Pozeral som to v správach na STV, vyzeralo to zaujímavé. Jeden zo zúčastnených vozidiel (SAD Lučenec) som dnes popoludní stretol pri návrate z Pezinskej Baby do Lučenca, keď som išiel z Fiľakova.
Ale tento je mi povedomý. Pár rokov dozadu existovala podobná linka tuším aj v rovnakých časoch, ale tá vychádzala až z Topoľčian. Najprv jazdila denne, potom iba 1,4,5,7 a potom to zabalili. A o nejakých pár mesiacov na to nastúpil na tú trasu Albus, ale tiež už iba z Nitry.
Výstavba SO: Robí sa konečne ako sa patrí. Od tohto týždňa sa začína intenzívnejšie robiť aj v priestore na cestou Karlovo-Komenského. Celkovo na tej lúke vládne čulý stavebný ruch, v týchto dňoch sa robia základy pre preložku elektrických vedení (niekde sú už osadené základy pre nové stožiare). Robí sa aj na Hámri, pri SAD-ke, už je to celkom slušné...
Často čítavame, koľko miest chýba v tom a tom meste. V Petržalke ich vraj napríklad chýba 40 tisíc, v Banskej Bystrici a Trnave po 10 tisíc.
Číslo získate tak, že spočítate autá a odrátate počet „oficiálnych" miest. Mestá sa potom chvália, vždy keď nejaké parkovacie miesta vytvoria tým, že utrhnú plochu využívanú inak a pokreslia ju čiarami, či nejaký kúsok trávy vybetónujú.
Nedávno som sa pobavil, keď som si čítal o parkovaní v istom americkom mestečku. Miestni predstavitelia sa chválili nie tým, koľko parkovacích miest vytvorili, ale naopak hlásili médiám, ako úspešne parkovacie miesta v centre zlikvidovali a znížili tým premávku.
Potrebujeme vo všeobecnosti parkovacích miest viac, či menej? Pri dynamickej analýze ľahko zistíme, že čím viac bude parkovacích miest, tým viac bude áut. Keď bude na mieste X ľahšie alebo lacnejšie zaparkovať, zvýši sa počet ľudí, ktorí tam budú jazdiť a sprostredkovane i dopyt po autách. Výsledkom bude, už tam nebude ľahšie zaparkovať.
Autá majú popri nákladoch na nákup, prevádzku a údržbu obrovské takzvané externé náklady - tie, ktoré majiteľ vozidla neznáša, ale nesú ich ďalší ľudia v okolí.
Napadne nás znečistenie ovzdušia či náklady na výstavbu a údržbu ciest, ale sú aj ďalšie efekty, na ktoré pri bežných úvahách možno zabúdame: externé náklady upchatých ciest (ak je cesta upchatá, preprava je pre ostatných drahšia), náklady súvisiace s nehodami, ktoré autá spôsobia, náklady obchádzania zle zaparkovaných áut na chodníkoch či tzv. bariérový efekt - dopad na starých ľudí či deti, ktoré nedokážu prejsť cez rušné cesty.
Keď sa to všetko spočíta, zvyčajne vychádza, že čím menej parkovania, tým menej jazdenia a čím menej jazdenia, tým lepšie (áno, aj po zarátaní príjmov z DPH za autá, spotrebných daní, cestnej dane).
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
irizar