hej, ale my sme tu mysleli smer BB do Levic a tam ide asi len ten jeden 14 :25, tie druhe máš opačný smer, iný osobák tam asi nejde všetky skončia v ZV. ?
Minulý týždeň som vyskúšal verejnú dopravu v okolí Děčína, takže pár postrehov:
- doprava je samozrejme integrovaná, tak ako v libereckom, tak aj v ústeckom kraji - funguje pásmová tarifa so zaokrúhlenými cenami 10, 15, 20, 25 Kč atď.
- prímestskú dopravu na Děčínsku zabezpečuje hlavne ČSAD Semily, závod Varnsdorf, veľa prímestských liniek však zabezpečuje aj Dopravný podnik města Děčína (DPMD)
- vozový park ČSAD Semily tvoria hlavne autobusy SOR a Irisbus Crossway
- DPMD svoje prímestské linky (nie MHD!) zabezpečuje prevažne s vozidlami Karosa B952E, Citaro a Citelis Line.
- cestoval som dosť často, no vozidlový park je úžasný (len raz sa stalo, že išiel starý autobus, patriaci Českej Lípe - nevedel som však identifikovať značku, niečo medzi TAM a Ikarusom z 90-tych rokov s "americkým" dizajnom)
- linky regionálnej dopravy sú označené číslom - aj na zastávkach, aj na transparentoch vozidiel. Tu som nadobudol skúsenosť, ako výrazne takýto prvok napomáha pri lepšej orientácii cestujúceho pri využívaní služieb hromadnej dopravy. A zvlášť pre mňa ako človeka v pozícii, ktoré je v danom systéme nie ako "domáci". Stále nerozumiem, prečo sa číslené označovanie nezavedie aj v BB. Alebo to zakazuje nejaká smernica? V Děčíne je napr. prímestská linka so svojim licenčným označením 512414 všade označovaná ako linka č. 414 (teda udáva sa iba posledné trojčíslie). Podobne som to zažil v regionálnej doprave v okolí Prahy aj Olomouca (a určite aj inde).
Spokojný som aj so železničnou dopravou, vyskúšal som aj lodnú ? Odporúčam vydať sa ta tajomstvami zrušených železničných tratí Česká Kamenice - Kamenický Šenov - Česká Lípa - provoz ukončený v r. 1979 (v úseku Česká Kamenice - Kamenický Šenov je prevádzkovaná muzeálne doprava v čase letných prázdnin - trať č. 901), ďalšou zrušenou traťou (v r. 1978) je trať Veľké Březno - Úštěk, ktorej históriu pripomína zriadený železničný skanzen v býv. stanici Zubrnice - odporúčam!
Ak to mám zhodnotiť, dopravné systémy našich západných susedov opäť raz zanechali vo mne dobrý dojem. ?
Pokiaľ som si to dobre pozrel, tak z BB máme tieto priame (t. j. bez prestupu vo Zvolene os. st.) Os vlaky:
- 4:43x z Levíc (prích. do BB o 6:53x)
- 5:29x z Levíc (prích. do BB o 7:43x)
- 14:25 z BB (prích. do Komárna o 19:02)
Je pravda, že tých priamych vlakov by možno mohlo byť aj viac, ale mne skôr prekáža (ak sa to dá tak nazvať, pretože mne to vlastne môže byť aj jedno), že stále na veľa vlakoch BB-ZV jazdia diesláky. Viem to pochopiť na priamych vlakoch ZV-BB-TR-Vrútky-ZA (Strečno, Rozsutec, Turčan, Šturec, Detvan, Kľak), kde by preprah vlak zbytočne zdržal v BB. Ale je škoda, že aj veľa Os vlakov nechodí elektrických. Už snáď pomôže len to, ak sa niekedy podarí elektriku dotiahnuť z BB až do MT.
Taktovú dopravu by som si vedel na trati BB-ZV predstaviť a som presvedčený, že keby sa niekomu chcelo, tak by sa to dalo. Teraz som bol 2 týždne v Čechách, vyskúšal som hojne vlaky aj busy a naozaj, mal som celkom dobrý pocit z toho. Napr. na trati č. 030 Pardubice - Hradec Králové - Stará Paka - Semily - Železný brod - Turnov - Liberec jazdia rýchliky v 120 minútovom intervale, pekne v oboch smeroch, križujú sa vždy v Dvure Královém nad Labe a v Železnom brode + na tieto pevné časy sú prispôsobené aj osobné vlaky zabezpečujúce prípoj z ostatných tratí. Celý ten systém funguje veľmi dobre.
- cestná doprava jasne prevyšuje akékoľvek štatistiky v počte usmrtených osôb, ale zase je jednoznačne najrozšírenejšia a najpoužívanejšia
- železničná doprava, pokiaľ dobre viem nejaký smrteľný prípad sa stal v roku 1987, potom asi v roku 2006 (pamätám si ako médiá vtedy hovorili, že 19 rokov nezahynul žiadny človek na slovenských železniciach) - aspoň tuším že to bolo v týchto rokoch (ak nie, tak expresbb ma možno opraví)
- letecká doprava - ja osobne považujem za najväčšiu katastrofu nehodu z 19.1.2006, ale to bolo zase vojenské, nie osobné lietadlo
- dokonca aj na plti nedávno zahynul jeden turista pri splavovaní Dunajca
- o lodnej doprave ťažko hoovriť pri slovenských pomeroch
Takže ono vždy by sa niečo našlo. Zo všetkého vychádza najhoršie cestná doprava, ale ťažko robiť relevantné závery.
nedá sa to takto jednoducho zaokrúhliť, lebo to, čo by bolo u teba 00; 20; 40, to by bolo na ďalšej zastávke 01; 21; 41. Ale to je v podstate jedno, lebo stále je to ľahký a prehľadný interval pre cestujúceho. V každom prípade, vytvoriť niečo takéto nie je sranda a je to pomerne drina - proste to musíš mať v krvi. A tí čo to v krvi nemajú, potom vytvárajú cestovné poriadky náhodným výberom spomedzi šesťdesiatkovej sústavy.
v MHD sa zaokrúhľovať nedá a načo aj... rovnako dobre sa pamätá 00, 20, 40 aj 16, 36, 56. Žiaľ ešte nie všetky firmy prišli na to... radšej fungujú cez generátor náhodných čísel... 00, 03, 15, 23, 48 ?
no ved ano, ale aj tak by bolo lahsie si pamatat cas odchodu napr. 05:20,40 atd. ako tie 16, 43 a tak, aspon zaokruhlit keby sa to dalo, ale asi sa to tak neda, dufam ze tych co robia CP to aspon bavi a nerobia to len preto, ze su za to plateni
ono, vytvoriť dobrý cestovný poriadok alebo grafikon nie je zase také jednoduché. Musíš rešpektovať množstvo vecí ako dĺžku obratu vozidla, prípoje, pracovný čas pracovníkov v doprave, ktorý je zo zákona obmedzovaný rôznymi obmedzeniami a pod. Ale všeličo sa spraviť dá, hlavne ak sa chce a vie. Jednoducho takéto veci by mali robiť ľudia, ktorí sa s tým dokážu vyhrať.
Inak je cestovný poriadok iba dôsledkom prístupu "jazdí to tak, ako to vyšlo".
ano, uz rozumiem, tak to by bol dobry lahko zapamatatelny system pre nas cestujucich, ale to urcite tu neurobia, preco by malo byt nieco jednoduchsie, ked to mozu kadejako skomplikovat
aha, cize nieco take ako boli busy minulé leto A, B C, co chodili kazdych cca 10 min. a nemali na zastavkach ani CP, ak som dobre pochopila....to by sa hodilo aj pre zeleznice, len neviem ci by mal nimi kto tak casto cestovat, ked teraz chodia poloprazdne..... ?
Taktová doprava tiež označovaná ako "pevný cestovný poriadok" je prevádzkový systém, pri ktorom vlaky určitého dopravného spoja nasledujú za sebou v stanovenom pevnom intervale. Tento interval by mal byť opakovateľný v hodine. (Železničná doprava a logistika, Odborný časopis o železničnej doprave a preprave, logistike a manažmente)
A teraz v preklade: Zjednodušene povedané, je to dopravné spojenie, ktoré sa realizuje s pevnou pravidelnosťou v každej hodine. O taktovej doprave je možné hovoriť aj v MHD (samozrejme nie v BB), kedy spoje danej linky premávajú v určitú časť dňa prísne intervalovo - napr.:
musíš sa v MHD BB trochu zorientovať, oproti tomu čo je v TN (17 NP/LE busov), je toto nie bordel na kolečkách, ale kolečko v bordeli...čo je v TN na zálohe (B952), to je v podaní SAD ZV najnovší voz. CItelisy a Crosswaye sem ešte nedorazili na MHD. Žiaľ DPMBB živorí, a darmožráč SAD ZV sa ešte nabaľule.
ja radím dokonca v rámci Slovenska železničnú dopravu za úplne najbezpečnejšiu. Pokiaľ viem, cestujúci vo vlaku ešte od existencie SR (1993) nezahynul. ?
"A ked uz som spomenul vlak, zaujimalo by ma, kedy sa medzi BB a ZV konecne zavedie taktova doprava."
- keď to neobjavili doteraz, tak už na to neprídu nikdy i keď inde je to úplne bežné, keďže je to dobré (my si však dobré nikdy nezoberieme za svoje, vždy len to zlé).
"Tiez je pre mna zahada, preco vsetky osobaky koncia v ZV a nepokracuju smer Levice-Nove Zamky."
- lebo potom by bola východzou stanicou BB a nie ZV, čo by niektorí neprežili. Hádam sa nebude využívať elektrifikovaná trať na priame vlaky BB - LV - BA/NZ - KN, keď môžu jazdiť nafťáky BR - ZV. Pre tvoju zaujímavosť - v priebehu dňa jazdí zo ZV do BB vlak, ktorý má v čele diesel-lokomotívu, tri vozne 2. triedy, ďalšiu diesel-lokomotívu a na konci ešte elektrickú... Predpokladám, že oficiálne by si dostal odpoveď, že v prevádzkových dôvodov, lebo vo ZV je depo a tarostlivosť o vozidlá a pod. Hádam nebudú podstatní cestujúci...
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
JJ
A teraz v preklade: Zjednodušene povedané, je to dopravné spojenie, ktoré sa realizuje s pevnou pravidelnosťou v každej hodine. O taktovej doprave je možné hovoriť aj v MHD (samozrejme nie v BB), kedy spoje danej linky premávajú v určitú časť dňa prísne intervalovo - napr.:
[hod.] minúty
[14] 00; 15; 30; 30; 45
[15] 00; 15; 30; 30; 45
... atď.