Postaviť trolejbusovú trať v Mlynskej doline chceli štyri firmy

Trolejbusová trať Patrónka – Riviéra sa blíži k realizácii.

Začiatkom tohto roka hlavné mesto vyhlásilo verejnú súťaž na zhotoviteľa novej trolejbusovej trate medzi Patrónkou a Riviérou, ktorá prepojí dlhodielsku trať so zvyškom trolejbusovej siete. Podľa zverejneného výsledku vyhodnotenia ponúk sa do súťaže prihlásili štyria uchádzači. Z nich najnižšiu cenu ponúkla žilinská spoločnosť Energa, s.r.o., ktorá by chcela novú trať postaviť za 15 799 327 € s DPH.

Na ďalších miestach sa podľa predložených cenových ponúk umiestnili firmy Metrostav Slovakia (16 543 381 €), OHLA ŽS (16 603 524 €) a Konti (16 648 062 €). Proti výsledku vyhodnotenia ponúk je ešte možné podať opravný prostriedok. V prípade, ak v zákonnej lehote nepríde k napadnutiu výsledku, hlavné mesto podpíše zmluvu s víťazom súťaže. Financovanie výstavby trate je zabezpečené z Plánu obnovy, požadovaná lehota výstavby je 11 mesiacov.

Bratislavský samosprávny kraj v marci tohto roka zverejnil informáciu o začiatku zlúčeného územného a stavebného konania pre túto trolejbusovú trať. Stavebné povolenie bolo následne vydané 12. mája 2025.

Aktualizácia: Hlavné mesto podpísalo zmluvu o dielo s víťazom súťaže 5. júna 2025. Stavebné práce by mali začať v priebehu tohotoročného leta. Aby neprišlo k prepadnutiu eurofondového príspevku, pôvodne navrhovaná lehota výstavby najviac 11 mesiacov sa dodatkom k zmluv skrátila na maximálne 9 mesiacov od začatia prác.

 

Hlavné mesto v súčasnosti obstaráva aj zhotoviteľa novej trolejbusovej trate Bulharská – Galvaniho. V tejto súťaži bol termín na predkladanie ponúk predĺžený do 7. mája 2025. Informáciu o začiatku stavebného konania pre túto trať BSK zverejnil na začiatku júna 2025.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: kluvo #29:
Dúfam že si mesto tento nápad všimne a prípadne ho vylepší 🙂
Reply on: Mhr1 #9:
Je tam aj nemocnica.
Reply on: Ttom #40:
zial je to problem celeho mesta... hrat sa na prestupny system a nemat prestupne uzly... napr. aj taky prestup akozenosnych liniek 61-42... prakticky nemozny v smere na Kramare, opacne dost nahrane unosnosti... je fajn budovat prestupny system - malo frekventovanych liniek, len sa nesmu lizat bez moznosti prestupu, presne ako vlastne vsetko z vychodu Kramarov...
celkovo zo 61 spravili akoze nosnu linku, pritom z nej sa neda prestupit na dost klucove ine nosne linky ako 21 alebo 42
Reply on: david11 #6:
L58 chodila najprv na Jelačičovu a neskôr na Tokajícku.
Reply on: mbendzala #38:
Na NOÚ je to pešo (pokiaľ sa chce človek vyhnúť MHD cez Kramáre) najbližšie z Hroboňovej a tiež aj prevýšenie je menšie, než z Patrónky, alebo z Dubovej.
Reply on: mbendzala #39:
toto je veľký problém a už viackrát som rozmýšľal, že 63 by miesto Hroboňovej radšej mala stáť na Sokolskej, detto 21 miesto Mokrohájskej
Reply on: Mopy #37:
a inak z Dubovej to je najblizsie, ale klasika, random expresy, 63 a 21 tam nestoji... tak ako na Sokolskej kde by sa dalo prestupit napr. 21, 63 -> 42, 49...
odskusane, z 63 sa oplati prestupit (Hrobonova) na 83, 84 a ist z Dubovej namiesto Patronky, vyjde to rychlejsie aj s prestupom... a opat prestup z 21 -> 83, 84 nemozny, resp. nepouzitelny...
Reply on: Mopy #37:
napriklad na NOU to z Patronky je uz celkom statna tura, aj sviznym krokom podla mna 30-45 minut... celkovo Kramare su zufalstvo, z Patronky alebo z Hrobonovej su ako-tak dostupne dolne Kramare, ale su tu aj NOU, NUSCH...
K tym rannym zapcham Kramare. Ak musim na Kramare, presne kvoli nim idem radsej 21kou na Patronku (z Kriznej) a siknem si to pesi hore..
Som rychlejsie a prejdem sa. .
Ale co ti, ktori maju problem mobility?
Malo by sa s tym daco robit.. Celkovo..
Reply on: kluvo #35:
Ono, najväčší problém križovatky Patrónka smer z Mlynskej doliny na Limbovú a Lamačškú je tzv. syndróm pravého odbočenia do zápchy (to bolo presne na Šafku z Štúrovej), klasika... dopravnoinžinierska... mnohých zaskočí...
v zápche proste pravé odbočenie požerie aj väčšinu kapacity, v tomto prípade Valašská spotrebuje aj väčšinu kapacity čo prepustí veľká križovatka Patrónka z Mlynskej doliny... ono jasné dáta musí mať aj dopravný podnik, lebo linky 64 a 47 nemeškajú, resp. nemeškajú veľmi a meškanie nenaberu medzi zastávkami Valašská a SuchýMlyn/Patrónka, na rozdiel od takej 32ky a 37ky od zastávky Habansky Mlyn... bude tam signifikantný rozdiel...
a nie len že Valašská požerie väčšinu kapacity Mlynskej doliny, neadekvátnu alebo aj väčšinu, podľa toho koľko tam je aut, proste z Valašskej sa nečaká... ale mnohí vrátane mňa to poznajú a tak idú "obchádzkou" ktorou ušetria aj 10 minút - odbočia na ulicu Pri Habansky mlyn - Gastanova - Valasska, lebo inak by stali 10 minut navyše, lebo proste platí to čo popisujem...
syndróm pravého odbočenia... ďalšie kritické miesto kde sa to pravidelne deje a nikto s tým nič nerobí sú ranné zápchy na Stromovej smer hore Kramáre, kde zápcha na Stromovej blokuje až BUS pruh na Pražskej - nikto to nerieši, že BUS pruh blokovaný autami... a kapacitu Stromovej požiera Jaskový Rad, lebo to je pravé odbočenie do zápchy... tuto aspoň trolejbusy obehnú tie autá nelegálne v BUS pruhu v riadnom pruhu... proste celé zle, ani to čo robí trolejbus neni asi uplne s kostolným poriadkom... a všetci tolerujú BUS pruh plný áut, zápchu až na Pražskú, a Jaskový Rad požiera kapacitu Stromovej neadekvátne významu... proste v zápche tiež keď idem, tak viem že mám ísť po Jaskovom Rade, lebo ten je neadekvátne rýchlejší a priepustnejší, ak sa nechcem zákonne ale nepríjemne tlačiť do odbočovacieho pruhu kde sa má... resp. idem radšej na Kramáre zdola z Patrónky (Suchého Mlynu vpravo na Limbovú), lebo to je ráno priepustnejší smer...
Reply on: mbendzala #34:
Tak ja netvrdím, že toto by malo byť finálne riešenie. Súhlasím, toto je klasický slovenský problém - široké cesty a úzke križovatky - no musíme pracovať s tým, čo máme. Lepšia priepustnosť križovatky sa žiaľ namaľovať nedá.

Zároveň je to stále zlepšenie oproti dnešnej situácii a jeho cenou by bolo pár tisíc eur na premaľovanie pruhov. Realisticky mesto do stavebných úprav na križovatke na Patrónke v najbližšej dobe žiaľ investovať nebude.
Reply on: kluvo #29:
áno, však to je tradičné slovenské dopravné inžinierstvo - kritický bod (čo sú zvyčajne križovatky, úrovňové) prepúšťa v akejkolvek fáze a v každom smere max. 1 pruh vozidiel, a ZA križovatkou sa to rozšíri na 2 pruhy... to ťažko slušne komentovať... s kúsaním do jazyka nač nakiehoboha sú tam tie 2 pruhy, keď križovatka prepustí max. intenzitu v 1 pruhu... zmysel rozširovať pruhy má najmä cez križovatku, na tejto konkrétne napríklad z Limbovej 2 pruhy priamo smer Mlynská dolina by bolo kľúčové a zásadne by zlepšilo situáciu na Limbovej, ale "géniovia" akurát na pár metrov výjazdu z križovatky spravili len 1 pruh, až o pár metrov sú 2, takže aktuálne bez stavebných úprav 2 pruhy Limbová - Mlynská dolina nie je možné, ale táto zmena je vysoko žiadúca, ale stačí v rozsahu koľko prejdú vozidlá ná 1 fázu cyklu voľno z Limbovej, potom sa môžu pruhy redukovať na 1... presne naopak ako to je aktuálne... ťažko slušne komentovať...
Reply on: Ike #32:
Tam to uz brzdi krizovatka pri Westende. Patronkou uz kamiony len preletia smer Lanfranconi, kedze je tam blikajuca oranzova pre odbocenie vpravo.
Reply on: Petto #31:
Hypoteticky ak sa odstaví juhozápadná rúra. Ale je pravda, že pri Kauflande som zo smeru od Patrónky nevidel kolónu nikdy. Popravde nikdy som tam nevidel viac ako 2 autá.
Reply on: MatejBA #25:
Vid prispevok od Kluvo. Nijak neobmedzi IAD ani pri upchatej Sitine, kedze je to ponechanie sucasneho stavu. Dokonca zlepsi prejazd 32,37,192.
Reply on: kluvo #29:
Topka 👍👍👍👍👍👍 ja som zvažoval jeho začiatok trochu skôr, ale presne takto to mám v hlave.
Niečo takéto som kreslil pár mesiacov dozadu - v pohode by sa tam zmestil BUS pruh v smere na Patrónku takmer po celej dĺžke, ak by sa zredukoval v smere k Dunaju počet pruhov na 1. Od križovatky na Patrónke ide aj tak iba 1 pruh, ktorý to kapacitne zvláda, takže by nešlo o veľké oslabenie, iný dopravný tok tam nejde.
Reply on: MatejBA #25:
Od podjazdu pod D2 po Patrónku by to zvládlo v pohode 1 pruh smer Mlynská dolina a 2 + 1 BUS smer Patrónka. Pár metrov pred križovatkou, tam kde šírkové pomery už neumožňujú 4 pruhy, by BUS pruh končil. Pomohlo by to dosť.
Reply on: Ari #16:
Prečo jednosmerným? Konečne by sa v tom zelenom nanič páse na Brnianskej vybudoval samostatný odbočovací smer Mlynská dolina (na jeden signál s vozmi oproti idúcimi na kramáre) a tým by defacto zanikla ta abominácia v podobe tej križovatky pri Suchom Mlyne kde do malej bočnej uličky vedie premávka v rozsahu súčtu všetkých registrovaných vozidiel v Medzialboreckom okrese za hodinu.
Tým by ti súčasne vznikla ja možnosť tejto odbočky a úplneho zatrolejovania Patrónky. Akurát ta l.32 spájajúca kramáre a dlhé diely neviem, či má až taký význam smerovať na každý druhý spoj. Pri priemernom meškaní si spoje l32 udržujú ako taký rozostup. Keď niečo prebehne, je ľahko možné že sa spoje budú predbiehať a následne zhlukovať. A nie je fakt nič lepšie ako 20 minút nič, a potom 2x spoj za sebou.
Reply on: MatejBA #25:
Tam by sa hodilo rozšíriť cestu v useku od Kauflandu(za križovatkou) smer Patrónka a následne ešte pár metrov na druhej strane ...
Aby bol z Kramárov 2 pruh smer Mlynská Dolina (1pruh kombinované odbočenie) a aj za križovatkou aby nebolo úzke hrdlo ten 1.5 polpruh
Na druhej strane by mohol vzniknúť 3 pruh pred križovatkou Patrónka smer Kramáre kde by 1 pruh bol iba čisto na práve odbočenie na Patrónke a na konci by mohlo byť teoreticky miesto pre zastavenie autobusu, aby nestal toľko v zápche .