Aj počas nasledujúceho víkendu 20.-21.2.2016 bude premávať kyvadlová autobusová doprava na Šachtičky. Dôvodom sú preteky psích záprahov, ktoré sem boli presunuté z Králikov z dôvodu nedostatočných snehových podmienok. Bližšie info bude upresnené, známe je nateraz len to, že posledný autobus zo Šachtičiek pôjde v nedeľu o 18:00.
PIT
Chýba tam však reflexia vo vzťahu k príčinám vzniknutého stavu, čo je absolútne zásadná vec, ak chce človek niečo meniť - musí poznať súčasný stav a ako k nemu došlo a až potom možno niečo meniť (ako sa inak môže vyvarovať chýb a vedieť, čo by bolo lepšie). Zďaleka však nikto nepresvedčil, že by si to niekto chcel pamäť a vedieť.
Skrátka sa zabúda na zločiny voči systému verejnej dopravy, ktoré boli spáchané za posledných niečo vše 20 rokov, pričom by som zdôraznil špeciálne posledných 10 rokov, kedy ho naďalej degeneruje SAD Zvolen (je to rovnaký stav, ako keď to ničila SAD BBDS a takisto bol primárny problém v nečinnosti a neplnení povinnej dozornej funkcie mesta) a dôsledky, kedy VHOD a jej prevádzkovatelia spolu s objednávateľmi neposkytujú primeranú alternatívu k IAD, Vtedy je ťažko očakávať, že napriek množstvu zlých vecí, ktoré sa proti VHOD spravili a museli ich cestujúci trpieť, sa títo len tak vrátia k jej využívaniu. Treba si uvedomiť, že mnohé kroky sú z hľadiska dôsledkov častokrát nemenné a nezvratné a už možno len s veľkým úsilím a aj prostriedkami len zmierňovať vzniknuté škody.
Popri samotnom článku boli dosť zaujímavé komentáre k nemu, nevynímajúc komentáre jeho autora. Žiaľ dokumentujú, že reflexia a poznanie konkrétnych príčin stavu absentuje. Naďalej sa opakuje donekonečna aj inými osobami prezentovaná myšlienka glorifikácie moderného vozidlového parku ako jediného faktoru, kvôli ktorému by všetci mali padnúť na zadok. Lenže vozidlo je len primárne nutným predpokladom, avšak absolútne nie posledným a ani extra výnimočným, čo si žiaľ naivne myslia politici a úradníci - skrátka že zakúpením (resp. dostatním skoro zadarmo darom) a minutím nejakých financií si kúpia fungujúcu a využívanú MHD a slávu za výsledok a to bez ohľadu na to, ako reálne (ne)kvalitne sa služba poskytuje. To je však hrubý omyl. Som ale rád, že sa nájdu aj komentáre obyčajných ľudí, ktorí si dokážu spomenúť na viacero klamstiev, či opakovane nesplnených sľubov a navyše chápu i dôsledky plynúcich napr. z spôsobu výmeny cestujúcich, či ich tarifného vybavovania. Súčasne som rád, že aj autor článku správne pomenoval niektoré skutočnosti, avšak je až humorné čítať, keď po 12 rokoch, čo sa tu tvrdí, že je niečo zle a čo všetko treba urobiť inak, teraz niekto s veľkou pompou objavuje úplne základné veci (nehovoriac o tom, že mnohé nie sú žiadnou novinkou a dokonca sú len spätným navrátením do reality BB). Až mi vyrážalo dych, keď nejaký pán z SAD Zvolen na začiatku roka v TV Hronka básnil o časových lístkoch - no objavili Ameriku - hlavne že keď sa mali znovu vrátiť do BB, tak práve ľudia z SAD Zvolen videli a vidia problém vo všetkom, čo je normálne pre modernú fungujúcu VHOD, pričom práve oni sú so svojím tzv. "SADistickým" zmýšľaním primárnou brzdou.
No nejdem to tu ďalej rozpisovať - tu aj tak každý dobre vie, čo za zverstvá sa tu diali a dejú. Len dúfam, že p. Modranský to myslí aj skutočne vážne a nejde len o klasickú sebaprezentáciu sa priživovaním na témach, pričom ich "nadzásluha" (mimo plnenia si svojich povinností vyplývajúcich z ich funkcií) spočíva v ničom, ako to robia ďalší volení špičkoví predstavitelia mesta. Desia ma však vyjadrenia z komentára typu spochybňovania nástupu všetkými dverami, úplne obrátená logika k predaju lístkov u vodiča, o čiernych pasažieroch (že čím viac otvorených dverí, tým viac neplatiacich - ako keby dvere neboli otvorené tak či tak, lebo sa aj vystupuje) alebo opakované tvrdenie spojené s prednáškou, že je tu najmodernejšia MHD, že netreba ísť vo vozidle po schodoch do neba (to nie, len tá bieda vo vozidle do neba na sedadlo, či zlá priechodnosť okolo sedadiel - zjavne nestačí cestovať len pri prezentačných jazdách). Objavila sa dokonca myšlienka intervalovej dopravy - no prekvapenie - to čo je bežné na všetkých linkách DPM BB (vrátane bývalých 10X) (z časti neskôr zdegenerované dopoludňajšie sedlo na L3+5 kvôli neunúvaniu sa riadne diferencovať režim "c" a "xw") a problém na chaotických linkách SAD Zvolen (a to sú už aspoň z časti na externý podnet odstránené zverstvá vo víkendových CP liniek napr. 34, 35, 36, o trochu aj 24 a 25) a dokonca i problém súbehov. Ono je to tu opäť zase ten istý problém - sadistické zmýšľanie, kedy SAD Zvolen nie je schopná sa koordinovať ani sama so sebou a nieto ešte s niečím a niekým iným (vrátane súbehov so železničnou dopravou).
Takže ak to pán Modranský myslí vážne, tak by mal začať výrazne tlačiť na plnenie zákonnej povinnosti objednávateľov výkonov na základe zmlúv o službách vo verejnom záujme smerovať k integrovanému dopravnému systému BB (+ samozrejme priľahlé obce spádovej oblasti BB vrátane relácie BB - ZV a s výhľadom logicky aj na BR atď.) a súčasne ponúkané služby poskytovať skutočne s nadmernou odbornou starostlivosťou s primárnou orientáciou na účel VHOD (vrátene potrieb všeobecného prospechu spoločnosti) a jej klientov, avšak samozrejme nie bezhlavo (plniť každý nezmysel pár jedincov), ale pri dodržiavaní základných princípov prevádzky systému a nie sa riadiť princípom - lebo to tak chce vodič alebo lebo to tak funguje odjakživa a pod. Ľudia s pozitívnym vzťahom by sa na to našli, keby sa chcelo. A je aj mnoho maličkostí, ktoré pridávajú kvalite a až tak veľa nestoja (napr. vhodná komunikácia a poskytovanie informácií).
Z minulej praxe práce dopravcov a objednávateľov a politikov je však úplne opodstatnené a dôvodné mať veľké obavy (určite si viacerí spomínajú na úplný nezmysel o optimalizácii MHD myslím z roku 2006).