Reply on: akela #227456:
Už to tu rozobrali kolegovia a veľmi presne. Predsa len niečo doplním. Som rád, že diskusia zase trochu ožila.Áno, problém metra a inej mimoúrovňovej segregovanej dopravy je v prekonávaní vertikálnych prekážok. To ti hovorím ako človek s BMI 21 vo veku 31 rokov bez zdravotných problémov, ktorý 2x týždenne cvičí a pracuje na 6. poschodí, kam chodí prevažne peši.
Ak podporuješ pešiu dopravu, musíš sa totiž vžiť do extrémnych prípadov. A tým je mamička na 12 cm štekloch, ktorá tlačí kočík a práve ide v čistom kostýme na rokovanie veriteľov svojej firmy (nech to znie akokoľvek nelogicky). A tá sa Ti na schody vieščo. Inak Matejov postreh z TrMy je zadnica na mobilnú toaletu pre kojencov.
Vlastnosti z metra, ktoré sú prospešné, mimo mimoúrovňovosti sú:
rýchlosť - v BA to ide rýchlejšie. A rekonštrukcia tratí by sa aj pri zachovaní súčasného trasovania dala spraviť tak, aby sa zvýšila rýchlosť. Mal som na mysli samozrejme priemernú, ale ak to ide, tak aj maximálnu. Koľajová doprava mimo centra sa neriadi vyhláškou 9/2009 Z. z., ale zákonom 513/2009 resp. vyhláškou 350/2010 Z. z. A tá vznikla na základe pocitov 123.
bezkolíznosť - tá sa v porovnaní s metrom samozrejme nedá dosiahnuť na 100 %, ale súčasný systém rezervy má. Politikou mesta by malo zjednocovať resp. združovať pri postupnom znižovaní ich počtu na najmenší možný počet. Realita je skôr opak.
preferencia - to snáď ani netreba opisovať,
takt - to máme,
slušný interval - v podstate máme, hoci Tr3mpova "dogma" je ideál,
združovanie zastávok - áno, je to politicky náročná téma. My však prakticky nemáme radiálu, ktorá by nekopírovala cestnú dopravu a s výnimkou niektorých tu existuje súbežná MHD. Úplný fail je 59, ktorá je expresná na komunikácii, kde sú zápchy a električky (ktoré sú jej konkurenciou) stoja pri každej vŕbe. Ak by 59 stála všade a električky by niektoré zastávky vynechali, využije sa komparatívna výhoda električiek a z večne zmeškanej 59 sa stane linka v ktorej sa človek popri račianskej radiále vezie 1-2 zastávky. Nehovorím o tom, že tu máme zastávky, kde doslova, ak Ti utečie električka pred nosom, tak ju ľahkým behom dobehneš na najbližšej zastávke. Tomuto sa zase venoval intony a myslím, že v roku 2005 na túto tému tiež spravil pekný článok.
Na záver, ak spochybňuješ tieto finančne nenáročné (relatívne k metru a jeho údržbe) riešenia a nazývaš ich nemožnými (zvýšenie priemernej ale aj traťovej rýchlosti), tak ako potom môžeš veriť, že budeme schopný vybudovať sotisfikovaný tunel v ktorom môžu eventuálne jazdiť autonómne vlaky? Pokiaľ nedospejeme do stavu, že raz za rok neotvoríme nejakú trať a nezriadime nejaký BUS pruh (nie, predĺžený vyraďovací úsek na Vrančovičovej nepočítam za BUS pruh, nech sa to primátor snaží akokoľvek predať), tak reči o metre sú krčmové reči.
MatejBA
Zrus na Trnavskom Myte "Nesrovnalov Mur" a uvidis kolko ludi pojde cez cestu a kolko existujucim podchodom
"Uvádzaš "menej zastávok" - myslíš že zvýšenie dochádzkovej vzdialenosti z domu kde býva občan k takejto zastávke privíta s nadšením a nechá auto pred barákom."
Mas v Bratislave kvantum zastavok, ktore sa ti oplati zrusit/zredukovat a nikomu tym neublizis a zrychlis dopravu (Segnerova-Jurigovo nam., MIU Karlova ves-Borska-Karlova Ves [z 3 na 2 zastavky], Nam. SNP-Kamenne nam., Chumeckeho...).
Zaroven urcite sa najde zopar zastavok, ktore mozno zrusit a je mozne pouzit autobus na zvoz k inej zastavke o kusok dalej.
"Uvádzaš "vyššia rýchlosť" - ako ju chceš dosiahnuť keď na povrchovej trati si limitovaný napr. existujúcou zástavbou kde väčšie polomery smerových oblúkov nedosiahneš"
Kde? Kde by to neslo urobit? Jedine miesto ma napada Raca pri Detvianskej.
"na povrchovej trati si limitovaný vyhláškou o cestnej premávke ktorú umožňuje maximálnu rýchlosť 50 km/hod."
Pokial viem, cele to je otazka zabezpecenia - elektricky by mohli jazdit aj 80km/h len priecestia a chodniky cez ne by museli byt inak riesene
"uvádzaš "bezkolíznosť" ako ju chceš dosiahnuť ak nebudeš trať segregovať v prípade povrchovej napr. súvislým oplotením"
Netreba - ani vlaky nemas oplotene a jazdia 160km/h. Staci regulovat prejazdy pre auta, aby tam tupela nevbiehali ako slepe ovce, a dat napriklad semafor pre chodcov cez trat (pocet ludi zrazenych elektrickou mimo priechod nie je velky, kedze ludia pri prechadzani mimo vyznacenych miest davaju vacsi pozor
"uvádzaš "preferencia" v urbanizovanom území je absolútna preferencia po ktorej všetci "dopravní odborníci" volajú je neakceptovateľná"
Zaujimave ze na taku Hlavnu stanicu to funguje. Problem vacsiny ludi a autickarov je, ze pod pojmom "absolutna preferencia" si predstavia cervenu pre vsetkych okrem elektricky, co je kravina. Kedze kym prejde elektricka mozu mat auta rovnakym smerom zelenu