Vedenie UMB požaduje zachovať zľavy v MHD pre študentov
Podmienky na udelenie dotácie prevádzkovateľovi mestskej dopravy (MHD), ktoré prijalo na utorkovom zasadnutí banskobystrické mestské zastupiteľstvo (MsZ), sú podľa vedenia Univerzity Mateja Bela (UMB) vBanskej Bystrici kontraproduktívne, diskriminujúce apoškodzujúce záujmy univerzity, jej poslucháčov avkonečnom dôsledku aj záujmy mesta.
Nie je totiž medzi nimi zľava na cestovnom pre vysokoškolákov a aj 50-percentná zľava pre stredoškolákov sa týka len tých, ktorí majú trvalý pobyt v Banskej Bystrici. V civilizovaných krajinách predstavitelia samosprávy vychádzajú stredným avysokým školám vústrety, pretože si uvedomujú ich prínos pre rozvoj kultúrneho, spoločenského anajmä ekonomického života mesta, vyhlásil dnes pre médiá rektor UMB Milan Murgaš.
Ako dodal, zrušenie zliav na cestovnom vMHD pre viac ako 6 500 študentov denného štúdia UMB zvýši ich mesačné študijné náklady zhruba otisíc korún, pričom viac ako 5200 znich musí kalkulovať aj scestovným zmiesta trvalého bydliska asnákladmi za ubytovanie. Služby MHD v Banskej Bystrici využívajú vysokoškoláci UMB aj Akadémie umení. Z okolo 10 000 študentov banskobystrických stredných škôl a učilíšť pochádza zhruba tretina až polovica z okolitých i vzdialenejších obcí a miest. Vedenie UMB preto poslancov MsZ žiada, aby svoje rozhodnutie oneposkytovaní zliav vMHD pre študentov prehodnotili. Vopačnom prípade Banská Bystrica vporovnaní sostatnými centrami vysokoškolského štúdia na Slovensku príde ojednu zkonkurenčných výhod, uzavrel
Podľa banskobystrického primátora Jána Králika mesto na vykrytie zliav v MHD pre obyvateľov iných miest a obcí ani pre vysokoškolákov nemá prostriedky. Z daní obyvateľov tohto mesta? To by mohli byť sumy nie okolo 50 miliónov, ale možno 200 miliónov, povedal pre agentúru SITA Králik. Dodal, že problém je dôsledkom chybnej fiškálnej decentralizácie. Vláda v koeficientoch pre mestá nedomyslela, že poskytujú služby aj pre obyvateľov okolitých dedín. Tým zvýšili koeficient príjmu daní a mestám znížili a z toho máme uhrádzať aj dotáciu pre tých, ktorí prichádzajú z okolia. To by sme skutočne nedokázali vyfinancovať, povedal primátor.
Prevádzkovateľ MHD v Banskej Bystrici by mal podľa podmienok mesta okrem iného poskytovať 50-percentnú zľavu pre cestujúcich od 6 do 15 rokov a študentov stredných škôl a odborných učilíšť, zľavy sa však budú týkať výhradne občanov s trvalým pobytom na území Banskej Bystrice. Po splnení všetkých podmienok, zachovaní ceny cestovného na súčasných 13 korunách a cestovného poriadku na úrovni minulého roka bude mať dopravca nárok na priamu dotáciu 18 miliónov korún a ďalších vyše 34 miliónov vo forme bezplatného prenájmu mestských vozidiel a trolejového vedenia.
SITA
Streda 16.Február 2005 16:40 , zdroj:
http://mesto.sk/prispevky_velke/banska_bystrica/vedenieumbpozaduje1108568400.phtml
Podmienky na udelenie dotácie prevádzkovateľovi mestskej dopravy (MHD), ktoré prijalo na utorkovom zasadnutí banskobystrické mestské zastupiteľstvo (MsZ), sú podľa vedenia Univerzity Mateja Bela (UMB) vBanskej Bystrici kontraproduktívne, diskriminujúce apoškodzujúce záujmy univerzity, jej poslucháčov avkonečnom dôsledku aj záujmy mesta.
Nie je totiž medzi nimi zľava na cestovnom pre vysokoškolákov a aj 50-percentná zľava pre stredoškolákov sa týka len tých, ktorí majú trvalý pobyt v Banskej Bystrici. V civilizovaných krajinách predstavitelia samosprávy vychádzajú stredným avysokým školám vústrety, pretože si uvedomujú ich prínos pre rozvoj kultúrneho, spoločenského anajmä ekonomického života mesta, vyhlásil dnes pre médiá rektor UMB Milan Murgaš.
Ako dodal, zrušenie zliav na cestovnom vMHD pre viac ako 6 500 študentov denného štúdia UMB zvýši ich mesačné študijné náklady zhruba otisíc korún, pričom viac ako 5200 znich musí kalkulovať aj scestovným zmiesta trvalého bydliska asnákladmi za ubytovanie. Služby MHD v Banskej Bystrici využívajú vysokoškoláci UMB aj Akadémie umení. Z okolo 10 000 študentov banskobystrických stredných škôl a učilíšť pochádza zhruba tretina až polovica z okolitých i vzdialenejších obcí a miest. Vedenie UMB preto poslancov MsZ žiada, aby svoje rozhodnutie oneposkytovaní zliav vMHD pre študentov prehodnotili. Vopačnom prípade Banská Bystrica vporovnaní sostatnými centrami vysokoškolského štúdia na Slovensku príde ojednu zkonkurenčných výhod, uzavrel
Podľa banskobystrického primátora Jána Králika mesto na vykrytie zliav v MHD pre obyvateľov iných miest a obcí ani pre vysokoškolákov nemá prostriedky. Z daní obyvateľov tohto mesta? To by mohli byť sumy nie okolo 50 miliónov, ale možno 200 miliónov, povedal pre agentúru SITA Králik. Dodal, že problém je dôsledkom chybnej fiškálnej decentralizácie. Vláda v koeficientoch pre mestá nedomyslela, že poskytujú služby aj pre obyvateľov okolitých dedín. Tým zvýšili koeficient príjmu daní a mestám znížili a z toho máme uhrádzať aj dotáciu pre tých, ktorí prichádzajú z okolia. To by sme skutočne nedokázali vyfinancovať, povedal primátor.
Prevádzkovateľ MHD v Banskej Bystrici by mal podľa podmienok mesta okrem iného poskytovať 50-percentnú zľavu pre cestujúcich od 6 do 15 rokov a študentov stredných škôl a odborných učilíšť, zľavy sa však budú týkať výhradne občanov s trvalým pobytom na území Banskej Bystrice. Po splnení všetkých podmienok, zachovaní ceny cestovného na súčasných 13 korunách a cestovného poriadku na úrovni minulého roka bude mať dopravca nárok na priamu dotáciu 18 miliónov korún a ďalších vyše 34 miliónov vo forme bezplatného prenájmu mestských vozidiel a trolejového vedenia.
SITA
Streda 16.Február 2005 16:40 , zdroj:
http://mesto.sk/prispevky_velke/banska_bystrica/vedenieumbpozaduje1108568400.phtml
Danny
Mesto Banská Bystrica sa chce dohodnúť so Slovenskou autobusovou dopravou-Banskobystrickou dopravnou spoločnosťou (SAD-BBDS) na zachovaní súčasných cien cestovného v mestskej doprave (MHD). Obnoviť by sa tiež mali niektoré linky MHD, ktoré SAD-BBDS zrušila od januára a rozsah výkonov by sa mal vrátiť na úroveň minulého roka.
Mestské zastupiteľstvo v utorok večer schválilo pre dopravcu dotáciu do výšky 18 miliónov korún z prebytku minuloročného hospodárenia na krytie preukázateľných strát vo verejnom záujme. SAD-BBDS však bude mať na dotáciu nárok len za splnenia viacerých podmienok. Tými sú schválenie cestovného poriadku, udržanie cien cestovného lístku na minuloročnej úrovni, podpísanie nájomných zmlúv na mestské vozidlá a trolejové dráhy, uviedol primátor Ján Králik. Dopravca by mal ďalej poskytnúť 50 percentnú zľavu pre cestujúcich od 6 do 15 rokov a študentov stredných škôl a odborných učilíšť a za cestovné 1 korunu prepravovať zdravotne ťažko postihnuté osoby a deti do 6 rokov a za päťkorunové cestovné dôchodcov nad 70 rokov. Tieto zľavy sa však budú týkať výhradne občanov s trvalým pobytom na území Banskej Bystrice. Vysokoškoláci už nebudú mať nárok na žiadnu zľavu, proti čomu protestuje rektor Univerzity Mateja Bela Milan Murgaš. Ďalšou podmienkou mesta pre dopravcu je 100 percentná zľava na kategóriu sprievodca s dieťaťom v kočíku, za ktorú však SAD-BBDS nebude mať nárok na dotáciu.
Dotáciou pre dopravcu bude aj prenájom autobusov a trolejbusov, ktoré vlastí mesto a prenájom trolejového vedenia. Ak sa SAD-BBDS s mestom dohodne, za prenájom nebude musieť platiť. Z našich prepočtov vyplýva, že dotácia vo výške 30 miliónov korún za prenajatý majetok, vo výške štyri milióny za ďalší prenajatý majetok a priama dotácia 18 miliónov je postačujúca na to, aby cestovný poriadok bol na úrovni roku 2004 a aj ceny zostali na vlaňajšej úrovni, dodal Králik.
Pre SAD-BBDS sú podmienky mesta prijateľné. Bude treba ešte rokovať, ale myslím si, že návrh už vytvára rámec na to, aby sa dohody ukončili a spustil sa taký cestovný poriadok a také podmienky pre cestovanie v Banskej Bystrici, aby občania už boli spokojní, povedal pre agentúru SITA riaditeľ SAD-BBDS Igor Korniet.
BBDS od začiatku januára v Banskej Bystrici výrazne obmedzila výkony MHD, keď zrušila zhruba tretinu liniek vrátane oboch nočných a viac ako polovicu ostatných presmerovala, skrátila alebo znížila ich frekvenciu. Na krajskú samosprávu tiež poslala návrh na zvýšenie ceny základného cestovného zo súčasných 13 na 17 korún a zrušenie všetkých sociálnych zliav. Dôvodom týchto zmien je podľa riaditeľa BBDS Igora Kornieta neposkytnutie dotácie na výkony vo verejnom záujme. Kým v minulom roku podnik dostal zo štátneho rozpočtu dotáciu 54 miliónov korún, tento rok už mestský rozpočet s dotáciou nepočítal.
SITA
Streda 16.Február 2005 15:00, zdroj:
http://mesto.sk/prispevky_velke/banska_bystrica/cestovnevmhdbymo1108562400.phtml