V Blave sme nedávno mali tiež takú podobnú nehodu, vodič mal sakra šťastie, že prežil, bola to služobná jazda, takže vo voze neboli žiadni cestujúci...
Pri správach ako je táto, človek zabudne na mnohé malicherné problémy a ďakuje za to, že nemusíme mať také starosti ako naši kolegovia v Hradci Králové.
Pridal som tie fotky z Nitry co su v update, aj dalsie. V bratislavskej casti je Citaro L a samochodna elektricka v Dubravke.
Re #885 Kami: bol to rok 1950, od 1951 su prevadzkove udaje o DP BB
kamim.host.sk/mhd.htm#dp1960
Su tam uvedene aj naklady na jednotlive trakcie. Staci ich upravit o koeficient a ... dostaneme absolutne neporovnatelne cisla
Vseobecne sa da povedat, ze ekonomicky opravnene naklady s primeranym ziskom dosahuju okolo 40 Sk na km.
Pramene o vzniku MHD v BB sa rozchadzaju - bud ten datum co je uvedeny, alebo az rok 1951 ako zaciatok autobusovej prevadzky v DP (zdroj Pithardt) - zeby predtym boli kone ?? Kazdopadne MHD vznikla az po vojne, sukromnici by sa v 10 000 Bystrici neuzivili. Mozne je este to, ze obrazok je z prechodneho obdobia ked uz bola linka MHD a CSAD sa len davalo dokopy - spojenim autospravy CSD a sukromnikov.
V pondelok pridam na porovnanie 15 m Citaro z Bratislavy.
Petik: železnice za Slovenského štátu boli SŽ (Slovenské železnice). MHD mohla byť aj pred r. 1949, ale v súkromných rukách. To ale potom nevysvetľuje nápis DP-BB.
Tu ale evidentne ide o zastavku MHD. Nie je to moc dobre vidiet ani z toho detailu, v knihe je to trochu lepsie, ale ked sa dobre pozriete na ten oznacnik, tak nad napisom "ZASTAVKA" je este napisane "DP-BB".
Ta kniha je z roku 1964, ale niektore fotky su tam evidentne z obdobia fasistickej Slovenskej republiky.
Takze ja si myslim, ze CSD (resp. ako sa za slov.statu volali drahy), mozno organizovali v BB zbernu dopravu ku vlakom. Neskor ale to logo CSD z oznacnika zmizlo. Ostal len napis ZASTAVKA (viz link - je to zastavka v Narodnej ulici) a nejake mensie neidentifikovatelne napisy.
Tym sa snazim jemne naznacit, ze MHD mohla vzniknut skor ako CSAD v roku 1949 (ako je uvedene aj na tejto stranke).
Ten zeleznicny system nefungoval len pre osoby, ale aj pre tovar. Zeleznica vtedy zabezpecovala komplexny servis autobusmi a nakladakmi doslova z dvora do dvora. Pozostatky tohto systemu fungovali cely cas aj za sociku, vykonavala ju CSAD a volala sa Zberna sluzba. Boli to take cca 1,5 m velke skrinky-voziky na kolieskach. Postupne zbernu sluzbu vytlacala kontajnerova doprava, ale pre mensie tovary to bolo dobre. Zeleznica bola kedysi nieco ineho ako dnes, bola to vazena spolocnost.
Papyr: nemôžem si pomôcť, ale ten systém určite mal svoje výhody. Zároveň to dáva odpoveď na otázku, prečo dnes bežne vidno na rakúskych cestách Bahn-busy patriace OBB.
Petik: myslím, že bude stačiť, ak to dáš na svoju stránku (ja mám malú e-mail schránku...) aj sa to rýmuje
Napada. Predtym, nez zacala autobusovu dopravu zabezpecovat CSAD, boli primestske spoje zabezpecovane autobusmi CSD. Dialkove linky de facto neexistovali, na vacsiu vzdialenost sa vsetko prepravovalo vlakom.
Nitra: tuším 2 prímestské a 1 mestký, ale neviem presne...
Petik: Kúpil som Ti knižôčku od dvojice Ladislav Kmeť - Ján Ryšavý:
BANSKÁ BYSTRICA - DOLNÁ ŠTUBŇA
1940 - 2000
Banská Bystrica - Harmanec-papiereň
Má 103 strán a jej cena bola 20 Sk.
Čo sa týka Dejín železníc od Kubáčka - neuveríš... včera, či predvčerom dostali a v mihu vypredali! Takže nabudúce
Ozvi sa mi mailom, nech sa dohodneme do transporte publikácie odo mňa k Tebe.
OK
Mozem ti to poslat mailom. Niektore z tych fotiek mam aj vo vacsom rozliseni, ale maju viac nez mega (niektore aj cez 5).
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Petik