Vysokopodlažné autobusy Karosa B 741 odchádzajú z bratislavskej MHD na dlho odkladaný zaslúžený odpočinok.
S posledným dňom školského režimu bratislavskej MHD v roku 2021 odchádzajú v piatok 26. novembra do histórie aj kĺbové autobusy Karosa B 741, z ktorých prvé vozidlá sa zaradili do vozidlového parku MHD v Bratislave na prelome novembra a decembra v roku 1991, teda pred tridsiatimi rokmi. V priebehu decembra 2021 budú dodané nové nízkopodlažné kĺbové autobusy Otokar Kent C, takže pri najbližšom obnovení školského režimu už výpomoc staručkých autobusov Karosa s najväčšou pravdepodobnosťou nebude potrebná.
Bratislavský dopravný podnik bol v roku 1991 medzi prvými podnikmi v bývalom Československu, ktoré začali tieto mestské kĺbové Karosy prevádzkovať. Vozidlá z prvej 50-kusovej dodávky sa do premávky na špičkové linky MHD zaradili postupne koncom roka 1991 a začiatkom roka 1992. Ako prvá začala premávať trojica vozidiel #1202, 2200 a 4200 na linkách 107, 105 a 104. Zaujímavosťou autobusov tejto série bolo, že dopravný podnik ich objednal s tmavými oknami, čo v tej dobe bolo pri mestských vozidlách novinkou. O rok neskôr ich doplnilo ďalších 50 autobusov už s výkonnejšími motormi MAN a posledných sedem vozidiel (s motormi Renault) bolo do Bratislavy dodaných na prelome rokov 1995 a 1996.
Za svoj dlhý život vďačia tieto autobusy generálnym opravám, ktoré sa začali vykonávať od roku 1999, dlhodobému nedostatku financií na nákup nových autobusov, ale aj dobrej údržbe v posledných rokoch, keďže po generálnych opravách vydržali jazdiť ďalších 13 - 15 rokov. V prvej várke prešlo do roku 2001 modernizáciou 15 autobusov vo firme Zliner Zlín. Následne sa v roku 2001 spustil veľký projekt plynofikácie vozidlového parku, v rámci ktorého bolo do roku 2008 na pohon stlačeným zemným plynom (CNG) prestavaných aj 92 kĺbových autobusov Karosa B 741, ktoré sa zároveň podrobili generálnej oprave. Vozidlá, ktoré neprešli plynofikáciou boli vyradené postupne do roku 2010. Posledných 11 rokov tak do premávky zasahovali výlučne vozidlá prestavané na plynový pohon. Ešte v roku 2021 bolo v evidenčnom stave takmer 20 vozidiel, ktoré v prípade potreby mohli zasiahnuť do premávky. Počas posledných rokov boli kĺbové Karosy nasadzované do premávky prevažne v špičkách pracovných dní počas školského roka, kedy je najväčšia potreba autobusov do výpravy. V roku 2020 zasiahli do premávky aj počas letných prázdnin z dôvodu zvýšenej výpravy autobusov kvôli modernizácii električkovej trate v Karlovej Vsi.
Bratislava bola posledným mestom bývalého Československa, ktoré prevádzkovalo autobusy tohto typu. Až do konca prevádzky týchto autobusov zasahovalo do premávky vozidlo #2653 z roku 1991, ktoré teda jazdilo celých 30 rokov, čo sa žiadnemu inému typu autobusu v Bratislave nepodarilo a už ani nepodarí. Zároveň to bolo posledné vozidlo s pôvodnými tmavými oknami, ktoré sa na ňom zachovali aj po dvoch generálnych opravách.
V posledných mesiacoch boli v pracovných dňoch pravidelne v špičkách vypravované tri vozidlá na linky 31 a 75. Aj keď svoju prácu ešte zvládali pomerne dobre, svojou vysokopodlažnou konštrukciou i na dnešné pomery sparťanskou výbavou už nezodpovedali nárokom modernej MHD v hlavnom meste Slovenska.
Dopravný podnik plánuje po zlepšení pandemickej situácie zorganizovať rozlúčku s bratislavskými autobusmi Karosa aj pre širokú verejnosť.
johnnyjanko