Reakcia na: Papyr #2688:
Sám si priznal, že je ťažké napísať myšlienky presne tak, ako chcem, aby ju pochopili ostatní, takže sa prosím Ťa tak nerozčuľuj, že Ti niečo vkladám do huby a s tými momotinami si to trochu prehnal. Tak aby bolo jasné predtým, ako ma upáliš na hranici. Po prečítaní toho Tvojho hviezdoslavovského príspevku som si pohľad na Tvoju myšlienku poopravil a zistil som zásadný rozdiel v našich názoroch. Ty si sa na vec pozeral z pohľadu okamžitého riešenia a uspokojenia určitej cieľovej skupiny cestujúcich (tie Tvoje účelové linky - v podstate sú to spoje všetkých liniek, ktoré vezú aspoň 1 cestujúceho; ale viem, čo myslíš - je to napr. aj školský spoj L10/53/43 Podlavice-Okružná-Nám. slobody-Skuteckého-Jesenský vŕšok, ktorý denne využívam, ako aj všetky expresné linky). Naopak ja som zaujímal stanovisko z komplexnejšieho hľadiska do budúcnosti, kedy by sa malo odstrániť obrovské množstvo liniek rôznorodých dopravcov, ktoré sa bez ladu a skladu premávajú územím (s ďalšími neefektívnymi súbehmi liniek - tie vadili myslím aj Petikovi - kauza L34 -, ktoré iba odčerpávajú cestujúcich, čo ďalej prehĺbi krízu v MHD, ktorá pokles cestujúcich vyrieši redukciou výkonov až nakoniec zanikne, keďže sa už nenájde človek, ktorý by sa ňu spoliehal, keď pôjde raz za hodinu a všetci budú jazdiť na osobných autách, ktoré pohltia aj posledný voľný kúsok zeme a počas zápch sa aj tak nikto nikam nedostane - mesto dôjde ku kolapsu). Inak mi v zásade nevadí prevádzkovanie prímestských liniek, niečo na spôsob L300, 400, ako to určite dobre poznáš z Prahy (v BB to napodobňujú L51-56; písal som o tom už dosť veľa ešte vo februári), ale hurá systém mi celkom nevyhovuje - patrilo by sa ucelenejšie riešenie. Pýtať sa non-dopraváka, či je s tým spokojný je úplne zbytočné, keďže odpoveď je opäť len na čiastkový problém, pričom takýto respondent nemá predstavu o širších súvislostiach (a ani ich od neho nemožno očakávať) a zaujíma ho len to, či keď príde na najbližšiu zastávku s prehľadom z CP zistí, že o chvíľku mu ide spoj presne tam, kam chcel a že sa pritom prepraví kvalitne za primeranú cenu.
Keď som bol v roku 2002 1 mesiac na pracovnom pobyte v Mladej Boleslave, v praxi som videl, ako to funguje, keď prímestskú dopravu prevádzkujú súkromníci. Každý autobus inak pomaľovaný (človek už nemá prehľad, či je to zájazd alebo spoj pravidelnej dopravy), na zastávkach viacero označníkov s CP rôznych dopravcov, množstvo taríf na rovnakú cestu a pod. Samozrejme, že na druhej strane to má čaro konkurencie a teoreticky by malo viesť k skvalitňovaniu prepravy a znižovaniu ceny.
Aby sa predišlo chaosu, bolo by potom potrebné všetkých týchto dopravcov zosúladiť do spoločných čísiel liniek, zastávok a CP, čím ale dôjde k integrácii, kedy by nebolo vhodné, aby cena spojov tej istej linky bola rôzna podľa dopravcu (ako je to bežne u diaľkových liniek), či platili rozdielne prepravné a tarifné podmienky. Z toho vyplýva opäť IDS a neschopnosť a nezáujem samosprávy na úrovni mesta i kraja, ako správnych orgánov na úseku cestnej dopravy. Ale to je už veľmi široký problém, ktorý nejdem rozoberať.
Záver je, že pravdepodobne tak Ty, ako aj ja sa zhodneme v tom, že súčasný systém je nevyhovujúci a obaja, keďže si dávame námahu o tom vôbec písať, máme záujem na zlepšení. Ja sa prikláňam skôr k náročnejším globálnym opatreniam, ktoré je v trhovej ekonomike robiť ťažké, keďže už tu nie je niekto, kto buchne po stole a povie, že to bude takto, lebo je to vhodnejšie. Ale predpokladám, že čím skôr sa s tým začne, tým skôr bude zlepšenie. Vždy, keď sa pripúšťajú malé čiastkové riešenia, to skutočné sa len neprimerane odďaľuje a ako píšeš "je to hudba veeeeelmi vzdialenej buducnosti - if any". Niečo podobné sú aj trolejbusy v BB. Namiesto toho, aby sa urobilo všetko preto, aby sa rozšírili aj do Sásovej (jediné možné riešenie, pre ich skutočné využitie), stále sa bude len zamýšľať a plytvať energiou i peniazmi nad kozmetickými úpravami, ako rozšírenie o Tesco, Kremničku, Mládežnícku a pod.
Čo sa týka železnice - som rád, že si aj Petik všimol, že po tej istej trase jazdí linka 601433. Podľa mňa je to nezmysel. Lenže nájde sa niekedy niekto, kto zakáže prevádzkovaniu takejto linky? Asi nie, pretože teraz sa jedná o samostatných dopravcov, čoraz viac alebo už úplne odlúčených od kontroly štátu a tak vládne anarchia, kedy má každý rovnaké práva a nemôže sa podporovať zdravý rozum. Ja mám obrovské množstvo výčitiek voči ZSSK, ale v tomto prípade sa pozerám na železnicu ako na dopravným systém, nie na dopravcu. V opačnom prípade môžme úplne zrušiť prímestskú železničnú dopravu v úseku Brezno-Zvolen, pretože všade sa rýchlejšie dostaneme autobusom.
Pozn. - porovnával si Prahu s BB-ZV a interval metra 2 - 10 min. Pri desatine obyvateľov v BB-ZV a po vynásobení 10 sa interval pre železnicu dostane do polohy 20 - 100 min, čo je "zhruba" realita. Pri nasadení dvoch súprav rady 840 je môžné spraviť elegantnú kyvadlovku s intervalom 45 - 60 min, ktorá by navyše bola doplnená o diaľkové vlaky (ako som to tu už viackrát písal a navrhol aj v liste ZSSK), takže celkovo by cestujúcich mohol byť nadmieru uspokojený. Železnice sú ale "veľmi pružné" a samozrejme by to potrebovalo tieto vlaky potom aj naplniť, k čomu nedôjde, keď bude jazdiť napr. viac ako 200 spojov z BB do ZV v bežný pracovný deň (dnes je to už okolo 160 + linka 601435 z FNsP F. D. Roosevelta).
Neviem, či celý tento príspevok vyznel jednoznačne a preto opakujem, že priame linky medzi BB-ZV sú rozumné (hlavne za strategického predpokladu súmastia), ale záleží od spôsobu uvedenia do praxe.
Hura, aspon niekto pochopil, co som chcel naznacit
Majkl
Co to je za logiku, ze autobus znizi pocet prestupov? Nemozno predsa vyhoviet vsetkym. Ak sa teraz najde jeden clovek, co cestuje zo Surdoku na Delnu, tak kvoli nemu DPMP zavedie novu linku? Asi nie, lebo to by potom kazde mesto malo 200 liniek s intervalmi 120 minut (BB sa k tomu blizi a my to kritizujeme).
Ad ekologia: a co suprava 736+3*Bdtmee? To ti hadam uz nevadi...
Pri takej logike ako mas ty sa zrusila zeleznicna doprava napr. z Roznavy do Dobsinej alebo z SNV do Levoce... Ohlas sa Prokopovicovi, urcite ta zamestna
Ja uznavam, ze nie je mozne dat ZSSK na tacke to, ze budu monopolny dopravca na urcitom useku, lebo si to nebudu vazit a budu nadalej ludi vozit ako substrat...
A okrem toho verejna doprava nie je vhodna na plnu liberalizaciu typu kazdy bude mat ceny ake si povie. Preto stat reguluje tarify a podpora zeleznicnej dopravy touto formou by mala byt zahrnuta aj v statnej dopravnej politike.
Pre stat je neefektivne platit 2 druhy dopravy v jednom koridore. A preto sa budu musiet samospravne kraje rozhodnut, ktory typ si kde vyberu. Dotacie pojdu len tam.
A prosim, netvrd mi, ze zdvojkolajnenie a elektrifikacia je zalezitostou 50 rokov... Sam dobre vies, ze ak sa najde "politicka" vola a niekto niekde zalobuje, tak sa to zacne stavat aj zajtra.