Reply on: S499.1023 #18:
Škoda 742 model 130 od roku 1987 má iba drobnú chybu krásy - liatinovú hlavu motora. Škoda 135/136 (ináč typ 746) s hliníkovou osemkanálovou hlavou už áno, najmä verzie so zalisovanými tvrdenými sedlami, ktoré mohli už jazdiť na natural. 135 GLi so vstrekovaním by zvládol naštartovať aj vodič zhýčkaný súčasnými autami prepchatými elektronikou. Viac-menej identický motor sa robil tuším do roku 2005 ako 1.4 MPI (čo je na motor, konštrukčne navrhnutý v 60. rokoch celkom slušné). V roku 1984, až 8 rokov po nábehu výroby typu 742, bola Š130 L to najlepšie, čo AZNP dokázal vyprodukovať. Ale aj tak trpela poddimenzovanou zadnou nápravou. Ja mám ešte pôvodnú konštrukciu (ročník 1986), ktorú AZNP "zlepilo" zo závodných špeciálov a sériových vozov. Na Garde to až tak nevadilo, lebo úzky rozchod, ale pri širokom dochádzka k deformácii spojenia šikmého a pozdĺžneho ramena ako aj samotného šikmého ramena (pozdĺžne som menil) a "áčkuje" to jedna radosť. Darmo som menil aj pružiny a tlmiče, musel som aj tak pridať 3 cm hrubé silonové podložky, aby to stálo v nezaťaženom stave o niečo lepšie. Aj tak je to mierne do áčka, keď si do zadu sadnú dve dospelé osoby, tak výrazne do A. Pôvodné priečne ramená sú poddimentované a krútia sa. Chcem to riešiť tak, že zoženiam inú priečku prevodovky a upravím oká uchytenia šikmých ramien, aby sa zlepšila geometria. Nechcem rezať do jedinej priečky ktorú mám.Súhlasím, ak by Škoda 742 mala od roku 1976 sériovo hrebeňové riadenie, posilňovač bŕzd, štvorpiesty vpredu a tzv. vlečku vzadu (aj "ľudový" VW chrobák mal podobnú zadnú nápravu už v 60. rokoch) s dostatočne dimenzovanými ramenami, a zároveň širší rozchod, tak by to bolo obstojné auto. A nevzniklo by také veľké množstvo vtipov o Škode. Lenže Škodovka s motorom vzadu a dobrým handlingom prišla až 8 rokov po začatí výroby, pričom jej náprava bola poddimenzovaná a montovala sa iba do "prémiových" modelov, ktoých sa vyrobilo, ak porovnám s ostatnými modelmi typu 742, naozaj málo. Drvivá väčšina toho, čo po cestách jazdilo, bolo brutálne zastaralé. Bežná Škoda 105S alebo 120L boli fakt úbohé autá s nie práve dobrými jazdnými vlastnosťami a socka výbavou. Niet divu, že tzv. prémiové modely išli najmä na export. V roku 1987 prišla Škoda 135/136, tá už bola iba koncepčne zastaralá (motor aj pohon vzadu), ale po technickej stráne to bolo maximum čo sa dalo dosiahnuť.
Môžem potvrdiť, že Š130 L sa chová oveľa lepšie než jej predchodkyne s tzv. "kyvkou", blbol som za dažďa na veľkých kruháčoch medzi Lamačom a Devínskou. Svoje spravili aj kvalitné nové "široké" gumy (modely 130/135/136 ich majú schválené v techničáku od výroby). S bežnou Š105/120 by som dávno skončil v hodinách ak nie rovno v botanike alebo ešte horšie nejakom stĺpe.
JamaVOku