Reply on: Petik #9785:
wow... naťukol si vcelku zaujímavú tému... veru, veru, aj ja by som rád vedel, akú koncepciu má BB ohľadne MHD a čo očakáva od MHD. pretože hlavne mesto zadáva prevádzkovateľovi svoje požiadavky a od neho to nakoniec aj závisí... [nielen finančne] ?
Nepoznas?
Peter K
Chceme posudzovat investicne varianty alebo prevadzkove varianty?
Ak by som mal niekde vybudovat trolejbusovu prevadzku so zapocitanim vsetkych investicnych nakladov, tak by to po ekonomickej stranke bolo otazne.
Ale ak uz mam vsetko k dispozicii a uvazujeme len s prevadzkovymi nakladmi, tak moze a nemusi byt vyhodnejsia trolejbusova doprava. To platilo v minulosti a plati aj dnes. Zavisi to od toho, kolko km dana tr. prevadzka najazdi, aky je styl jazdy, CP, aky je diagram zatazenia, cas vyuzitia maxima, ... .
Ja vobec nevidim problem v cene elektrickej energie, ale vo fixnych nakladoch. Ked malo najazdim, tak sa tie fixne naklady rozpocitaju na malo km. Potom su PRIEMERNE naklady na 1 km v DANEJ prevadzke ako CELKU pri DANOM cestovnom poriadku za urcite obdobie vysoke. Zdoraznujem, ze toto sa da pouzit len ako statisticky udaj o danej prevadzke ako celku za urcite obdobie. Naklady na jeden konkretny trolejbusovy spoj sa v ziadnom pripade nedaju seriozne vypocitat len vynasobenim vzdialenosti a ´priemernych´ nakladov, lebo vela parametrov tam vobec nieje linearne zavislych na prejdenej vzdialenosti.
Tymto su trolejbusy znacne rozdielne od autobusov.