Reply on: BB-Schuhu #53211:
Ono je to aj v kvalite tej MHD. Nehovorim o masach, ale cast ludi by zrejme bola ochotna auto nechat doma, keby existovala dostatocne dobra alternativna ponuka. Ja osobne v roznych mestach volim rozne formy dopravy a tym co rozhoduje je prave to, aka MHD tam je. Zial, Banska Bystrica sa aj u mna radi k mestam kde na "bezne" cestovanie preferujem auto, MHD volim len viac-menej na sotoucely.V Bystrici bude tazko MHD rychlejsia ako auto, kedze nejake rozsiahle zapchy velmi neexistuju. Ale mohlo by sa zacat tym ze nebude zufalo pomala - dnes uz len tarifny system robi z MHD vtip, nie alternativu, pretoze niekedy kym do vozidla nastupia ludia tak ja som s autom o tri krizovatky dalej. Tiez mam pocit ze vacsina vodicov sa s tymi vozidlami dost suchce, co je asi dane CP. Dalej do doby cesty treba zapocitat aj cakanie na spoj (resp. to o kolko skor prichadzam do ciela nez by som potreboval), co je nieco kde MHD BB opat brutalne prepadava. No a potom samozrejme rozsah obsluhy, kedy do absolutnej vacsiny smerov po 22:45 nejde vobec nic - oproti tomu auto ide v ktorejkolvek dennej dobe. Ak niekto robi do 22:00 a trochu dlhsie sa kvoli niecomu zdrzi v praci, uz ma problem.
Ak chceme aby ludia presadali z aut do MHD, tak im najprv treba dat nejaku pouzitelnu ponuku.
BB-Schuhu
Je zrejmé, že rozhodujúcou preferenciou pri výbere druhu dopravy nie je finančné či ekologické hľadisko, ale vlastná pohodlnosť či lenivosť účastníkov prepravy - inými slovami, ľudia si vyberú ten druh dopravy, ktorý je pre nich pohodlnejší. A to je samozrejme IAD, ktorá odvedzie ľudí z miesta A do miesta B priamo a kedykoľvek.
Ale zrazu príde deň, ktorý má v kalendári dátum 30. november 2017, inými slovami - snehová kalamita, a to je dôvod, keď sa VHD stane naopak pohodlnejšou voľbou než stráviť desiatky minút odhrabávaním auta, jazdením po neupravených cestách a napokon hľadaním parkovacieho miesta v snehových závejoch.
Čo sa dnes stalo? Už ranné spoje zo Sásovej boli viditeľne plnšie než obvykle v pracovných dňoch. A nebolo to kvôli tomu, žeby autobusy nejazdili. Na zastávke Námestie slobody okolo 16. hodiny v smere do Sásovej čakali davy ľudí, čo je dnes už výnimočné. Trocha mi to pripomenulo 90. roky - doby, keď ľudia MHD ešte využívali.
A aké to malo dôsledky? Tak napríklad dnes sa v meste pohybovalo viditeľnej menej áut. O 15:30 bývajú obvykle dlhé zápchy v okolí Tajovského (zo všetkých smerov), niekedy sa čaká aj viac ako 10 minút. Podobné meškania mávajú aj spoje idúce z Rooseveltovej nemocnice. A dnes? Cesty voľné, zápchy žiadne, plynulá premávka. A stačilo len tak málo - aby si ľudia sadli do autobusu a nechali auto stáť na parkovisku.
Dnešný deň krásne ukázal, že ak by každý, pre koho použitie auta nie je nevyhnutné (niekedy to bez auta naozaj nejde), hneď by doprava dokázala fungovať lepšie:
- neboli by zápachy, doprava by bola plynulá
- spoje MHD by boli efektívne využité a nejazdili by poloprádzne ako je tomu teraz
- bol by to výrazný príspevok k zlepšeniu kvality ovzdušia a celkovo ku kvalite života ako takého.
Je to všetko v nás, v ľuďoch a v našom myslení.