Verejná hromadná doprava (VHD) vs. individuálna automobilová doprava (IAD) - téma, o ktorej sa už veľa popísalo a ešte veľa sa písať aj bude.
Je zrejmé, že rozhodujúcou preferenciou pri výbere druhu dopravy nie je finančné či ekologické hľadisko, ale vlastná pohodlnosť či lenivosť účastníkov prepravy - inými slovami, ľudia si vyberú ten druh dopravy, ktorý je pre nich pohodlnejší. A to je samozrejme IAD, ktorá odvedzie ľudí z miesta A do miesta B priamo a kedykoľvek.
Ale zrazu príde deň, ktorý má v kalendári dátum 30. november 2017, inými slovami - snehová kalamita, a to je dôvod, keď sa VHD stane naopak pohodlnejšou voľbou než stráviť desiatky minút odhrabávaním auta, jazdením po neupravených cestách a napokon hľadaním parkovacieho miesta v snehových závejoch.
Čo sa dnes stalo? Už ranné spoje zo Sásovej boli viditeľne plnšie než obvykle v pracovných dňoch. A nebolo to kvôli tomu, žeby autobusy nejazdili. Na zastávke Námestie slobody okolo 16. hodiny v smere do Sásovej čakali davy ľudí, čo je dnes už výnimočné. Trocha mi to pripomenulo 90. roky - doby, keď ľudia MHD ešte využívali.
A aké to malo dôsledky? Tak napríklad dnes sa v meste pohybovalo viditeľnej menej áut. O 15:30 bývajú obvykle dlhé zápchy v okolí Tajovského (zo všetkých smerov), niekedy sa čaká aj viac ako 10 minút. Podobné meškania mávajú aj spoje idúce z Rooseveltovej nemocnice. A dnes? Cesty voľné, zápchy žiadne, plynulá premávka. A stačilo len tak málo - aby si ľudia sadli do autobusu a nechali auto stáť na parkovisku.
Dnešný deň krásne ukázal, že ak by každý, pre koho použitie auta nie je nevyhnutné (niekedy to bez auta naozaj nejde), hneď by doprava dokázala fungovať lepšie:
- neboli by zápachy, doprava by bola plynulá
- spoje MHD by boli efektívne využité a nejazdili by poloprádzne ako je tomu teraz
- bol by to výrazný príspevok k zlepšeniu kvality ovzdušia a celkovo ku kvalite života ako takého.
Je to všetko v nás, v ľuďoch a v našom myslení.
Je zrejmé, že rozhodujúcou preferenciou pri výbere druhu dopravy nie je finančné či ekologické hľadisko, ale vlastná pohodlnosť či lenivosť účastníkov prepravy - inými slovami, ľudia si vyberú ten druh dopravy, ktorý je pre nich pohodlnejší. A to je samozrejme IAD, ktorá odvedzie ľudí z miesta A do miesta B priamo a kedykoľvek.
Ale zrazu príde deň, ktorý má v kalendári dátum 30. november 2017, inými slovami - snehová kalamita, a to je dôvod, keď sa VHD stane naopak pohodlnejšou voľbou než stráviť desiatky minút odhrabávaním auta, jazdením po neupravených cestách a napokon hľadaním parkovacieho miesta v snehových závejoch.
Čo sa dnes stalo? Už ranné spoje zo Sásovej boli viditeľne plnšie než obvykle v pracovných dňoch. A nebolo to kvôli tomu, žeby autobusy nejazdili. Na zastávke Námestie slobody okolo 16. hodiny v smere do Sásovej čakali davy ľudí, čo je dnes už výnimočné. Trocha mi to pripomenulo 90. roky - doby, keď ľudia MHD ešte využívali.
A aké to malo dôsledky? Tak napríklad dnes sa v meste pohybovalo viditeľnej menej áut. O 15:30 bývajú obvykle dlhé zápchy v okolí Tajovského (zo všetkých smerov), niekedy sa čaká aj viac ako 10 minút. Podobné meškania mávajú aj spoje idúce z Rooseveltovej nemocnice. A dnes? Cesty voľné, zápchy žiadne, plynulá premávka. A stačilo len tak málo - aby si ľudia sadli do autobusu a nechali auto stáť na parkovisku.
Dnešný deň krásne ukázal, že ak by každý, pre koho použitie auta nie je nevyhnutné (niekedy to bez auta naozaj nejde), hneď by doprava dokázala fungovať lepšie:
- neboli by zápachy, doprava by bola plynulá
- spoje MHD by boli efektívne využité a nejazdili by poloprádzne ako je tomu teraz
- bol by to výrazný príspevok k zlepšeniu kvality ovzdušia a celkovo ku kvalite života ako takého.
Je to všetko v nás, v ľuďoch a v našom myslení.
Jeffko
Zmena CP PAL od 10.12.2017:
http://www.sadzv.sk/zmeny-cestovnych-poriadkov/od-10122017-nove-cp-primestskych-liniek