Minulý týždeň som vyskúšal verejnú dopravu v okolí Děčína, takže pár postrehov:
- doprava je samozrejme integrovaná, tak ako v libereckom, tak aj v ústeckom kraji - funguje pásmová tarifa so zaokrúhlenými cenami 10, 15, 20, 25 Kč atď.
- prímestskú dopravu na Děčínsku zabezpečuje hlavne ČSAD Semily, závod Varnsdorf, veľa prímestských liniek však zabezpečuje aj Dopravný podnik města Děčína (DPMD)
- vozový park ČSAD Semily tvoria hlavne autobusy SOR a Irisbus Crossway
- DPMD svoje prímestské linky (nie MHD!) zabezpečuje prevažne s vozidlami Karosa B952E, Citaro a Citelis Line.
- cestoval som dosť často, no vozidlový park je úžasný (len raz sa stalo, že išiel starý autobus, patriaci Českej Lípe - nevedel som však identifikovať značku, niečo medzi TAM a Ikarusom z 90-tych rokov s "americkým" dizajnom)
- linky regionálnej dopravy sú označené číslom - aj na zastávkach, aj na transparentoch vozidiel. Tu som nadobudol skúsenosť, ako výrazne takýto prvok napomáha pri lepšej orientácii cestujúceho pri využívaní služieb hromadnej dopravy. A zvlášť pre mňa ako človeka v pozícii, ktoré je v danom systéme nie ako "domáci". Stále nerozumiem, prečo sa číslené označovanie nezavedie aj v BB. Alebo to zakazuje nejaká smernica? V Děčíne je napr. prímestská linka so svojim licenčným označením 512414 všade označovaná ako linka č. 414 (teda udáva sa iba posledné trojčíslie). Podobne som to zažil v regionálnej doprave v okolí Prahy aj Olomouca (a určite aj inde).
Spokojný som aj so železničnou dopravou, vyskúšal som aj lodnú ? Odporúčam vydať sa ta tajomstvami zrušených železničných tratí Česká Kamenice - Kamenický Šenov - Česká Lípa - provoz ukončený v r. 1979 (v úseku Česká Kamenice - Kamenický Šenov je prevádzkovaná muzeálne doprava v čase letných prázdnin - trať č. 901), ďalšou zrušenou traťou (v r. 1978) je trať Veľké Březno - Úštěk, ktorej históriu pripomína zriadený železničný skanzen v býv. stanici Zubrnice - odporúčam!
Ak to mám zhodnotiť, dopravné systémy našich západných susedov opäť raz zanechali vo mne dobrý dojem. ?
- doprava je samozrejme integrovaná, tak ako v libereckom, tak aj v ústeckom kraji - funguje pásmová tarifa so zaokrúhlenými cenami 10, 15, 20, 25 Kč atď.
- prímestskú dopravu na Děčínsku zabezpečuje hlavne ČSAD Semily, závod Varnsdorf, veľa prímestských liniek však zabezpečuje aj Dopravný podnik města Děčína (DPMD)
- vozový park ČSAD Semily tvoria hlavne autobusy SOR a Irisbus Crossway
- DPMD svoje prímestské linky (nie MHD!) zabezpečuje prevažne s vozidlami Karosa B952E, Citaro a Citelis Line.
- cestoval som dosť často, no vozidlový park je úžasný (len raz sa stalo, že išiel starý autobus, patriaci Českej Lípe - nevedel som však identifikovať značku, niečo medzi TAM a Ikarusom z 90-tych rokov s "americkým" dizajnom)
- linky regionálnej dopravy sú označené číslom - aj na zastávkach, aj na transparentoch vozidiel. Tu som nadobudol skúsenosť, ako výrazne takýto prvok napomáha pri lepšej orientácii cestujúceho pri využívaní služieb hromadnej dopravy. A zvlášť pre mňa ako človeka v pozícii, ktoré je v danom systéme nie ako "domáci". Stále nerozumiem, prečo sa číslené označovanie nezavedie aj v BB. Alebo to zakazuje nejaká smernica? V Děčíne je napr. prímestská linka so svojim licenčným označením 512414 všade označovaná ako linka č. 414 (teda udáva sa iba posledné trojčíslie). Podobne som to zažil v regionálnej doprave v okolí Prahy aj Olomouca (a určite aj inde).
Spokojný som aj so železničnou dopravou, vyskúšal som aj lodnú ? Odporúčam vydať sa ta tajomstvami zrušených železničných tratí Česká Kamenice - Kamenický Šenov - Česká Lípa - provoz ukončený v r. 1979 (v úseku Česká Kamenice - Kamenický Šenov je prevádzkovaná muzeálne doprava v čase letných prázdnin - trať č. 901), ďalšou zrušenou traťou (v r. 1978) je trať Veľké Březno - Úštěk, ktorej históriu pripomína zriadený železničný skanzen v býv. stanici Zubrnice - odporúčam!
Ak to mám zhodnotiť, dopravné systémy našich západných susedov opäť raz zanechali vo mne dobrý dojem. ?
Janka1