Nová nehodovka zlepšila pracovné podmienky dispečerov pri riešení mimoriadnych udalostí.
Dispečing Dopravného podniku Bratislava má po mnohých rokoch opäť špeciálne vozidlo na riešenie dopravných nehôd a mimoriadnych udalostí v MHD. Ide o vozidlo Toyota Proace Verso C24 2.0L Diesel, ktoré bolo upravené podľa požiadaviek dopravného podniku (polepy, zvukovo-svetelný výstražný systém, vnútorné vybavenie). Vozidlo dopravca zakúpil od firmy Todos za cenu 49 524 € bez DPH. Nová nehodovka doplnila vozidlový park dispečerských vozidiel Toyota Yaris Cross, ktoré slúžia od jari 2023.
V minulosti DPB pri riešení dopravných nehôd používal dodávku Renault Master, ktorá slúžila do roku 2010, následne bola nahradená menším automobilom Peugeot Partner používaným približne do roku 2014. Okrem nich sa v tom období používali aj nehodovky Škoda Fabia, Škoda Roomster či Peugeot 206. Neskôr pri nehodách asistovali bežné dispečerské vozidlá.
upravovač fotiek
Už takmer 10 rokov jazdím na elektrinu a nabíjam v rodinnom dome (prípojka 3×25A), kde sme si spravili wallbox vlastnej konštrukcie (náklady na komponenty na jeho stavbu boli polovičné ako kupovanie komplet wallboxu pri ktorom iba zapojíš káble, navyše kupovaný si ťažko odservisujem keď sa v ňom niečo pokazí). Čo si v rodinnom dome robíš za hodinami je tvoja vec. Záruku na Wallbox neriešim, ak v ňom niečo odíde, tak sa to vymení bez nutnosti meniť celé zariadenie (zatiaľ v ňom nič neodišlo ani nepredpokladám že odíde). Komponenty sú certifikované a spĺňajú normy, stačí ich správne pozapájať. Nie je to žiadna veda. Len musíš kúpiť správne komponenty na daný účel, napr. triedu prúdového chrániča (Wallboxy pre nabíjanie áut vyžadujú iné ako "bytové" aplikácie typu kúpeľňa).
Okrem toho máme fotovoltiku, ide úplne izolovane od všetkého "z elektrárne". DC z panelov ide do meniča, ten kŕmi priamo špirálu v bojléri. Ide to na 160 Hz, lebo špirála je rezistívna záťaž, tak ju môžeš kŕmiť priamo výstupom z menčia od panelov, je jej to úplne jedno. Máme aj akumulátor LFP (poskladaný zo zakúpených komponentov - články, BMS, skriňa, kabeláž...), cca. 16 kWh, s vlastným meničom (1f 50Hz). Nabíjanie auta zo soláru/LFP akumulátora taktiež funguje, len je limitované 10A 1f (zvládne aj 16A 1f, overené). Lenže 6 panelov je málo. Už sa chystá rozšírenie na 12 panelov.
Takisto v byte som si 2f indukčnú varnú dosku zapojil sám (byt má 3×25A). Však je to zariadenie, ktoré som kúpil v normalnom obchode (IKEA) a spĺňa normy, aby mohlo byť predávané. Stačí zapojiť podľa schémy. Iste, revíziu si nevystavím. Ale spávam oveľa kľudnejšie keď viem, že som si to spravil sám a mám istotu, že to je dobré. Nie ako niektoré zásuvky v kuchyni, ktoré ani nemali poriadne dotiahnuté skrutky v termináloch (byt som kúpil po čiastočnej rekonštrukcii a prvé čo sa prekopávalo bola elektrina - prúdový chránič síce bol namontovaný, ale tak, ako bol zapojený, nemohol fungovať! - a to prosím pekne robila akási firma!!!). V kuchyni a kúpeľni je elektrina komplet prekopaná oproti pôvodnému stavu, ktorý bol pri kolaudácii domu. Vtedy žiadne prúdové chrániče neboli a v stenách bol ťahaný hliník. Suseda ma volala že jej "bzučí" zásuvka a občas nejde. Som jej to opravoval. Na diagnostiku stačila obyčajná stará komunistická vadaska. Ktorou som si aj meral poradie fáz v dvojgaráži, len pre srandu, nepotrebujem tam vyrábať 2f Wallbox na nabíjanie auta (hoci by to technicky bolo možné). V dvojgaráži v garážovom dome som si tiež elektrinu komplet robil vo vlastnej réžii.
Kto nevie ako to spraviť, ten nech to nerobí. Kto vie a má čas, ten si komponenty môže nakúpiť a vyrobí a zapojí to. Nie je to žiadna veda. Schémy sú verejné, nejedná sa o tajomstvo. Mal som viaceré príležitosti vidieť elektroinštalácie v bytových domoch z medzivojnového aj povojnového obdobia (30. roky, 60. roky, 80. roky). Bol som doslova zdesený z toho, čo som tam videl. A to tak bolo prosím pekne "od výroby", skolaudované, robili to "majstri" a spĺňalo to normy platné v čase kolaudácie. Na internete som videl ďalšie obludnosti v rodinných domoch, aj keď to boli asi rôzne domáce bastle a nie niečo, čo by robil človek s funkčným rozumom, lebo to si vyslovene zahráva s ohňom.
To máš ako brzdy na aute. Na veteránoch som si ich vlastnoručne robil, komplet rozobral brzdové valce reps. strmene, kontroloval stav, menil gumičky, kontroloval potrubie, spojenia, "kocky", hlavný valec, nádobku, nastavoval chod, atď. Brzdy a riadenie sú základ. Pri starom aute sa nebudem spoliehať na to, že "doteraz to fungovalo". Na STK som potom videl, že celá tá práca stála za to. Brzdný účinok dobrý, symetický. Akruát ovalita bubnov bola nameraná, ale v rámci tolerancie.
Kto vie, čo robí a ako to robí, nech si robí. Kto nevie, nech dôveruje iným, ktorých si za to zaplatí. A keď vyhorí, tak možno ten, čo to spáchal a/alebo dal razítko pôjde bručať do basy (ak mu dokážu, že za požiar je zodpovedný on a bude ešte žiť), ale to vyhorený dom/byt alebo život nevráti.