili vreckári. Bolo zaznamenaných viacero krádeží a polícia po lupičoch pátrala. Či niekoho vypátrala, to som nenašiel ?
A v roku 1914 bola tiež ponuka na vypravenie spoja ku pohrebom. Tam + o hodinu späť za 15 korún. Pre porovnanie, bežný jednosmerný lístok NO-cintorín stál 20 fillérov (halierov).
Tak keď sa výpisky páčia, dám potom aj ďalšie ? Správy o vážnejších nehodách sú podrobnejšie, spomínajú sa mená vodičov/posádky, mená tých nešťastníkov, mená svedkov či vyšetrovateľov, sú aj výpovede svedkov. Len to už nie je v mojich schopnostiach preložiť (články na trištvrťku strany), tak aspoň takto telegraficky ?
Ak sa nemýlim, metrický systém bol povinne na našom území zavedený od roku 1876. Niet sa teda čo čudovať, že po necelých 40 rokoch boli ešte pre mnoho ľudí zrozumiteľnejšie kroky namiesto nejakých metrov.
Ale inak veľmi kvitujem tieto výpisky, je to veľmi zaujímavé, koľko tých nehôd bolo. Pripisoval by to tomu, že v tej dobe pri vtedajšej hustote premávky, pozornosť pri prechádzaní po ulici ešte nebola takou elementárnou zásadou. Čo dnes vštepujú do hláv už malým deťom, vtedy ešte nemuselo byť jasné ani dospelým, zvlášť ak nebývali priamo v meste - čo si všímam, dosť často sa vyskytujú obyvatelia rôznych obcí.
No jo, a hneď 1.1.1916 ďalšia nehoda s povozom.
9.1.1916 veľmi vážna nehoda pri dnešnej Radnici Starého mesta, električka tam zmrzačila 8-ročné dievča, amputované obe nohy.
7.2.1916 o 8:00 bola veľká búračka dvoch úplne plných električiek na Hlavnej, bola veľmi hustá hmla, #17 idúca z Čermeľa sa na jednokoľajke zrazila s protiidúcou #9. Výsledok: 6 vážnejšie zranených, viacero ľahšie, okná sa vraj nárazom rozleteli na drobné kúsky.
Mám rozčítaný apríl 1916, od februára do apríla žiadna významnejšia mimoriadka, klopem na drevo ?
Vtipné sú opisy niektorých nehôd. Vzdialenosti sa zásadne píšu približne v krokoch. Žiadne metre a už vôbec nie nejaké km/h ?
Čisto pre zaujímavosť dopravné nehody z roku 1915 (určite nie všetky, len najvážnejšie)
23.2.1915 večer – zrážka osobného vozňa s odstaveným nákladným na Bencúrovej ulici; vodič a sprievodca utrpeli pomliaždeniny.
26.2.1915 o 6:00 – na Komenského ulici pri mýte (zhruba úroveň internátov Ferka Urbánka) zrazila električka pekárskeho majstra, ten zraneniam podľahol.
11.3.1915 ráno – #13 zrazila pri Hlavnej 82 13-ročného chlapca. Zranený bol prevezený do nemocnice.
25.3.1915 o 14:00 – veľmi vážna nehoda na Južnej triede. Električka zrazila 8-ročného syna miestneho železničiara, pričom mu "rozdrúzgala celé telo". Chlapec na mieste zomrel.
28.7.1915 – 14-ročný cigánsky chlapec skončil pod kolesami nákladného vozňa na Štúrovej/Moldavskej (v cigánskom Tábore). Zranený bol prevezený do nemocnice.
24.8.1915 ráno – zrážka električky a povozu s mliekom na Štúrovej ulici. Zranená posádka povozu – žena utrpela vážne zranenia, muž len ľahké. Obaja pochádzali z Čane.
2.9.1915 popoludní – nehoda #10 s automobilom s troma osobami na palube na Kuzmányho ulici.
5.9.1915 o 13:00 – #16 na exKirovovej ulici pri jazde zo stanice do mesta zrazila 53-ročného muža. Ktosi z náprotivnej strany ulice naňho zavolal, on sa vybral krížom cez ulicu, pričom vbehol rovno pod električku. Utrpel ťažké zranenia.
7.9.1915 – na Komenského ulici pri dome č. 5 zrazila električka ženu. Zranená bola prevezená do nemocnice.
6.10.1915 večer – pri Andrássyho palác došlo k zrážke električky s povozom. Kôň utrpel zlomeninu nohy.
6.10.1915 – nehoda električky s povozom pri nemocnici na Sennom trhu (Šaleny dom). Povoz bol úplne zničený.
15.10.1915 – zrážka električky s povozom košického robotníka na Južnej triede. Robotník utrpel ľahšie zranenia.
15.11.1915 o 21:00 – silná zrážka osobnej električky so súpravou nákladných vozňov na Štúrovej ulici. Dvaja vážne zranení cestujúci, osobná električka "úplne zničená", nákladné vozne bez vážnejšieho poškodenia
16.11.1915 – električka takmer zrazila starú pani, ktorá len v poslednej chvíli stihla "nadpozemskou rýchlosťou uniknúť gilotíne"
17.11.1915 o 18:00 – na vyústení Zborovskej ulice do Štúrovej ulice #5 na linke 3 zrazila ženu, ktorá na následky ťažkých zranení po prevoze do nemocnice zomrela
2.12.1915 – zrážka dvojzáprahu ťahanovského roľníka s električkou cestou od senoskladu k cintorínu (Južná trieda). Roľníkovi sa splašili dva kone, ktoré vbehli pod vozeň. Kone uhynuli, povoz bol nárazom úplne zničený
5.12.1915 ráno – zrážka električky so ženou na Sennom trhu (v smere do mesta). Žena nereagovala na zvonenie vodiča a vošla na koľaje. Zranená bola prevezená do nemocnice.
7.12.1915 – zrážka električky s podnapitým chodcom na Kuzmányho ulici. Opitý chlap, povolaním stolár, sa najprv tackal po koľajach, neskôr spadol a nedokázal vstať. Došlo k zrážke, muž utrpel trojitú zlomeninu nohy a bol prevezený do nemocnice.
31.12.1915 večer – zrážka električky pri Fejovej ulici s vozom vezúcim seno. Bez zranení.
No s tlakovou brzdou to je malina ovládať brzdič, ale ručná to už je horšie aj pri systéme Ackley pre krehkú devu...Ak taká bola?
Opravy - tak stolárina,klampiarina,čierne remeslo,elektrika jednoduchá...Staré vozy sú v tomto pomerne jednoduché.Výbavu na to mať museli vo vozovni, neviem či totálky opravovali externe, ale určite tiež vedeli dať voz komplet dokopy aj vo vozovni len to trvalo dlhšie.Najhoršie sú snáď len opravy rámov... ?
Ta hej, ale aj ten povoz roznášajúci mlieko tiež nemusel zastaviť rovno na koľajisku ?
Inak, sprievodkyne robili za vojny (aj) ženy. Jeden článok je síce off-topic, rieši rodinnú drámu kdesi na Južnej triede, pri ktorej bola zabitá 16-ročná sprievodkyňa v električkách. Neviem si predstaviť ako 16-ročné dievča narába s brzdami električky ?
Tých nehôd mi ale pribúda geometrickým rádom (niekedy aj tri v jednom týždni). A aj nebožtíci ? Spomínajú sa aj vetné konštrukcie ako "úplne zničená električka", ktovie ako vyzerali opravy a či nebola aj nejaká "totálka". Boli aj zrážky "vo veľkej rýchlosti" s nákladnými vozňami. AJ keď zasa ťažko odhadovať, čo si vtedajší človek predstavoval pod "veľkou rýchlosťou"...
Aha...Tak to potom fakt vyzerá,že mali takto rozdelené úlohy. Vtedy bolo ľudí dosť na všetko. Ono by sa to dalo zistiť ak by sa objavili nejaké predpisy na prevádzku. Také dačo by mohli mať Maďari alebo Blaváci ,muselo to byť jednotné v celom Uhorsku.
Len tá komunikácia s Magyarországom je zúfalá, ani konexie v Miskolci nepomáhajú...?
A teho chlopa u riadniku i babu sprevodkiňu treba poradňe poštrofac...To taky bordeľ švet nevidzel?
Je to fakt čudné, ale naozaj sa spomína vyslovene sprievodca (kalauz) v súvislosti s brzdením.
Nehoda z 2.9.1915 na Kuzmányho ulici:
"Električka č. 10 rozbila úplne celú zadnú časť automobilu, ale väčšie nešťastie sa predsa len nestalo. Podľa tvrdenia len jediného očitého svedka môže byť na vine jedine sprievodca, pretože vôbec nebrzdil, hoci videl, že vodič automobilu nezastavuje ani netrúbi."
Mohli by sme povedať, že očitý svedok kecá, vymýšľa si, nerozumie sa tomu alebo sa len proste autor článku pomýlil a zamenil slovo sprievodca za vodič. Ale aj v druhom článku o inej nehoda sa spomína sprievodca.
Nehoda z 24.8.1915 ráno na Štúrovej ulici (Zrážka električky s povozom prevážajúcim mlieko):
"Sprievodkyňa už nemohla zastaviť električku, ktorá povoz s mliekom prevrátila."
Ďalej sa spomína niečo v tom zmysle, že vedľa vodiča stála sprievodkyňa a akýsi őrmester (to je voj. hodnosť "rotný"), pričom sprievodkyňa a vodič sa dívali na seba, smiali sa a zabávali a nedávali pozor na to, čo sa deje pred nimi.
Sprievodcovi? No to je divné. Veď vodič mal pri ruke jednak brzdič tlakovej brzdy a rumpál ručnej taktiež a predpokladám, že sa brzdilo elektrodynamicky s dobrzdením tlakovou brzdou do nuly alebo len tlakovou brzdou.
A dosť pochybujem,že by to obsluhovali dvaja. Normálne to obsluhuje vodič...
Leda, že pri určitých neperehľadných dopravných situáciách mal sprievodca dávať vodičovi nejaké návesti??? A nerobili to...
A ako to bolo s brzdami u osobných vozňov? Viacero nehôd sa totiž dáva za vinu sprievodcovi (!) preto, že nebrzdil. Brzda nebola na dosah vodičovi alebo tak mali so sprievodcom podelené úlohy?
Nie,sú to originály. Len boli desiatky rokov dôkladne zašité na jednom z nákladných vozov a špinavé takže ich nikto neukradol v domnení, že je to plech...
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.