Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Vazeni,

tak vam oznamujem, ze som si dna 29.11.2002 (piatok) konecne zobral na musku MHD v Banskej Bystrici. Do BB sme sa vybrali spolu so Sarkom (je z KE). Nasim cielom bola navsteva VKU Harmanec, no v odpoludnajsich hodinach sme si nasli cas na Bystricu. Moje dojmy:
Prve obrovske sklamanie bolo, ze v BB este nevynasli zazracnu prakticku vecicku menom "24-hod. turisticky listok". Z toho dovodu sa nam cestovanie v MHD BB neumerne predrazilo (1 jazda=10 Sk), cim mozem zodpovedne napisat, ze som este nikedy v ziadnom meste nevyhodil tolko prachov na MHD za jeden den. Kupil som si aspon ten CP, je celkom pekne spracovany (napr. v strede Majklova schema).
Smerom do Harmanca sme vyuzili L54 z Parkoviska Micinska. Pozoruhodna konecna, zajimave vozidla - napr. legendarne Ik 280 na L22 do Sasovej, ale aj to "vesele vozidielko" na L100. Ako to Sarko vsetko fotil, za chrbtom sa mi ozval nesmierne povedomy zvuk. S uzasom som pozoroval bystricky City Bus.
Cesta do Harmanca bola nekonecne dlha a pomala. Na ceste spat sme nepouzili MHD ale medzimestsku linku SAD, ktora mimochodom vychadza lacnejsie ako MHD. Zaujimave, SAD-ka konkuruje sama sebe, to sa nam este raz potvrdilo.
V BB sme sa najprv vybrali L2 do Kremnicky. Na linke bol trolejbus c. 1519 a prve, co ma okrem (mne dobre z Presova znamej bystrickej) generalky uputalo, bola rychlost drolejbusu. BYSTRICANIA, klobuk dolu, vase trolejbusy sa naozaj velmi rychle. Dobre mi to padlo, uz davno som nevidel vodicov tak krasne ignorovat trolejbove krizovatky. Elegancia a profesionalita v jednom. Ako som si neskor, vsimol, rychlo sli vsetci vodici, ktori nas viezli. V Kremnicke nas NEPUSTILI do vozovne s odovodnenim, ze vsetci (uplne vsetci) kompetentni sli na akusi poradu. Porobili sme nejake fotky pred branou a pokracovali sme nasledovne: L3 po Nove Kalistie (sok= Polna ulica, uplne inak som si ju predstavoval), dalej pesi na zast. Usvit (sok= najhorsi oznacnik, aky som kedy vidiel, Sarko mi pri nom urobil forku 🙂 ). Dalej L6 od Usvitu cez Tulsku po Nove Kalistie. Tak vazeni, to ma uplne polozilo. Ta trat je nadherna! Dokonca som uvazoval, ze ju zaradim na prve miesto v mojich oblubenych T-tratiach na Slovensku (na 1. mieste mam zatial Kolibu v BA). Kazdopadne je najatypickejsia, po akej som sa kedy viezol. Citili som sa ako mimo SR.
Na Novom Kalisti sme zazili dalsi sok. Uz cestou do a z Kremnicky sme si vsimli, ze v BB trolejbusoch po signale "nevystupujte" okamzite nasleduje jazda a dvere sa zatvaraju uz za pomerne rychlej jazdy. No, co nase oci videli, to bolo neskutocne. Nemenovany trolejbus na L7 smerom na Internatnu sa ani neunuval dvere zatvorit. S otvorenymi 2., 3. 4. a dverami sa naplno pustil dolu ulicou, v plnej rychlosti odbocil vlavo na Internatnu a zastavil pred Astrou !!!!!
Pesi sme sa presli Internatnou a odtial pesi popri T-trati k Rooseweltovej nem. (nehnevajte sa, ale dalsie jazdy sme si uz jednoducho nemohli financne dovolit). Od nemocnice sme sli este City Busom na L80 po Nam. slobody (tu som vyuzil zakupeny CP, L80 predsa len nejazdi kazdych 10 min.). Sklamalo ma vsak, ze 80-ka nejde cez Sasovu. Ja som si neviem preco myslel, ze aspon cez Karpatsku a Rudohorsku ano. Bolo to vozidlo 868 a okrem potahov na sedadlach je uplne totzne s nasou 343 (ach, kusok domova v BB). Po neskorom obede v centre sme napokon chceli ist trolejbusom na stanicu zo Stadlerovho nabr. Cakali sme na 1506 (podla vodica 1524-ky je to jediny v BB zastvaky hlasiaci T). Tu sa nam podaril husarsky kusok, ked sme nestihli nastupit do trolejbusu, pretoze prisli naraz 3 T, my sme si vytipovali ten treti. Ten na nase prekvapenie nevahal otvorit dvere aj ako treti v poradi (v PO nepripustne) hadam 50 m od oznacnika a po behu nam zavriet dvere pred nosom. Hrozilo nam uz, ze nestihneme bus do PO (lebo najblizsi T, hoci bola spicka, siel az o 12 min.), no opat pomohlo medzimesto, ktore nas odviezlo na stanicu za 7 Sk.
Petik: jasne ze pamatam. Bolo to zaujimave spestrenie.
To ukazovanie ucteniek je prave kvoli preplnenosti autobusu. Jednoducho ludia chcu usetrit, tak sa radsej prejdu od Tesca. V tomto pripade je panom Tesco a Nay, BBDS jazdi len na objednavku.

Vladimir: v BB cierny pasazieri takmer neexistuju.
Presov ma prirodzene nizsie trzby na 1 km ako BB, do istej miery je tu zohrava rolu skutocnost, ze u nas je MHD ovela lacnejsia a taktiez je tu skupina ciernych pasazierov, ktori sa BB nevyskytuju az v takom pocte.
Na druhej strane sa PO moze hrdit najmensou spotrebou el. energie na 1 km. Ako napisal Papyr, je to vdaka rozumnemu pomeru trolejbus/autobus v jednotlivych obdobiach dna. Trolejbusy treba v spicke "tlacit nadol" a v sedle zasa "trochu povytiahnut". V noci vyuzivat predovsetkym trolejbusovu dopravu. Spickove trolejbusove linky su absolutne neprijatelne.
Tak Michalovecke CSAD je asi prve CSAD na Slovensku, ktore pochopilo ze s neprestupnym tarifom je MHD neefektivna (menej efektivna). 1Sk za prestup - to mozme kludne povazovat za prestupny tarif.

Ked som bol teraz v BB, tak som si vsimol extremne narvany bus 99.
Nerozumiem, preco Tesco plus susedne obchodaky nie su schopne zaplatit si viacej autobusov a vozia si zakaznikov ako dobytok.
Uplny vrchol je predkladanie uctenky vodicovi pri ceste spat (preco by mal vodic vediet co si kupujem!!!) a smiesny mi pride nastup prednymi dvermi pri Leninovy (aby nahodou nemohli vystupit cestujuci zo zeleznicnej stanice ???).
Len pre porovnanie (pobocka Tesco je ceskoslovenska ak sa nemylim).
Prazske Tesco Letnany (co je susedne sidlisko) ma 5 liniek (T,E,S,C,O), ktore obsluhuju vsetky mozne sidliska a dediny na okoli, su zadarmo, zastavuju na vsetkych zastavkach, kludne sa tym vozia ludia len po sidlisku. Linka O je najfrekventovanejsia a celodenne (asi do polnoci) chodi v intervale 20min.
Nerozumiem v com su prazsky zakaznici lepsi ako bystricky.
BTW - pamatate K-mart express na ktorom jazdila SM11?
Pridal som par fotociek.

Vedeli ste, ze v Michalovskej MHD je na cipovu kartu zlava 15% (z 8 resp 4 Sk) a pri prestupe do 30 min sa plati len 1 Sk ???
www.sadmi.sk
Papyr: verim ze BB uz nebude v takej situacii ze sa nakupovali stare vraky. Pre pamatnikov su to vozy ako BCA 16-19 a 16-20. Ak by zajtra padla bomba a Danny by sa zobudil s pohladom na trolejbusovu trat v Sasovej, vtedy by bolo treba nove troliky. Inak nie. (Danny ak sa to stane, daj vediet :)) 🙂 )
Myslim ze na presovske naklady vplyvaju dve veci. Lepsia organizacia elektrickej a naftovej trakcie a ine ceny ako v Cechach. Tam je spotrebna dan na naftu nizsia a ceny elektriny mozu byt vyssie. Cize, elektricka trakcia moze byt aj lacnejsia ako pri nafte.

Okrem BBDS zverejnili hospodarenie aj v Ziline. Hned je vidno rozdiel v tarifnej politike. Pri rovnakych nakladoch je v Ziline strata 5 mil Sk. Jednoducho vypadla dotacia mesta (rocne 27 mil Sk). Niekto to musi zaplatit, inak budeme dalej nastupovat prednymi dverami.
No, teoreticky by ste mohli kupovat starsie trolejbusy z inych miest. Ale odkial? Vase napatie 750V sa zacalo pouzivat poprvykrat u vas v BB a maju ho len trolejbusove prevadzky v mestach, kde sa TR doprava zriadila neskorsie. Teda Zilina, Kosice, Usti nad Labem, Ceske Budejovice, Chomutov-Jirkov. Neviem, ci bude niekto ochotny predavat (aj ked, Kosice mozno ano, tie vypredavaju, co mozu).

K elektrickej trakcii... nechce sa mi to teraz hladat presne, ale myslim, ze v DP mesta Presova autobusy najazdia 2,9 a trolejbusy 2,2 miliona km rocne. Naklady na trakcny prud su pritom okolo 15 a na naftu 25 milionov Sk rocne. Usetrim vam klikanie, ked napisem 6,81 Sk za kilometer trolejbusom a 8,62 Sk za km autobusom.

Zaujimave je, ze na tom k-reporte sa vsade uvadzaju naklady na elektricku trakciu vyssie. Zeby na Slovensku bola o tolko lacnejsia elektrina? Alebo to mame v PO tak dobre vyriesene? Alebo "jazdime z kopca"?

LENZE: Ak chcete jazdit ekologicky a zaroven ekonomicky, tak pre TR dodrzte tieto podmienky:

- kratke intervaly (20 minut a kratsie)
- dlhe trasy, pokial mozno spajajuce velky obytny celok, centrum, stanicu a iny velky obytny celok
- interval v sedle sa nema velmi lisit od intervalu v spicke (dajme tomu, spicka 8 min., sedlo 10-12 min.), pretoze kazdy kus trolejbusu, ktory jazdi len v spicke, zozerie elektriku za taku vysoku cenu, akoby jazdil cely den,
- je vhodne mat trolejbusovy nocny spoj, pretoze jazdi prakticky zadarmo (jediny naklad = mzda vodica).
D3k0: velky predny trasparent, vzadu len cislo, vnutorny trasparent. Ako sa teraz dava na trolejbusy.

Papyr: proste stara skola 🙂

Petik: o nakup trolejbusov by som sa nebal. Ak po GO vydrzia 10 rokov, co by pri dobrej udrzbe mali (ide hlavne o brzdy a plechy), sucasny rozsah prevadzky nie je problem udrzat. Len treba konecne dokoncit GO zvysnych tykadlakov. V najblizsich rokoch treba nahradit Ikarusy a B732.

Pokles cestujucich nevidim tak tragicky. Je to trend, v Cechach su na tom ovela horsie.
Mna zaujali ine cisla. 62% nakladov pokryvaju trzby z cestovnych listkov, to je pekne cislo. Na jeden km pripada pat cestujucich, 1 km stoji 42 Sk. Kralik slubil ze za par rokov sa financa sitauacia mesta stabilizuje a bude na rozvoj. Len ho zvol a uvidis 🙂 🙂 🙂

Do uctovnictva sa dostanes len ako danovy kontrolor, ale neviem ci by si z toho ziskal aj naklady na trakcie, zalezi od analytiky a ta je danovakovi na ...
Asi teraz vyzeram ako nejaky nesvojpravny pomateny clovek, ale tento piatok asi uz fakt v BB budem, a tak si ten CP kupim sam. (ked nakoniec do BB ani tentokrat nepojdem a zas budem niekoho prosit, aby mi ho kupil, uz si budem pripadat smiesne aj sam pred sebou 🙂 )

Papyr: Perfektna mp3 (skoro jak "socialisticky Husak"). Za 12 sekund plynuleho hovoru sa nedozvies ale absolute nic 😃
Takze medzirocny pokles cestujucich 6%.
To je dokaz spravnej tarifnej politiky.
Cim menej ludi, tym mensia strata. Ziadny cestujuci = ziadna strata 🙂
Závod mestskej hromadnej dopravy (MHD) akciovej spoločnosti Slovenská autobusová doprava, Banskobystrická dopravná spoločnosť, vykázal počas prvých deviatich mesiacov tohto roku stratu 378 tisíc korún, keď celkové náklady predstavovali 150,5 milióna korún. "Zlepšenie hospodárenia očakávame už v októbri a koncoročný plánovaný zisk 500 tisíc korún sa pravdepodobne podarí dodržať," uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odštepného závodu MHD Helmuth Bauer.
Najväčšiu časť tržieb, až 94 miliónov korún, zinkasoval podnik prostredníctvom priamych tržieb z predaja cestovných lístkov. Dotácia zo štátneho rozpočtu predstavovala 38 miliónov korún. Zostávajúcu časť výnosov tvorili vnútropodnikové a ostatné výnosy. "V uvedenom období sme zaznamenali celkový pokles tržieb takmer o 2,9 milióna korún, na konečných 150,1 milióna," dodal Bauer. Spoločnosť za prvých deväť mesiacov prepravila 17,7 milióna osôb, čo prestavuje medziročný pokles približne o 1 milión cestujúcich. Dopravné prostriedky najazdili 3,58 milióna kilometrov.
Závod MHD dosiahol vlani zisk vo výške 612 tisíc korún, čo v medziročnom porovnaní predstavovalo zlepšenie hospodárenia o 1,29 milióna. Minuloročné výnosy spoločnosti boli na úrovni takmer 207,17 milióna a celkové náklady dosiahli 206,55 milióna korún. Závod prefinancoval 72 percent celkových nákladov, dotácie tvorili 26 percent nákladov a výnosy z ostatných činností kryli zvyšné 2 percentá nákladov.
Papyr:
No myslim ze na K-reporte sa vacsinou neda nic dozvediet. Je to len pekna znoska fantazmagorii, kde sa zaujimava informacia vyskytuje velmi sporadicky.
Praktickejsie by asi bolo mat pristup k uctovnictvu DP 🙂
(Laska, pravda a elektricka trakce... 🙂 )

Inak... student nie som, ale prazsky hej:)

Re Kralik - na Slotu stale nema. Pamatny prejav z Kysuckeho Noveho Mesta len tak hocikto netromfne.

Majkl:
Trzby na kazdu linku osobitne su mi fuck, pretoze naklady podla liniek aj tak neodsleduju. Stacili by mi tie trakcie. Na tom by snad nemuselo byt nic tajne. Zaujimalo by ma porovnanie s Presovom, ak su tie Papyrove (?) cisla spravne.

Inak, co novi primatori? Slubuje este niekto tykadla do Sasovej alebo nastup vsetkymi dvermi?
Alebo zmienuju sa o MHD?

Re Trolejbusy - no mozno sa v Bystrici dozijeme ery kupovania trolejbusovych vrakov z inych miest, ako kedysi s busmi.:)
Keby vam nesiel link na Kralika, tak by malo ist aspon toto, stiahnite si subor 1.zip a premenujte na nieco.mp3 🙂
Tak toho Kralika mate na linku, je to sice len 12 sekund, ale stoji to za to 🙂

Petik: naklady na jednotlive trakcie su momentalne diskutovane na k-reporte (www.-k-report.cz -> Diskusni skupiny -> Tramvaje a metro -> Energeticka narocnost MHD.

Inak, Petik: ty si prazsky student?
Kami: tie transparenty, co su aj na trolejbusoch?
Chybicka se vloudila 🙂. Dve 952 maju inu znacku, nejdu zaradom ako som si myslel. Ich zaradenie do premavky sposobilo mensie zemetrasenie. Menili sa linky aj vodici na linkach.
Prvy vyradeny voz je BCA 1220. Ked ho vyradia oficialne, asi pojde rovno "pod noz". Som zvedavy, ci vyradia aj dalsie vozy, alebo to nechaju na nahodu - co sa skor pokazi.
961 uz maju tiez trasparenty EMtest.
BBDS sleduje tržby aj za každú linku osobitne, takže niečo by sa z toho dalo urobiť, ale by to asi nechceli poskytnúť verejnosti.

Vladimír: v pohode...
Petik: 15Tr sa uz uplne prestali vyrabat. Posledne sli do Blavy, este dokoncia opravu pre Blavu a finito. Este par rokov sa budu robit v BB len GO (ved je co robit) a kedze GO neboli robene naraz, obnova bude moct byt postupna. Pokial samozrejme nevstupi do toho mesto.
Neviem ci sa sleduju naklady a vynosy osobitne. Vynosy liniek nie su porovnatelne. Verejne dostupne su len statistiky osobokilometrov a podobne.
Joj, to sem cely ja. Samozrejme, ze ten prispevok nizsie som napisal ja a bol adresovany Majkovi. Nejaky som dopleteny
No, dnes som sa dozvedel, ze mozno v piatok budem v BB, takze nakoniec si ten CP mozno kupim sam.

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.