fragma: Inak dnes mal začať jazdiť Bustrans-Mesík z NR do Prešova http://portal.cp.sk/Data/L403512_111010_33027.pdf , ale na jeho stránke nieje ani zmienka http://bustrans-jm.sk/ tak hádam jazdí, no a zvedavý som na cenník cestovného. Dúfam že ho nahodia, lebo ak je výhodnejší, tak pocestujem ním trebárs na tú Čertovicu, bez prestupov. ?
fragma
K bodu 2.
Prezentácia návrhu prestavby autobusovej stanice Banská Bystrica.
Predkladá: Investor stavby + projektant
Predseda komisie Ing. Ján Šabo privítal zástupcov investora a projekcie. Požiadal ich o začatie prezentácie.
Rakúsky investor má v pláne realizáciu novostavby autobusovej stanice a realizáciu svojho investičného zámeru. Predmetom riešenia je pozemok terajšej autobusovej stanice (AS).
Projektant riešil dva vstupy do riešeného územia. Hlavný vstup je od plánovanej veľkej okružnej križovatky a druhý vstup je z predstaničného priestoru železničnej stanice (ŽS).
V riešenom území je navrhnutá malá okružná križovatka, z ktorej je osobná automobilová doprava nasmerovaná na parkoviská, autobusová doprava do terminálu a zásobovanie pozdĺž železničnej trate. Napojenie ČS PHM bude doriešené v rámci rokovania s vlastníkom. AS bude využívať jednosmerný tok terminálu s logistikou pohybu autobusov. Priestor pre čakajúce autobusy bude vytvorený mimo riešeného územia. Investor nebude vytvárať rezervné plochy. Zásobovanie by sa malo uskutočňovať od malej okružnej križovatky, pozdĺž železničnej trate po navrhovanú malú okružnú križovatku v predstaničnom priestore, ktorá by slúžila v rámci špičiek
aj osobnej automobilovej doprave.
V riešenom území lokalizovali:
- AS s moderným terminálom pre 18 autobusových nástupíšť a 8 autobusových výstupíšť, odbavovaciu halu s predajom lístkov, čakárňou; ďalšie doplnkové funkcie, malometrážny predaj, prípadne občerstvenie,
- polyfunkčný objekt s občianskou vybavenosťou, ktorý sa bude podľa požiadaviek členiť pre prípadných záujemcov – maloobchodné prevádzky, gastroprevádzky a pod.,
- statickú dopravu pred polyfunkčným objektom a na streche polyfunkčného objektu,
- malú okružnú križovatku za hlavným vstupom do územia.
Autobusová stanica je celoplošne prekrytá. Ak SAD bude mať záujem, tak bude riešené aj II. NP pre administratívu, alebo komerčné aktivity. V časti je objekt dvojpodlažný s využitím
strechy na verejné parkovanie. Vychádzali z toho, že v územnom pláne je určená ťažisková funkcia dopravné vybavenie. Peší pohyb medzi autobusovou stanicou a železničnou stanicou riešia ako prekrytý mestský bulvár. Architektúra vychádza z hodnoty územia, rieši terénny
výškový rozdiel s akcentovaním okrajových častí. Cieľom prezentovaného riešenia bolo odbremeniť predstaničný priestor, čo sa dosiahlo riešením hlavného dopravného vstupu
od navrhovanej veľkej okružnej križovatky. Z hľadiska pohybu peších je nezanedbateľný tok peších z centra mesta na AS. Predložený návrh približuje AS centru mesta. Pohybom medzi AS
a ŽS ponúkajú vyššiu hodnotu návštevníkom územia.
Spolupracovali s ÚHA mesta Banská Bystrica. Od začiatku viedli dialóg o priblížení funkcií (AS-ŽS). Zvažovali možnosti, ale dospeli k inému názoru. Ak by presvedčili investora o presunutí terminálu, problém dopravnej obsluhy by sa preniesol do predstaničného priestoru ŽS, čo bude mať za následok potrebu komplexného preriešenia a prebudovania predstaničného
priestoru ŽS. Riešenie vyžaduje výrazné finančné zabezpečenie, prekračujúce hranicu riešeného územia. Nie je možné požadovať od investora prebudovanie predstaničného priestoru ŽS. Investor je ochotný spolupracovať, ale nie je ochotný prevziať zodpovednosť za vyriešenie predstaničného priestoru ŽS.
Prezentované riešenie vychádza zo zadania investora, ktorý si ekonomicky prepočítal návratnosť projektu. Je to rozsah cca. 18 milionov euro, ktorý vie investor mestu ponúknuť. Pre
investora je potrebné jasne zadefinovať požiadavky na rozsah celého riešeného územia a finančné krytie. Investor, na základe toho zváži, či do investície pôjde alebo nie. Projektant
uviedol, že pri predchádzajúcom jednaní „komisia architektov“ zneistila investora niektorými stanoviskami. Prišli si vypočuť pripomienky. Budú rokovať s investorom o riešení terminálu
autobusovej stanice v novej polohe. Vedia si predstaviť vypracovanie štúdie, ale ísť do podrobnejšieho riešenia bez jasného signálu mesta je problematické.
Stavebný úrad:
Investor podal žiadosť o vyjadrenie k prezentovanej dokumentácii na Mestský úrad Banská Bystrica. Vyjadrenie mesta bude dodané v zákonnej lehote.
Zmena ÚPN-A Mesta Banská Bystrica pravdepodobne nebude potrebná.
Členovia komisie:
- dopravu doporučujú riešiť aj v rámci širších súvislostí, alternatívne, podložiť výpočtami priepustnosť križovatiek,
- doporučujú priblížiť dopravné funkcie AS a ŽS v záujme skrátenia pešieho prepojenia medzi AS a ŽS alternatívnym riešením štúdie,
- poukázali na problémy s veľkosťou terminálu AS, problémy priechodnosti malých kruhových križovatiek, problémy neriešenia iných dopravcov a MHD,
- chápu investora, že riešenie dopravy sa prispôsobilo hlavnému cieľu investičného zámeru, ale konštatujú, že dôjde k preťaženiu dopravy podľa predloženého riešenia, čo môže v
budúcnosti viesť ku krízovým situáciám,
- poukázali na potrebu posúdenia objemu peňazí, ktoré je možné vložiť do konkrétneho územia v reálnom čase s možnosťou stopnutia ponúknutej investície v prípade nenaplnenia
cieľov vízie – vyriešenia priestoru ako vstupnej brány do mesta,
- priestor autobusovej stanice je tak dôležitý, že nie je možné sa odvolávať na časovú tieseň,
- prezentáciu návrhu prestavby autobusovej stanice Banská Bystrica zoberú na vedomie,
- dopravu ako základný problém územia žiadajú riešiť alternatívne,
- funkčné využitie riešeného územia nespochybňujú,
- stretnú sa k prezentácii alternatívneho riešenia.
Prijaté uznesenie: č. 105/2011
Komisia MsZ pre územný rozvoj berie na vedomie Prezentáciu návrhu prestavby autobusovej stanice Banská Bystrica. Komisia odporúča vypracovať alternatívne riešenia lokality, hlavne v
súvislosti s dopravnou obsluhou.