VozidláTrolejbusy › Škoda 30 Tr SORNízkopodlažný trolejbus Škoda 30 Tr je prvý trolejbus od Škody s karosériou od českého výrobcu autobusov SOR. Využíva osvedčenú karosériu SOR NB 12. Ide o plne nízkopodlažný dvojnápravový trolejbus so 4 dverami, určený na prevádzku v sieti s trakčným napätím 600 V a 750 V.

Trolejbusy pre Banskú Bystricu sú úplne prvé tohto typu, v Plzni bol dokončený trolejbus označený číslom 002 (dostal #3001). Od trolejbusu s číslom 003 sa elektrická výzbroj montovala v dielňach DPM BB v Kremničke. Táto montáž elektrickej výzbroje bola vykonávaná na základe zmluvy o dielo medzi Škodou Electric a DPM BB.

Prvých 19 trolejbusov bolo zakúpených s nenávratným finančným príspevkom z Kohézneho fondu cez Operačný program Životné prostredie v rámci projektu „Náhrada autobusovej verejnej dopravy trolejbusovou dopravou v meste Banská Bystrica“ realizovanom v rokoch 2010 - 2011.

V rámci europrojektu „Zvýšenie podielu trolejbusovej dopravy v meste Banská Bystrica“ bolo v roku 2015 popri kĺbových trolejbusoch zakúpené aj jedno ďalšie vozidlo Škoda 30 Tr SOR.


Škoda 30 Tr SOR


Škoda 30 Tr SOR #3020

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Škoda 30 Tr SOR 3001 2010 2011 1
2. Škoda 30 Tr SOR 3002 – 3019 2011 2011 18
3. Škoda 30 Tr SOR 3020 október 2015 2015 1
Spolu: 2010 – 2015   20

Technické parametre

Dĺžka:12180 mm
Šírka:2550 mm
Výška:3400 mm
Výška podlahy:360 mm
Počet dverí:4
Počet miest na sedenie:28+1
Počet miest na státie:67
Celkový počet miest:95+1
Pohotovostná hmotnosť:10200 kg
Celková hmotnosť:17300 kg
Elektrická výzbroj:Škoda BlueDrive, IGBT prvky, mikroprocesorom riadený napäťový menič s rekuperáciou, pracovné napätie 600 / 750 V DC
Motor:Škoda 4 ML 3444 K/4, štvorpólový, asynchrónny, externé chladenie
Výkon motora:160 kW
Počet motorov:1
Maximálna rýchlosť:70 km/h
Nápravy:predná: SOR BN 004, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 132, portálová

Opis

Skelet samonosnej panelovej karosérie dvojnápravového trolejbusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi a zvarili s rámom podvozka. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici štvoricou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s elektropneumatickým pohonom a dopytovým ovládaním. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia s determálnymi sklami.

Karoséria je zhodná s autobusom SOR CITY NB 12. Náter je biely s červeným pásom vo výške nárazníkov. Okolie okien je čierne.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá STER 6MS s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou s možnosťou vyhradenia predných dverí len pre vodiča. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti tretím dverám.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie trolejbusu zabezpečili teplovodným rozvodom s elektrickým ohrevom vody. Vozidlá vybavili ochladzovacou jednotkou Bycool R-Evolution pre vodiča. Ako prvé v Banskej Bystrici boli vybavené aj dopytovým otváraním dverí.

Posledné vozidlo #3020 sa odlišuje dizajnovými zmenami v interiéri (sklenené zásteny pri dverách, obloženie a vyfarbenie stropu) a novším typom dverí s väčšími dopytovými tlačidlami. Sedadlá oproti druhým dverám umiestnili priamo na nízkej podlahe (pri ostatných vozidlách ich osadili na zvýšenej podlahe). Toto vozidlo vybavili klimatizačnou jednotkou Eberspächer Sütrak K 403E pre vodiča.

Prevádzka

Homologizácia nového typu prebiehala na #3001, od 18. februára do 3. apríla 2011 prebiehali skúšobné jazdy v Bratislave. Od 15. apríla do 30. júna 2011 prebiehala skúšobná prevádzka trolejbusu #3001 s cestujúcimi v Banskej Bystrici.

Slávnostné odovzdávanie trolejbusov sa uskutočnilo 30. júna 2011 vo vozovni za účasti predstaviteľov mesta a DPM BB.

Posledné vozidlo #3020 bolo sprevádzkované v novembri 2015.

Katalóg vozidiel

3001
3002 3003 3004 3005 3006 3007 3008 3009 3010 3011 3012 3013 3014 3015 3016 3017 3018 3019
3020

  • Počet nevyradených vozidiel: 20 (100%)
  • Počet vyradených vozidiel: 0 (0%)

Legenda

3020nevyradené vozidlo

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.