Čiernohronská železnica má dnes presne 100. výročie. Dňa 8. januára 1909 bola skolaudovaná trať Hronec - Čierny Blh (rozumej Balog), následne bola započatá prevádzka trate. Z pochopiteľných (klimatických) dôvodov sa budú oslavy konať až na začiatku novej letnej sezóny - t.j. 1. - 3. mája 2009.
Veľmi stručne z histórie:
Aj keď trať Hronec-Čierny Balog fungovala už v roku 1909, stále nebolo doriešené napojenie na ostatnú železničnú sieť, čo bolo hlavným problémom. To sa podarilo až o rok neskôr, keď bola (r. 1910) vybudovaná vlečka Podbrezová - Chvatimech - Hronec normálneho rozchodu. V nasledujúcich rokoch sa pristavovali jednotlivé trate - spomeniem aspoň významné - Šaling (1916), Vydrovo, Kamenistá dolina - Sihla (1923). Posledná postavená trať bola v roku 1949 k horárni Smrečiny. Celá sieť Čiernohronskej lesnej železnici dosiahla tak závideniahodnú dĺžku 132 km. Treba podotknúť, že na výstavbe trate sa počas 1. svetovej vojny podieľali aj talianski vojnoví zajatci. Zaujímavosťou bolo, že od roku 1927 normálne fungovala aj pravidelná preprava osôb, čo nebolo na ostatných lesných železniciach (s výnimkou napr. Považskej lesnej železnici v doline Čierneho Váhu) bežné. Preprava osôb zotrvala až do roku 1962. V 70-tych rokoch v dôsledku motorizácie práce v lese dochádzalo k postupnému útlmu prevádzky - najprv sa rušili odbočné trate, neskôr hlavné a napokon - 30.12.1982 sa zastavila premávka aj na trati Hronec - Čierny Balog. Život na trati útíchol. Od tohto momentu môžme spájať ČHŽ s nepretržitým úsilím nadšencov o jej záchranu. Začala sa rekonštrukcia trate. 1.5.1992 bol sprevádzkovaný 2 km dlhý úsek Čierny Balog - Vydrovo, o rok neskôr aj trať z Čierneho Balogu do Hronca. Dňa 3.10.2003 za pomoci švajčiarskeho revolvingového fondu bola do prevádzky uvedená trať z Hronca do Chvatimechu. Aj v súčasnosti má táto železnička perspektívy. Veľmi aktuálna bola istého času obnova trate Hronec-Osrblie (slávne biatlonové centrum), čo sa napokon (či už kvôli peniazom alebo pozemkovým sporom) nezrealizovalo. Avšak hovorí sa, čo nebolo včera, môže byť zajtra. Okrem tohto plánu sú ďalšie plány o spojení lyžiarskeho strediska na Urbanovom vrchu s Čiernym Balogom. Tiež sa diskutuje o možnom spojení tohto mikroregiónu so strediskom cestovného ruchu na Táľoch, čo je avšak hudba budúcnosti.
Súčasnosť objavuje minulosťou objavené.
Častokrát sa hovorí o harmonizácii autobusovej a vlakovej dopravy. Avšak tieto veci kedysi v minulom režime krásne fungovali. Aj ČHŽ je toho svedkom. Okrem poskytovanej pravidelnej prepravy osôb bolo potrebné zabezpečiť prepravu lesných robotníkov. Pokiaľ to bolo možné, samozrejme vykonávalo sa to prostredníctvom železnice. Pokiaľ neviedla niekam trať, tam jazdili autobusy ČSAD. Príkladom je dolina Danková nad Krámom, m.č. Čierneho Baloga. Bola to jediná dolina v celom okolí bez železničnej trate a zároveň jediná, kam jazdili autobusy ČSAD. Možno skonštatovať, že do každej jazdil buď autobus alebo vlak, nikdy nie nič, resp. oboje.
Zaželajme ČHŽ, aby stále združovala vôkol seba veľa nadšencov a aby naši potomkovia mohli stáť aj pri jej 200. výročí. Veľa šťastných kilometrov zo srdca praje Schuhu ❤ ?
"Ministerstvo rozdeľovalo takmer 9,5 milióna eur (285 miliónov Sk). Prihlásilo sa 7 uchádzačov, z toho 6 dopravných podnikov a mesto Košice. Pýtali spolu vyše 35 miliónov eur (viac ako miliardu Sk), teda 3,5-krát viac, než bolo k dispozícii."
"Ministerstvo odkleplo peniaze len dvom žiadateľom. Uspeli SAD Prievidza (5,6 milióna eur na nové autobusy a stanicu CNG) a SAD Zvolen (3,9 milióna eur na ekologizáciu MHD)."
"Ministrom životného prostredia je Ján Chrbet (SNS), primátorom Prievidze Ján Bodnár (HZDS) a hlavou Zvolena Miroslav Kusein (Smer)."
"Pane boze, ako sa o to chce starat ked ma kazdy voz inej znacky?"
- Pane božeeeeeeeee, fakt... To musí školiť svojich dielenských pracovníkov na každý typ autobusu. Ale vážne, že by tak, že to pošle do (autorizovaného) servisu? ?
Inak predpokladám, že ten spoj 5:25Z z Námestova je vedený iba po Staré Hory, usudzujem podľa tej 1. soboty v mesiaci (púte).
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
cerno
radsej by som bol za zavedenie mesacnik, 1/4r,... globalne platne u oboch dopravcoch ked sedliakom predlzili tu zmluvu.