Nuž, čo na to povedať... Máme platnú vyhlášku 269/2024, ktorá v § 3 ods. 6 hovorí o pravidelných intervaloch, v prechodných ustanoveniach je limit na prispôsobenie starších CP do 13. decembra 2025.
Nuž, je to do plaču. Nie tak dávno sme mali kopu diaľkových liniek i turistických a účelových spojov. Cestujúcich je málo, ale motivovať k využitiu verejnej dopravy by mali samosprávy. A myslím si, že nefunkčné strojčeky ľudí do autobusov nenaženú. A aby sme mali opäť aj nejakú perličku zo ŽSK, podobne ľudí do autobusov nenaženie ani zavádzanie taktu nasilu tam, kde to vôbec nedáva zmysel, či zrušenie priamych spojov BB - RK - LM - (L. Hrádok). Odôvodnenie zrušenia od odboru dopravy: chceme naučiť cestujúcich prestupovať, aby sme zvýšili efektivitu obehov vozidiel. No, videl som. Teraz sa točí celý deň autobus medzi RK a LM, každý spoj s pár cestujúcimi, súbeh s vlakmi. A medzi BB - RK jeden pár tresli Oravcovi, ktorý už kvôli tomu nemôže chodiť až do Zvolena, ako to bolo roky. No a keď už niekto niečo takéto chce praktizovať, prečo to praktizuje iba na Liptákoch a spoje BB - Orava stále jazdia? Máme aj u nás študentov zo stredného a horného Liptova. A študenti nie sú jediná skupina cestujúcich, aj keď tu asi najpočetnejšia. Veď áno, doprava musí byť atraktívna, ale takto sa to nerobí. Ale to je iba môj subjektívny názor, možno že tí dopravní inžinieri sú o krok dopredu, ja z dopravy papier nemám...
Ja som mal na mysli nutnosť nastavovať mestskú alebo prímestskú tarifu v obvode mesta. Zatiaľ som nemal čas to detailne študovať, jeden vodič závodu LM má o tejto problematike dobré video na YT.
Určite nie. U nás nemajú problém po rokoch sľubovania obnovenia spojení do ČR, či niekoľkoročného krátenia vlakov po Vrútky, rozbiť systematickú možnosť prestupov medzi diaľkovými vlakmi vo Zvolene, či teraz už aj zrušiť väčšinu rýchlikov Fatran a predĺžiť cestovný čas o polhodinu. Zgustnúť si na regionálnych osobákoch, na ktorých 6 rokov robia všetko preto, aby bola kvalita služby biedna a nedali sa normálne používať a neboli v stave, aby malo zmysel pre prekopanie autobusových CP, je pre nich malina.
Čiže z celého Slovenska zase najhoršie skončil Banskobystrický kraj - zastavená doprava ZV - Šahy a zrušených 11 z 18 rýchlikov Fatran medzi BB a ZV.
Už nehovoriac o spojení "cez kopec" BN - PE/PD - Pohronie.
Veľmi som zvedavý, či sa naozaj od decembra zavedú taktové CP ako je predpísané, alebo sa to zasa nejako obkecá.
Rovnaký problém je aj so spojením Prievidza-Žilina, prvý spoj má príchod do Žiliny podľa CP až okolo 7:30, no reálne kvôli meškaniu aj po 8mej. Zánikom diaľkových liniek vznikla diera zo Žiliny medzi 14:00 a 17:30 na Prievidzu nejde žiadny autobus. Ale nemusíme sa baviť iba o linkách prechádzajúcich ,,stenou,, do susedného kraja. Pozrime sa napríklad na spojenie Trenčína a Prievidze, t.j. 2 najväčších miest toho istého kraja v sobotu popoludní z Trenčína. Akýže to máme posledný spoj? Odchod z Trenčína o 15:45. Áno potom už len 2,5 hodiny na prestup vlakom cez Chynorany, prípadne cez Žilinu. Nebudem to radšej komentovať. Obe spojenia pripomienkované na kraji a odpoveď asi poznáte, čo sa poriešilo.
Začiatkom mesiaca som išiel mikrobusom SAD ZA Abramová, Polerieka kopec-Kláštor pod Znievom, rázc. k žel.st. a kúpa celého lístka za hotovosť bola rýchla.
Čo sa týka infraštruktúry ŽSR, vieme všetci svoje (Nie je Komárno - Kolárovo náhodou administratívne zrušená?). Náš úžasný IDS! Tento systém nebude fungovať dokiaľ nebude objednávateľom PAL a regionálnej železničnej dopravy jeden subjekt. Čo sa týka IDSBBSK, tu sme okrem šaškárne so strojčekmi zaznamenali ozaj len kozmetické zmeny. Asi mám veľmi nepopulárny názor, ja som za jednoduchý kilometrický cenník v PAL. Napríklad v ŽSK teraz skomplikovali proces odbavenia aj cestujúcemu, aj vodičovi. IDS, systém integrácie všetkej hromadnej dopravy. Vážne? Napríklad v ŽSK to niekde zničili ešte viac ako bolo. Obce od Ružomberka smerom na Martin boli roky naučené najmä na železničnú dopravu. A tá bola a je kvalitná, Panter. Autobusová linka tu bola len doplnkom, cez pracovné dni ráno a poobede. So vznikom IDS sa sem autobusové spoje zahustili. Naopak v našich samosprávach stále nevedia vyriešiť linku BB - RK. Áno, už to tam funguje úplne inak. Roky sa tu fungovalo na spojoch BBSK, ŽSK aj diaľkových linkách. Fungovali tak občania obcí, turisti, všetci. Lenže s pandémiou diaľková doprava padla a kraje by si mali zvyknúť, že sú na rade oni. Treba si uvedomiť že hranica krajov nie je stena. Už dva roky všetkých otravujem nech tam zavedú jeden večerný pár spojov. Hlavne že bojujeme za R1 BB - RK. Tej sa už dúfam nedožijem, je to projekt ktorý kompletne zlikviduje západ NT. Na prelome tisícročí som mal možnosť veľmi okrajovo sa zúčastniť výskumu Korytnica - ochranné pásmo. Už z dávnych výskumov je zrejmé, že v tejto časti hrebeňa, práve tam kde má byť tunel, je ohromná zásobáreň podzemnej vody, ktorá napája pramene v Korytnici, ktoré sú unikátom. Napája tiež prameň v Železnom a niekoľko prameňov v katastri Liptovskej Lúžnej. Predpokladám, že napája rovnako aj pramene v dolinách na južnej strane. Mimochodom, dokiaľ to nie je zlikvidované, ŽSK by do Korytnice mohol pár spojmi zachádzať. Ale tak to je tá podpora miestneho cestovného ruchu. Hanba... Prepáčte že som odbočil od témy.
V celom rozsahu súhlasím. Ja by som ešte doplnil, že cez víkend ani neexistuje spôsob prepraviť sa vlakom. V sobotu nič a v nedeľu jeden vlak smer Čata. Inak traťová rýchlosť je 70 ale vlak ide o cca 10 menej. Grafikon je dosť na voľno, ani neviem prečo. Keď bolo meškanie od Pliešoviec po Zvolen 5-10 minút, nebol problém ho dohnať. Ja som s príchodom IDS čakal nejaké zmeny. Kedysi autobusy napríklad v Pliešovciach zachádzali cez stanicu. Na tie spoje nie je prípoj. Hovorím, že keby vybrané spoje viedli až po BB s jasnými prípojmi, využilo by to viac ľudí. Je mi z toho smutno, lebo sme za to roky bojovali a nič z toho. Úplne sa zabil potenciál. A ŽSR je kapitola sama o sebe. Povinnosťou správcu infraštruktúry je starať sa o ňu a udržiavať ju v primeranom stave. To že sa niekde zruší osobná doprava neznamená, že necháme budovy rozpadať sa (rozpadajú sa aj na hlavných tratiach) koľajnice hrdzavieť a necháme rozkrádať mosty či časti trate. Keby teraz chceme poslať vlak na takú trať do Katarinskej Huty asi by sme ďaleko nepošli. Kolárovo Komárno ani nehovorím. Neviem či to stojí viac udržiavať…potom tu vyčísľujeme opravy za milióny, pritom stačilo nenechať to chátrať. Na drahšie by to určite nevyšlo.
Na tej trati je to celé veľmi zle nastavené. V posledných rokoch som išiel BB - Dudince bez auta možno trikrát. Či pracovný deň, či víkend, vždy sa mi viac oplatil autobus. Ale to je problém väčšiny lokálok. Veľmi nízka traťová rýchlosť, ŽST a zastávky ďaleko od ľudských sídiel. A pokiaľ je ešte aj grafikon zle nastavený, vôbec to nefunguje. Pamätáme si keď sa tu hromadne zastavovala doprava na lokálkach. Dnes už sú skrátka nároky cestujúceho iné a Regiojet ukázal že sa to dá. Ja si úspešnú regionálnu dopravu predstavujem tak, že prídem na krásnu zastávku, v automate si kúpim lístok a nastúpim do elegantnej električky. Realita je taká, že čakám na ledva spevnenom nástupišti pri zatvorenej výpravnej budove z čias R-U. Nastúpim do šukafónu ktorý sa občas vlečie dokonca aj 60, lístok si musím kúpiť v nefunkčnej aplikácií. Áno, záujem cestujúcich nie je. Ale keby popracovali ŽSR a potom aj dopravca, či už by to bola ZSSK alebo niekto iný, bol by. A potom sa zase dostaneme k politike ako pri všetkom a zase sa môžeme hádať ktorá strana áno a ktorá nie.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.